از علت تا درمان سرطان غدد بزاقی

سرطان غدد بزاقی

سرطان غده بزاقی یک سرطان نادر است که در بافت یکی از غدد بزاقی شروع می شود. این سرطان مسئولیت کمتر از 1٪ کل سرطان ها را بر عهده دارد. از هر 100000 نفر 1 مورد به این سرطان مبتلا می شود.

غدد بزاقی، تولید کننده بزاق دهان هستند که دهان را مرطوب نگه می دارد و هضم مواد غذایی را آسانتر می کند. سرطان غده بزاقی در بافت یکی از این غدد شروع می شود. دهان حاوی غدد بزاق زیادی است. برخی از این غددها مهم هستند و برخی نقش بسیار جزئی دارند.

سرطان غده بزاقی زمانی رخ می دهد که یکی از این غدد، سرطانی می شود و تومور ایجاد می کند. سه جفت غدد بزاقی اصلی وجود دارد. غدد پاروتید دقیقاً در جلوی هر گوش قرار دارند و بزرگترین غدد بزاقی هستند.

سرطان غدد بزاقی به احتمال زیاد در این غدد ایجاد می شود. بیشتر تومورهای این ناحیه، خوش خیم هستند، اما امکان تشکیل تومورهای بدخیم غده بزاقی هم وجود دارد. غدد زیر زبانه، زیر زبان قرار دارد و کوچکترین غده بزاقی اصلی هستند. شروع یک تومور در این غدد بسیار نادر است.

غدد submandibular درست در زیر فک است. حدود 10-20٪ از تومورها از اینجا شروع می شوند و تقریبا 50٪ بدخیم آنها هستند.

همچنین صدها غدد بزاق جزئی میکروسکوپی در اطراف دهان وجود دارد. این غدد در مناطق زیر قرار می گیرند:

سینوس ها

زبان

داخل گونه ها

بینی

حنجره

جعبه صدا یا حنجره

تومورها در این غددهای جزئی کمتر اتفاق میفتند، اما اگر تومورد در این نواحی ایجاد شود، احتمالاً بدخیم خواهد بود.

تومورهای خوش خیم به صورت محلی یا قسمت های دیگر بدن پخش نمی شوند. با این حال، بدون درمان و یا بعد از برداشتن ناقص، یک تومور خوش خیم ممکن است بدخیم شود. تومورهای بدخیم، تهاجمی تر هستند و خطر بیشتری برای متاستاز یا انتشار در کل بدن را دارند. جراحی اغلب یک درمان کامل برای این تومورها است.1
 

انواع تومورها در غدد بزاق

شناخت عوامل غدد بزاقی می تواند به شما کمک کند. چندین نوع تومور ممکن است موجب بروز بیماری در غدد بزاقی شما شوند که برخی از آن ها خوش خیم بوده و برخی بدخیم هستند.معروف ترین این غدد آدنوم پلئومرفیک و تومور وارتین می باشند. که نوع اول معمولا غدد بناگوشی را مبتلا می کنند.

اما نوع دوم خوش خیم بوده و باز هم اکثرا همین غدد را مبتلا می سازند. نوع اول بیشتر در زنان از نوع خوش خیم و غیر سرطانی می باشد و نوع دوم بیشتر در آقایان به وجود می آید.3

از علت تا درمان سرطان غدد بزاقی

علائم بروز سرطان غدد بزاقی 

غدد بزاقی اصلی در هر طرف صورت و زیر زبان قرار دارد. چندین عصب مهم و سایر ساختارها توسط غدد بزاقی یا در نزدیکی جریان دارند و می توانند تحت تأثیر تومورهای بزاق قرار بگیرند. علائم سرطان غده بزاقی عبارتند از:

توده یا تورمی در دهان ، گونه ، فک یا گردن شما ایجاد می شود

درد در دهان ، گونه ، فک ، گوش یا گردن شما که از بین نمی رود

تفاوت بین اندازه و / یا شکل سمت چپ و راست صورت یا گردن شما

تهی بودن در بخشی از صورت شما

ضعف عضلات در یک طرف صورت شما

با باز کردن دهان خود مشکل دارید

تخلیه مایعات از گوش

بلع مشکل

بسیاری از این علائم و نشانه ها همچنین می توانند در اثر تومورهای خوش خیم (غیر سرطانی) غده بزاقی یا سایر شرایط ایجاد شوند. با این وجود ، اگر شما هر یک از این مشکلات را دارید ، مهم است که سریعاً پزشک خود را ببینید تا در صورت لزوم علت را پیدا کنید و درمان کنید.2
 

علل مشکلات غدد بزاقی

هنگامی که غدد بزاقی دچار مشکل می شوند بزاق نمی تواند به راحتی از این غدد خارج شود و فرد با مشکلات زیادی مواجه می شود که در ادامه برای شما بیان می کنیم. این مشکلات بزاقی می توانند توسط علل مختلفی به وجود بیایند از جمله این علل می توان به:سنگ های بزاقی، عفونت باکتریایی غدد، عفونت ویروسی غدد، کیست های به وجود آمده در غدد که می توانند مسدود کننده راه های خروجی بزاق باشند، نشانگان شوگرن و در نهایت تومورهایی اشاره کرد که بی توجهی به آن ها عواقب جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت.3
 

تشخیص سرطان غدد بزاقی

 
معاینات بالینی
در این مرحله پزشک با انجام معاینات مربوطه به فک، دهان و گلو می تواند به بروز  بیماری در شخص پی ببرد.
 
استفاده از روش برداشت نمونه از بافت سرطانی
در این روش پزشک معالج شما سوزنی به غدد شما فرستاده و مقداری از سلول ها و مایعات را از ناحیه مورد نظر بیرون می کشد، سپس این مواد به آزمایشگاه فرستاده شده و مورد آزمایش قرار می گیرند.
 
تصویربرداری
یکی دیگر از روش های پی بردن به بیماری سرطان غدد بزاقی انجام تصویربرداری هایی مانند سی تی اسکن و ام آر آی است که موجب می شود دکتر بتواند بیماری را تشخیص دهد و در درمان بیماری بسیار موثر است.2
 

درمان سرطان غدد بزاقی

درمان سرطان بزاق اغلب شامل جراحی، پرتودرمانی، شیمی درمانی یا ترکیبی از این موارد است.

از علت تا درمان سرطان غدد بزاقی
 
عمل جراحی
به طور کلی، جراحی درمان اصلی سرطان غده بزاقی است. تیم جراحی ممکن است تمام غده بزاقی را به همراه هر اعصاب و مجاری که می تواند منجر به انتشار سرطان شود را خارج کند. اگر تومور کوچک و آسان باشد، جراح فقط تومور و مقدار کمی از بافت اطراف آن را جراحی می کند.
 
تابش – تشعشع
در پرتودرمانی، تیم مراقبت سرطان، ذرات انرژی یا پرتوهای پر انرژی را در تومور هدایت می کند تا از رشد سلول های سرطانی جلوگیری شود. شایع ترین نوع پرتودرمانی برای سرطان غده بزاقی، پرتودرمانی با پرتوهای خارجی است. فرد معمولاً هر روز به مدت 5 روز در هفته نیاز به درمان پرتودرمانی دارد. دوره درمان تا 7 هفته ادامه خواهد داشت.

انواع جدیدتر پرتودرمانی که ممکن است موفقیت آمیزتر باشد شامل پرتودرمانی شتاب یافته است که به صورت چندین درمان کوچک در روز تجویز می شود. یک تیم مراقبت از سرطان ممکن است داروهایی را نیز تجویز کند. این تومورها نسبت به پرتودرمانی حساس تر هستند، به این معنی که سلول های سرطانی بیشتری در طی این روند درمانی از بین می برد.
 
شیمی درمانی
هنگامی که سرطان به سایر قسمت های بدن انتشار پیدا کند، پزشک مجبور است شیمی درمانی را تجویز می کند. در این روند فرد برای از بین بردن سلول های سرطانی از طریق دهان یا به صورت داخل وریدی دارو استفاده می کند. داروهای متنوعی در دسترس است که یک تیم مراقبت سرطان می تواند دارو را به صورت تک و یا در ترکیب با داروهای دیگر، مانند 5-(fluorourouracil (5-FU یا کربوپلاتین تجویز کند.1

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.azsintasin.ir
3.www.smhcharity.org
نسخه چاپی