همه جیز راجع به سرطان سر و گردن

سرطان گردن و سر چیست؟

سرطان سر و گردن گروهی از سرطان ها هستند که معمولاً از سلول های سنگفرشی که دهان، بینی و گلو را پوشانده اند نشات می گیرد. علائم معمول این سرطان، شامل گلودرد مداوم، اختلال در بلع، زخم هایی در دهان که بهبود نمی یابند، گرفتگی صدا و التهاب مداوم گردن ناشی از بزرگ شدن غدد لنفاوی است.

پزشک برای ارزیابی وضعیت بیمار به احتمال زیاد معاینه بدنی را انجام می دهد. برای تأیید تشخیص سرطان و تعیین اینکه آیا سرطان انتشار یافته یا نه، ممکن است بیمار تحت آندوسکوپی، MRI سر، CT سینوس ها، CT سر، رادیوگرافی پانوراما دندانپزشکی، CT پرتو مخروطی دندان، PET / CT یا تصویربرداری از قفسه سینه قرار بگیرد. اگر هیچ یک از این آزمایشات نشان دهنده سرطان نباشد، دیگر  به سایر اقدامات جانبی نیازی  نیست. با این حال، در صورت ادامه علائم، پزشک می تواند وضعیت بیمار را کنترل کند.

درمان سرطان سر و گردن به اندازه، نوع، محل، سرعت رشد و سلامت عمومی بیمار بستگی دارد. گزینه های درمانی شامل پرتودرمانی، جراحی، شیمی درمانی یا ترکیبی از این سه مورد هستند.1
 

نشانه های سرطان سر و گردن

 
1-  توده های گردنی
سرطان هایی که در سر یا گردن شروع می شوند، معمولاً قبل از انتشار به نواحی دیگر، به عقده های لنفاوی گردن دست اندازی می کنند. توده گردنی که بیش از دو هفته ادامه یابد، باید سریعاً توسط پزشک بررسی شود. البته تمام توده ها، سرطانی نیستند، اما یک یا چند توده گردنی ممکن است اولین علامت سرطان دهان، گلو، حنجره، تیروئید، یا لنفوم ها و سرطان های خون باشد. چنین توده هایی معمولاً بدون درد هستند و پیوسته بزرگتر می شوند.
 
2- تغییر صدا
اکثر سرطان های حنجره موجب تغییر صدا می شوند. اگر چه بیشتر تغییرات صدا ناشی از سرطان نیستند، ولی شما نباید ریسک کنید. اگر تغییر صدا بیش از دو هفته طول کشید، به پزشک مراجعه کنید.
 
3- غده دهانی
بیشتر سرطان های دهان یا زبان موجب یک زخم یا تورم می شوند که از بین نمی رود. این ها ممکن است بی درد و بنابراین گمراه کننده باشند. خونریزی ممکن است، ولی معمولاً تا مراحل پیشرفته دیده نمی شود. اگر زخم یا توده دهانی همراه با توده گردنی باشد، باید نگران باشید.علاوه بر این هر زخم یا تورم دهانی که بعد از یک هفته رفع نشود، باید توسط پزشک معاینه شود. ممکن است نمونه برداری لازم باشد.
 
3- بالا آوردن خون
در این مورد معمولاً علت، سرطان نیست. اگرچه تومورهای بینی، دهان،گلو یا ریه ها می توانند باعث خونریزی شوند. اگر خون در بزاق یا خلط شما دیده شد و بیش از چند روز ادامه یافت، باید به پزشک مراجعه کنید.

همه جیز راجع به سرطان سر و گردن
 
4- مشکلات بلع
سرطان گلو یا مری ممکن است بلع غذاهای جامد و گاهی مایعات را مشکل کند. اگر تقریبا همیشه دچار مشکل بلع هستید، باید توسط پزشک معاینه شوید. معمولا رادیوگرافی بلع باریم یا آندوسکوپی مری برای پیدا کردن علت، انجام می شود.
 
5- تغییرات پوستی
شایع ترین سرطان سر و گردن، سرطان سلول بازال پوست می باشد. خوشبختانه در صورت درمان زودهنگام، نتیجه عالی می باشد. این سرطان اغلب در نواحی در معرض آفتاب، مثل پیشانی، صورت و گوش ها رخ می دهد، ولی می تواند در هر جایی روی پوست ایجاد شود. انواع دیگر سرطان پوستی مثل سرطان سلول سنگفرشی و ملانوم بدخیم هم در سر و گردن روی می دهند. اکثر سرطان های سلول سنگفرشی، روی لب تحتانی و گوش ایجاد می شوند.

زخم های صورت و لب و گوش که بهبود نمی یابند، تغییر رنگ سیاه  یا سیاه- آبی پوست، تغییر در خال های صورت مثل تغییر اندازه، رنگ یا خونریزی باید توسط پزشک بررسی شوند.

6- گوش درد مداوم
درد مداوم در گوش یا اطراف آن در هنگام بلع می تواند نشانه عفونت یا تومور گلو باشد. به خصوص اگر این حالت همراه با اشکال بلع، خشونت صدا، یا توده گردنی باشد، باید آن را جدی گرفت و معاینه توسط پزشک متخصص گوش و حلق و بینی توصیه می شود.2
 

علت سرطان سر و گردن چیست؟

سرطان سر و گردن گروهی از سرطان ها هستند که معمولاً از سلول های سنگفرشی پوشاننده دهان، جعبه صدا (حنجره)، گلو (حلق)، غدد بزاقی، حفره بینی و سینوس های پارانازال شروع می شود.

این سرطان ها به دلیل موقعیتشان در یک گروه قرار می گیرند و به دلیل اینکه جراحان سر و گردن که به آنها متخصص گوش و حلق و بینی یا گوش و حلق و بینی نیز گفته می شود، تقریباً همیشه اعضای تیم انکولوژی هستند که بیماران سرطان سر و گردن را مدیریت می کنند.1
 

درمان سرطان سر و گردن

اصولا درمان سرطان ها با عمل جراحی صورت می پذیرد و راه اصلی درمان این بیماری نیز جراحی می باشد. اما گاهی ممکن است عمل جراحی نتیجه مطلوبی را از درمان فرد به پزشکان ندهد. از این رو اگر سرطان را با  دارو یا عمل جراحی نتوانند درمان کنند، رادیولوژی به روی کار می‌آید و می تواند نتیجه ی مطلوب تری را به پزشکان بدهد.معمولاً برای درمان سرطان سر و گردن رادیوتراپی و شیمی درمانی را با هم ترکیب می کنند.
 
پزشکان با استفاده از اشعه ایکس رادیوتراپی، سلول های سرطانی را که در این ناحیه باعث ایجاد تومور شدن را تشخیص می ‌دهند و این تشخیص می تواند به درمان سریعتر فرد مبتلا کمک کند.امروزه درمان با استفاده از رادیوتراپی می تواند کیفیت زندگی بیمار را تضمین کند و حدود ۵۰ درصد از کسانی که مبتلا به سرطان بودند به همراه جراحی و رادیوتراپی نتیجه ی درمانی مطلوب تری  را دریافت کرده اند.3

همه جیز راجع به سرطان سر و گردن

پیشگیری از ابتلا به سرطان سر و گردن

برای این که افراد درصد ابتلای خود به سرطان سر و گردن را کاهش دهند، باید سیگار و الکل مصرف نکنند و یا مصرف آن را به حداقل برسانند. زیرا سیگار نقش اساسی و بسزایی در ابتلا به این سرطان دارد.باید این نکته را اضافه کرد که اگر تومور های سرطانی در سرطان سر و گردن به موقع تشخیص داده شود می‌تواند درمان آن نیز امکان پذیر تر باشد.

زیرا هرچه تومور دیرتر تشخیص داده شود، به مرحله ی بدخیمی نزدیک تر می شود و این می تواند زندگی فرد را تهدید کند. زمانی که سرطان دیر تشخیص داده می ‌شود و به مرحله ی بدخیم می رسد، درمان‌های سختی باید انجام شود.3

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.tebyan.net
3.www.smhcharity.org
نسخه چاپی