طرز تهیه انواع شربت تخم شربتی

شربت تخم شربتی با زعفران


مواد لازم (برای ۴ نفر)
تخم شربتی ۴ قاشق غذاخوری
آب خنک ۴ لیوان
شکر۴ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری
لیمو ترش ۱ عدد

طرز تهیه انواع شربت تخم شربتی

دستور تهیه شربت تخم شربتی
مرحله اول
ابتدا تخم شربتی را داخل کاسه ای می ریزیم و تا سطح روی آن آب می ریزیم و اجازه می دهیم تا ۱۰ دقیقه استراحت کند و لعاب بیاندازد. سپس تخم شربتی را با آب داخل آن در صافی می ریزیم و آب آن خارج می شود از صافی و روی تخم شربتی ها آب می گیریم تا کاملا تمیز شوند.

مرحله دوم
سپس تخم شربتی ها را داخل پارچ می ریزیم و آب خنک را به آن اضافه می کنیم و لیمو ترش تازه را از وسط نصف می کنیم و هسته های آن را خارج می کنیم و داخل پیاله ای آب آن را محکم می گیریم و بعد داخل پارچ می ریزیم و شکر به مقداری که تمایل دارید شربت شیرین باشد اضافه می کنیم.

مرحله سوم
حالا زعفران را نیز ( کاملا دلخواه شماست که می شود آن را حذف کرد ) می افزاییم و خوب مواد را با قاشق هم می زنیم تا مخلوط شوند و شکر نیز در آب حل شود. شربت ما آماده شده، داخل لیوان می ریزیم و چند تکه یخ نیز به آن اضافه می کنیم و نوش جان کنید. 1


شربت خاکشیر و تخم شربتی


مواد لازم (برای 4 نفر )
تخم شربتی: 4 قاشق غذاخوری
خاکشیر: 6 قاشق غذاخوری
شکر: 2 پیمانه
گلاب: 1/2 پیمانه
آب: 4 عدد لیموی تازه
لیموی تازه: به میزان دلخواه
زعفران دم شده: به میزان دلخواه

طرز تهیه انواع شربت تخم شربتی

مراحل تهیه‌ شربت خاکشیر و تخم شربتی
1-ابتدا تخم شربت و خاکشیر را تمیز کنید و در ظرف‌های جداگانه بریزید و چند بار آن‌ها را آبکشی کنید و بگذارید کمی در آب بمانند تا اگر شن دارند، شن‌ها ته‌نشین شوند. وقتی ترکیب شربت خاکشیر و تخم شربتی را درست می‌کنید، نگذارید تخم شربتی زمان زیادی در آب بماند. چون آب زیادی به خود جذب می‌کند.

2-شکر را با نصف پیمانه آب روی حرارت بگذارید تا کامل حل شود. سپس گلاب را اضافه کنید و بگذارید گلاب کمی جوش بخورد. بعد گاز را خاموش کنید. بگذارید مایع غلیظ کامل خنک شود.

3-در دو پارچ جداگانه، با مایعی که حاضر کردید و مقداری آب، 2 لیوان شربت درست کنید. اول آب و شکر را به اندازه اضافه کنید. در یک پارچ خاکشیر بریزید و دیگری تخم شربتی که آماده کردید را بریزید. به هر کدام مقداری آبلیمو بزنید. اگر خواستید می‌توانید زعفران دم شده هم به آن‌ها اضافه کنید.

4-بگذارید تو یخچال خنک شود. موقع سرو خاکشیر را هم بزنید و تا نصف لیوان شربت خاکشیر بریزید و بعد شربت تخم شربتی را بریزید تا لیوان پر شود.

5-نوشیدنی شما آماده است. 2


شربت تخم شربتی و گلاب


مواد لازم برای تهیه نوشیدنی تخم شربتی و گلاب
تخم شربتی
گل محمدی خشک
شکر
گلاب
آب
مقدار مواد رو ذکر نکردم چون به این بستگی داره که به چه حجمی شربت تهیه میکنین.

مراحل تهیه نوشیدنی تخم شربتی و گلاب
برای اینکه تهیه این نوشیدنی یا خیلی از نوشیدنی های دیگه ای که تصمیم داریم تو ماه رمضون درست کنیم برامون راحت و بی دردسر باشه بهتره ابتدا به مقدار زیاد شربت شکر درست کنیم، اینطوری به جای اینکه هر دفعه مجبور باشیم شکر و مابقی طعم دهنده ها رو دونه دونه اضافه کرده و داخل آب حل کنیم از شربت آماده استفاده می کنیم.

برای تهیه شربت این نوشیدنی کافیه ابتدا آب و شکر رو داخل یه قابلمه بریزین، به ازای هر لیوان آب ۶ قاشق شکر کافیه.

بعد باید اجازه بدین تا مخلوط آب و شکر به جوش بیاد و کمی غلیظ بشه.

حالا گلاب رو به شربت اضافه کرده و بعد زیرش رو خاموش می کنیم تا شربت خنک بشه. به ازای هر لیوان آب ۳ قاشق غذاخوری گلاب کافیه. بعد از خنک شدن میتونیم این شربت رو برای مدت طولانی داخل ظرف در بسته در یخچال نگهداری کنیم.

حالا که شربت حاضره کافیه تخم شربتی رو آماده کنیم. پس تخم شربتی رو داخل یه کاسه ریخته و بهش آب اضافه می کنیم.

حالا اجازه میدیم تا تخم شربتی آب رو به خودش جذب کنه و حجیم بشه.

بعد نوبت تهیه شربته، پس یک سوم لیوان (یا بیشتر، بسته به سلیقه خودتون) رو با مخلوط تخم شربتی و یک سوم بقیه رو با شربت پر می کنیم (البته مقدار اضافه کردن شربت به این بستگی داره که چقدر نوشیدنی رو پر شیرین یا کم شیرین ذوست داشته باشین). برای یک سوم نهایی میتونیم از آب یا یخ استفاده کنیم

من برای پر کردن یک سوم نهایی لیوان از یخ های گل محمدی استفاده کردم. 3


شربت آب لیموترش با تخم شربتی


مواد لازم
تخم شربتی 5 گرم
آب یک و نیم لیوان معادل 300 میلی‌لیتر
لیموترش یک عدد
عسل یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه انواع شربت تخم شربتی

روش تهیه
مانند هر نوشیدنی و شربتی که با تخم شربتی تهیه می‌شود لازم است که ابتدا اجازه دهید تخم شربتی‌ها در نصف لیوان آب (100 میلی لیتر) خیس شوند. بعد از یک ساعت با دانه‌هایی غلیظ شده و ژله‌ای روبه رو می‌شوید که بسیار مغذی هستند. در مرحله بعد کافی است که آب لیموترش را بگیرید و با یک لیوان آب (200 میلی لیتر) مخلوط کنید. سپس تخم‌شربتی‌های خیس خورده و ژله‌ای را به لیوانتان اضافه کنید. نوشیدنی‌تان را با یک قاشق غذاخوری عسل شیرین کرده و ترجیحاً به صورت ناشتا میل کنید. با مصرف منظم این نوشیدنی خواص فوق‌العاده آن را شاهد خواهید بود. 4


شربت تخم شربتی آبلیمویی


مواد لازم برای شربت تخم شربتی
تخم شربتی 4 قاشق غذاخوری
آب سرد 4 پیمانه
آبلیمو 1/4 پیمانه
شکر مقدار لازم

طرز تهیه انواع شربت تخم شربتی

طرز تهیه شربت تخم شربتی آبلیمویی
مرحله اول:
تخم شربتی را داخل کاسه ای بریزید و به آن آب اضافه کنید. پس از 10 دقیقه دانه ها خیس خورده و لعاب دار می شوند.
 
مرحله دوم:
در این مرحله باید تخم شربتی ها را از آب جدا کنید. این روش برای تمیز شدن تخم شربتی است تا شن های ریز و خاشاک از تخم شربتی جدا شوند. این مرحله را 2 بار دیگر تکرار کنید.
 
 مرحله سوم:
پس از شستشو تخم شربتی را داخل پارچ بریزید و به آن 4 پیمانه آب سرد، آبلیمو (در صورت تمایل تکه های لیمو) و شکر اضافه کنید. خوب مخلوط کنید تا شکر حل شود. سپس شربت را داخل لیوان بریزید و به آن تکه های یخ اضافه و سرو کنید. 5


پی نوشت:
1.www.chishi.ir
2.www.alis.ir
3.www.2nafare.com
4.www.hamshahrionline.ir
5.www.irancook.ir
نسخه چاپی