همه چیز راجع به یخ درمانی

یخ درمانی چیست؟

یخ درمانی برای افزایش گردش خون مفید است که باعث بهبود و شل شدن عضلات می شود. این درمان به انتقال اکسیژن به بافت عضلانی و ترمیم هرگونه آسیب در بدن کمک می کند.

این درمان همچنین همراه با سایر برنامه های درمانی جسمی برای تسکین دردهایی مانند درد روماتیسمی، درد کمر و گردن، رگ به رگ شدن و سفتی عضلات استفاده می شود.

 یخ درمانی می تواند یک درمان مهم برای تسکین آسیب هایی باشد که با درد و التهاب همراه است. آسیب های خفیف تا متوسط معمولاً زمانی در منزل کنترل می شود که ضربه فقط روی بافت های نرم تأثیر بگذارد. درمان یک آسیب غالباً بسته به نوع و شدت آن بستگی دارد.1
 

یخ درمانی چطور انجام می شود؟

از آن جا که عمق اثر گذاری و نفوذ یخ در این روش بسیار مهم است، باید یخ درمانی طوری انجام شود که یخ در کمترین فاصله و بیشتر تماس با سطح پوست قرار بگیرد. یعنی پارچه یا هر چیز دیگری که یخ در آن قرار دارد تا حد امکان نازک باشد و خودش هم خوب سرد شود.

بهترین راه انجام یخ درمانی این است که از کیسه های مخصوص یخ استفاده شود. بهتر است یخ در این کیسه ها خورد شده باشد و یا به اندازه های کوچک در آمده باشد.

این کیسه باید به صورت مستقیم بر روی پوست قرار بگیرد. اگر امکانش هست بهتر است این بسته سرمایی را به کمک یک باند کشی یا پارچه به محل آسیب دیده بسته شود.

شاید تحمل سرما به خصوص در ابتدا خیلی سخت باشد. در این صورت می توان از یک حوله یا دستمال خیس بین پوست و کیسه یخ استفاده کرد تا میزان سرما را معتدل تر کند و سرد شدن بدن با سرعت کمتری انجام شود.

در مقایسه بین گرما درمانی و یخ درمانی به این نکته باید توجه کرد که مزایای فیزیولوژیکی یخ درمانی متنوع تر و بیشتر از گرما درمانی هستند. مثلاً علائم مشکلی مثل آرتروز شامل سفتی و سختی عضلات است. اگر مشکل فقط همین باشد می توان آن را با گرما درمانی تا حد زیادی بهبود داد.

ولی اگر آرتروز شامل درد هم باشد دیگر گرما درمانی به تنهایی جواب گو نخواهد بود. در این صورت بهتر است از یخ درمانی استفاده شود. برای مشکلات و دردهای مزمن هم استفاده از یخ مفید تر است و مزایای زیادی دارد.1

همه جیز راجع به یخ درمانی

چه نوع آسیب هایی باید با یخ درمانی درمان شود؟

این درمان به طور معمول در درمان ضربه های ناگهانی، آسیب های ورزشی، آسیب های شدید و اسپاسم عضلات استفاده می شود.

نمونه هایی از آسیب های حاد که احتمال دارد با یخ درمانی، درمان شوند، عبارتند از:

کشیدگی عضلات

پیچ خوردگی مچ پا و دست، شانه

آسیب های ناشی از ضربه محدود به بافت نرم (ضربه دیدگی انگشت ها، لگن کبود شده، ضربه های صورت)

یخ درمانی همچنین در درمان برخی از انواع آسیب های مزمن استفاده می شود.1
 

فواید یخ درمانی

یخ درمانی فواید بسیاری دارد که در مطلب زیر به آن ها اشاره می کنیم:
 
۱- بهبود پس از جراحی
بسیاری از پزشکان توصیه می کنند پس از جراحی، برای توانبخشی بهتر از یخ درمانی استفاده کنید زیرا این روش با کنترل تورم و التهاب در ناحیه آسیب دیده می تواند درد را کاهش دهد. به همین ترتیب، یخ درمانی می تواند به بیماران مبتلا به آسیب بافت کمک کند تا عملکرد طبیعی خود را بدست آورند.
 
۲- تسکین عضلات آسیب دیده، مفاصل و بافت های مجروح
یخ درمانی می تواند برای آسیب های جزئی، مانند کبودی یا انقباض مؤثر باشد و با کاهش التهاب و تورم، دردهای مزمن را کاهش دهد. این روش حتی می تواند زمان بهبودی را سرعت ببخشد. درمان قوزک های پیچ خورده بوسیله یخ حدوداً یک هفته طول می کشد، در حالی که درمان های بدون یخ می تواند بیش از ۱۰ روز طول بکشد.

علاوه بر آسیب های یکباره، کریوتراپی می تواند آسیب های کششی تکراری، از جمله سندرم تونل کارپ، تاندونیت، انگشت مچ دست، سندرم تونل کوبیتال، برآمدگی ساق پا و فاسیایت پاستار را نیز درمان کند. همچنین می تواند به بیماران مبتلا به آرتریت نیز کمک کند.
 
۳- بهبود صدمات
اثرات فیزیولوژیکی یخ درمانی شامل کاهش جریان خون، تورم، التهاب، اسپاسم عضلانی و تقاضای متابولیسم است. قرار گرفتن در هوای سرد تاثیر مثبتی بر آنزیم های عضلانی مرتبط با آسیب عضلانی (مثلا کراتین کیناز و لاکتات دهیدروژناز) می گذارد.
 
۴- کاهش التهاب
قرار گرفتن در معرض دمای سرد میزان آدیپونکتین را افزایش می دهد، آدیپونکتین پروتئینی است که به جلوگیری از التهاب کمک می کند.

همه جیز راجع به یخ درمانی
 
۵- شل کردن عضلات بعد از ورزش
بسیاری از ورزشکاران پس از ورزش برای درمان آسیب تاندون ها یا عضلات از یخ درمانی استفاده می کنند. یخ درمانی کمک می کند تا ورزشکاران عضلات خود را بهبود بخشند و برای تمرینات بعدی آماده شوند. در بررسی های اخیر منتشر شده در مجله بین المللی پزشکی ورزشی، محققان دریافتند که یخ درمانی در ۸۰ درصدِ مطالعات مشاهده شده دردهای مفاصل و زانو را کاهش می دهد و باعث بهبود عملکرد ورزشکاران می شود. به همین ترتیب، زمانی که یخ درمانی به عنوان یک برنامه منظم قرار می گیرد، زمان های بهبود را کاهش داده و میزان کارایی را افزایش می دهد.
 
۶- افزایش طول عمر
یک مطالعه نشان داد مگس هایی که در دمای ۲۱ درجه سانتیگراد نگهداری می شوند، دو برابر بیشتر از مگس هایی عمر می کنند که در دمای ۲۷ درجه سانتی گراد نگهداری می شوند. به همین ترتیب، تحقیقاتی روی کرم ها انجام شد که نشان داد افت دمای ۵ درجه سانتیگرادی باعث افزایش طول عمر ۷۵٪ آن ها شد.
 
۷- تسکین دردهای اضافی
یخ درمانی همچنین می تواند به سردرد و درد میگرن نیز کمک کند. همچنین می تواند برای درمان درماتیت و سایر شرایط پوستی، تحریکات عصبی و اختلالات خلقی نیز موثر باشد. همچنین دردهای شانه، لگن، مچ دست، آرنج، زانو، ساق پا، پا، مچ پا، کمر و انگشتان را نیز کاهش می دهد.
 
۸- تقویت سیستم عصبی بدن
افزایش سوزش چربی در هوای سرد توسط سیستم عصبی سمپاتیک می باشد. در واقع هوای سرد به عنوان یک تمرین ملایم برای سیستم عصبی عمل می کند که سازگار و تقویت می شود.
 
۹- کاهش وزن
انسان ها انباری از چربی قهوه ای فعال (BAT) دارند. بر خلاف چربی سفید که انرژی را ذخیره می کند و اکثر چربی های بدن را تشکیل می دهد، چربی قهوه ای در سوختن کالری و استفاده از انرژی فعال است. BAT اساساً می تواند کالری را از مواد غذایی به گرما تبدیل کند. این تولید گرما را با جدا کردن پروتئین ها، به ویژه UCP1، در داخل غشای میتوکندری تولید می کند.

در واقع، مطالعات نشان می دهد که تماس با سرما باعث افزایش فعالیت BAT می شود، در نتیجه منجر به افزایش مصرف کالری می شود. محققان نتیجه گرفتند که مواجهه مکرر با سرما ممکن است یک راه قابل قبول و اقتصادی برای کاهش چاقی باشد.

همه جیز راجع به یخ درمانی
 
۱۰- بهبود کیفیت خواب
نوسانات دمای طبیعی روزانه در تنظیم چرخه خواب اهمیت بسیاری دارند. یک مطالعه هلندی نشان داد که خنک کردن دمای بدن باعث تسکین و آرامش خواب افراد می شود. بنیاد غیرانتفاعی ملی توصیه می کند که درجه حرارت اتاق خواب را بین ۶۰ تا ۶۷ درجه فارنهایت نگه دارید.
 
۱۱- افزایش قدرت
این مزیت بی نظیر است و از سوی پژوهش های علمی پشتیبانی نمی شود. هیچ کس دوست ندارد در حمام آب سرد بماند. اما اگر هر روز در معرض آب سرد قرار بگیرید مغز خود را به انجام کارهایی که نمی خواهید مجبور می کنید. این نگرش می تواند در سطوح دیگر زندگی نیز تجربه شود.
 
۱۲- تنظیم سطح قند خون
قرار گرفتن در معرض هوای سرد می تواند سطوح آدیپونکتین را افزایش دهد. یک مطالعه نشان داد یخ درمانی سطوح آدیپونکتین را به میزان ۷۰ درصد افزایش می دهد. این ویژگی بسیار مهم است زیرا آدیپونکتین پروتئینی است که در تنظیم قند خون نقش مهمی دارد.

در واقع قرار گرفتن در معرض سرما می تواند پاسخ بدن به انسولین را افزایش دهد، به طوری که سریع گلوکز را از خون پاک می کند. حمام سرد یکی از سریع ترین راه هایی است که گلوکز خون را پایین می آورد و حساسیت به انسولین را افزایش می دهد.
 
۱۳- خداحافظی با ورم چشم و صورت
با یخ درمانی می‌توانید ورم صبحگاهی را کاهش دهید. هر وقت خسته‌اید، یا پوست صورت‌تان بر اثر خوردن غذاهای شور یا آفتاب، پف‌کرده یا قرمز شده، می‌توانید از این نوع ماساژ استفاده کنید. یخ درمانی پف های مزاحم صورت را درمان کرده و صورتی شاداب و جوان هدیه می دهد.
 
۱۴- سلامت استخوان
برخی از محققان معتقدند که کاهش سلامت استخوان به علت از دست دادن چربی قهوه ای است . به این ترتیب، با قرار گرفتن در سرما چربی قهوه ای افزایش می یابد و همین می تواند یک ابزار مهم برای حفظ سلامتی استخوان ها باشد.
 
۱۵- تقویت سیستم ایمنی بدن
مطالعات نشان داده اند که با قرار گرفتن در هوای سرد، تعداد سلول های قاتل طبیعی و فعالیت [R] افزایش می یابد. افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن می تواند ناشی از افزایش سطح آدرنالین ناشی از سرما باشد. قرار گرفتن در معرض سرد باعث افزایش سطح سلول های سفید و گردش خون می شود.3

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.dr-noghrekar.ir
3.www.boorsika.com
نسخه چاپی