تپش قلب نامنظم یا آریتمی و علت،علائم و درمان آن
آریتمی قلبی یا ریتم و تپش نامنظم قلب زمانی اتفاق می‌افتد که ضربان الکتریکی قلب به درستی کار نکرده و تپش را تنظیم نکند.

آریتمی قلب ضربان نامنظم قلب را توصیف می کند، در این حالت قلب ممکن است خیلی سریع، خیلی کند یا نامنظم کار کند. آریتمی قلبی زمانی رخ می‌دهد که سیگنال‌های الکتریکی قلب که ضربان قلب را تنظیم می‌کنند به درستی کار نمی‌کنند. به عنوان مثال، برخی افراد مبتلا به نارسائی قلب ممکن است تپش قلب و ضربان نا منظم داشته باشند. یکی از علل آریتمی قلبی نارسایی قلب است.

بسیاری از آریتمی های قلب بی ضرر هستند با این حال، اگر ضربان قلب به طور خاص غیر طبیعی باشد و همراه با بیماری های قلبی باشد ممکن است خطر جدی برای سلامتی فرد باشد. در این مقاله سعی کردیم در مورد علائم و نشانه های آریتمی قلبی، انواع آن و علل آریتمی قلبی برای شما اطلاعات مفیدی را ارائه کنیم.

البته زیاد نگران ضربان نا منظم قلب خود نباشید، شما با درمان آریتمی قلبی اغلب می توانید ضربان قلب سریع، آهسته یا نامنظم قلب را کنترل یا حذف کنید. علاوه بر این، چون آریتمی های قلبی ناراحت کننده اغلب بدتر می‌شوند و ناشی از بیماری های مرتبط است، شما می توانید با اتخاذ شیوه زندگی سالم قلبی، خطر ابتلا به آریتمی را کاهش دهید.

تپش قلب نامنظم یا آریتمی و علت،علائم و درمان آن

ضربان قلب طبیعی چقدر است

ریتم قلب به طور معمول توسط یک ضربان ساز طبیعی (گره سینوس) واقع در دهلیز راست کنترل می شود. گره سینوسی باعث ایجاد امواج الکتریکی می شود که ضربان قلب را تنظیم می کند. در یک قلب سالم، فرآیند انتقال امواج الکتریکی قلب به آرامی انجام می شود و در نتیجه ضربان قلب آرام آرام به میزان ۶۰ تا ۱۰۰ ضربه در دقیقه می‌رسد.
 

انواع آریتمی قلبی

اکثر آریتمی‌ها جدی نیستند، اما بعضی از علل آریتمی قلبی می‌توانند فرد را تا سکته مغزی یا قلبی پیش ببرد. آریتمی قلبی را پزشکان و متخصان قلب به صورت زیر تقسیم بندی می کنند:

* ضربان قلب آهسته: برادی کاردی
* ضربان قلب سریع: تاکیکاردی
* ضربان قلب نامنظم: فیبریلاسیون
* ضربان قلب زود: انقباض زودرس

شایع ترین انواع ریتم قلب غیرطبیعی عبارتند از:

تاکیکاردی
که به معنی ضربان قلب بیش از ۱۰۰ بار در دقیقه می باشد.

برادیکاردی
که به معنی ضربان قلب کمتر از ۶۰ بار در دقیقه می باشد.

توجه کنید که تمام تاکیکاردی ها یا برادیکاردی ها به معنی وجود بیماری قلبی نیستند. به عنوان مثال در هنگام ورزش ضربان قلب افزایش پیدا می کند تا اکسیژن کافی در اختیار بافت های مختلف بدن قرار بگیرد. همچنین در هنگام خواب یا استراحت مطلق، ضربان قلب کاهش پیدا می کنند.
 

تاکیکاردی

Tachycardia به معنی ضربان سریع‌تر قلب است. در یک قلب سالم ریتم ضربان قلب در بزرگسالان ۶۰ تا ۱۰۰ بار در دقیقه است. در تکیکاردی هر ضربان قلب در موقع استراحت بیش از ۱۰۰ ضربه در دقیقه (BPM) است. سه نوع از تاکیکاردی وجود دارد:

تاکیکاردی سوپراوانتراکالی در دهلیزها رخ می دهد.

تپش قلب نامنظم یا آریتمی و علت،علائم و درمان آن

تاکیکاردی های دهلیزی عبارتند از:

1.فیبریلاسیون دهلیزی
همان ضربان سریع قلب است که در اثر پیام های الکتریکی نامنظم در دهلیز بوجود می آید. این پیام ها باعث انقباضات سریع و ناهماهنگ در دهلیز می شوند. پیام های الکتریکی مذکور گره AV را بمباران می کنند و این موضوع باعث ضربان سریع و نامنظم در بطن ها می شود.فیبریلاسیون دهلیزی ممکن است گذرا باشد اما در برخی از موارد در صورت عدم درمان متوقف نخواهد شد. فیبریلاسیون دهلیزی با عوارض خطرناکی نظیر سکته مغزی همراه است.

2.فلاتر دهلیزی
فلاتر دهلیزی مشابه فیبریلاسیون دهلیزی است با این تفاوت که ضربان ها در فلاتر دهلیزی منظم تر از فیبریلاسیون دهلیزی هستند. فلاتر دهلیزی نیز ممکن است با سکته مغزی همراه باشد.

3.تاکیکاردی فوق بطنی
تاکیکاردی فوق بطنی یک اصطلاح گسترده است که انواع آریتمی‌ها با منشأ بالاتر از بطن که شامل دهلیزها یا گره AV است را در بر می‌گیرد. به نظر می رسد این نوع آریتمی ها باعث دوره‌های ناگهان تپش قلب می شوند که به یک باره آغاز شده و به یک باره نیز پایان می‌یابند.

4.سندروم ولف پارکینسون وایت
سندروم ولف پارکینسون وایت نوعی تاکیکاردی فوق بطنی است که در آن از بدو تولد یک مسیر الکتریکی اضافی بین دهلیزها و بطن ها وجود دارد. با این حال ممکن است فرد تا دوران بزرگسالی نیز بی علامت باشد.

این مسیر اضافی باعث می شود پیام های الکتریکی بدون گذر از گره AV مستقیما از دهلیز به بطن ها برسند که پیامد نهایی آن تشکیل مدارهای کوتاه و ضربان قلب بالا می باشد.

تاکیکاردی بطنی که در بطن ها رخ می دهد.

تاکیکاردی سینوسی یک افزایش طبیعی در ضربان قلب است که ممکن است در هنگام بیماری یا هیجان رخ دهد.
 

2) تاکیکاردی در بطن ها

تاکیکاردی های ایجاد شونده در بطن ها عبارتند از:

تاکیکاردی بطنی
تاکیکاردی بطنی در حقیقت ضربان سریع و منظم قلب در اثر پیام های الکتریکی غیر طبیعی با منشا بطنی است. در این حالت ضربان سریع قلب مانع از پر شدن و انقباض موثر بطن ها به منظور پمپاژ خون به بافت های مختلف بدن می شود.

تاکیکاردی بطنی در قلب سالم ممکن است چندان مشکل آفرین نباشد اما در بیماران قلبی یک اورژانس پزشکی محسوب می شود و باید سریعا درمان شود.

فیبریلاسیون بطنی
فیبریلاسیون بطنی زمان اتفاق می افتد که پیام های الکتریکی سریع و نامنظم باعث شوند بطن به جای پمپاژ موثر خون، دچار یک سری انقباضات سریع و غیر عملکردی شود.

این حالت بسیار خطرناک است و اگر در عرض چند دقیقه برطرف نشود باعث مرگ بیمار می شود. اکثر افرادی که دچار فیبریلاسیون بطنی می شوند معمولا مبتلا به بیماریهای قلبی هستند و یا به شدت آسیب دیده اند.

تپش قلب نامنظم یا آریتمی و علت،علائم و درمان آن

سندرم QT طولانی
سندرم QT طولانی یک اختلال قلبی است که با خطر افزایش ضربان های سریع و نامنظم همراه است. در این حالت، ضربان های سریع ناشی از تغییرات بوجود آمده در سیستم الکتریکی قلب ممکن است منجر به کاهش سطح هوشیاری و غش شوند که تهدید کننده حیات فرد است.

در برخی از موارد نیز ریتم قلب به حدی نامنظم می شود که منجر به مرگ ناگهانی فرد می گردد. افراد ممکن است با یک جهش ژنتیکی متولد شوند که آنها را مستعد سندرم QT طولانی می کند.

علاوه بر این، برخی از داروها نیز ممکن است باعث ایجاد این سندرم شوند. برخی بیماری ها نظیر نقایص مادرزادی قلب نیز از علل دیگر این سندرم هستند.
 

۳) برادیکاردی کاهش ضربان قلب

اگر چه ضربان قلب کمتر از ۶۰ بار در دقیقه در حین استراحت برادیکاردی در نظر گرفته می شود، با این حال معمولا بی خطر می باشد. اگر فرد تناسب اندام خوبی دارد، قلب وی احتمالا قادر است با ضربان کمتر از ۶۰ بار در دقیقه نیز نیاز بدن به خون رسانی در حالت استراحت را تامین کند.

علاوه بر این تعدادی از داروهای مورد استفاده در درمان برخی بیماری ها نظیر داروهای فشار خون، منجر به کاهش ضربان قلب می شوند. با این حال اگر ضربان قلب به حدی کند شود که پاسخگوی نیازهای بدن نباشد ممکن است فرد به یکی از انواع برادیکاردی ها مبتلا شده باشد. انواع برادیکاردی ها عبارتند از:

تپش قلب نامنظم یا آریتمی و علت،علائم و درمان آن

سندرم سینوس بیمار
در این حالت گره SA که وظیفه ضربان سازی قلب را بر عهده دارد پیام های الکتریکی را به طور مناسبی ارسال نمی کند و ضربان قلب بیمار بین دو حالت برادیکاردی و تاکیکاردی تغییر می کند.

اگر به سندرم سینوس بیمار مبتلا هستید، گره سینوسی دهلیزی که پالس‌های الکتریکی را در قلب ایجاد می‌کند، در قلب شما به درستی کار نمی‌کند. حدود نیمی از افراد، به نوعی سندرم سینوس بیمار ، به نام سندرم تاکی برادی مبتلا هستند. این نوع بی نظمی ضربان قلب باعث می‌شود ضربان قلب در ابتدا کند ، و سپس تند شود. کسانی که به این بیماری مبتلا هستند ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند، اما در صورت بروز آن ممکن است دچار سرگیجه شده و حتی غش کنند.

سندرم سینوس بیمار همچنین ممکن است در اثر تشکیل بافت اسکار در مجاورت گره SA نیز بوجود بیاید. چرا که بافت مذکور باعث کندی و از هم گسیختگی پیام های الکتریکی و یا مسدود شدن مسیر انتقال آنها می شود. سندرم سینوس بیمار بیشتر در افراد مسن دیده می‌شود.

انسداد هدایتی
انسداد مسیرهای الکتریکی قلب می تواند در خود گره AV یا مجاورت آن اتفاق بیافتد که در حد فاصل دهلیزها و بطن ها واقع شده است. انسداد همچین می تواند در هر بخشی از مسیرهای الکتریکی واقع در بطن ها نیز بوجود بیاید. بسته به نوع و محل انسداد، پیام های الکتریکی حفرات بالایی یا پایینی قلب کند شده و یا کاملا مسدود می شوند.

اگر این پیام ها به طور کامل مسدود شوند، سلول های منحصر به فرد موجود در گره AV قادر خواهند بود ضربان قلب را، هر چند آهسته تر از حالت قبل، حفظ کنند.

ممکن است برخی از انسداد ها بدون علامت باشند در حالیکه برخی دیگر از آنها باعث حذف تعدادی از ضربان ها و در نتیجه برادیکاردی می‌شوند.
 

۴) ضربان های زودرس

اگر چه ضربان زودرس اغلب به صورت حذف یک ضربان حس می شود. اما در حقیقت در این حالت یک ضربان اضافی وجود دارد. ممکن است فرد هر از گاهی یک ضربان نارس را احساس کند اما این حالت به ندرت باعث مشکل می شود.

با این وجود باید توجه کرد که یک ضربان نارس می تواند باعث ایجاد آریتمی های طولانی تر به ویژه در افراد مسن شود. ضربان های زودرس مکرر که به مدت چندین سال ادامه پیدا می کنند ممکن است منجر به نارسایی قلبی شوند. این ضربان ها ممکن است در حالت استراحت و یا در اثر استرس، ورزش و یا مواجهه با مواد محرک نظیر کافئین یا نیکوتین نیز بوجود بیایند.

تپش قلب نامنظم یا آریتمی و علت،علائم و درمان آن

علائم آریتمی قلبی

آریتمی یا ضربان قلب غیرطبیعی دارای علائم مختلفی است. بعضی از بیماران علائمی ندارند، اما ممکن است پزشک یک آریتمی را در معاینه معمول یا یک EKG تشخیص دهد. حتی اگر یک بیمار علائم مربوط به این بیماری را متوجه شود، لزوما به معنای یک مشکل جدی در او نیست؛ به عنوان مثال، برخی از بیماران مبتلا به آریتمی‌های تهدید کننده زندگی ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند. علائم مربوط به نوع آریتمی متفاوت است؛ ما شایع ترین علائم را برای شما توضیح خواهیم داد:

* تنگی نفس
* سرگیجه
* سنکوپ
* لرزش در قفسه سینه
* درد قفسه سینه یا آنژین صدری
* گیجی
* ضعف ناگهانی
* مشکلات هنگام ورزش
* خستگی
* عرق کردن
* ضعف
 

علل آریتمی قلبی

یکی از علل آریتمی قلبی سوء مصرف الکل است، همچنین سوء مصرف مواد مخدر نیز می تواند از علل آریتمی قلبی باشد. هرگونه وقفه در ایجاد سیگنال های الکتریکی قلب می تواند منجر به آریتمی شود. تغییرات ساختاری قلب در اثر بیماری‌های قلبی نیز از علل آریتمی قلبی است. آسیب قلبی که در اثر حمله قلبی رخ می دهد نیز می تواند از علل آریتمی قلبی باشد. مصرف برخی از دارو ها نیز می‌تواند از علل آریتمی قلبی باشد.

از دیگر علل آریتمی قلبی می توان به بیماری‌های قلبی از جمله نارسایی قلبی اشاره کرد. از جمله علل آریتمی قلبی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

* دیابت
* مصرف قهوه بیش از حد
* فشار خون بالا 
* پرکاری تیروئید (غده تیروئید بیش از حد فعال)
* استرس زیاد
* عدم تعادل الکترولیت ها (مثلا سدیم و یا پتاسیم) در خون
* سیگار کشیدن
* برخی مکمل‌های غذایی
*برخی از درمان‌های گیاهی
 

چه وقت باید به پزشک مراجعه کنم

آریتمی قلبی ممکن است موجب احساس ناراحتی یا ضربان قلب اضافی شود، یا ممکن است حس کنید که قلب شما در حال تپش مداوم یا خیلی کند است. اگر به طور هر یک از این علائم و نشانه ها آریتمی را در خود احساس کردید، سریعا به پزشک مراجعه کنید تا علل آریتمی قلبی شما را مورد بررسی قرار دهند. بعد از مراجعه به پزشک و تشخیص علل آریتمی قلبی، می‌توانید درمان خود را شروع کنید و سلامتی خود را به دست آورید.
 

افراد در خطر آریتمی قلبی

برخی از عوامل ممکن است خطر ابتلا به آریتمی و علل آریتمی قلبی را افزایش دهند. این موارد عبارتند از:

بیماری عروق کرونری، سایر مشکلات قلبی و جراحی قلبی، حمله قلبی، دریچه های غیر طبیعی قلب، نارسایی قلبی و سایر آسیب‌های قلبی، عامل خطر ابتلا به انواع آریتمی را افزایش می‌دهند.

فشار خون بالا. این عامل باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر می‌شود. همچنین ممکن است دیواره‌های بطن چپ ضخیم شود که می تواند تغییراتی را در ایجاد سیگنال‌های الکتریکی قلب ایجاد کند.

بیماری قلبی مادرزادی. این اختلال ممکن است ریتم قلب شما را تحت تاثیر قرار دهد.

مشکلات تیروئید داشتن غده تیرویید بیش از حد فعال یا غیر فعال می تواند خطر ابتلا به آریتمی را افزایش دهد.

مصرف مواد مخدر و مکمل ها غذایی و دارویی

دیابت. خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر و فشار خون بالا با دیابت کنترل نشده بسیار افزایش می‌یابد.
 

عدم تعادل الکترولیت خون

مصرف بیش از حد الکل. نوشیدن الکل بیش از حد می‌تواند ضربان قلب شما را تحت تاثیر قرار دهد و احتمال ایجاد فیبریلاسیون دهلیزی را افزایش دهد.

مصرف کافئین یا نیکوتین. کافئین، نیکوتین و دیگر محرک ها از علل آریتمی قلبی است که باعث افزایش ریتم قلب می شود.
 

عوارض جانبی آریتمی قلبی

بعضی ازعلل آریتمی قلبی ممکن است خطر ابتلا به برخی از بیماری ها را در شما افزایش دهند مانند:

سکته مغزی هنگامی که قلب نامنظم کار کند ممکن است باعث ایجاد لخته خون شود. یک لخته خون می‌تواند از قلب به مغز منتقل شود. در آنجا ممکن است جریان خون را متوقف کند و باعث ایجاد سکته مغزی شود.

نارسایی قلبی. اگر قلب شما مدت طولانی مبتلا به برادیکاردی یا تاکی کاردی یا فیبریلاسیون دهلیزی است، نارسایی قلبی می تواند رخ دهد.

تپش قلب نامنظم یا آریتمی و علت،علائم و درمان آن

آیا شما در معرض خطر ابتلا به تپش قلب نامنظم هستید؟

تپش قلب نامنظم در افراد مسن بسیار شایع است. اغلب موارد خطرناک تپش قلب نامنظم در افراد با سن بالاتر از ۶۰ سال رخ می‌دهد. زیرا افراد مسن بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی و سایر بیماری‌هایی هستند که ممکن است منجر به بروز آریتمی قلبی شود. همچنین افراد مسن حساسیت بیشتری در برابر عوارض جانبی داروها دارند و مصرف برخی از داروها می‌تواند باعث بروز تپش قلب نامنظم در آن‌ها شود.

برخی از انواع تپش قلب نامنظم، بیشتر در کودکان و نوجوانان اتفاق می‌افتد. آریتمی‌های فوق بطنی حمله‌ای (پی اس وی تی) از جمله نشانگان ولف پارکینسون وایت در افراد جوان شایع‌تر است. این بیماری در واقع سرعت بالای ضربان قلب است که به طور ناگهانی شروع می‌شود و خاتمه پیدا می‌کند.
 

تشخیص ای سی اس

اگر در مورد علائمی که دارید مطمئن نیستید، یا احتمال می‌دهید آریتمی داشته باشید، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید. پزشک در مورد علائم و سابقه پزشکی شما سؤال کرده، شما را معاینه می‌کند و نبض و فشار خون شما را نیز بررسی کرده و در صورت لزوم ممکن است شما را به یک پزشک متخصص قلب و عروق ارجاع داده و یا برای انجام آزمایشات بیشتر شما را بلافاصله به بیمارستان بفرستد.

ممکن است لازم باشد یک یا چند آزمایش از آزمایش‌های زیر را انجام دهید تا ببینید آیا به تپش قلب نامنظم مبتلا هستید یا خیر:

آزمایش خون. به کمک آزمایش خون میزان موادی مانند پتاسیم و کلسیم در خون را بررسی می‌کنند تا ببینند آیا تیروئید به درستی کار می‌کند یا خیر.

الکتروکاردیوگرام یا نوار قلب(ECG). نوار قلب برای بررسی فعالیت الکتریکی قلب ضبط می‌شود.

ضبط ۲۴ ساعته نوار قلب. در این آزمایش فعالیت الکتریکی قلب را برای ۲۴ ساعت (یا در صورت لزوم بیشتر)، در حالی که بیمار فعالیت‌های معمول خود را انجام می‌دهد ضبط می‌شود.

تست ورزش قلب. در این آزمایش زمانی که قلب تحت فشار است از بیمار نوار قلب می‌گیرند تا نحوه عملکرد قلب را بررسی کنند. اگرچه این آزمایش ممکن است باعث ایجاد ضربان غیرطبیعی قلب شود ، اما بیمار تحت نظارت کامل یک تیم پزشکی قرار دارد و جایی برای نگرانی نیست.

تپش قلب نامنظم یا آریتمی و علت،علائم و درمان آن

اکوی قلب یا اکوی قلب ترانس توراسیک. در این آزمایشات از سونوگرافی (امواج صوتی) برای ایجاد تصاویری واضح از عضلات و دریچه‌های قلب استفاده می‌کنند تا نحوه عملکرد آن‌ها را بررسی کنند.

تست تیلت. در این آزمون بیمار روی یک تخت که به سمت بالا کج خواهد شد، دراز می‌کشد. یک تکنسین میزان ضربان قلب ، ریتم و فشار خون بیمار را در نقاط مختلف اندازه‌گیری می‌کند.

الکتروفیزیولوژی قلب. در این آزمون فعالیت الکتریکی قلب را بررسی می‌کنند تا ببیند چه عواملی باعث ایجاد ضربان غیر طبیعی قلب می‌شود.
 

تپش قلب نامنظم چگونه درمان می‌شود؟

 درمان‌های رایج برای تپش قلب نامنظم شامل داروها، روش‌های پزشکی و جراحی می‌باشد. اگر ضربان نامنظم قلب شما موجب بروز علائم خطرناکی مانند سر گیجه، درد قفسه سینه یا غش شود، ممکن است پزشک شما تشخیص دهد که این عارضه باید درمان شود. همچنین اگر تپش قلب نامنظم باعث افزایش خطر عوارضی از قبیل نارسایی قلبی، سکته مغزی یا ایست قلبی شود، ممکن است پزشک به شما توصیه کند که آن را درمان کنید.
 

درمان دارویی پی وی سی

دارو می‌تواند باعث کند کردن ضربان قلب سریع شود. همچنین با مصرف دارو می‌توان ضربان قلب نامنظم را به یک ضربان طبیعی و ثابت تبدیل کرد. داروهایی که برای این منظور استفاده می‌شوند، تحت عنوان ضد آریتمی (تپش قلب نامنظم) شناخته می‌شود.

بعضی از مهم‌ترین داروهایی که برای کند کردن ضربان سریع قلب استفاده می‌شود شامل مسدود کننده‌های بتا (مانند متوپرولول و آتنولول)، مسدود کننده‌های کانال کلسیم (مانند دیلیتیازم و وراپامیل) و دایگوگسین (دیجیتالیس) می‌باشد. اغلب این داروها برای درمان فیبریلاسیون دهلیزی (آ اف) مصرف می‌شوند.

برخی از داروهایی که برای باز گرداندن ریتم طبیعی قلب استفاده می‌شوند شامل آمیودارون، سوتالول، فلکائینید، پروپافنون، دوفتیلید، ایبوتیلید، کوئینیدین، پروکائین آمید و دیزوپیر آمید می‌باشند. اغلب این داروها عوارض جانبی به همراه دارند. از مهم‌ترین عوارض جانبی این داروها می‌توان به تشدید ضربان نامنظم قلب یا حتی بروز نوع متفاوتی از بی نظمی در ضربان قلب اشاره کرد.

در حال حاضر هیچ دارویی که بتواند ضربان قلب کند را به طور مطمئنی درمان کند، وجود ندارد. اگر ضربان قلب به طور غیر طبیعی کند باشد، با استفاده از دستگاه‌ تنظیم کننده ضربان درمان می‌شود.

بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی و برخی انواع دیگر تپش قلب نامنظم ممکن است با داروهای رقیق کننده خون درمان شود. این داروها خطر تشکیل لخته‌های خون را کاهش می‌دهند. وارفارین، دابیگاتران، هپارین و آسپیرین نمونه‌هایی از داروهای رقیق کننده خون هستند.

از مصرف دارو می‌توان برای کنترل کردن بیماری‌ها و مشکلاتی که می‌تواند باعث تپش قلب نامنظم شود، مانند بیماری‌های قلبی یا ناهنجاری تیروئید نیز استفاده کرد.

تپش قلب نامنظم یا آریتمی و علت،علائم و درمان آن

روش‌های پزشکی

انواع خاصی از تپش قلب نامنظم با استفاده از دستگاه تنظیم ضربان قلب درمان می‌شوند. این دستگاه وسیله کوچکی است که در زیر پوست قفسه سینه یا شکم قرار می‌گیرد تا ریتم غیر طبیعی ضربان قلب را اصلاح کند.

برخی از آریتمی‌ها نیز با ارسال امواج الکتریکی به قلب درمان می‌شوند. این روش درمانی را بسته به نوع آریتمی (تپش قلب نامنظم)  که مورد درمان قرار می‌گیرد، اصطلاحاً کاردیوورژن یا دی‌فیبریلاسیون می‌نامند.

برخی از افرادی که در معرض خطر فیبریلاسیون بطنی قرار دارند، با استفاده از ابزاری به نام دفیبریلاتور کاردیو ورتر قابل کاشت (آی سی دی) درمان می‌شوند. آی سی دی هم مانند دستگاه تنظیم ضربان قلب، یک وسیله کوچک است که زیر پوست قفسه سینه قرار داده می‌شود. این وسیله با ارسال امواج الکتریکی یا شوک‌های خفیف به کنترل ضربان‌های نامنظمی که جان بیمار را تهدید می‌کند، کمک می‌کند.

روش درمانی دیگری به نام کاتتر ابلیشن وجود دارد که برای مواقعی که تپش قلب نامنظم با مصرف دارو درمان نمی‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش، یک لوله نازک و انعطاف پذیر به درون یک سرخرگ خونی در ناحیه بازو، کشاله ران یا گردن وارد شده و از طریق این سرخرگ به سمت قلب هدایت می‌شود. یک دستگاه مخصوص از طریق این لوله به قلب انرژی می‌رساند. این انرژی، نقاط کوچکی از بافت قلب که ضربان غیر طبیعی قلب از آنجا شروع می‌شود را پیدا کرده و تخریب می‌کند. روش کاتتر ابلیشن معمولاً در یک بیمارستان مجهز و به عنوان بخشی از تحقیقات الکتروفیزیولوژی انجام می‌گیرد.

ممکن است پزشک به شما توصیه کند که قبل از انجام عمل کاتتر ابلیشن، یک اکوکاردیوگرافی ترانس ازوفاژیال انجام دهید تا مطمئن شود که هیچ لخته خونی در دهلیز قلب (محفظه‌های قسمت بالایی قلب) وجود ندارد.
 

جراحی

پزشکان برخی از انواع تپش قلب نامنظم را با جراحی درمان می‌کنند. از این روش هنگامی استفاده می‌شود که قبلاً به منظور درمان عارضه دیگری مانند تعمیر دریچه قلب از جراحی استفاده شده باشد. یکی از انواع جراحی که برای فیبریلاسیون دهلیزی انجام می‌گیرد، جراحی ماز نام دارد. در این روش، جراح قطعات ریزی را در داخل دهلیز قرار می‌دهد. این قطعات از پخش شدن امواج الکتریکی نامنظم جلوگیری می‌کنند. اگر تپش قلب نامنظم ناشی از بیماری عروق کرونر قلب باشد، ممکن است پزشک شما از روش جراحی پیوند کنار گذر سرخرگ کرونر استفاده کند. این جراحی موجب افزایش جریان خون به ماهیچه قلب می‌شود.

تپش قلب نامنظم یا آریتمی و علت،علائم و درمان آن

سایر درمان‌ها برای ای سی اس

مانور واگ یکی دیگر از روش‌هایی است که برای درمان تپش قلب نامنظم استفاده می‌شود. این روش شامل تمرینات و حرکات ساده‌ای است که گاهی اوقات می‌تواند انواع خاصی از آریتمی‌های فوق بطنی را کند کرده یا متوقف سازد. در این روش عصب واگ که در کنترل ضربان قلب نقش دارد، تحت تأثیر قرار می‌گیرد.
 

هنگام ملاقات با پزشک قلب چه اقداماتی می‌توان انجام داد؟

از محدودیت‌های پیش از ملاقات مطلع باشید.

در هنگام ملاقات مطمئن شوید که در خصوص کارهایی که باید انجام دهید، نظیر محدودیت رژیم غذایی خاص، به اندازه کافی توجیه شده اید. رعایت محدودیت رژیم غذایی به ویژه قبل از انجام آزمایشات خونی حائز اهمیت است.

هر گونه علامت و نشانه مشکوک، حتی مواردی که ظاهراً بی ارتباط به آریتمی قلبی هستند را یادداشت کنید.

اطلاعات شخصی مهم شامل سابقه خانوادگی بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، فشار خون بالا و یا دیابت و هر گونه حادثه یا تغییر بوجود آمده در زندگی شخصی‌تان را بنویسید.

فهرستی از تمام داروها، ویتامین ها و مکمل هایی که مصرف می کنید تهیه نمایید.

در صورت امکان یکی از اعضای خانواده یا یکی از دوستان را همراه خود به مطب ببرید. گاهی مواقع به یاد آوردن تمام جزئیات در قرار ملاقات دشوار می باشد. بنابراین حضور همراه در این خصوص می تواند بسیار کمک کننده باشد.

سوالاتی که از پزشک دارید را یادداشت کنید. زمان ملاقات محدود است. بنابراین تهیه فهرستی از سوالات باعث خواهد شد بتوانید نهایت استفاده را از زمان ملاقات ببرید.
 

سوالات خود را به ترتیب اولویت یادداشت کنید.


در خصوص آریتمی قلبی می توانید از سوالات زیر استفاده کنید:
  1. محتمل ترین دلیل بیماری من چیست؟
  2. آیا علت یا علل دیگری برای علائم من وجود دارند؟
  3. من به چه آزمایشی نیاز دارم؟ آیا باید برای این آزمایش آماده شوم؟
  4. بهترین روش درمانی برای بیماری من کدام است؟
  5. آیا لازم است از مواد غذایی و نوشیدنی های خاصی پرهیز کنم؟ آیا موردی هست که باید به رژیم غذایی من اضافه شود؟
  6. سطح مطلوب فعالیت فیزیکی برای من چقدر است؟
  7. هر چند وقت یک بار باید از نظر مشکلات قلبی و دیگر عوارض آریتمی مورد بررسی قرار بگیرم؟
  8. من بیماری دیگری نیز دارم. چگونه می توانم آن را نیز به خوبی کنترل کنم؟
  9. آیا داروی جایگزینی برای داروی تجویز شده قبلی وجود دارد؟
  10. آیا بروشور یا مجله مفیدی در خصوص بیماری من وجود دارد؟ چه سایت هایی را پیشنهاد می کنید؟


منبع: سایت دکتردکتر
سایت دکتر عسگرپور
سایت درمانکده
نسخه چاپی