نوزاد از چه سنی می تواند آب میوه مصرف کند؟
نوزادان به لحاظ تغذیه ای نیازی به مصرف آب میوه ندارند. به عقیده آکادمی اطفال آمریکا به کودکان کمتر از 6 ماهه هرگز نباید آب میوه داده شود. حتی نوزاد در 6 ماهگی نیز احتیاجی به مصرف آب میوه ندارد. در برخی موارد این کار در واقع می تواند برای سلامتی نوزاد مشکلاتی را ایجاد کند. در صورتی که قصد دارید بعد از 6 ماهگی به فرزند خود آب میوه بدهید، بایستی دستورالعمل های خاصی را در این زمینه رعایت کنید.
 

آب میوه 100 درصد خالص در مقابل نوشیدنی های میوه ای

چنانچه تصمیم گرفته اید به نوزاد خود آب میوه بدهید، بایستی به هنگام خرید از فروشگاه برچسب غذایی آن را با دقت بخوانید تا مطمئن شوید آنچه می خرید آب میوه واقعی است. طبق قوانین غذا و داروی ایالات متحده (FDA) اصطلاح «آب میوه» تنها در صورتی می تواند بر روی یک محصول استفاده شود که آب میوه طبیعی و 100 درصد خالص بوده و از هیچ ماده افزودنی در آن استفاده نشده باشد. در صورتی که محصول تحت عنوان «کوکتل آب میوه» یا «نوشیدنی میوه ای» برچسب گذاری شده باشد حاوی مواد افزودنی همانند شربت ذرت با فروکتوز بالا و مواد نگهدارنده است. این نوع آب میوه دارای قند افزوده است و نباید به نوزاد داده شود. «نکتار» اصطلاح دیگری است که بر روی برچسب محصولات مشاهده می کنید و به معنای آب میوه ای است که حاوی آب و احتمالاً شیرین کننده های اضافی است.
 

میزان آب میوه ای که کودک می تواند مصرف کند

در طی یک روز نباید به نوزاد بیش از یک و نیم فنجان آب میوه بدهید. همچنین بهتر است به فرزندتان آب میوه از بطری یا فنجانی ندهید که بتواند تمام روز آن را بمکد. این کار می تواند منجر به پوسیدگی دندان و سایر مشکلات سلامتی شود. هنگامی که به فرزندتان آب میوه می دهید او را تحت نظارت قرار دهید و مطمئن شوید که هر مرتبه تنها کمی از آن را می نوشد.
 

خطرات همراه با مصرف آب میوه برای نوزادان

آب میوه به غیر از ویتامین C از ارزش غذایی چندانی برخوردار نمی باشد. فرزند شما در نخستین سال تولد با سرعت بسیار رشد می کند و برای این منظور به کربوهیدرات و پروتئین فراوانی نیاز دارد. حتماً به خاطر می آورید که با چه سرعتی وزن فرزندتان به دو برابر وزن هنگام تولد رسیده است. با وجود آنکه کودک شما در 6 ماهگی می تواند از غذاهای جامد یا آب میوه استفاده کند، اما تحقیقات علمی فراوانی که در این زمینه صورت گرفته نشان داده اند که هیچ چیز قابل مقایسه با شیر مادر نیست. آب میوه حاوی قند فراوان و کالری های خالی است که به سلامت کودک شما کمکی نمی کنند.
 
قندهای موجود در آب میوه می توانند موجب بروز اسهال در فرزند شما شوند و پوسیدگی دندان را در او به همراه داشته باشند. در واقع نوزاد در صورت مصرف آب میوه فراوان می تواند رشد بیشتری داشته باشند اما نه به شیوه صحیح؛ آب میوه می تواند موجب چاقی و اضافه وزن فرزند شما گردد. از طرف دیگر آب میوه می تواند به سوء تغذیه منجر شود. چنانچه آب میوه فراوان به کودک داده شود، فضای کافی در معده کوچک او برای غذاهای مفیدی که برای تغذیه مناسب مورد نیاز هستند نخواهد ماند. آب میوه برای نوزادان بسیار شیرین بوده و در صورتی که به آن علاقمند شوند، گاهی اوقات ممکن است از قبول سینه مادر امتناع ورزند.
 
نوزاد از چه سنی می تواند آب میوه مصرف کند؟

چنانچه قصد دارید به نوزاد خود آب میوه بدهید، تنها آب میوه 100 درصد خالص و طبیعی خریداری کنید. نیمی از آن را با آب مخلوط کنید یا می توانید از انواع از پیش رقیق شده موجود در فروشگاه های مواد غذایی خریداری کنید. پیش از خواب از دادن آب میوه به فرزندتان خودداری کنید به این دلیل که می تواند موجب مختل شدن خواب او (و نیز شما) در شب شود. همچنین می توانید به کودک خود در 6 ماهگی آب یا خود میوه را بجای آب میوه بدهید.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏
نسخه چاپی