بیماری های قلبی و انواع روش های تشخیص این بیماری
قلب یک پمپ عضلانی متشکل شده  از چهار حفره است. دو حفره‌ی بالایی، دهلیز و دو حفره‌ی پایینی بطن تلقی می‌شوند. یک سیستم الکتریکی طبیعی در بدن وجود دارد که موجب انقباض عضلات قلب می‌شود. انقباض عضلات قلب موجب پمپاژ شدن خون از قلب به ریه‌ها و سایر اعضای بدن می‌شود. روش های گوناگونی برای  تشخیص بیماری های قلبی وجود دارد که متخصص قلب و عروق از آن ها برای تشخیص کمک می گیرد.

بیماری های قلبی طیف وسیعی از شرایطی است که قلب و سلامت را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در این مقاله به نحوه تشخیص آنها می‌پردازیم.

اصطلاح «بیماری قلبی» اغلب به معنای «بیماری قلبی عروقی» بکار برده می‌شود. بیماری قلبی عروقی به طور کلی به شرایطی اطلاق می‌شود که در آن رگ‌های خونی، کوچک یا مسدود می‌شوند. این موارد می‌تواند منجر به حمله قلبی، درد قفسه سینه (آنژین صدری) یا سکته مغزی شود. بسیاری از انواع بیماری های قلبی را می‌توان با تشخیص صحیح و انتخاب شیوه زندگی سالم از بین برد. در این مقاله با نحوه تشخیص بیماری های قلبی بیشتر آشنا می‌شویم.

بیماری های قلبی و انواع روش های تشخیص این بیماری

علائم بیماری قلبی

نشانه‌های یک مشکل قلب می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

* غش
* ضربان قلب آهسته یا سریع
* تنگی قفسه سینه
* درد قفسه سینه
* تنگی نفس
* تورم ناگهانی در پاها، ران‌ها، مچ پا و یا شکم

اگر هر کدام از این علائم را دارید، باید با پزشک خود ملاقات داشته باشید. تشخیص بیماری های قلبی و درمان اولیه می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به عوارض مانند حمله قلبی یا سکته مغزی کمک کند.
 

مهم ترین علائمی  که در ارتباط با بیماری های قلب وعروق می باشند شامل موارد زیراست : 

۱-احساس ناراحتی در قفسه سینه: 

اگرچه یکی از مهم ترین علائم تنگی سرخرگی عروق قلب احساس ناراحتی در قفسه  سینه می باشد اما هرگونه ناراحتی در قفسه سینه الزاما ناشی از مسائل قلبی نیست.  ناراحتی قفسه سینه در صورتی که ناشی از تنگی سرخرگ های قلب باشد، اصطلاحا « آنژین قفسه صدری» نام داشته و مشخصات آن اینست:

- در اغلب موارد بصورت  فشارنده و در ناحیه پشت جناغ می باشد.
- با فعالیت افزایش و با استراحت تخفیف می  یابد.
- ممکن است به بازو دست چپ و گاها به گردن و فک انتشار یابد.
- با مصرف  قرص های زیرزبانی نیتروگلیسیرین در طی ۳الی۵دقیقه قطع می شود.
- معمولا ارتباطی  با وضعیت بدن(خوابیدن یا نشستن) ندارد. در صورتی که درد شدیدقفسه سینه همراه  با علائمی نظیر تعریق سرد، تهوع و استفراغ باشد و یا به مدتطولانی(بیشتر از ۳۰دقیقه) طول بکشد با توجه به احتمال حمله قلبی مراجعه سریع بهاورژانس الزامی است.

 در صورتی که درد آنژینی بصورت متناوب و در حالت استراحت ایجاد می شود  احتمالبروز حمله های قلبی زیاد بوده و مراجعه فوری به اورژانس توصیه می شود.

بیماری های قلبی و انواع روش های تشخیص این بیماری

- دردهای غیرآنژینی قفسه سینه:
در صورتی که درد قفسه سینه ارتباطی با فعالیت نداشته  باشد، با قرص زیرزبانینیتروگلیسیرین تغییری نکند و با تنفس و سرفه و یا تغییر وضعیت  تشدید شود دراینصورت احتمال قلبی بودن درد بیمار کم می باشد و عامل غیرقلبی  نظیر اسپاسم عضلانیو مسائل استخوانی مطرح می باشد.

درد سوزشی پشت جناغ که بعد  از مصرف غذا ایجاد شده و با خوابیدن و خم شدن تشدیدشده و با تغییر مزه دهان بصورت ترش و با مصرف شربت های ضداسیدی و یا قرص هایی نظیر رانیتیدین کاهش می  یابد مطرح کننده برگشت محتویات معده به مری(رفلاکس) میباشد. 

درد قفسه سینه که با تنفس تشدید شده و همراه تنگی نفس سرگیجه و… می باشد  مخصوصادر صورتی که با خوابیدن تشدید می یابد ممکن است ناشی از علل مهمی از  قبیل آمبولی ریه و یا التهاب پرده های قلب بوده و در این موارد مراجعه به پزشک  متخصص حتماتوصیه می شود.
 

۲-ضعف و خستگی پذیری زودرس: 

یکی از علائم شایع در بسیاری از بیماری های قلبی و غیرقلبی نظیر بیماری های غددیو  متابولیسمی، ریوی ومسائل روانی می باشد. نارسایی قلب، برادیکاردی(ضربان پایینقلب)  و مشکلات دریچه ای قلب با ضعف و خستگی پذیری زودرس همراه می باشند.

وجود  علائم همراه از قبیل تنگی نفس، سرفه، کندی نبض(ضربان کمتر از ۶۰بار دردقیقه)،  حملات غش(سنکوپ) تعریق سرد و سرگیجه در تشخیص مسائل قلبی کمک کننده  است. معاینه دقیق توسط پزشک و در صورت لزوم الکتروگرام قلبی، اکوکاردیوگرافی،  عکس قفسه سینه و آزمایش خون معمولا منجر به تشخیص سریع مسائل قلبی می شود.
 

۳-تنگی نفس:

احساس دشواری در تنفس می تواند ناشی از علل قلبی ویا غیرقلبی  باشد. در صورتی کهتنگی نفس با فعالیت تشدید شده در حالت خوابیده نسبت به  حالت نشسته افزایش یابد ومخصوصا در صورتی که همراه تورم پاها و همراه با  حملات تنگی نفس شبانه باشد، عللقلبی نظیر نارسایی قلب و مشکلات دریچه ای  مطرح بوده و با اکوکاردیوگرافی براحتیقابل تشخیص است.

آسم و بیماری های انسدادی ریوی از علل شایع تنگی نفس می باشند. در این موارد  سرفه و خلط فراوان و احساس خس خس سینه بصورت شایع دیده می شود. شرح  حال مصرف طولانی مدت دخانیات با احتمال آمفیزم و برونشیت مزمن همراه است.

بیماری های قلبی و انواع روش های تشخیص این بیماری

تنگی نفس ناگهانی ممکن است ناشی از علل خطرناک از قبیل آمبولی ریه باشد; در  صورتی که فرد به مدت طولانی بی حرکت بوده و یا در بیمارستان بستری بوده باشد  آمبولی ریه مطرح بوده و باید مورد بررسی قرار گیرند. آریتمی های قلبی بصورت  برادیکاردی و یا تاکی کاردی های حمله ای نیز منجر به تنگی نفس می شود. که با  گرفتننبض توسط همراهان بیمار قابل تشخیص می باشد. 

نارسایی کلیوی مسائل روانی و بیماری های متابولیک نیز می توانند با تنگی نفسشدید  همراه باشند. گاها در سالمندان و افراد دیابتی حمله قلبی با درد خفیف یا بدوندرد بوده و  تنگی نفس ناگهانی تنها علامت می باشد. بنابراین ارجاع فوری این بیمارانبه اورژانس  الزامی است.
 

۴-سرگیجه: 

سرگیجه یکی از علائم شایع در افراد جامعه است که می تواند ناشی از علل قلبی ،عصبی، متابولیک و یا مسائل روانی باشد. احساس سبکی سر، تاری دید و عدم تعادل  مخصوصا اگر همراه با تعریق سرد باشد می تواند ناشی از آریتمی قلبی، ضربان پایین  قلب و یا افت فشار خون باشد.

در صورتی که فرد هنگام تغییر وضعیت از حالت نشسته  به ایستاده دچار سرگیجه شودافت فشارخون اتواستاتیک ناشی از داروهای فشارخون،  کم آبی و یا اختلال اتونوم درسالمندان مطرح بوده و با اندازه گیری فشارخون در  حالت خوابیده و ایستاده بررسی میشود.

حملات سرگیجه به صورت کوتاه مدت  مخصوصا در صورت همراهی با تعریق و یا طپش قلبمطرح کننده آریتمی های قلبی  می باشد. در صورتی که سرگیجه بصورت احساس چرخش در محیطو یا حرکت  اطراف می باشد مخصوصا در صورت همراهی با علائمی نظیر تهوع و استفراغ ووزوز  گوش مطرح کننده علل عصبی بوده و مراجعه به متخصص اعصاب توصیه می شود. 

در صورتی که بیمار مبتلا به دیابت که تحت درمان با انسولین و یا قرص های پایین  آورنده قندخون می باشد، دچار سرگیجه، کاهش سطح هوشیاری و یا تعریق شود  احتمال کاهشقندخون مطرح بوده و مراجعه به اورژانس توصیه می شود. در این  موارد توصیه می شود تاقبل از رسیدن به اورژانس موادقندی از قبیل عسل و یا قند  مصرف شود.
 

۵-طپش قلب:

احساس طپش قلب ممکن است بعلت آریتمی قلبی باشد و یا ناشی از اضطراب و  فعالیتباشد. در صورتی که فرد با فعالیت کم دچار طپش قلب شود مراجعه به پزشک و  معاینهقلبی و در صورت لزوم بررسی های قلبی توصیه می شود.

در صورتی که فرد در  حالت استراحت بصورت ناگهانی دچار طپش قلب شده و پس از چنددقیقه طپش قلب  بصورت خودبخود و دفعتا قطع شود احتمالا آریتمی قلبی وجود داشته است. در این  موارد گرفتن نبض و شمارش ضربان قلب در تشخیص علت طپش قلب بسیار کمک کننده  است.

بیماری های قلبی و انواع روش های تشخیص این بیماری

در صورتی که امکان مراجعه فوری به مرکز پزشکی و ثبت الکتروگرام قلب در  هنگامطپش وجود داشته باشد تشخیص آریتمی قلبی بسیار آسان می شود. ممکن است  فرد گاها دچاراحساس ریزی داخل قفسه سینه و یا احساس یک ضربان قوی نماید. در این  موارد ممکن استیک ضربان نابجای قلبی(PVC  ،PAC   ) وجود داشته باشد.

 این ضربان های نابجا براحتی توسط الکتروگرام قلبی(در صورت وجود در هنگام ثبت  نوار) قابل تشخیص می باشند. حملات طپش قلب در مبتلایان به اختلالات قلبی نظیر  نارسایی قلب و یا مشکلات دریچه ای مطرح کننده آریتمی هایی از قبیلAF  ، فلوتر  دهلیزی و یا تاکی کاردی بطنی بوده و با توجه به عوارض مهم این آریتمی ها بررسی  دقیق و درمان مناسب الزامی است.

گاها فرد در هنگام احساس طپش قلب هیچگونه  آریتمی ندارد(تایید شده توسط معاینه ویا الکتروگرام) در این موارد اطمینان بخشی به  بیمار کافی است. در صورتی که درهنگام حملات طپش قلب امکان معاینه و یا ثبت  الکتروگرام قلبی نباشد یکی از روش هایتشخیص هولتر مونیتورینگ قلب می باشد; توسط  این روش امکان ثبت نوار قلب برای۲۴تا۴۸ساعت وجود داشته و در صورتی که حملات  طپش قلب فراوان باشد(مثلا روزی یک بار) امکان ثبت الکتروگرام در هنگام طپش قلب  وجود دارد. 

گاها شک بالینی پزشک به آریتمی زیاد بوده و در صورت تمایل بیمار به برطرف شدن  آریتمی مطالعه الکتروفیزیولوژی و در صورت القا» آریتمی  adlation  توصیه میشود.
 

۶-تعریق: 

تعریق سرد یکی از علائم شایع حملات قلبی، آریتمی ها، برادیکاردی و نارسایی قلبمی  باشد که البته در اغلب موارد همراه سایر علائم دیده می شود. در صورتی که تعریقسرد  همراه درد آنژینی قفسه سینه باشد احتمال حمله های قلبی مطرح است.

در صورتی که  تعریق سرد همراه طپش قلب سرگیجه ضعف و بیحالی باشد، احتمال آریتمیهای قلبی  مطرح است. در نارسایی شدید قلبی تعریق سرد همراه تنگی نفس و احساس خستگی  ایجاد می شود.

ممکن است تعریق سرد ناشی از کاهش قندخون در افراد دیابتی تحت  درمان باشد که دراین موارد معمولا کاهش سطح هوشیاری و گیجی از علائم همراه  باشد.
در موارد نادر ممکن است حملات تعریق سرد به تنهایی ناشی از حمله قلبی باشد که  این مسئله مخصوصا در سالمندان و مبتلایان به دیابت دیده می شود و لزوم توجه ویژه به این نشانه در این افراد را خاطر نشان می سازد.    
                         
برای کنترل بیماریهای قلبی عروقی ابتدا باید عوامل خطر را شناخت و سپس مشخص کرد که کدامیک از عوامل را می توان تغییر داد و از میان عوامل قابل تقییر کدامیک را باید در اولویت قرار داد.
 

عوامل خطر غیر قابل تغییر

افزایش سن: حدود ۸۳ درصد از کسانی که در اثر بیماریهای عروقی قلب می میرند درسنین بالای ۶۵ سال قرار دارند.

در سنین بالاتر زنانی که دچار حملات قلبی می شوند بیش از مردان در خطر مرگ درهفته های اول بعد از حمله قلبی قرار دارند.

جنسیت(مرد بودن): مردان بیش از زنان و در سنین پایینتری دچار حملات قلبی می شوند. حتی بعد از یائسگی ، با وجودیکه میزانمرگ ناشی از حملات قلبی در زنان زیادتر می شود ، به حد مردان نمی رسد.

توارث ( از جمله نژاد): کودکان والدین بیمار قلبی بیش از دیگر کودکان در خطربروز بیماری قلبی عروقی قرار دارند.

بیماری های قلبی و انواع روش های تشخیص این بیماری

عوامل خطر قابل تعدیل

مصرف دخانیات: شانس بروز بیماری عروق  قلبی در سیگاریها۲تا ۴ برابر غیر سیگاریها است.مصرف سیگار یک عامل خطر مستقل جدی  برای مرگ ناگهانی در بیماری عروق کرونر است (۲ برابرغیرسیگاریها) .

بالا بودن کلسترول خون: هر چهمیزان کلسترول خون بالاتر رود میزان بروز بیماری کرونر قلب افزایش می یابد. اگرعامل خطر دیگر همچون مصرف دخانیات و پرفشاری خون نیز وجود داشته باشد، این خطربیشتر افزایش می یابد. کلسترول خون افراد به سن ، جنس ، وراپت و نژاد نیز بستگیدارد.

پرفشاری خون: فشار خون بالا میزان بار قلب را افزایش و از این طریق موجب ضخیمشدن و سخت شدن قلب می شود. علاوه براین شانس سکته مغزی ، حمله قلبی ، نارسایی کلیهو نارسایی احتقانی قلب را افزایش می دهد. با وجود عوامل خطر دیگر شانس حمله قلبی دربیماران مبتلا به پرفشاری خون چندین برابرخواهد شد.

کم تحرکی: زندگی بدون فعالیت یک عامل خطر برا یبروز بیماری عروق کرونر است. فعالیت جسمانی متوسط تا شدید  بصورت منظم  از بیماری عروق خونی و قلب جلوگیری میکند.

چاقی و اضافه وزن: کسانی که چربی اضافه بخصوص در ناحیه شکمی دارندبیش ازدیگران به بیماریهای قلبی دچار می شوند. افزایش وزن منجر به بالا رفتن بار قلب ،افزایش کلسترول خون و بالارفتن فشار خون از یکطرف و کاهش HDL  از طرطف دیگر می شود. این عامل خطر بروز دیابت را نیز در افراد افزایش می دهد. با کهش حتی ۱۰ پوند میزانخطر حمله قلبی در افراد چاق کاهش می یابد.

دیابت: دیابت بطور جدی شانس بروز بیماریهای قلبی عروقی را  افزایش می دهد. حتیبا وجود کنتر قند خون ، دیابت شانس بیماری یقلبی را افزایش می دهد ولی در صورت عدمکنترل این خطر به مراتب بالاتر خواهد رفت.
 

دیگر عوامل خطر

پاسخ افراد به استرس های روزمره نیز می تواند در ایجاد بیماری قلبی سهم داشتهباشد. بطور مثال بعضی از افراد در اثر استرسهای روزمره به مصرف دخانیات روی آوردهیا بیش از حد غذا می خورند و بدین صورت  خود را در معرض عوامل خطر ثابت شدهبیماریهای قلبی عروقی قرار می دهند.

مصرف الکل: نوشیدن زیاد نوشابه های الکلی منجر به افزایش فشار خون و بروز بیماری نارسایی احتقانی قلب می شود.  با اینکا بنظر می رسد مصرف الکل در حد متوسط شانس بیماری کرونر قلب را کاهش می دهد ، بعلت عوارض بیشمار الکل توصیه  نمی شود که افرادمصرف الکل را شروع ویا میزان آن را افزایش دهند.

در دسترسی به امکانات در اقشار مختلف مردم نابرابری وجود دارد. در نواحی محروممیزان بیماری قلبی بیشتر است ، در عوض درمان و مراقبت در نواحی ثروتمند بیشتر است. باید با علل ریشه ای تهدید کننده سلامت از جمله فقر مبارزه کرد. باید برای افرادکار با دستمزد مناسب فراهم شود. برای کسانی که می خواهند سیگار را ترک کنند ،امکانات درمانی فراهم شود.
 

کیفیت درد قلبی

معمولا درد قلبی در افراد به صورتدرد مبهم یا احساس فشار ، سنگینی ، سفتی ، فشردگی یا خفگی بیان می‌شود تا درد واضحو اغلب بصورت احساس ناراحتی است تا درد. و در صورت شدید بودن بیمار درد را بصورتخرد کننده ، فشارنده و له کننده توصیف می‌کند که نفس فرد را تنگ کرده و او را ازادامه فعالیت باز می‌دارد.

کیفیت این درد بیشتر فشارنده است تا سوزشی یا تیز. بنابراین در کسانی که دچاردردهای سوزشی قلب می‌شوند (بویژه وقتی اندازه محل درد از حد یک سکه تجاوز نمی‌کند)،باید به فکر علل دیگری برای درد بود.

البته اینگونه دردها نیز ممکن است منشا قلبی داشته باشند ولی نشانه ایسکمی (کاهشخونرسانی بافت قلب) نمی‌باشند. معمولا دردهای قلبی با فعالیت بدنی و یا تغییر حالاتروحی و روانی (از جمله استرسهای ناگهانی) ، سرما ، غذا یا ترکیبی از این عواملتسریع و تشدید می‌شود و با استراحت تسکین می‌یابد.

البته بسیاری از حملات با این الگوها هماهنگی ندارد. مدت این دردها نیز از ۵دقیقه تا ۳۰ دقیقه متغیر است. در صورتیکه درد قلبی از نیم ساعت بیشتر به طولبینجامد احتمال سکته قلبی در فرد مبتلا به شدت افزایش می‌یابد.
 

محل دردقلبی

معمولاً این درد در ناحیه جناغ سینه (قسمت پایینی آن) یا سمت چپ قفسه سینهاحساس می‌شود اما درد سایر قسمتهای سینه نیز ممکن است مربوط به قلب باشد. ولی ممکناست به سایر قسمتها نیز انتشار داشته باشد.

گاه این درد به بالای‌ شکم‌ راه می‌یابد و فرد تصور می‌کند دچار سوءهاضمه شدهاست و گاه به‌ آرواره‌ یا زیر چانه ، گردن ‌، پشت و بین‌ دو کتف‌ یا بازوها (بویژهدست چپ) نیز تیر می‌کشد. مورد اخیر (انتشار به دست چپ) حالتی نسبتاً اختصاصی بوده وباید فرد را نسبت به قلبی بودن منشا درد آگاه سازد.

بیماری های قلبی و انواع روش های تشخیص این بیماری

علایم‌ شایع همراه دردقلبی‌

معمولا حمله قلبی با علائمی مانند احساس‌ نزدیکی‌ مرگ‌ ، تعریق‌ سرد ،تهوع‌ و استفراغ ، احساس‌ خفگی ، تنگی‌ نفس ، ضعف‌ و منگی همراه است
 

علل درد قلبی

علت درد قلبی در درجه اول کاهش خونرسانی به بافت عضلانی قلبمی‌باشد. به طوری که عروق قلب نتوانند جوابگوی نیاز قلب به اکسیژن و مواد غذاییباشند. این امر در چند حالت ایجاد می‌شود اما شاید دو سه مورد آن از بقیه مهمترباشند که بسته‌ شدن‌ نسبی‌ یا کامل‌ سرخرگ‌های‌ قلب‌ توسط‌ لخته‌ خون ‌، گرفتگی‌ یاانقباض‌ عروقی و اختلال‌ شدید در ضربان‌ قلب‌ از آن جمله‌اند.

گاهی عروق قلبی بتدریج دچار گرفتگی می‌شوند و حالتی ایجاد می‌شود که گویی رسوباتخاصی رگ را مسدود می‌سازند. اگر این انسداد تدریجی از مرز ۷۰% بگذرد، رگهای در حالتفعالیت نمی‌توانند تکافوی نیاز قلب را بدهند و فرد دچار درد می‌شود. به این نوع دردقلبی آنژین پایدار یا دردی که ناشی از مقدار خاصی فعالیت است، می‌گویند. این افراددچار تنگی مشخصی از یک ، دو یا سه رگ قلبی هستند و وضعیتشان در طول ماهها و سالهاتثبیت شده است.

رسوبات داخلی رگها که باعث تنگی آنها می‌شود (و به آنها پلاکهایآترواسکروتیک نیز می‌گویند) در برخی موارد موجب تشکیل لخته شده و انسدادناگهانی وکامل سرخرگ قلبی اتفاق می‌افتد. حال بسته به اینکه این لخته به سرعت رفع شود یاپابرجا بماند فرد را دچار آنژین ناپایدار (که مردم به آن سکته ناقص می‌گویند) و یاسکته قلبی می‌کند. در این حالت فرد به طور ناگهان دچار درد قلبی می‌شود و این دردچندان با استفاده از قرصهای زیر زبانی بهبود نمی‌یابد. در حالت دیگر رگهای قلبی فرددچار انقباض می‌شود و درد قلبی خاصی در حالت استراحت یا حتی در خواب برای فرد ایجادمی‌نماید. 
 

عوامل خطرآفرین قلب

هر کسی ممکن است دچار درد قلبی بشود ولی دردی که توصیف آنبیان شد، بیشتر در کسانی که ریسک فاکتورها یا عوامل خطر ساز تنگی‌ها و انسداد عروققلبی را داشته باشند بروز پیدا می‌کند.

این عوامل به طور خلاصه عبارتند از: جنس مذکر ، چاقی و وزن بالا ، فشار خون بالا، چربی خون بالا (بالا بودن‌ سطح‌ کلسترول‌ بد خون‌، یا پایین‌ بودن‌ سطح‌ کلسترول‌خوب‌ خون)‌ ، دیابت‌ ، استرس و فشارهای روحی و روانی ، داشتن سابقه خانوادگیبیماری‌ سرخرگ‌های‌ قلب و ‌سکته قلبی ، رژیم‌ غذایی‌ پر از چربی‌های‌ اشباع‌ شده‌ ،نداشتن‌ فعالیت بدنی‌ کافی (بی‌تحرکی آفت قلب است) و کشیدن سیگار.

در گذشته‌ای نه چندان دور سکته قلبی و دردهای مربوط به قلب بیشتر در افراد مسن ونهایتاً میانسال بروز پیدا می‌کرد اما امروزه سن بروز چنین دردهایی بسیار پایینآمده و متاسفانه برخی افراد در سنین جوانی درد قلبی و گاه سکته قلبی را تجربهمی‌کنند
 

نحوه تشخیص بیماری های قلبی

بیماری قلب مانند بیماری عروق کرونری و آریتمی قلبی هر گونه بیماری‌ است که قلب شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. برای انجام آزمایشات لازم و بررسی بیماری باید با پزشک متخصص قلب و عروق خود مشورت کنید. از آنجا که این تست‌ها به عنوان پیشگیری و غربالگری در نظر گرفته می‌شوند، بسیاری از بیمه‌ها آنها را پوشش می‌دهد.

البته با اینکه انجام آزمایشات تشخیص بیماری های قلبی برای تعیین سلامتی افراد حیاتی هستند، انجام آنها شاید گران باشد. پس قبل از قرار ملاقات با پزشک و انجام آزمایشات، موارد پوشش شرکت بیمه خود را بررسی کنید. برای تشخیص بیماری های قلبی، دکتر متخصص قلب و عروق، تعدادی آزمایش و ارزیابی انجام خواهد داد. از مهم‌ترین آزمایشات و تست‌های تشخیص بیماری های قلبی می‌توان موارد زیر را نام برد:
 

معاینه فیزیکی و آزمایش خون

در طول وقت ملاقات، پزشک شما از علائم و سابقه پزشکی شما خواهد کرد. او همچنین ضربان قلب و فشار خون را بررسی می‌کند. پزشک همچنین می‌تواند آزمایش خون را تجویز کند. به عنوان مثال، آزمایشات سطح چربی و کلسترول را در جریان خون مورد سنجش قرار دهد. پزشک می‌تواند از این آزمایش‌ها برای کمک به تعیین خطر ابتلا به بیماری قلبی و حمله قلبی استفاده کند. یک آزمایش کامل کلسترول، چهار نوع چربی را در خون شما بررسی می‌کند:
 

کلسترول کل

کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) گاهی اوقات کلسترول بد نامیده می‌شود. بیش از حد آن باعث ایجاد چربی در شریان‌ها می‌شود که جریان خون را کاهش می‌دهد. این حالت می‌تواند به یک حمله قلبی یا سکته مغزی منجر شود.

کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) یا کلسترول خوب که کمک می‌کند تا کلسترول LDL به کبد منتقل شود.

بیماری های قلبی و انواع روش های تشخیص این بیماری

تری گلیسرید نوعی چربی در خون شما است. سطح بالای تری گلیسیرید اغلب با دیابت، سیگار کشیدن و مصرف بیش از حد الکل همراه است. پزشک شما همچنین می‌تواند آزمایشات C-reactive protein (CRP) را برای بررسی علائم التهاب بدن انجام دهد. نتایج آزمایش‌های CRP و کلسترول خون برای ارزیابی خطر ابتلا به بیماری های قلبی استفاده می‌شود.
 

آزمایش‌های غیر تهاجمی برای بیماری های قلبی

پس از اتمام یک معاینه فیزیکی و آزمایش خون، پزشک شما احتمالا آزمایش‌های غیر تهاجمی دیگری را انجام می‌دهد. غیر تهاجمی به این معنی است که تست‌ها شامل ابزارهایی نیستند که پوست را بشکافد یا به بدن وارد شود. آزمایش‌های غیر تهاجمی زیادی برای کمک به بررسی و تشخیص بیماری های قلبی وجود دارد.
 

الکتروکاردیوگرام

الکتروکاردیوگرام (EKG یا ECG) یک آزمایش کوتاه مدت است که فعالیت الکتریکی را در قلب نشان می‌دهد. این فعالیت روی یک نوار کاغذ ثبت می‌شود. پزشک ممکن است از این آزمایش را برای بررسی ضربان قلب نامنظم یا آسیب قلبی استفاده کند.
 

اکوکاردیوگرام

اکوکاردیوگرام یک سونوگرافی از قلب (با استفاده از امواج صوتی برای ایجاد یک تصویر از قلب) شما است. پزشک ممکن است از آن برای ارزیابی دریچه‌های قلب و عضلات آن استفاده کند.

بیماری های قلبی و انواع روش های تشخیص این بیماری

تست ورزش

برای تشخیص مشکلات و بیماری‌های قلب، احتمالا نیاز به بررسی عملکرد قلب در حالت فعال بودن و فعالیت شدید داشته باشید. در طول آزمایش ورزش یا استرس ممکن است از شما بخواهند روی دوچرخه ثابت قرار بگیرید یا چند دقیقه روی یک تردمیل راه بروید. مسئول آزمایش وقتی که ضربان قلب افزایش می‌یابد، واکنش بدن به استرس را کنترل و نظارت می‌کند.
 

سونوگرافی کاروتید

اسکن دوطرفه کاروتید با استفاده از امواج صوتی برای ایجاد تصاویر شریان‌های کاروتید در هر دو طرف گردن انجام می‌گیرد. این آزمایش به دکتر اجازه می‌دهد تا میزان رسوب پلاک در شریان‌ها را بررسی و خطر ابتلا به سکته مغزی را بررسی کند.
 

مانیتور هولتر

اگر  نیاز به مراقبت و بررسی عملکرد قلب، در مدت 24-48 ساعت داشته باشید، پزشک از شما می‌خواهد که از دستگاهی نظیر مانیتور Holter استفاده کنید. این دستگاه کوچک مانند یک الکتروکاردیوگرام، مداوم کار می‌کند. پزشک می‌تواند از نتایج آن برای بررسی ناراحتی‌های قلب مانند آریتمی یا ضربان قلب نامنظم ناشناخته، استفاده کند.

بیماری های قلبی و انواع روش های تشخیص این بیماری

اشعه ایکس قفسه سینه

اشعه ایکس قفسه سینه به پزشک شما کمک می‌کند که علت ضعف تنفس یا درد قفسه سینه را تعیین کند.
 

سی تی اسکن

سی تی اسکن با استفاده از چندین تصویر اشعه ایکس برای ایجاد یک تصویر مقطعی از قلب شما استفاده می‌شود. پزشک شما ممکن است انواع مختلفی از CT اسکن را برای تشخیص بیماری های قلبی استفاده کند. به عنوان مثال، آنها ممکن است اسکن کربن غربالگری کلسیم را برای بررسی رسوبات کلسیم در شریان‌های عروق کرونری استفاده کنند.
 

MRI قلب

در MRI، آهنرباهای بزرگ و امواج رادیویی تصاویر داخل بدن شما را ایجاد می‌کنند. در طی یک MRI قلب، تکنسین تصاویری از رگ‌های خونی و قلب می‌گیرد. پس از آزمایش، پزشک شما می‌تواند تصاویر را برای تشخیص بیماری های قلبی مانند بیماری‌های عضلانی قلب و بیماری عروق کرونری استفاده کند.
 

تست‌های تهاجمی برای تشخیص بیماری های قلبی

گاهی اوقات آزمون‌های غیر تهاجمی پاسخ‌های کافی را ارائه نمی‌دهند. ممکن است پزشک شما برای تشخیص بیماری های قلبی نیاز به استفاده از یک روش تهاجمی داشته باشد. رویه‌های تهاجمی شامل ابزارهایی هستند که به صورت جسمی وارد بدن می‌شوند مانند سوزن، لوله.
 

آنژیوگرافی عروق کرونری و کاتتریزاسیون قلبی

در طی کاتتریزاسیون قلبی، دکتر شما یک لوله انعطاف پذیر طولانی را از طریق رگ‌های خونی در کشاله ران یا قسمت دیگر، وارد بدن می‌کند. سپس این لوله را به سمت قلب حرکت می‌دهند. پزشک شما می‌تواند از آن برای بررسی مشکلات رگ‌های خون و اختلالات قلب استفاده کند.

به عنوان مثال، پزشک آنژیوگرافی عروق کرونر را با کاتتر کردن کامل می‌کند. آنها ابتدا یک رنگ مخصوص را به رگ‌های خونی قلب شما تزریق می‌کنند. سپس از یک اشعه ایکس برای بررسی شریان‌های عروق کرونر استفاده می‌کنند. آنها می‌توانند از این آزمون برای یافتن شریان‌های محدود یا مسدود استفاده کنند.
 

اسکن و تصویربرداری هسته‌ای از قلب

اسکن هسته‌ای قلب به پزشک متخصص قلب این امکان را می‌دهد تا به اطلاعات مهمی در خصوص قلب بیمار  و بیماری های قلبی دست یابد.

در این روش از یک دوربین مخصوص برای تشخیص بیماری های قلبی استفاده میشود. مقدار کمی ماده ردیاب رادیواکتیو بی‌خطر از خونی که به قلب جریان دارد، به یکی از سیاهرگ‌های بیمار تزریق می‌شود ماده ردیاب به قلب رفته و انرژی آزاد می‌کند.

دوربین‌های مخصوصی که بیرون از بدن بیمار قرار گرفته‌اند، انرژی آزاد شده را تشخیص داده و با استفاده از آن از قلب عکس می‌گیرند که دو مجموعه عکس تهیه می‌شود.

یک سری عکس‌ها قبل از تست استرس و سری دوم هم بعداً گرفته می‌شوند. این آزمایش در کنار تست ورزش یا دارویی انجام می‌شود.

بیماری های قلبی و انواع روش های تشخیص این بیماری

اسکن‌های هسته‌ای قلب برای سه هدف اصلی استفاده می‌شوند:
1_ بررسی آسیب‌دیدگی عضله قلب: آسیب‌دیدگی می‌تواند ناشی از دارو، حمله قلبی و عفونتی در گذشته باشد.

2_ چک کردن کیفیت جریان خون به قلب: نرسیدن خون به بخشی از عضله قلب، می‌تواند نشانه بیماری کرونری قلب باشد. بیماری کرونری قلب می‌تواند منجر به آنژین، حمله قلبی و سایر مشکلات قلبی شود.

3_ بررسی کیفیت پمپاژ خون به بدن توسط قلب
 

بافت برداری یا نمونه برداری از قلب (بیوپسی)

اگر پزشک به وجود اختلال خاصی در عضله قلب بیمار مشکوک شود، ممکن است بیوپسی بافت قلب را درخواست نماید.

بیوپسی قلب ممکن است به دلایل مختلف بالینی درخواست شود، از جمله تعیین اینکه آیا عضله قلب شما مورد هجوم ویروس‌ها و یا دیگر مواد بیولوژیکی مانند آهن یا آمیلوئیدها (پروتئین‌های غیرطبیعی) قرارگرفته است یا نه.  همچنین از بیوپسی قلب برای ارزیابی رد پیوند قلب پس از جراحی نیز استفاده می‌شود.

بیوپسی قلب می‌تواند در تشخیص مواردی کمک‌کننده باشد از جمله:
* میوکاردیت یا التهاب عضله قلب
* کاردیومیوپاتی یا تضعیف عضله قلب
* پس زدن پیوند پس از پیوند قلب که باعث ایجاد آسیب‌دیدگی بافت عضله قلب می‌شود.
* آمیلوئیدوز قلبی که در آن پروتئین‌های غیرطبیعی (آمیلوئید) در بافت قلب رسوخ پیدا می‌کنند، درنتیجه قلب نمی‌تواند به‌خوبی به پمپاژ خون بپردازد.
 

مطالعه الکتروفیزیولوژی

اگر ریتم‌های قلب غیر طبیعی دارید، پزشک می‌تواند یک مطالعه الکتروفیزیولوژیک را برای تعیین علت و بهترین برنامه درمان انجام دهد. در طی این آزمایش، دکتر یک کاتتر الکترود را از طریق رگ خونی به قلب می‌فرستد. آنها از این الکترود برای ارسال سیگنال‌های الکتریکی به قلب استفاده کرده و یک نقشه از فعالیت الکتریکی آن را ایجاد می‌کنند. پزشک شما ممکن است سعی کند ریتم طبیعی قلب را با تجویز دارو یا درمان‌های دیگر بازگرداند.
 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنم

اگر مشکوک به بیماری قلبی هستید، با پزشک خود ملاقات کنید. عواملی که شما را در معرض خطر بیشتری برای بیماری‌های قلبی قرار می‌دهند، عبارت‌اند از:

سابقه خانوادگی بیماری قلبی
سیگار کشیدن
چاقی
رژیم غذایی ضعیف
سن

پزشک شما ممکن است یک معاینه فیزیکی یا آزمایش خون یا آزمایش‌های دیگر برای بررسی مشکلات و تشخیص بیماری های قلبی را انجام دهد. این آزمایش‌ها می‌تواند برای تشخیص بیماری های قلبی مفید بوده و در تعیین روند درمان مثمر ثمر باشند. عوارض بیماری قلبی شامل حمله قلبی و سکته مغزی است. شما می‌توانید خطر عوارض را با تشخیص زودرس و درمان سریع، کاهش دهید.
 

درمان بیماری های قلبی

درمان بیماری های قلبی متفاوت است. به عنوان مثال، اگر عفونت قلب دارید، به احتمال زیاد به شما آنتی بیوتیک داده می‌شود. به طور کلی، درمان بیماری های قلبی معمولاً شامل موارد زیر می‌شود:

تغییر سبک زندگی: رژیم مناسب، کم چربی و کم سدیم است. حداقل 30 دقیقه تمرین متوسط در طول روزهای هفته، ترک سیگار و محدود کردن مصرف الکل از دیگر تغییرات لازم هستند.

مصرف دارو: اگر تغییر سبک زندگی به تنهایی کافی نباشد، پزشک احتمالا داروهایی برای کنترل بیماری قلبی شما تجویز می‌کند. نوع دارو به نوع بیماری قلبی بستگی دارد.

روش‌های دیگر پزشکی یا جراحی: اگر مصرف داروها کافی نباشند، ممکن است دکتر روش خاص یا جراحی را توصیه کند. نوع روش بستگی به نوع بیماری قلبی و میزان آسیب به قلب دارد.


منبع: سایت دکتردکتر
سایت دکتر هندسی
سایت علوم پزشکی لرستان
نسخه چاپی