دستور تهیه چند مدل نوشیدنی گرم دلپذیر

آب سیب داغ ادویه دار شده


مواد لازم
۳ عدد چوب دارچین
۵ عدد میخک
۴ عدد هل پوست نکنده
۱/۴ قاشق چای خوری دانه های گشنیز
چند عدد انیسون ستاره ای
۹۰۰ میلی لیتر آب سیب با کیفیت بالا
افزودنیهای اختیاری : شکر (برای شیرین کردن)، پوست لیمو رنده شده (برای خوش بو شدن)

دستور تهیه چند مدل نوشیدنی گرم دلپذیر

طرز تهیه
ابتدا آب سیب را درون قابلمه ای بریزید و درِ قابلمه را بگذارید.

همه ادیه جات را به این آب سیب اضافه کنید و روی حرارت متوسط قرار دهید و گاهی هم بزنید تا زمانیکه رنگ این ادویه جات کمی تیره شوند.

سپس درِ قابلمه را بگذارید و به مدت ۴ ساعت روی حرارت ملایم قرار دهید. هنگامیکه عطر ادویه جات به مشامتان رسید و روی این مواد را حباب هایی فرا گرفت، یعنی آب سیب داغ ادویه دار شده در حال آماده شدن است. ده دقیقه قبل از اینکه سرو کنید می توانید پوست لیمو رنده شده و شکر اضافه کنید و هم بزنید تا بخوبی در این مواد ترکیب شوند.

هنگام سرو کردن برای اینکه ریز و خورده های ادویه جات داخل فنجان ریخته نشود می توانید از صافی استفاده کنید. 1


بان دراگ نوشیدنی سنتی و خوشمزه اندونزیایی


مواد لازم (برای ۴ نفر)
۴ لیوان آب
۴ قاشق غذاخوری شیره نخل یا شیره نارگیل
۱۰۰ گرم زنجبیل پوست کنده و نازک خردشده
یک عدد چوب دارچین
۵ عدد میخک
یک عدد هل
۳ ساقه علف لیموی تازه
۲ عدد برگ پاندان
شیر تغلیظ شده برای سرو (اختیاری)

دستور تهیه چند مدل نوشیدنی گرم دلپذیر

طرز تهیه
۱. آب، ادویه‌جات، برگ پاندان و علف لیمو را در یک ماهیتابه گود متوسط بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا آب به جوش بیاید؛ سپس شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید تا بان دراگ برای ۲۰ دقیقه بجوشد و عطر ادویه‌جات و سبزیجات معطر دربیاید.

۲. شیره نخل را اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا حل شود. سپس درب ماهیتابه را ببندید و بان دراگ را برای ۱۵ دقیقه دیگر بجوشانید.

۳. نوشیدنی را از یک صافی عبور دهید و در لیوان‌های سرو بریزید.

۴. یک تا ۲ قاشق چایخوری شیر تغلیظ شده در هر لیوان بریزید و بان دراگ را بلافاصله سرو کنید.

نکات مهم برای تهیه بان دراگ
شما می‌توانید به دلخواه، ادویه‌جات دیگری چون بادیان ختایی، تخم گشنیز، دانه فلفل سیاه و غیره را نیز به بان دراگ اضافه کنید. فقط توجه داشته باشید که زنجبیل، ماده اصلی این نوشیدنی است.

سعی کنید از زنجبیل کهنه استفاده کنید؛ زیرا طعم آن تندتر است.

اگر زنجبیل را به صورت درسته در ماهیتابه بیندازید، عطر و طعم کمتری از خود آزاد می‌کند، پس حتما آن را ریز برش بزنید.

بان دراگ را روی حرارت ملایم گاز بجوشانید تا طعم ادویه‌جات و سبزیجات به خورد نوشیدنی برود.

شما می‌توانید از تکه‌های نارگیل تازه برای تزئین بان دراگ استفاده کنید.

نکته: بان دراگ از ادویه‌جات و سبزیجات معطری درست می‌شود که در اندونزی استفاده می‌شوند. علف لیمو و برگ‌های پاندان، این نوشیدنی را طعم‌دار می‌کنند و شیره نارگیل یا نخل برای شیرین کردن آن به کار گرفته می‌شود. همانطور که می‌دانید در آسیا از زنجبیل برای گرم نگه داشتن بدن استفاده می‌کنند.

بان دراگ با عطری متمایز و طعم زنجبیل، دیگر ادویه‌جات و سبزیجات معطر، واقعا یک نوشیدنی خاص است. بیشتر کسانی که بان دراگ را مزه کرد‌ه‌‌‌اند، طعم آن را تند و پرادویه توصیف می‌کنند. شما با نوشیدن آن، حس می‌کنید که گرما و تندی از گلویتان به معده منتقل می‌شود و کم کم همه بدنتان گرم می‌شود. بان دراگ، یک نوشیدنی مناسب برای فصل سرما است و با طعم شیرین خود، هر سلیقه‌ای را راضی خواهد کرد. 2


قهوه کریول


مواد لازم
3 فنجان قهوه
یک پر پوست پرتقال
یک پر پوست لیمو
مقداری میخک
دو عدد چوب دارچین
یک‌دوم فنجان هویج
یک‌چهارم فنجان آب نارگیل
 
طرز تهیه
1. این قهوه در نیواورلئان زیاد مورد مصرف قرار می‌گیرد. میخک، پوست پرتقال و لیمو را در یک ماهی‌تابه بریزید و دارچین، هویج و آب نارگیل را به آرامی روی ماهیتابه با این مواد حدود پنج دقیقه گرم کنید.

2. حالا دارچین و پوست لیمو را دور بیندازید. زیر شعله را کم کنید و قهوه را به مخلوط اضافه کنید. بعد از آنکه قهوه جوش آمد آن را از روی شعله‌بردارید و در فنجان بریزید و نوش جان کنید.


بمب اسپرسو با زرده تخم‌مرغ و شیر


مواد لازم
یک‌سوم فنجان شیر
دوسوم فنجان مخلوط زرده تخم‌مرغ و شیر
45 گرم اسپرسو و جوز

دستور تهیه چند مدل نوشیدنی گرم دلپذیر

طرز تهیه
این اسپرسو فقط پنج دقیقه زمان لازم دارد تا آماده شود. شیر و مخلوط زرده تخم‌مرغ را در یک ظرف بریزید و حرارت دهید. بعد از آن اسپرسو را اضافه کنید. حالا برای ریختن این نوشیدنی بهتر است با یک قاشق کف آن را نگه دارید تا مخلوط در لیوان بریزد و بعد کف را روی آن بریزید. اگر دل‌تان خواست کمی جوز روی این کف بریزید. 3


قهوه اسپرسو


مواد لازم برای قهوه اسپرسو
قهوه آسیاب شده
آب

دستور تهیه چند مدل نوشیدنی گرم دلپذیر

طرز تهیه قهوه اسپرسو در اسپرسو ساز خانگی
مرحله اول:
اگر قصد دارید قهوه را خودتان آسیاب کنید به یاد داشته باشید، برای تهیه قهوه اسپرسو باید دانه های قهوه نرم آسیاب شوند و زبری کمی داشته باشند.

مرحله دوم:
دستگاه اسپرسو خانگی روگازی از سه قسمت تشکیل شده است. قسمت زیری مخزن آب است. قسمت میانی فیلتر قهوه و بخش رویی جایی است که قهوه اسپرسو جمع می شود. اول از همه مخزن آب را تا محل مشخص شده با آب سرد پر کنید.

مرحله سوم:
قهوه آسیاب شده را داخل فیلتر بریزید. قهوه باید کاملا فیلتر را پر کند. اما آن را فشرده نکنید. چون ممکن است راه ورود آب را ببندد. اگر روی پیچ دستگاه پودر قهوه ریخته است آن را پاک کنید.

مرحله چهارم:
بخش قوری اسپرسوساز را روی فیلتر پر از قهوه پیچ کنید. حال آن را روی شعله بالاتر از متوسط قرار دهید. بگذارید آب جوش بیاید و اسپرسو در مخزن بالایی جمع شود. سپس آن را در فنجان بریزید و میل کنید.

قهوه اسپرسو را  معمولا در فنجانهای کوچک سرو می کنند. البته می توانید قهوه اسپرسو را با شیر هم مخلوط کنید و با آن لاته یا کاپوچینو تهیه کنید.

نکته ها
توصیه می شود فنجان اسپرسو را قبل از ریختن قهوه در آن با آب گرم بشویید تا در تماس با قهوه اسپرسو آن را سرد نکند.

قبل از تهیه از تمیز و خشک بودن فیلتر (صافی اسپرسو) اطمینان حاصل کنید. دانه های قهوه از قبل مانده طعم اسپرسو را خراب می کنند. خیس بودن فیلتر هم ممکن است باعث فشرده شدن دانه ها شود.

اگر مایل هستید تلخی اسپرسو کمتر باشد دانه های قهوه را کمی درشت تر آسیاب کنید. 4


پی نوشت:
1.www.kiashpaze.ir
2.www.kojaro.com
3.www.bartarinha.ir
4.www.irancook.ir
نسخه چاپی