علت گریه بیش از حد نوزاد
اگر چیزی در جهان وجود داشته باشد که باعث شود یک زن غریزه مادری خود را زیر سؤال برده و به طور قاطع خود را مادری ناکارآمد ببیند، دیدن گریه بیش از حد نوزاد خود است.
 
بیشتر مادران با مشاهده گریه فرزندشان دچار هراس و دستپاچگی شده و این احساس تا زمان آرام شدن کودک از بین نمی رود. هراس به وجود آمده ناشی از داستانهای خوف انگیز متعددی است که از گریه بی وقفه و چندین ساعته نوزادان می شنویم. مری 27 ساله مادری است از نیو برانزویک کانادا که به دلیل گریه بیش از حد فرزندش در هفت ماهه نخست پس از تولد از عذاب وجدان زیادی رنج می برد. «زمانی که پسرم گریه می کرد به این دلیل که خود من به هنگام بارداری بیش از حد گریه کرده بودم، دچار عذاب وجدان شدیدی می شدم. به قدری دچار استرس بودم که به نوعی تصور می کردم کولیک یا دل درد او تقصیر من است و با او همراه شده و بیشتر اوقات من نیز گریه می کردم. کاملاً سرخورده شده بودم اما خدا را شکر خانواده خیلی خوبی داشتم و  با کمک های خود از من حمایت کردند. اگر در این اوقات سخت تنها می بودم، مطمئن هستم که دچار بحران عاطفی می شدم».
 
در صورت به زبان آوردن واژه «کولیک» در مقابل یک مادر خواهید دید که صورت او از وحشت همانند گچ سفید می شود. کولیک اصطلاحی پزشکی است که جهت توضیح گریه و جیغ های بی وقفه بعضی از نوزادان در دو هفته اول تولد بکار برده می شود. این واژه احتمالاً جهت تسکین مادرانی ساخته شد که کارد به استخوانشان رسیده و آنقدر مستأصل شده بودند که نمی دانستند چرا هرچه می کنند نمی توانند گریه فرزندشان را بند آورند. دو هفته مواجهه با نوزادی که به طور مداوم گریه می کند به نظر یک عمر می آید، اما برخی موارد کولیک می تواند حتی به مدت چهار ماه یا بیشتر طول بکشد. می توانید این موارد را با نگاه به چشمان سرخ مادر به راحتی ببینید. ترزا مدیر فروش 36 ساله اهل تگزاس پسری با نام مکس دارد که کولیک او سه سال به طول انجامید. «این بچه از همان لحظه به دنیا آمدن از من متنفر بود. چهار فرزند دارم و به جرأت می توانم بگویم که او در دوران نوزادی بزرگترین چالش من به حساب می آمد. تنها چیزی که می توانم از آن دوران به یاد بیاورم جیغ هایی است که چندین سال ادامه داشت. اما اکنون که می تواند با من ارتباط برقرار کند خواستنی ترین پسر کوچولوی من شده است». آنچه از این گفته ها می توان برداشت کرد آن است که تمام این مشکلات به دلیل عدم موفقیت در برقراری ارتباط می باشد.
به این دلیل که نوزادان هنوز مهارت های کلامی لازم برای برقراری ارتباط را پیدا نکرده اند، گریه تنها راهی است که می توانند نیازهای خود را بیان کنندبه این دلیل که نوزادان هنوز مهارت های کلامی لازم برای برقراری ارتباط را پیدا نکرده اند، گریه تنها راهی است که می توانند نیازهای خود را بیان کنند و این مادران بیچاره هستند که باید حدس بزنند علت پشت این جیغ های آشفته زا آنها چیست. استیسی مدیر دفتر 37 ساله اهل ماسکگو (Muskego) از ویسکانسین  این دوره را تقریباً به راحتی سپری کرد. چرا که پسر کوچولوی او طبق یک برنامه زمانی خاص گریه می کرد. «پسرم از بدو تولد تا حدود سه ماهگی هر شب از ساعت 7 تا حدود هشت و سی دقیقه شروع به گریه می کرد. زمانی که از پزشک اطفال او در خصوص گریه هایش سؤال کردم این گونه خیال من را راحت کرد: «تا زمانی که غذای خود را می خورد، آروغ می زند و پوشک خود را کثیف می کند مشکل خاصی نیست و بگذار گریه کند. این کار آسیبی به او نمی رساند.» در معاینه یک ماهگی او نیز از پزشک در مورد زمان بهبودی از این مشکل پرسیدم و او گفت که این وضعیت بایستی حدود سه ماهگی برطرف شود و دقیقاً همین اتفاق افتاد.».
 
بنابراین با نامگذاری این مشکل، اکنون مادران اطمینان یافته اند که ناکارآمد نیستند و سؤالشان بلافاصله از «این دیگر چیست؟» به «چگونه می توانم آن را متوقف سازم؟» تغییر پیدا کرده است. پاسخ آن است که هیچ چیز اطمینان بخش تر از آن نیست که به علت این مشکل پی ببرید. چرا که هر کدام از ما شخصیت های متفاوتی داریم و حتی در دوران نوزادی هیچ راهی وجود ندارد که دریابیم چه چیزی به طور خاص برای فرزندمان مؤثر واقع می شود به ویژه آنکه در مورد علت کولیک توافق جمعی وجود ندارد. آیا گاز معده است؟ آیا گرفتگی عضلانی یا دل پیچه است؟ آیا کودک افسرده شده است؟ در این وضعیت مجبورید که روش های مختلف و بسیاری را امتحان کرده و ببینید کدامیک بر روی فرزندتان کارگر واقع می شود.
 

حذف شیر گاو از رژیم غذایی کودک

پروتئین موجود در شیر گاو در بعضی از نوزادان ایجاد نوعی واکنش آلرژیک می کند که ممکن است دلیل ناراحتی فرزندتان باشد، بنابراین تغییر شیر خشک کودک (پزشک شما می تواند موارد مناسبی را پیشنهاد دهد) می تواند باعث تسکین از درد ناشی از کولیک شود.
 

قنداق کردن نوزاد

محکم بستن فرزندتان با استفاده از «تکنیک بوریتو» اغلب برای کاهش گریه کودک بسیار مفید است، چرا که به او احساس گرما و امنیت می بخشد. فرزند خود را بر روی پتو قرار داده به طوری که دستانش در دو طرف بدن او قرار داشته باشند. سمت چپ پتو را بر روی نوزاد کشیده و آن را به پهلوی او تا کرده و بچسبانید. پایین پتو را به سمت بالا بکشید. در آخر سمت راست پتو را بر روی کودک کشیده و در طرف مخالف محکم کنید.
 
نکته: بوریتو نوعی صبحانه است که نان آن به روش خاصی بسته می شود به همین دلیل به این روش خاص تکنیک بوریتو گویند.

علت گریه بیش از حد نوزاد

روشن کردن جاروبرقی

بله، شاید به ظاهر عجیب باشد، اما بسیاری از مادران به آن ایمان دارند. به نظر می رسد روشن کردن جاروبرقی در حین گریه کودک نوعی تأثیر تسکین دهنده برای او دارد. بیشتر پزشکان حتی پیشنهاد استفاده از هر نوع «نویز سفید» را می دهند. موسیقی کلاسیک یکنواخت، صدای ماشین ظرفشویی و غیره از جمله نویزهای سفید به حساب می آیند. به این دلیل که نوزاد وقتی در رحم مادر قرار دارد با صداهای بلندی از حرکت سریع خون در سراسر بدن و سایر محرک های مختلف از سوی بدن مشغول به کار مادر احاطه شده است. این صدای سفید برای کودک آشنا و تسکین دهنده بوده به طوری که نبود آن باعث آزردگی کودک یا حتی ترس او می شود. با توجه به آنکه این مسئله بسیار گسترده است امید داریم بتواند به مادران کمک کند بار احساس گناه از عدم توانایی در تسکین سریع فرزندان خود را کاهش دهد. نکته اصلی که مادران بایستی به خاطر بسپارند آن است که خواه گریه مفرط فرزند شما دو هفته طول بکشد یا سه سال، افراد زیادی هستند که حاضرند به شما کمک کنند و این مرحله نیز در واقع خواهد گذشت.
 
نویسنده: نانسی دا سیلوا (Nancy Da Silva)
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏
نسخه چاپی