چند نوع نوشیدنی گرم و دلپذیر

چای هندی

چای هندی با دو طعم تند و شیرین یکی از بهترین نوشیدنی های گرم در هوای سرد پاییز و زمستان است.

مواد لازم
۱ قاشق مرباخوری چای سیاه
۳ فنجان شیر (بهتر است از شیر غیر لبنی برای مثال شیر فندق یا شیر بادام استفاده شود)
۱ تا ۲ قاشق مرباخوری شکر قهوه ای یا سفید
یک قاشق چایخوری دارچین
به میزان دلخواه هل و فلفل سیاه

طرز تهیه
فلفل، دارچین و هل را درون یک ظرف بریزید و با حرارت ملایم گرم کنید تا بوی آن به مشام برسد. سپس شیر و برگ های چای را به آن اضافه کرده و حرارت را افزایش دهید تا شیر به جوش آید. دوباره حرارت را پایین بیاورید و برای ۵ دقیقه هم بزنید. محلول بدست آمده را از روی حرارت بردارید و برای ۵ دقیقه بگذارید تا در همین حالت باقی بماند. در آخر شکر را اضافه کنید و خوب هم بزنید و سپس به صورت داغ درون فنجان سرو کنید.

نکته: افرادی که مزه تند این چای را دوست ندارند می توانند چای هندی را بدون فلفل درست کنند و از آن لذت ببرند. 1


قهوه عسلی نوشیدنی گرم و متفاوت اسپانیایی


مواد لازم (برای دو نفر)
۲ لیوان قهوه تازه دم شده یا ۲ شات اسپرسو
نصف لیوان شیر کامل
۴ قاشق غذاخوری عسل
یک هشتم قاشق چای‌خوری عصاره وانیل خالص
یک هشتم قاشق چای‌خوری پودر دارچین
یک سرانگشت جوز هندی

چند نوع نوشیدنی گرم و دلپذیر

طرز تهیه سنتی قهوه عسلی
مرحله اول:
تمام مواد لازم را در یک شیرجوش بریزید و آن‌ها را روی حرارت ملایم رو به متوسط گاز قرار دهید تا آرام آرام گرم شوند؛ اما به جوش نیفتند.

مرحله دوم:
نوشیدنی را هم بزنید تا عسل کاملا حل شود.

مرحله سوم:
قهوه عسلی را در ماگ‌های کوچک بریزید و آن را داغ سرو کنید.

نکات مهم برای تهیه قهوه عسلی
کیفیت قهوه شما در طعم این نوشیدنی اسپانیایی، تاثیر بسیاری دارد؛ پس حتما از دانه قهوه با کیفیت و تازه روست شده استفاده کنید.

برای تهیه یک قهوه عسلی لذیذ، باید قهوه را به‌صورت تازه آماده کنید. شما می‌توانید قهوه را دم کنید، یا آن را در فرنچ پرس یا دستگاه اسپرسو آماده کنید.

شما می‌توانید با استفاده از انواع شیرهای گیاهی مانند شیر سویا، شیر بادام، شیر جو دوسر یا شیر نارگیل، نسخه گیاهی قهوه عسلی را درست کنید.

در زمان گرم کردن مواد روی حرارت، شیر تنها نگرانی شما است؛ زیرا بین شیر گرم و شیر جوشیده تفاوت وجود دارد. به همین علت بهتر است در زمان تهیه قهوه عسلی، حرارت را کم نگه دارید تا بتوانید این مسئله را مدیریت کنید. اگر شیر شما بجوشد، احتمالا روی آن چربی جمع می‌شود و شما مجبور می‌شوید قبل از سرو نوشیدنی، آن را از یک صافی عبور دهید تا پروتئین‌های پخته شده را از آن جدا کنید.

از عسل با کیفیت و طبیعی برای تهیه قهوه عسلی استفاده کنید.

ادویه‌های ذکر شده در این طرز تهیه برای یک قهوه عسلی سنتی اسپانیایی هستند؛ اما شما می‌توانید در صورت عدم دسترسی به آن‌ها از ادویه‌های دیگر مانند زنجبیل، دانه‌های فلفل، جوز هندی، هل یا میخک نیز استفاده کنید.


قهوه عسلی مدرن


مواد لازم
یک لیوان اسپرسو داغ یا قهوه قوی
نصف لیوان شیر بدون چربی یا شیر دو درصد
۲ قاشق غذاخوری عسل به‌علاوه کمی بیشتر برای تزئین
یک هشتم قاشق چای‌خوری پودر دارچین

چند نوع نوشیدنی گرم و دلپذیر

طرز تهیه مدرن قهوه عسلی
مرحله اول:
آماده‌سازی شیر: شیر را با استفاده از دستگاه خانگی کف‌ساز شیر، هم بزنید تا کف کند. اگر به این دستگاه دسترسی ندارید، می‌توانید شیر را در یک ظرف شیشه‌ای دردار بزرگ بریزید و آن را برای یک دقیقه آن را محکم تکان دهید تا اندازه شیر، دو برابر شود. سپس درب ظرف را بردارید و شیر را برای ۳۰ ثانیه در سولاردوم، فر یا روی حرارات ملایم گاز قرار دهید. توجه داشته باشید که فضای داخل شیشه باید به‌قدری باشد که شیر، بیش از نصف آن را پر نکند تا شیر پس از کف کردن در آن جا شود.

مرحله دوم:
اسپرسوی داغ را در دو ماگ بریزید. سپس عسل را به‌آرامی روی اسپرسو بریزید.

مرحله سوم:
شیر و کف شیر را داخل ماگ‌ها بریزید و روی آن‌ها را با پودر دارچین تزپین کنید.

مرحله چهارم:
از قهوه عسلی داغ خود لذت ببرید.

چگونه عسل را از قبل با ادویه‌ها مزه‌دار کنیم؟
برای مزه‌دار کردن عسل با ادویه‌ها، ادویه‌های انتخابی خود را در یک شیشه کوچک بریزید و روی آن‌ها را با عسل بپوشانید. پس از گذشت پنج روز، عسل را از یک صافی عبور دهید و عسل مزه‌دار شده را در یک شیشه دربسته نگهداری کنید. برای این کار بهتر است از یک عدد غلاف وانیل، یک عدد چوب دارچین و جوز هندی رنده شده استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که هر چقدر ادویه‌های بیشتری به شیشه عسل اضافه کنید یا اینکه عسل را برای زمان طولانی‌تری در شیشه با ادویه‌ها نگه دارید، در نهایت، طعم قوی‌تری به دست خواهید آورد. 2


اگ ناگ Eggnog


مواد لازم
شیر 1 لیتر
زرده تخم مرغ 5 عدد
شیره افرا 2 قاشق غذاخوری
پودر دارچین 1 قاشق چایخوری
نمک مقداری
وانیل 1 قاشق چایخوری
چای کیسه ایی 2 عدد
آب نارگیل 1 لیوان
چوب دارچین به مقدار لازم
چای سیاه مرغوب 1 قاشق چایخوری
شیر خشک 2 قاشق غذاخوری
گل جوز هندی به مقدار لازم

چند نوع نوشیدنی گرم و دلپذیر

طرز تهیه و دستور پخت
اگ ناگ Eggnog نوعی نوشیدنی گرم و لبنی است که پایه اصلی آن شیر و تخم مرغ بوده و بافتی نرم و فرنی مانند دارد، گاها در آخر مقداری آب میوه به آن اضافه می کنند که ضروری نیست، طعم دهنده این نوشیدنی دارچین، میخک و یا جوز هندی بوده و بسته به اینکه اگ ناگ چای یا اگ ناگ قهوه باشد به آن عصاره چای و یا عصاره قهوه می افزایند؛ این نوشیدنی در اروپا و امریکا اغلب در مراسمات ویژه همچون کریسمس میل می شود.

در ایران این نوشیدنی را با نام "معجون شیر و تخم مرغ" می شناسند.

مرحله اول تهیه اگ ناگ Eggnog:
یک لیوان آب نارگیل را داخل یک قابلمه بریزید سپس یک لیتر شیر را به آن اضافه کنید سپس 2 قاشق غذاخوری شیره افرا و 1 قاشق چایخوری پودر دارچین و مقداری نمک را در محلول قبل بریزید و شروع به همزدن کنید تا نمک و شیره افرا در مایه شیر و آب نارگیل حل شود.

بهتر است برای تهیه این نوشیدنی از یک قابلمه یا شیرجوش استفاده کنید؛ قابلمه یا شیرجوشی با دسته ضد حرارت و کف قطور تا گرما به طور یکنواخت در سراسر آن پخش شود این ویژگی باعث می شود که محلول شیر سر نیاید، حتما مقدار موادتان را با گنجایش قابلمه یا شیرجوش مقایسه کنید هرگز از ظرف های کوچک برای جوشاندن مایعات زیاد استفاده نکنید.

شیره افرا در واقع جایگزین خوبی برای شکر به حساب می آید در این نوشیدنی مقوی از شیره افرا استفاده شده، شیره ایی قهوه ایی رنگ که از درخت افرای شیرین به دست می آید.اگر شیره افرا نداشتید از عسل طبیعی و مرغوب استفاده نمایید این دو از لحاظ طعم و مزه به هم شبیه اند ولی شیره افرا بسیار گرانتر بوده و یافتن نوع طبیعی و مرغوب آن در بازار دشوار است. 

تا آن جا که ممکن است از شیر غلیظ و پرچرب استفاده کنید اگر شیر به اندازه کافی غلظت نداشت از دو قاشق شیر خشک استفاده کنید و آن را در شیر حل کنید. 

مرحله دوم تهیه اگ ناگ Eggnog: 
5 عدد زرده تخم مرغ را با همزن مفتولی بزنید تا کاملا یکدست و رقیق شود.(زرده ها را از قبل با دقت از سفیده ها جدا کنید برای تهیه این نوشیدنی به سفیده ها احتیاجی نداریم).

قابلمه حاوی شیر و آب نارگیل را روی حرارت قرار دهید، کمی که گرم شد زرده های زده شده را به آن بی افزایید و مدام هم بزنید و به مدت 4-6 دقیقه به همزن ادامه دهید به طور بی وقفه تا زرده ها گوله نشوند و به طور کامل در مایعات حل شوند؛ خواهید دید که مایعی قوام یافته، تقریبا کرم رنگ به دست می آید.
 
مرحله سوم تهیه اگ ناگ Eggnog:
 سپس مایه را از روی حرارت بردارید. اکنون باید از چای کیسه ای استفاده کنید اما به یک نکته مهم توجه کنید بهتر است دو عدد چای کیسه ایی را از قسمت بالایی آن یعنی نزدیک به نخ قیچی کنید، محتویات درون آن را خالی کنید و از چای خشک مرغوب استفاده کرده و درون آن ها را پر کنید، ما نمی خواهیم نوشیدنی فقط رنگ بگیرد بلکه می خواهیم طعم و رنگ چای واقعی به این نوشیدنی اضافه شود!

پس از پر کردن کیسه ها با چای مرغوب، مجددا کیسه را از قسمت بالا با دقت به کمک نخ ببندید حالا دو عدد چای کیسه ایی را داخل مواد نوشیدنی قرار دهید  به مدت 2 دقیقه. 

پس از حدود دو دقیقه دو عدد چای را از مواد نوشیدنی خارج کنید و 1 قاشق چایخوری وانیل را به آن بی افزایید، خیلی چای کیسه ایی را داخل نوشیدنی قرار ندهید همین که مقداری از طعم و رنگ آن به چای اضافه شود کافی است.

حالا نوشیدنی را در لیوان های شیشه ایی و مناسب بریزید و با گل جوز هندی و دارچین (چوب دارچین و پودر دارچین) تزیین کنید.  3


پی نوشت:
1.www.kiashpaze.ir
2.www.kojaro.com
3.www.mamifood.org
نسخه چاپی