اسپاسم عروق کرونری قلب پیش از حمله قلبی و علائم، علل، تشخیص، درمان آن
اسپاسم عروق کرونری به علت انقباض ناگهانی عروق کرونری قلب به وجود می آید. حمله قلبی می تواند در اثر اسپاسم عروق کرونری هم اتفاق بیفتد.

انقباض  ناگهانی عضلات در شریان های قلب، منجر به اسپاسم عروق کرونری یا آنژِین پرینزمتال می گردد.  هنگامی که این اتفاق می افتد، شریان های قلب باریک تر می شوند و از جریان خون به قلب شما جلوگیری می شود. اسپاسم عروق کرونری کوتاه و موقت است. با این حال، آنها به طور بالقوه منجر به عوارض قلبی، مانند حمله قلبی می شوند. اگر شرایطی دارید که قلب را تحت تاثیر قرار می دهند، مانند کلسترول بالا یا فشار خون بالا، احتمال بیشتری دارید که این اسپاسم داشته باشید. اسپاسم عروق کرونری نیز به عنوان انقباضات عروق کرونری نیز شناخته می شود.

اسپاسم عروق کرونری قلب پیش از حمله قلبی و علائم، علل، تشخیص، درمان آن

علائم اسپاسم عروق کرونر چیست؟

بسیاری از اسپاسم های عروق کرونری به تشخیص نرسیده اند، چرا که همیشه نشانه های قابل توجهی را ایجاد نمی کنند. این امر می تواند خطرناک باشد زیرا انقباضات ممکن است در نهایت باعث حمله قلبی شود.

ممکن است درد قفسه سینه ای گاه به گاه را مشاهده کنید. همچنین ممکن است شما بتوانید سایر علائم اسپاسم عروق کرونری را تشخیص دهید. علائم رایج ممکن است شامل موارد زیر باشد:

* درد قفسه سینه مشابه با آنژین صدری
* درد در سمت چپ سینه
* تنگی قفسه سینه
* احساس سستی

حتی ممکن است درد را که از قفسه سینه شما به سینه، گردن یا شکم شما گسترش می یابد، تجربه کنید.

اسپاسم عروق کرونری قلب پیش از حمله قلبی و علائم، علل، تشخیص، درمان آن

تفاوت آنژین پرینزمتال با آنژین یا حمله قلبی

درد قفسه سینه اگرچه در بیشتر موارد نشانه بیماری عروق کرونر است، اما این درد می‌تواند ناشی از اسپاسم  عروق کرونری یا آنژین پرینزمتال باشد. این دو بیماری کاملاً با هم متفاورت هستند هر چند هر دو شرایط باعث بروز آنژین می‌شود. در بیماری عروق کرونر درد، سفتی، سوزش و احساس فشار در قفسه سینه رخ می‌دهد که به خاطر انسداد عمده در یک یا چند سرخرگ است. این علائم در هنگام فعالیت فیزیکی یا بعد از آن رخ می‌دهد.

با این حال اسپاسم کرونری معمولاً در زمان استراحت رخ می‌دهد و می‌تواند فرد را از خواب بیدار کند. در واقع این بیماری مربوط به ساعات خاصی از شبانه روز است، موقتی بوده و می‌تواند باعث ریتم نامنظم قلبی یا حتی مرگ ناگهانی شود. علائم اسپاسم معمولاً کمتر از ۱۵ دقیقه طول می‌کشد.
 

علت اسپاسم عروق کرونری چیست؟

فشار خون بالا و کلسترول بالا شایع ترین علت این اسپاسم ها هستند. تقریبا 2 درصد افراد مبتلا به آنژین، یا درد و فشار قفسه سینه، اسپاسم عروق کرونری را تجربه می کنند.

اسپاسم عروق کرونری نیز در افراد مبتلا به آترواسکلروز رخ می دهد.. وقتی پلاک در داخل شریان ها ایجاد می شود، جریان خون را مسدود می کند. در نتیجه با گذر زمان باعث تصلب شرایین می گردد.
 

عوامل خطر برای اسپاسم عروق کرونر چیست؟

در صورتی که  بیماری های قلبی دارید،شما در  خطر اسپاسم عروق کرونری هستید. کلسترول بالا و فشار خون بالا می تواند به طور مستقیم خطر سکته مغزی را افزایش دهد. فعالیت های دیگر که باعث افزایش خطر اسپاسم عروق کرونری می شود عبارتند از:

* سیگار کشیدن
* استفاده بیش از حد از محرک ها مانند کوکائین و آمفتامین
* استرس شدید
* سرمای شدید
* مصرف نوشیدنی های الکی

اگر سابقه اسپاسم عروق کرونری دارید، باید اقداماتی را برای به حداقل رساندن چنین عوامل خطر انجام دهید. قرار گرفتن در معرض این عوامل باعث افزایش خطر ابتلا به اسپاسم در آینده می شود.

اسپاسم عروق کرونری قلب پیش از حمله قلبی و علائم، علل، تشخیص، درمان آن

افرادی که دچار اسپاسم عروق کرونر می شوند

از آنجایی که اغلب بیماری های قلبی ممکن است در دوران کودکی با فرد همراه باشد به طور صد در صد نمی توانیم بگوییم که چه افرادی به بیماری اسپاسم عروق کرونر ممکن است مبتلا شوند. اما طبق آمارهای پزشکی که در دست می باشد زنان و مردان ممکن است به طور مساوی تحت تأثیر قرار بگیرند. این شرایط می تواند در هر سنی تأثیر بگذارد اما در افراد بالای 50 سال امکان ابتلا بیشتر می باشد.

اسپاسم عروق کرونری قلب پیش از حمله قلبی و علائم، علل، تشخیص، درمان آن

مکانیسم اسپاسم عروق کرونر

گیرنده های β1- و α1-آدرنرژیک در عروق کرونر وجود دارند و برای نوراپی آزاد شده از اعصاب سمپاتیک قابل دسترسی هستند. در شرایط عادی، این شریان ها به دلیل غلبه گیرنده های β1-آدرنال ، جایی که انقباض در حضور آنتاگونیست های β1-آدرنرژیک غالب است ، شل می شوند. عروق کرونر نیز دارای اعصاب کولینرژیک هستند. این عصب ها وقتی فعال می شوند ، استیل کولین آزاد می کنند که بر روی گیرنده های موسکارینی روی پایانه های عصب سمپاتیک تأثیر می گذارد تا میزان خروج نوراپی نفرین را کاهش داده و در نتیجه آرامش ناشی از گیرنده های آدرنال β1 را کاهش دهد. بنابراین ، آگونیست های موسکارینی می توانند اسپاسم عروق کرونر را رسوب دهند. اگر سلول های عضلانی صاف عروق کرونر دچار کمبود اکسیژن شوند ، پاسخ آنها به تحریک β آدرنرژیک از بین می رود و پاسخ های انقباضی اغراق آمیز هستند. گلیکوزیدهای قلبی از غلبه اثرات β-آدرنرژیک نوراپی نفرین جلوگیری می کنند. بنابراین پس از درمان با اوآباین ، ترشح نوراپی از اعصاب سمپاتیک منجر به آرامش نمی شود بلکه منجر به انقباض بیشتر عروق کرونر می شود. اندوتلیوم عروق کرونر با تشکیل و ترشح پروستاسیکلین از تجمع پلاکت ها جلوگیری می کند و با ایجاد شل شدن عضله صاف زیرین به محصولات پلاکت واکنش می دهد. علاوه بر این ، اگر هر ترومبینی ایجاد شود باعث ایجاد آرامش با واسطه اندوتلیوم نیز می شود. اگر اندوتلیوم آسیب ببیند این مکانیسم های محافظتی از بین می روند. بیماران مبتلا به اسپاسم عروق کرونر معمولاً تغییرات مورفولوژیکی در سرخرگ در محل اسپاسم دارند. پلاکت ها می توانند در این محل جمع شده و مواد وازوکاتیو آزاد کنند که به کمک تشکیل ترومبین باعث انقباض می شود. بنابراین، خونرسانی به میوکارد کاهش می یابد. هیپوکسی بعدی باعث افزایش انقباض می شود. ایسکمی حاد میوکارد ناشی از وازوپاسم عروق کرونر ممکن است اختلالات حاد ریتم قلب و مرگ ناگهانی ناشی از تاکی کاردی بطنی یا فیبریلاسیون را رسوب دهد.
 

اسپاسم عروق کرونری و تاثیر آن بر حمله قلبی

خب در مطالب بالا به این موضوع اشاره کردیم که اسپاسم عروق کرونر چه بیماری است و چگونه ممکن است که فرد دچار آن شود. همچنین درباره علائم، تشخیص و اینکه چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند نیز اشاره ای کرده ایم. با توجه به اینکه اکثریت بیماری های قلبی ممکن است در صورت نادیده گرفته شدن منجر به حمله قلبی شوند باید بگوییم که درباره اسپاسم عروق کرونر نیز همینطور است.

شما با کوچکترین مشکل و دردی که در قفسه سینه خود احساس می کنید نیاز است که حتما به دکتر قلب یا متخصص قلب خوب در محل سکونت خود مراجعه کنید تا با بررسی ها و معایناتی که انجام می دهد بتوانند علت اصلی درد قفسه سینه شما را تشخیص دهند.

اگر دردهای ناحیه قفسه سینه نشان از سپاسم عروق کرونر بدهند باید طبق تجویز و تشخیص پزشک مربوطه کارهای لازم را انجام دهید تا خدای نکرده با حملات قلبی مواجه نشوید. درباره اسپاسم عروق کرونر و تاثیر آن بر حمله قلبی باید بگوییم که شاید این بیماری نسبت به سایر بیماری های قلبی بیشترین تاثیر را بر حملات قلبی داشته باشد البته این در صورتی است که با مشاهده کوچکترین علائم دست روی دست گذاشته و کاری انجام ندهید.
 

اسپاسم عروق کرونر چقدر شایع است؟

طبق تحقیقات و آمارهای پزشکی که تا کنون در دست می باشد مشخص شده است که نیمی از بیمارانی که آنژیوگرافی کرونر دارند هیچ انسدادی در عروق قلب ندارند. چهار نفر از پنج بیمار مبتلا به آنژین و فاقد سرخرگ مسدود شده دچار اسپاسم عروق کرونر یا آنژین ریز عروقی یا هر دو بودند. تقریباً 17 درصد از افراد مبتلا به خودی خود دچار اسپاسم عروق کرونر هستند و چیزی نزدیک به 20 درصد آن را با آنژین رگ عروقی ترکیب می کنند. بنابراین حداقل از هر سه نفر یک بیمار مبتلا به آنژین، اما بدون انسداد اسپاسم عروق کرونر وجود دارد.

اسپاسم عروق کرونری قلب پیش از حمله قلبی و علائم، علل، تشخیص، درمان آن

تشخیص اسپاسم عروق کرونر

اسپاسم عروق کرونری نشان می دهد که یک مشکل بالقوه در قلب شما وجود دارد. به همین دلیل، دکتر شما احتمالا انواع آزمایش های تصویربرداری را سفارش می دهد. این تست ها می توانند یک تصویر واضح تر از قلب شما فراهم آورند و به پزشک  کمک کنند تا روند درمان را سریع تر انجام دهد. آزمایشات تشخیصی تصویربرداری زیر ممکن است انجام شود:

اکوکاردیوگرام
که یک آزمایش اولتراسوند است که با استفاده از امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از قلب شما انجام می شود.

این تست یکی از شایع‌ترین تست‌ها برای تشخیص بیماری‌های قلبی محسوب می‌شود. زیرا جزئیات بیشتری را می‌تواند از قلب، حفره‌های قلبی و عروق قلبی نشان دهد. از طرف دیگر امواجی که برای این منظور استفاده می‌شود، تأثیر بد و مضری برای بدن نخواهد داشت.

الکتروکاردیوگرام (EKG)
که یک آزمایش است که برای اندازه گیری فعالیت الکتریکی قلب شما مورد استفاده قرار می گیرد.

این کار توسط الکترودها انجام می‌گیرد. در این تست چون از مواد خاصی برای انجام آزمایش استفاده نمی‌شود، حساسیت و عوارض جانبی خطرناکی را ایجاد نخواهد نکرد. در شرایطی ممکن است که چسباندن الکترودها به قفسه سینه باعث ایجاد قرمزی موقت در این ناحیه شود.

آنژیوگرافی کرونر
یک آزمایش خاص اشعه ایکس است که از رنگ برای دیدن در داخل شریان ها و اندازه گیری جریان خون از طریق قلب شما استفاده می کند.

بسیاری از شرایط قلبی وجود دارد که استفاده از این تست‌ها برای آن ها توصیه می‌شود. زیرا دارای مزیت‌های زیادی هستند. از مزایای این تست‌ها می‌توان به:

* به نسبت ارزان‌تر بودنشان
* انجام تست بدون نیاز به آمادگی خاص قبلی
* سریع انجام شدنشان
* بدون عوارض جانبی
* در دسترس تر بودنشان

اشاره کرد.

علاوه بر موارد گفته شده این آزمایش‌ها مفید هستند؛ زیرا می‌توانند جزئیات دقیقی را که برای تشخیص درست لازم است به پزشک خود ارائه دهند. هنگامی که دکتر به تشخیص درستی نسبت به مشکلات قلبی شما برسد، می‌تواند روش درمانی درستی را نیز انتخاب کند. به این ترتیب در زمان و هزینه صرفه جویی خواهد شد و سلامت بیمار هم به خطر نمی‌افتد.

این آزمایش ها مفید هستند زیرا می توانند جزئیات دقیق تری را برای تشخیص بهتر به پزشک  بدهند.
 

درمان اسپاسم عروق کرونری

درمان اسپاسم عروق کرونری برای کاهش درد قفسه سینه تمرکز دارد. این به طور عمده شامل داروهای تجویزی مانند موارد زیر است:

نیترات ها
می توانند به تقویت شریان ها و استحکام دیواره های شریان کمک کنند. نیترات ممکن است به عنوان یک دارو طولانی مدت یا به عنوان یک قرص در صورت داشتن اسپاسم دیگری استفاده شود.

L-arginine
یک مکمل غذایی است که می تواند از اسپاسم جلوگیری کند.

مسدود کننده های کانال کلسیم

می توانند با تسکین ماهیچه ها در شریان ها، تنگی قفسه سینه را کاهش دهند. این داروها ممکن است در طولانی مدت مصرف شوند.

پزشک ممکن است از شما بخواهد داروهایی مصرف کنید که کلسترول بالا یا فشار خون بالا را کاهش دهند. مصرف چنین داروها می تواند به جلوگیری از اسپاسم عروق کرونر یا حمله قلبی کمک کند.

در طول درمان، باید یک رژیم کم چرب و کم سدیم مصرف کنید.

اگر سیگار می کشید، باید سیگار را ترک کنید.

تغییر شیوه زندگی می تواند شانس بیشتری برای کاهش بروز  اسپاسم عروق کرونری به شما بدهد.
 

عوارض احتمالی اسپاسم عروق کرونر

اسپاسم عروق کرونر موقت و کوتاه است، اما می تواند عواقب طولانی داشته باشد. اگر درمان نشوند، اسپاسم عروق کرونر ممکن است بیشتر اتفاق بیفتد و منجر به:

اختلال ریتم قلبی
هنگامی اتفاق می افتد که ضربان قلب شما نامنظم و یا بسیار سریع یا بسیار کند است.

حملات قلبی
که زمانی رخ می دهد که انسداد کامل جریان خون به قلب شما وجود دارد.

ایست قلبی
زمانی اتفاق می افتد که قلب شما  به علت نرسیدن خون، ناگهان از ضربان بیافتد.

مرگ
 

جلوگیری از اسپاسم عروق کرونر

با جلوگیری از آترواسکلروز، می توانید خطر اسپاسم عروق کرونری را کاهش دهید. این شامل خوردن یک رژیم کم چرب، ورزش منظم، کنترل فشار خون و ترک سیگار است. شما همچنین می توانید با کاهش استرس خطر اسپاسم عروق کرونری را کاه دهید.همیشه از دستورات دکتر خود برای کمک به جلوگیری از عوارض بیشتر پیروی کنید.
 

جمع بندی

در طی اسپاسم کرونر، عروق کرونر منقبض یا اسپاسم می شوند و خاموش می شوند و باعث کمبود موقتی خون رسانی به عضله قلب می شوند. بیماری عروق کرونر باعث تنگی در یک یا چند شریان کرونر می شود که این موضوع می تواند یکی از موارد و علائمی باشد که نشان دهنده اسپاسم عروق کرونری و تاثیر آن بر حمله قلبی می باشد. در نظر داشته باشید که حتی بدون بیماری قابل توجهی می توانید اسپاسم کرونر داشته باشید. با این حال ، اکثر بیماران مبتلا به اسپاسم کرونر حداقل بیماری عروق کرونر خفیف دارند.


منبع: سایت دکتردکتر
سایت دکتر مزارعی
سایت دکتر صابری همدانی
نسخه چاپی