آموزش تهیه انواع نوشیدنی تابستانی

نوشیدنی موهیتو نعناع


مواد لازم
آب: ۳ لیوان
شکر سفید: ۱ و نیم لیوان (اگر از شکر قهوه‌ای استفاده می‌کنید ۲ لیوان شکر لازم است)
برگ نعناع تازه: ۲ لیوان
شربت لیمو: ۲ لیوان
آب لیموترش: ۱ لیوان
سودا یا آب گازدار: ۸ لیوان
لیمو ترش: چند برش برای تزیین

طرزتهیه
نوشیدنی موهیتو نعناع ابتدا ۲ لیوان از ۳ لیوان آب را با شکر مخلوط کنید و در یک ظرف مناسب بریزید، این مخلوط را به مدت ۵ دقیقه داخل ماکروفر بگذارید.

برگ‌های نعناع را به آب اضافه کنید و خوب هم بزنید و اجازه دهید به مدت ۵ دقیقه در همین حالت باقی بماند. بعد از ۵ دقیقه، برگ‌های نعناع‌ را از داخل ظرف بیرون آورده و خوب فشار دهید و کنار بگذارید. شربت لیمو، آب لیمو‌ترش و ۱ لیوان از آب باقی مانده را داخل پارچ بزرگی بریزید و خوب ترکیب کنید. حالا مخلوط شکر و آب و افشره نعناعی که در ابتدا تهیه کردید را به ترکیب بالا اضافه کنید. در نهایت آب گازدار را به مواد اضافه کرده و مخلوط کنید. موهیتو نعناع را با یخ فراوان و برش‌های نازک لیمو و چند برگ نعنا سرو کنید.


نوشیدنی چای سبز و طالبی


مواد لازم
آب: ۲ لیوان
برگ نعنا تازه: ۱۲ عدد
چای سبز کیسه‌ای: ۴ عدد
شکر: ½ لیوان
طالبی شیرین و خرد شده: ۲ و ½ لیوان
قالب یخ: ۱ و ½ لیوان

طرز تهیه
برای درست کردن نوشیدنی اصالتا مراکشی چای سبز و طالبی ابتدا در یک قابلمه دو لیوان آب بریزید و اجازه بدهید جوش بیاید. سپس از روی شعله گاز بردارید و برگ‌های نعنا را در آب بریزید. چای‌های کیسه‌ای را هم در آب جوش قرار دهید تا در آب جوش دم بکشد. ۳ الی ۵ دقیقه زمان برای این کار کافی است. برگ‌های نعنا و چای کیسه‌ای را از آب خارج کنید و شکر را اضافه کنید. هم بزنید تا شکر حل شود. در دستگاه غذاساز یا میکسر طالبی‌ها را پوره کنید و ۱ و ½ لیوان آب طعم دار شده با شکر، چای سبز و نعنا به همراه قالب‌های یخ را اضافه کنید و هم مخلوط کنید تا یک مایه پوره مانند به دست بیاید. این نوشیدنی را با یخ سرو کنید. 1


باندونگ نوشیدنی محلی و سرد مالزیایی


مواد لازم (برای ۵ نفر)
یخ به مقدار لازم
یک و نیم لیوان شربت گلاب یا شیره گل سرخ
یک لیوان شیر تغلیظ شده
۵ لیوان آب سرد
۳ قطره رنگ خوراکی صورتی

مواد لازم برای شربت گلاب
یک لیوان آب
نصف لیوان گلاب
یک و نیم لیوان شکر
۲ قاشق غذاخوری آب لیموی تازه

آموزش تهیه انواع نوشیدنی تابستانی

طرز تهیه شربت گلاب
۱. آب، گلاب، آب لیمو و شکر را در یک قابلمه کوچک بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا به جوش بیایند. سپس شعله گاز را کم کنید و برای ۵ دقیقه آن‌ها را بجوشانید تا شکر کاملا حل شود. قابلمه را کنار بگذارید تا سرد شود.

۲. شربت گلاب شما آماده است و شما می‌توانید آن را در یخچال نگهداری کنید.

طرز تهیه
۱. در یک پارچ، شربت گلاب، شیر تغلیظ شده، آب سرد و رنگ خوراکی را با هم مخلوط کنید.

۲. لیوان‌های سرو را پر از یخ کنید و نوشیدنی خوشرنگ باندونگ خود را در آن بریزید.

نکات مهم برای تهیه نوشیدنی باندونگ
برای تهیه یک نسخه سالم‌تر از این نوشیدنی می‌توانید از شیر سویا یا شیر تازه و همچنین گلاب یا شیره گل سرخ طبیعی و ارگانیک استفاده کنید.

شما می‌توانید شیر و شیره گل سرخ را به صورت دو لایه جداگانه در لیوان بریزید و یک نوشیدنی جدید خلق کنید.

برخی افراد در این نوشیدنی از ژله نعنا، آب گازدار یا مرواریدهای تاپیوکا نیز استفاده می‌کنند تا طعمی جذاب‌تر به وجود بیاورند.

اگر دوست دارید نوشیدنی باندونگ شما کم شیرین یا شیرین‌تر باشد، از مقدار کمتر یا بیشتر شکر بسته به ذائقه خود استفاده کنید.

فواید نوشیدنی باندونگ
گلاب سرشار از ویتامین C، ویتامین E، تانن، پکتین، سیترنلول، گرانتول، استاروپنین و فنیل اتانول است و طبیعت گرم و معتدلی دارد. از خواص و فواید بی‌شمار این عرق خارق‌العاده که در تهیه انواع غذا، دسر، کیک، شیرینی، مربا، چای و حتی در صنعت عطرسازی به کار می‌رود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آرام‌بخش، ضد استرس و افسردگی
تقویت قوای عمومی و تجدید انرژی در بدن
ضدعفونی کننده و ضد التهاب
تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان سرماخوردگی و گلودرد
بهبود بینایی و رفع خستگی چشم، پیشگیری از ابتلا به بیماری‎های چشمی مانند آب مروارید
کمک به سلامت دستگاه گوارش و رفع مشکلاتی مانند نفخ، معده درد و زخم معده
کاهش فشار خون 
تقویت قلب و پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی و عروقی
پیشگیری از ابتلا به آلزایمر
درمان سردرد و میگرن
رفع اختلالات خواب و درمان بی خوابی
درمان آفت دهان و تقویت لثه‌ها 2


دوغ خانگی


دستور اول طرز تهیه دوغ

مواد لازم
شیر: یک لیتر
نمک: یک قاشق سوپ خوری
شکر: نصف قاشق چای خوری یا یک حبه قند کوچک
ماست: ۴ تا ۵ قاشق غذاخوری

آموزش تهیه انواع نوشیدنی تابستانی

دستور ساخت دوغ با شیر
در ابتدای کار، آب و شیر را با هم مخلوط کنید.

یک لیوان از آن را کنار بگذارید و بقیه مواد را روی حرارت قرار دهید تا دمای آن به حدی رسد که داغ باشد ولی دست نسوزد. حالا ماست، نمک و شکر را در یک لیوان آب و شیری که کنار گذاشته اید، مخلوط کنید و به بقیه شیر اضافه کنید. حالا آن ها را با هم خوب مخلوط کنید، درش را محکم ببندید و در جای گرم چند روز قرار دهید.

اگر مقدار شکر زیاد باشد، باعث بد مزه شدن دوغ می شود. برای اینکه زودتر درست شود، آن را می توانید در آفتاب قرار دهید.

دستور تهیه دوم

مواد لازم
ماست: به میزان دلخواه
آب: دو برابر ماست
قند: ۲ حبه
نمک: به میزان کافی

روش تهیه دوغ گازدار خانگی با ماست
برای تهیه دوغ گازدار خانگی، ابتدا باید ماست ترش داشته باشید. اگر ماست ترش در اختیار ندارید، ماست را به مدت دو روز بیرون از یخچال قرار دهید تا ترش شود. این ماست ترش تا زمان براق شدن هم بزنید. آن گاه ۲ برابر مقدار ماستی که در اختیار دارید، آب به آن اضافه کنید و به هر میزان که تمایل دارید، نمک به آن اضافه کنید. برای گاز دار شدن دوغ، تنها کافی است ۲ حبه قند به آن اضافه کنید. به هیچ وجه به منظور بیشتر گازدار شدن دوغ از حبه های قند بیشتر استفاده نکنید.
 
در مرحله بعدی ساخت دوغ خانگی، دوغ را در ظرفی ریخته و در آن را محکم ببندید. به طور مداوم به مدت ۱۵ دقیقه آن را تکان دهید. آن را به مدت یک هفته در هوای آزاد قرار دهید. بعد از گذشت یک هفته، می توانید از دوغ آماده شده استفاده کنید. برای طعم دار کردن نیز می توانید کمی نعناع یا موسیر و… به آن اضافه کنید.

این دوغی که میخوام براتون طرز تهیه اش رو بگم دقیقا مثل دوغهای بیرون خوشمزه میشه خیلی هم راحت درست میشه … هم میتونی شیرین درست کنی و هم ترش و گازدار.

دستور تهیه سوم

مواد لازم
شیر : یک لیتر
آب : ۲ لیتر
ماست : سه چهارم قاشق غذا خوری
نمک : به میزان لازم

روش تهیه دوغ گازدار خانگی با دستوری دیگر
ماست را در داخل مقداری آب یا شیر حل کنید، برای اینکه دوغ شما حالت تکه تکه و بریده پیدا نکند، می توانید در داخل یک بطری شیشه ای دربسته بریزید و آن را تکان دهید.

سپس آب و شیر را داخل ظرف مناسب بریزید و بر روی حرارت  قرار دهید تا کمی گرم شود البته تا حدی که دست را نسوزاند، درست همانند طرز تهیه ماست، سپس نمک و ماست را به آن افزوده و بعد از ریختن در یک ظرف شیشه ای یا پلاستیکی، آن را در جای گرم قرار دهید.

قرار دادن دوغ در زیر آفتاب و به مدت یک روز موجب تهیه دوغی شیرین و خوشمزه خواهد شد، اما در صورتی که دوست دارید دوغ شما ترش مزه و گازدار باشد باید اجازه دهید تا ۲ یا ۳ روز بماند و بعد استفاده کنید.

نکته: دوغ ها را می توان با طعم های مختلفی تهیه کرد که از جمله محبوب ترین طعم ها، دوغ نعنایی است که می توان به دو روش سنتی و صنعتی آن را تهیه کرد و برای این منظور می توان با اضافه کردن اسانس یا سبزی معطر نعناع به ترکیب دوغ آن را تهیه کرد، ضمن اینکه استفاده کردن برگ های تازه و خشک شده نعناع طعم بهتری ایجاد خواهد کرد، البته می توانید در صورت عدم دسترسی به برگ نعناع خشک شده از عرق نعناع برای ایجاد طعم نعنایی متفاوت و خوشمزه در دوغ خانگی استفاده کنید. 3


پی نوشت:
1.www.kiashpaze.ir
2.www.kojaro.com
3.www.arga-mag.com
نسخه چاپی