آموزش صحیح نوشتن کپشن در اینستاگرام

کپشن (CAPTION) چیست؟

شاید این سوال ساده به نظر برسد و خیلی‌ها جواب آن را بدانند. در واقع بیشترین تعریف کپشن در اینستاگرام مصداق پیدا می‌کند و کاربران از این اصطلاح در پست‌های اینستاگرامی استفاده می‌کنند. اما در شبکه‌های اجتماعی دیگر نیز از کپشن استفاده می‌شود.

گاهی عکس‌ها و ویدیوها نمی‌توانند به تنهایی در شبکه‌های اجتماعی حرف مورد نظر ما را بزنند و کپشن در واقع همان متنی است که زیر آنها منتشر می‌کنیم تا بتوانیم توضیحات و جزئیات بیشتری را در اختیار مخاطبان بگذاریم.

اما همین متن به ظاهر ساده و چند خطی گاهی چنان ما را دچار چالش می‌کند که شاید ساعت‌ها برای نوشتن آن زمان بگذاریم تا بتوانیم مخاطب‌مان را درگیر کنیم. در ترجمه فارسی به کپشن، نگاره هم گفته می‌شود اما استفاده از عبارت «کپشن» مرسوم‌تر است.


چگونه کپشن بنویسیم؟

حالا که فهمیدیم دقیقا کپشن چیست، با این سوال مواجه می‌شویم که چگونه کپشن بنویسیم، چه کار کنیم که مخاطب کپشن ما را بخواند، مجذوب آن شود و واکنش دلخواه ما را نشان دهد. کپشن‌نویسی را باید دقیقا مشابه یک محتوای متنی یا مقاله متنی بدانیم که در بیشتر مواقع با لحنی خودمانی نوشته می‌شود، اما به این معنی نیست که نمی‌توانیم به صورت رسمی بنویسیم.

ساختار اصلی یک مقاله به شکل زیر تعیین می‌شود:
تیتر
لید
مقدمه
بدنه متن
نتیجه‌گیری و فراخوانی

در کپشن‌هایی که می‌بینید شاید مانند یک مقاله به طور مشخص شاهد این بخش‌ها نباشید، اما اگر کمی دقت کنید به صورت یکپارچه و پیوسته می‌توان این موارد را در کپشن‌های مختلف مشاهده کرد. گاهی تیتر همان نوشته مهمی است که روی عکس یا ویدیو می‌زنید تا مخاطب بیشتر ترغیب شود محتوای شما را دنبال کند. لید همان یکی دو خط اول کپشن است و بعد از آن شاهد مقدمه و بدنه اصلی هستیم. در انتها هم در کپشن خود نتیجه‌گیری کرده و از مخاطبان می‌خواهیم بازخورد (CTA) خود را ابراز کنند.1


چرا نوشتن یک کپشن خوب در اینستاگرم اهمیت دارد؟

ممکن است شما تصاویر بسیار زیبایی را در صفحه اینستاگرام خود ارائه دهید. اما وقتی که کپشن یا همان توضیح خوبی برای تصاویر خود ننویسید، یک فرصت طلایی را از دست داده‌اید. به کمک کپشن‌های خوب، پست‌های شما برای مخاطبان جذاب‌تر خواهد شد و در نتیجه، لایک‌های بیشتری از آنها دریافت خواهد کرد. به علاوه، کپشن خوب باعث می‌شود که شانس تعامل مخاطب و نظر گذاشتن او برای شما بیشتر شود.

این موضوعی است که بارها در اینستاگرام ثابت شده است. در واقع، اینستاگرام در حال حاضر پست‌های دیگران را بر اساس محبوبیت به شما نمایش می‌دهد. و اگر شما کمی به پست‌های بالاتر در صفحه اصلی اینستاگرام خود دقت کنید، متوجه می‌شوید معمولاً پست‌هایی که دارای کپشن‌های بهتر هستند، محبوبیت بیشتری پیدا می‌کنند و در صفحه شما در جایگاه بالاتری قرار می‌گیرند. این یعنی پست‌هایی با کپشن خوب، بیشتر به کاربران دیگر نمایش داده می‌شوند. در واقع، به جرات می‌توان گفت که مردم به محتوای متنی زیر یک تصویر، بیشتر از خود تصویر علاقه نشان می‌دهند.

به علاوه، کپشن به شما اجازه می‌دهد که هشتگ‌های مختلف را نیز به پست خود مرتبط کنید. همانطور که احتمالاً بدانید، این هشتگ‌ها باعث می‌شوند که کاربران راحت‌تر شما را پیدا کنند و در نتیجه، در تعداد فالوورهای شما در طولانی‌مدت، تاثیر مستقیمی خواهند داشت.

آموزش صحیح نوشتن کپشن در اینستاگرام


کپشن اینستاگرام چیست و چقدر می‌تواند طولانی باشد؟

قبل از آنکه وارد بحث اصلی خود شویم، بگذارید یک توضیح سریع در مورد کپشن به تازه واردهای دنیای اینستاگرام بدهم.

کپشن در واقع متنی است که در زیر یک پست اینستاگرامی به نمایش در می‌آید. این کپشن می‌تواند تا ۲۰۰۰ کاراکتر (حرف) طول داشته باشد و از شکلک‌های مختلف در آن استفاده شود. به علاوه، شما می‌توانید تا ۳۰ هشتگ مختلف را درون کپشن قرار دهید. البته این بدان معنی نیست که تا می‌توانید از شکلک و هشتگ در کپشن خود استفاده کنید. بلکه لازم است کپشن خود را به نحوی بنویسید که بتواند توجه مخاطب را جلب کند، خواندن آن آسان باشد و مخاطب را به تعامل تشویق کند.


محدودیت تعداد کاراکتر برای پست در شبکه‌های اجتماعی:

وقتی که می خواهید برای پست بلاگ خود و یا شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و توییتر محتوا بنویسید، یکی از سوالات مرسوم می تواند این باشد که محدودیت تعداد کاراکترها برای هریک از شبکه های اجتماعی چقدر می باشد؟ بعنوان مثال، شاید بدانید که تعداد کاراکترهای هر توییت در شبکه اجتماعی توییتر برابر 140 کاراکتر است. اما باید بدانید که تعداد کاراکتر ایده آل و بهینه برای هرتوییت، کمتر از 140 می باشد. در بخش های بعد، بیشتر درباره این قضیه صحبت خواهیم کرد.

در تصویر زیر، تعداد کاراکترهای مجاز و همچنین تعداد کاراکترهای بهینه و ایده آل را برای پست های فیسبوک، توییتر، لینکدین، یوتیوب، اسنپ‌چت را بیان کرده ایم.2


روش فاصله گذاری و رفتن به خط بعد در کپشن اینستاگرام


با استفاده از برنامه یادداشت
• روش نوشتن متن در برنامه یاداشت گوشی : برای فاصله انداختن در کپشن اینستاگرام هیچ وقت بطور مستقیم متن را در قسمت بیو و یا زیر عکس ننویسید و ابتدا متن کپشنی که می خواهید در اینستاگرام خود منتشر کنید را در برنامه یادداشت برداری گوشی خود بنویسید.

این برنامه پست شما را به طور خودکار با قالب بندی مناسب منتشر می کند.

• روش پیش نویس ایمیل: میتوانید از پیش نویس های ایمیل برای اینکار کمک بگیرید و و برای انتشار یک پست جدید ، پیش نویس کپشن خود را در اینستاگرام پُست کنید


نحوه نوشتن متن طولانی زیر عکس اینستاگرام با استفاده از نمادها

برای این کار میتوانید در هر کجا که به یک خط فضا نیاز دارید از نمادهای خاصی مانند (-) ، (*) و همچنین ایموجی های مختلف استفاده کنید.

اما این روش یک ایرادی دارد که این نمادها یا کاراکترها برای همه قابل مشاهده است و ممکن است کپشن را برای برخی از افراد مبهم سازد.


چگونه در بیو اینستاگرام فاصله بگذاریم

برای فاصله انداختن در بیو اینستا چند برنامه و نرم افزار وجود دارد که راه حل های متداول برای اضافه کردن فضا در کپشن ها به شما ارائه می دهد که باید آنها را روی دستگاه خود نصب کنید و از آنها برای فاصله انداختن در کپشن اینستاگرام استفاده کنید.


مرتب نوشتن کپشن اینستاگرام 

با برنامه Hashtagie می توانید مت خود را به سادگی تایپ کنید، کپی پیست کنید و  آن را دقیقاً همان گونه که می خواهید در اینستاگرام ببینید، درست کنید.

برنامه GramSpacer به شما این امکان را می دهد که فضاهای خالی زیبایی برای کپشن ها و بیوهای اینستاگرام ایجاد کنید.

Insta-Spacer ابزاری عالی است که به شما این امکان را می دهد که فضاهای چند خطی را بدون استفاده از کاراکترهای ناخوشایند به متن اضافه کنید.

Tailwind به شما این امکان را می دهد تا هنگام نوشتن متن خود، طول و به صورت خودکار خطوط فاصله را ایجاد کنید.3


پی نوشت:
1.www.yektanet.com
2.www.vazehnews.ir
3.www.harfetaze.com
نسخه چاپی