چند مدل نوشیدنی گرم و دلچسب

آتوله نوشیدنی سنتی و گرم مکزیکی


مواد لازم (برای ۴ نفر)
نصف پیمانه آرد ذرت
۳ لیوان آب
یک لیوان شیر کامل
یک چهارم پیمانه شکر قهوه‌ای
یک قاشق چای‌خوری پودر دارچین
یک قاشق چای‌خوری عصاره وانیل

چند مدل نوشیدنی گرم و دلچسب

طرز تهیه
۱. شیر، آب، شکر قهوه‌ای، آرد ذرت و دارچین را در یک قابلمه کوچک بریزید و هم بزیند تا با هم مخلوط شوند. قابلمه را روی حرارت متوسط رو به بالای گاز قرار دهید تا به جوش بیاید و گاهی مواد داخل آن را هم بزنید تا شکر و آرد کاملا حل شوند و هیچ گلوله‌ای باقی نماند.

۲. پس از جوشیدن، شعله گاز را کم کنید و آتوله را برای ۵ تا ۱۰ دقیقه بپزید. گاهی این نوشیدنی را هم بزنید تا به غلظت مورد نظر خود برسید.

۳. آتوله را از روی حرارت بردارید و وانیل را به آن اضافه کنید.

۴. آتوله را به‌صورت سرد یا گرم با کمی پودر دارچین تزئین کرده و سرو کنید.

نکات مهم برای تهیه آتوله
اگر حس کردید نوشیدنی شما غلیظ است، می‌توانید کمی شیر یا آب به آن اضافه کنید.

نسبت شیر و آب در این نوشیدنی اختیاری است. شما می‌توانید برای تهیه آتوله تنها از شیر یا از آب هم استفاده کنید.

به‌جای پودر دارچین از چوب دارچین هم می‌توانید استفاده کنید.

برخی افراد از کمی نمک هم در تهیه آتوله استفاده می‌کنند.

شما می‌توانید آتوله را به‌جای لیوان در کاسه بریزید و با قاشق هم بزنید تا زودتر خنک شود. آتوله را با احتیاط سر بکشید و مراقب باشید که نسوزید.

برای درست کردن نسخه میوه‌ای آتوله، نصف پیمانه میوه پوره شده دلخواهتان را در زمان پخت به مواد اضافه کنید و هم بزنید. میوه‌های رایج در مکزیک معمولا شامل توت فرنگی، بلوبری، انبه، آناناس، آلو و گوآوا می‌شوند.

شما می‌توانید با افزودن کمی پودر کاکائو، آتوله شکلاتی درست کنید که با نام «شامپورادو» (champurrado) مشهور است.

برخی از سرآشپزان در مناطق جنوبی و مرکزی مکزیک، نسخه غیر شیرین آتوله را درست می‌کنند که بیشتر شبیه به یک سوپ است تا نوشیدنی. برای تهیه این نسخه از آتوله به‌جای میوه و شیره نیشکر از ادویه‌جات، سبزیجات معطر، فلفل تند چیلی و ذرت استفاده می‌شود.

فواید آتوله
آتوله به‌دلیل دارا بودن فیبر فراوان به هضم غذا و کاهش وزن، کاهش کلسترول و فشار خون، تثبیت سطح قند خون و مراقبت از قلب و عروق کمک می‌کند. اگر این نوشیدنی را با سبزیجات مصرف کنید، یک غذای سالم و مقوی خواهید داشت.

آتوله به‌دلیل وجود ذرت، منبع غنی کربوهیدرات است و انرژی شما در طول روز را فراهم می‌کند.

اگر آتوله را با ذرت یا آرد ذرت درست کنید، یک نوشیدنی بدون گلوتن خواهید داشت که برای افرادی که به گلوتن آلرژی دارند، یک نوشیدنی فوق‌العاده است.

این نوشیدنی حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که بدن را در مقابل رادیکال‌های آزاد مراقبت می‌کند. با نوشیدنی آتوله خود را از بیماری‌های عفونی، انواع سرطان و ویروس‌ها محافظت کنید.

تقویت سیستم ایمنی بدن

تقویت عضلات

تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها 1


چای زنجبیل تازه


چند مدل نوشیدنی گرم و دلچسب

چای زنجبیل یکی از نوشیدنی های گرم سالم برای بدن محسوب می شود. برای تهیه چای زنجبیل ابتدا آب را در کتری به مرحله جوش برسانید سپس در همین حین که آب در حال جوش آمدن است، پوست زنجبیل را بکنید و سپس آن را به صورت تکه ای برش بزنید ( این برش ها می توانند دایره ای یا خلالی باشند فرقی نمی کند). بعد از اینکه آب جوش آمد و زنجبیل ها را برش زدید، حالا زنجبیل ها را در قوری بریزید و روی آن مقداری آب جوش بریزید و به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید تا چای زنجبیل کم کم دم کند و در نهایت گرم سرو کنید.

همانطور که می دانید زنجبیل طعمی تند دارد و این تند بودن برای بدن مفید است. ولی اگر این طعم تندی را دوست ندارید و می خواهید آن را کاهش دهید، می توانید از عسل یا آبلیمو در چای زنجبیل تازه خود استفاده کنید.


چای نعناع تازه


چند مدل نوشیدنی گرم و دلچسب

چای نعناع یکی از نوشیدنی های گرم سالم کم کالری و یکی از هضم کننده های عالی برای بدن محسوب می شود که از دیرباز استفاده می شده است. برای تهیه چای نعناع کافی است برگ های نعناع را بشویید و در قوری اضافه کنید سپس درون آن کمی آب جوش ریخته و به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید تا دم کند. این چای نعناع بر خلاف چای معمولی کافئین ندارد.


چای لیمو داغ ( Hot lemon Tea )


چند مدل نوشیدنی گرم و دلچسب

برای تهیه چای لیمو داغ در قوری مقداری آب لیمو یا پوست رنده شده لیمو بریزید و آب جوش را به این مواد اضافه کنید و به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بگذارید دم کند. لیمو فواید زیادی دارد اما به دلیل اسید های موجود در لیمو سعی کنید روزانه به مقدار خیلی زیاد از این نوشیدنی را مصرف نکنید و چای لیمو داغ را بین وعده های غذایی میل کنید تا به دندان هایتان آسیب نرسد. با رعایت این موارد می توانید از چای لیمو داغ به عنوان یکی از نوشیدنی های گرم سالم یاد کنید.


چای مخلوطی


چند مدل نوشیدنی گرم و دلچسب

چای می خلوط را می توانید از ترکیب ادویه جاتی مانند دارچین، هل، انیستون ستاره ای و ادویه جات دیگر تهیه کنید. این چای مخلوط بسیار کم کالری است و می تواند یکی از نوشیدنی های گرم سالم در فصل های سرد سال باشد. برای تهیه این نوشیدنی می توانید از شیر یا آب جوش استفاده کنید. به این صورت که در قوری مقداری از ادویه مورد نظر و آب جوش یا شیر را بریزید و بگذارید این نوشیدنی به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روی حرارت ملایم دم کند سپس به صورت گرم سرو نمایید. 2


موکا جاوا


مواد لازم برای تهیه موکا جاوا
قهوه فوری : 1 پیمانه
شکر : 2 قاشق سوپ‌خوری
شکلات 70 % : دو قاشق سوپ‌خوری
خامه صبحانه : 50 گرم
شیر : 125 میلی‌لیتر

چند مدل نوشیدنی گرم و دلچسب

طرز تهیه موکا جاوا
قهوه، شکر و شکلات را در ظرفی بریزید و مخلوط کنید. خامه و شیر را در شیرجوش بریزید و روی حرارت کم قرار دهید تا گرم شود سپس به آرامی به مخلوط قهوه اضافه کنید و هم بزنید تا کاملاً یکدست شود. مخلوط را در فنجان مورد نظر بریزید و سرو کنید. 3


پی نوشت:
1.www.kojaro.com
2.www.worldoffdrinks.com
3.www.tasvirezendegi.com
نسخه چاپی