عوامل موفقیت کیا در ایران
در میان خودروسازان کره‌ای، هیوندای و کیا سهم بیشتری را از بازار خودروهای وارداتی کشور به خود اختصاص داده‌اند. در این بین کیا، به دلیل مونتاژ گسترده‌تر برخی از محصولاتش در کشور، پرتعدادتر از رقیب هم‌وطنش ظاهر شده است. خط تولید کیا که با پراید و در دو نسخه هاچ‌بک و سدان در ایران شروع به کار کرد، در ادامه با ریو و سپس سراتو مسیر خود را ادامه داد. کیا را باید شریک دیرینه سایپا دانست که با ارائه امتیاز پراید به این کمپانی، آن را از رخوت و کرختی چندین ساله رهانیده و به رقیبی جدی برای ایران خودرو (بزرگترین خودروساز داخلی) تبدیل کرد.
 
عوامل موفقیت کیا در ایران

فروش امتیاز پراید به سایپا، منجر به ثبت نام این خودرو در تاریخ صنعت خودرو سازی کشور به عنوان پرفروش‌ترین و پرتیراژترین محصول تاریخ این صنعت شد. محصولات بعدی مونتاژی کیا مانند ریو و سراتو نیز، به جلب اعتماد عمومی توسط این کمپانی منتهی شد و  افزایش فروش نمونه‌های وارداتی آن. این نکته زمانی اهمیت اصلی خود را نمایان می‌ساخت که کیا چنین موفقیتی را پس از سال‌ها برتری دوقلوی موفقش هیوندای در ایران کسب کرد.

قیمت‌گذاری منصفانه وارد کننده

در واقع هیوندای که حضورش را در ایران از سال ۸۳ با نمونه بسیار موفق ورنا آغاز کرده بود، به عنوان خودروسازی قدیمی‌تر و معتبرتر بازار بسیار خوبی در ایران داشت. در این بین، کیا با تاسیس نمایندگی‌اش در سال ۸۶ کار سختی را برای کسب بخش مهمی از بازار در پیش داشت.
 
عوامل موفقیت کیا در ایران




یکی از مهم‌ترین دلایل موفق شدن این برند، که از ابتدا به عنوان برند زیر سایه هیوندای شناخته می‌شد، قیمت انواع کیا بود. چرا که اطلس خودرو از ابتدا قیمت‌گذاری محصولات این کمپانی را به صورتی انجام داد تا مناسب‌تر و منصفانه‌تر از محصولات هیوندای به نظر برسد. همچنین، خدمات پس از فروش اطلس خودرو همواره زبانزد بود و دردسری برای مالکان خودروهای این برند ایجاد نمی‌کرد.

برابری برخی از مدل‌های این دو کمپانی مانند سانتافه و اسپورتیج تا حدی بود که نسل دوم هر دوی آن‌ها با حجم موتور ۲۷۰۰ سی‌سی و نسل سوم آن‌ها با حجم ۲۴۰۰ وارد کشور شد. اما در این بین کیا اسپورتیج با قیمت مناسب‌تری ارائه می‌شد.
 
عوامل موفقیت کیا در ایران



حتی امروز هم، با وجود توقف واردات خودرو برای مدت بیش از دو سال و آشفتگی شدید بازار خودروهای وارداتی کارکرده، محصولات کیا از ثبات بیشتری برخوردارند و به دلیل خدمات و پشتیبانی مناسب وارد کننده رسمی و نمایندگی‌های آن، بازار پررونقی را تجربه می‌کنند. تا جایی که حتی نمونه‌های ۱۰ یا ۱۲ ساله کیا اعم از اسپورتیج، اپتیما، سراتو، سورنتو و موهاوی طرفداران خاص خود را دارند. در این بین، کیا ریو که مونتاژ سایپا نیز است، یکی از محبوب‌ترین کیاهای توقف تولید خورده ایران محسوب می‌شود.

 

خدمات پس از فروش مناسب

با بررسی آگهی‌های خرید و فروش انواع کیا در سایت‌های مختلف خرید و فروش خودرو، متوجه می‌شویم که طبق آمار انواع کیا، سهم ۲۰ درصدی از این بازار را به خود اختصاص داده‌اند که رقم قابل توجهی است. البته این سهم بدون در نظر گرفتن انواع مونتاژی کیا مانند سراتو و ریو است. چرا که سراتو مونتاژ سایپا خود سهم مهمی را در بین مونتاژی‌های موجود در بازار ایفا می‌کند و رقیبی جدی برای سدان‌های مونتاژی رقیب مانند النترا است.

 
عوامل موفقیت کیا در ایران



همچنین با بررسی صفحات مربوط به آگهی‌های کیا در سایت دیوار درمی‌یابیم که انواع کیا از جمله سراتو، اپیروس، ریو، سورنتو، کادنزا، اسپورتیج، کارنز، اپتیما، سول و پیکانتو در نسل‌های حتی قدیمی‌تر همچنان بازار خود را دارند و در همین صفحه نمونه‌های متعددی از آن‌ها آگهی شده است. البته یک نکته مهم دیگر در زمینه این علاقه و استقبال را می‌توان هزینه نگهداری پایین‌تر محصولات کیا، قیمت مناسب‌تر قطعات آن‌ها و نرخ منصفانه‌تر تعمیرات‌شان نسبت به خودروهای هیوندای دانست. مواردی که در مورد خودروهای کارکرده اهمیت بیشتری پیدا کرده و به یک شاخصه مهم تبدیل می‌شوند.
نسخه چاپی