چهار نوع نوشیدنی گرم و دلچسب

کاپوچینو ایتالیایی


مواد لازم برای کاپوچینو ایتالیایی
شیر  1/2 فنجان
اسپرسو  1/2 فنجان

چهار نوع نوشیدنی گرم و دلچسب

طرز تهیه کاپوچینو ایتالیایی
ابتدا قهوه اسپرسو را با دستگاه درست کنید. سپس شیر را روی حرارت قرار دهید تا  بجوشد و کاملا کف کند. کف شیر را با قاشق به آرامی از روی شیر در حال جوش بگیرد و به اسپرسو اضافه کنید.

نکات تکمیلی در مورد کاپوچینو ایتالیایی
کاپوچینو ایتالیایی جزو نوشیدنی - نوشیدنی گرم می باشد.
زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 10دقیقه
کاپوچینو ایتالیایی را می توانید در وعده صبحانه - دسر - سرو کنید.
توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 1 نفر مناسب می باشد. 1


شیر عسلی دارچینی


مواد لازم (برای ۲ نفر)
مواد لازم شیر عسل
شیر ۲ لیوان
چوب دارچین ۲ تکه
عسل ۴ قاشق غذاخوری
پودر هل ۱/۴ قاشق چایخوری
پودر زنجبیل ۱/۴ قاشق چایخوری

چهار نوع نوشیدنی گرم و دلچسب

در این دستور شیر عسل به همراه ادویه هایی مثل دارچین ، هل و زنجبیل تهیه می شود. این ادویه ها علاوه بر اینکه باعث بهتر شدن طعم و بوی شیر عسل می شوند خواص درمانی زیادی نیز دارند. البته در صورتی که می خواهید شیر عسل را بدون ادویه و ساده تهیه کنید می توانید ادویه ها را از مواد لازم حذف کنید.
دستور تهیه

طرز تهیه شیر عسل
برای تهیه شیر عسل خانگی ابتدا در شیرجوش شیر را می ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم. در مرحله بعد عسل را به همراه چوب دارچین ، زنجبیل و پودر هل به شیر اضافه می کنیم و مواد را به صورت متداوم هم می زنیم تا شیر داغ شود.

پس از اینکه شیر داغ شد چوب دارچین ها را با یک قاشق تمیز از شیر داغ کن خارج می کنیم و چند دقیقه دیگر به هم زدن ادامه می دهیم با حرارت کم تا مواد کاملا طعم دار شوند و بعد زیر حرارت را خاموش می کنیم.

پس از اینکه شیر داغ کن را از روی حرارت بر داشتیم شیر عسل را با چنگال یا همزن برقی به خوبی هم می زنیم تا کف کند سپس آنرا به صورت داغ در فنجان یا لیوان می ریزیم و با پودر دارچین روی آن را تزئین کرده و سرو می کنیم.

نکته دیگر در مورد سرو کردن شیر عسل این است که خیلی افراد دوست ندارند این نوشیدنی را به صورت داغ مصرف کنند. در صورتی که می خواهید شیر عسل را به صورت خنک میل کنید ابتدا اجازه دهید در دمای محیط دمایش پایین بیاید سپس در یخچال قرار دهید تا خنک شود. نوش جان 2


شیر چای زنجبیلی


مواد لازم
آب 2 فنجان
زنجبیل تازه رنده شده 2 قاشق
چای کیسه ای غلیظ (تی بگ) 2 عدد
عسل 2 قاشق
شیر 1/2 فنجان

طرز تهیه
آب و زنجبیل را در یک شیرجوش بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. سپس حرارت را کم کنید و اجازه دهید تا مخلوط کمی دیگر بجوشد.
 
حالا چای کیسه ای را کاملا در آن فرو ببرید تا چای کاملا در آب تراوش کند. 3 دقیقه در آب زنجبیل قرار دهید. سپس آنها را بیرون بکشید و دور بیندازید. چای را در دو لیوان جداگانه بریزید و در هر کدام 1 قاشق عسل اضافه کنید. شیر را در دو لیوان تقسیم کنید و نوشیدنی را هم بزنید. این نوشیدنی خوشمزه را به صورت ولرم نوش جان کنید. 3


قهوه ترک


مواد لازم برای قهوه ترک
قهوه 4 قاشق چایخوری
آب سرد 2 فنجان قهوه ترک
شکر به میزان دلخواه

چهار نوع نوشیدنی گرم و دلچسب

طرز تهیه قهوه ترک
مرحله اول:
طرز تهیه قهوه ترک روی گاز این است که ابتدا پودر قهوه، آب سرد و شکر (در صورت تمایل) را داخل قهوه جوش بریزید. سپس ظرف را روی حرارت ملایم قرار دهید. به آرامی با قاشق مواد را مخلوط کنید. پس از اینکه مواد خوب مخلوط شدند، قاشق را خارج کنید و منتظر بمانید تا قهوه به جوش بیاید.
 
مرحله دوم:
وقتی قهوه شروع به جوشیدن و بالا آمدن کرد بلافاصله آن را از روی حرارت بردارید. اگر قهوه بجوشد، دیگر کف خامه ای روی آن نخواهید داشت. کف خامه را در فنجان قهوه تان خالی نمایید و قهوه را به مدت 10 ثانیه یا تا زمانی که دوباره به جوش بیاید مجدداً روی حرارت بگذارید. سپس قهوه را درون فنجان بریزید و سرو کنید.

طرز تهیه خامه قهوه ترک
برای تهیه قهوه ترک با خامه چند نکته را باید رعایت نمایید:

از قهوه تازه استفاده کنید. اگر قهوه شما تازه نیست خامه نخواهد داشت. برای اینکه قهوه را تازه نگه دارید کافیست آن را در ظرف در بسته و محفوظ از هوا در یخچال نگاه دارید.

هیچوقت برای تهیه قهوه از آب گرم یا داغ استفاده نکنید.

هنگام مخلوط کردن آب و قهوه ( و شکر) با ملایمت آن ها را بهم بزنید. هرگز آن ها را سریع میکس نکنید.

نکته های کلیدی تهیه قهوه ترک
سرو قهوه ترک نیز آداب سنتی و مخصوص به خود را دارد. قهوه ترک معمولا با یک لیوان آب سرد سرو می شود. آب سرد را قبل از نوشیدن قهوه مصرف می کنند تا طعم دهان تازه شده و مزه قهوه قوی تر حس شود. میتوانید یک گلبرگ گل رز یا برشی نازک از سیب روی آب قرار دهید تا آب عطری ملایم داشته باشد. همچنین معمول است چیزی شیرین مانند شکلات یا راحت الحلقوم (Turkish delight) یا هر چیز شیرین دیگری در کنار قهوه صرف شود.

می توانید برای داشتن قهوه ای با طعم قوی تر قهوه را پس از به جوش آمدن از روی حرارت بردارید و پس از چند ثانیه مجدد روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. این عمل را سه بار تکرار کنید تا طعم قوی تری داشته باشید.

شکر را حتما در ابتدا و حین آماده سازی به قهوه و آب اضافه نمایید نه هنگام خوردن آن.

ظرف ایده آل برای تهیه قهوه ترک ibrik یا cezve است که از مس ساخته شده و برای جلوگیری از سوختن دست، دسته بلندی دارد. اما اگر امکان تهیه آن را ندارید می توانید از شیرجوش هم استفاده نمایید.

اگر دوست دارید قهوه ترک شکلاتی هم تست کنید می توانید آن را با روش قهوه موکا تهیه کنید. فقط به جای اسپرسو از قهوه ترک استفاده کنید.

حجم فنجان این نوع قهوه حدود یک سوم پیمانه استاندارد است. پس با 1پیمانه آب و 6 قاشق چایخوری پودر قهوه میتوانید سه فنجان قهوه تهیه کنید. 4


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.parsiday.com
3.www.vista.ir
4.www.irancook.ir
نسخه چاپی