رمز ارزها، امور مالی غیر متمرکز، و بلاکچین
معاملات بیت کوین با قیمتی در حد نزدیک به بالاترین رقم خود در این ماه ادامه دارد. قیمت آن در حال حاضر در حدود 34000 دلار آمریکا است - حدود 77٪ بیش از ماه گذشته و 305٪ بیش از سال گذشته.
 
بیت کوین برای اولین بار در سال 2009 به عنوان یک ارز دیجیتالی راه اندازی شد، و برای مدتی به عنوان پول دیجیتال در حاشیه اقتصاد مورد استفاده قرار گرفت. پس از آن زمان، به جریانی اصلی تبدیل شد. و امروزه بیت کوین تقریباً به طور انحصاری به عنوان نوعی "طلای دیجیتال" مورد استفاده قرار می گیرد. یعنی یک دارایی دیجیتالی کمیاب محسوب می شود.
 
در واکنش به خطر سقوط اقتصادی ناشی ازCOVID ، دولت های سراسر جهان برای کمک به تأمین هزینه ها و مشارکت در نجات اقتصاد، پول های ایجاد شده توسط بانک های مرکزی را در بازارهای جهانی جاری کرده اند.
 در اتحادیه اروپا و ایالات متحده، قانونی ارائه شده است که می تواند به طور بالقوه عملکرد DeFi را ممنوع کند.اما افزایش عرضه پول ارزش آن را از بین می برد و مردم را به دنبال دارایی های مقاوم در برابر تورم، برای نگهداری، سوق می دهد. در این شرایط، بیت کوین به یک مانع در برابر تورمِ نزدیک و بازگشت های ضعیف انواع دیگر دارایی ها تبدیل شده است.
 

بیت کوین چیست؟

بیت کوین، بزرگ ترین ارز رمز نگاری شده جهان با استفاده از سرمایه بازار، در حال حاضر دارای یک عرضه در گردش 18،590،300 بیت کوین و یک عرضه ماکزیمم 21،000،000 است.
 
این حد به سختی در پروتکل بیت کوین رمز گذاری شده است و قابل تغییر نیست. این، کمبودی مصنوعی ایجاد می کند، که اطمینان می دهد ارزش دیجیتال با گذشت زمان افزایش می یابد.
 
در حالی که ارزهای صادر شده توسط دولت، مانند دلار استرالیا، می توانند عرضه خود را به میل خود توسط بانک های مرکزی افزایش دهند، بیت کوین دارای یک ذخیره ثابت است که با تصمیمات سیاسی نمی تواند دچار تورم شود.
 
بیت کوین به طور عمده در تبادلات رمز نگاری آنلاین معامله می شود، اما همچنین می تواند در "کیف پول های دیجیتال" در سخت افزار خاص یا برنامه های تلفن هوشمند ارسال، دریافت و ذخیره شود.
 
اما شاید پیشگام ترین جنبه شبکه بیت کوین این باشد که این شبکه از کار رمز نگاران و دانشمندان کامپیوتر به عنوان یک ارز دیجیتال مبتنی بر بلاکچین استفاده می کند.
 
بلاکچین همگانی یک پایگاه داده "غیر قابل تغییر" است، به این معنی که سابقه معاملات در آن قابل تغییر نیست.
 

یک ارز دیجیتال کاربردی و غیر متمرکز

بیت کوین "غیر متمرکز" است. به عبارت دیگر، این کار از طریق یک شبکه پراکنده نظیر به نظیر انجام می شود، نه از طریق یک مرجع مرکزی مانند یک بانک مرکزی.
 
و این کار را از طریق مشارکت "استخراج کنندگان" بیت کوین انجام می دهد. این استخراج کننده کسی است که برای اعتبار بخشیدن به معاملات بیت کوین در بلاکچین ، نرم افزار را اجرا می کند. به طور معمول، این افراد به طور فعال با ارز رمز نگاری شده درگیر هستند.
 
پاداش آنها توسط بیت کوین به این صورت داده می شود که بیشتر آنها در عرض فواصل ده دقیقه ای ایجاد می شوند. اما پاداش پرداختی به استخراج کنندگان در هر چهار سال نصف می شود.
 
این کاهش تدریجی توسط خالق ساتوشی ناکاموتو در شبکه رمزگذاری شد، وی این روش را برای تقلید از روند استخراج طلای واقعی طراحی کرد - در ابتدا آسان تر، اما با گذشت زمان سخت تر.
 
 رمز ارزها، امور مالی غیر متمرکز، و بلاکچین
 
تصویر: شخص ناشناس در اتاق تاریک. در حالی که بسیاری ادعا کرده اند، هویت واقعی خالق بیت کوین ساتوشی ناکاموتو (که یک نام مستعار است) هرگز تأیید نشده است. آخرین پست کتبی وی در گروه بحث bitcointalk.org در 12 دسامبر 2010 بود. Shutterstock
 الزامات FATF فعالیت های مالی رخ داده در سیستم های غیر متمرکز را پوشش نمی دهند.استخراج کنندگان بیت کوین امروز برای هر بلاک استخراج شده 6.25 بیت کوین کسب می کنند، که هر بلاک زیر 50 بیت کوین در سال های اولیه است. این امر انگیزه ای برای درگیر شدن در اوایل کار ایجاد می کند، زیرا کمبود با افزایش زمان افزایش می یابد.
 
به همین دلیل، انتظار می رود قیمت برای پاسخ گویی به تقاضا افزایش یابد. اما از آن جا که کمبود آینده از قبل شناخته شده است (با فواصل چهار ساله قابل پیش بینی)، رویدادهای نصف کننده گرایش دارند که از قبل قیمت گذاری شوند.
 
بنابراین، افزایش شدید و افت قیمت معمولاً نشان دهنده تغییر شرایط تقاضا، از جمله افزایش تعداد سرمایه گذاران جدید مؤسسه است. اکنون شرکت های دولتی بیشتر و بیشتری در بیت کوین سرمایه گذاری می کنند.
 
اما بیت کوین چه عملکردی را برای جامعه فراهم می کند که مردم این قدر روی آن سرمایه گذاری کرده اند؟
 

چرا بیت کوین مهم است؟

چند توضیح ممکن در مورد این که چرا بسیاری از افراد بیت کوین را قابل توجه قلمداد می کنند وجود دارد.
 
یک دارایی "ایمن" است
در مواجهه با عدم اطمینان جهانی، خرید بیت کوین راهی برای تنوع بخشیدن به دارایی افراد است. ارزش بازار آن را می توان با دارایی یک سرمایه گذاری دیگر که در زمان مشکلات می درخشد مقایسه کرد: طلا.
 
در بحبوحه همه گیری جهانی، تحویل غیر معمول ریاست جمهوری ایالات متحده و تغییر قدرت ژئوپلیتیکی در جهان، ممکن است افراد بیشتری طلا و بیت کوین را به عنوان گزینه هایی بهتر از دلار ببینند.
 
در پیوند با ایدئولوژی های دارای جهت گیری حریم خصوصی است
بیت کوین (و به طور کلی ارز رمز نگاری شده) از نظر سیاسی و عقیدتی بی طرف نیست. این ارز، زاده دوره اینترنت است، دوره ای مشحون از نگرانی های جدی برای حفظ حریم خصوصی.
 
ریشه های فکری و عقیدتی بیت کوین در جنبش "cypherpunk" دهه 1990 و اوایل 2000 است.
 
سوابق تالارهای گفتمان آنلاین نشان می دهد که این ارز به عنوان یک ارز دیجیتال ناشناس مورد حمایت قرار می گیرد که به افراد امکان تعامل آنلاین بدون رد یابی توسط دولت ها یا شرکت ها را می دهد، و گزینه دیگری را برای هر کسی که به سیستم بانکداری مرکزی فدرال بی اعتماد باشد ارائه می دهد.
 برخلاف بانک های سنتی، که قابل تحریم یا تعطیل هستند، در این سیستم در صورت بروز اشتباه هیچ کس نمی تواند پاسخگو قرار گیرد یا مسئولیت را بر عهده بگیردشاید افزایش آشکار نظارت دیجیتال در پاسخ به بیماری همه گیرCOVID ، نگرانی در مورد حریم خصوصی و امنیت آنلاین را بیشتر برانگیخته باشد – و باز هم توجه عموم مردم به پتانسیل بیت کوین را جلب کرده باشد.
 

چرا بیت کوین در حال رونق است؟

رونق اخیر ارزش بیت کوین به ترکیبی از سه عامل برمی گردد: ایدئولوژی، احساسات اجتماعی، و امید.
 
اما اگر چه این فاکتورها متغیر هستند، این، اهمیت اقتصاد دیجیتال، علاقه به فناوری در بلوغ و تأثیر سرمایه گذاران نهادی در ارزهای رمز پایه، از جمله بیت کوین، را بی اعتبار نمی کند.
 
بیت کوین در یک روند صعودی است، که همچنین به عنوان قلمرو "تجارت سود آور" شناخته می شود.
 
این ارز از طریق قوانینی که ناکاموتو در کد نرم افزار خود نوشت به گونه ای طراحی شده است که ارزش آن در طول زمان افزایش یابد – و این موضوعی است که رُک ترین طرفداران بیت کوین، معروف به "حداکثر گرایان"، به شدت از آن دفاع می کنند.
 
 رمز ارزها، امور مالی غیر متمرکز، و بلاکچین
 
تصویر: مجسمه گاو نر کوچک در میان نمودارهای چاپی مختلف. وقتی بازار اوراق بهادار در حال افزایش است ، بازار گاو نر یا "تجارت سود آور" رخ می دهد، در حالی که سقوط اوراق بهادار برای یک دوره پایدار "بازار خرس" است. هر دو اصطلاح استعاره هستند؛ یک گاو نر شاخ های خود را به هوا پرتاب می کند و یک خرس پنجه های خود را به پایین می کشد. شاتر استوک
 امروزه بیت کوین تقریباً به طور انحصاری به عنوان نوعی "طلای دیجیتال" مورد استفاده قرار می گیرد.

تصور آینده های جدید

با نگاه از یک چارچوب مرجع بزرگتر، ارزهای رمز پایه غیر متمرکز راه های جدیدی برای هماهنگی بدون نیاز به داور مرکزی فراهم می کنند.
 
و شبکه های غیر متمرکز مبتنی بر بلاکچین فقط پول دیجیتال را فعال نمی کنند. مشابه با توسعه برنامه های تلفن های هوشمند معمولی، توسعه دهندگان نرم افزار در سراسر جهان در حال ساخت برنامه های غیر متمرکز (DApps) در بالای بیت کوین و سایر پروتکل های بلاکچین هستند.
 
آنها ارزهای رمز نگاری شده دیگری مانند اتریوم (Ethereum) را معرفی کرده اند که آنها نیز بسترهایی باز برای عموم هستند.
 
سایر برنامه های غیر متمرکز یاDApp ها شامل ابزارهای مالی غیر متمرکز (DeFi) برای بازارهای پیش بینی، وام گرفتن و وام دادن با ارز رمز نگاری شده، سرمایه گذاری محدود و سرمایه گذاری گسترده است.
 
آزمایش جسورانه ناکاموتو در ارز دیجیتال همان طور که در نظر گرفته شده کار می کند. و آن چه اکنون واقعاً شایسته توجه است معنای این امر برای آینده دیجیتالی، فیزیکی و اجتماعی ما است.
 
 رمز ارزها، امور مالی غیر متمرکز، و بلاکچین
 
تصویر: ارزها و نظام مالی غیر قاعده مند از نظر تئوری جالب هستند - اما چه کسی مسئول اشتباه است؟ stock_photo_world / shutter stock
 
همان طور که گفته شد در حالی که بازارهای سهام در سراسر جهان با همه گیری دست و پنجه نرم می کنند، بیت کوین شاهد افزایش مداوم قیمت خود است.
 DeFi به افراد امکان می دهد تا به خدمات مالی مانند وام دادن، وام گرفتن و سرمایه گذاری خرد و کلان بپردازند اما بدون واسطه هایی مانند بانک ها و با استفاده از بلاکچین و ارزهای رمز پایه. گرچه این رشد می تواند تا حدی توسط سرمایه گذارانی که در طی همه گیری اخیر توسط بورس سهام متولد شده اند و به دنبال سرمایه گذاری های بهتر هستند، توضیح داده شود ، اما این رشد، همچنین تحت تأثیر بازار مالی غیر متمرکز جدید، اما در حال تحول، که با عنوانDeFi  (یا decentralised finance) نیز شناخته می شود، بوده است.
 
DeFi به افراد امکان می دهد تا به خدمات مالی مانند وام دادن، وام گرفتن و سرمایه گذاری خرد و کلان بپردازند اما بدون واسطه هایی مانند بانک ها و با استفاده از بلاکچین و ارزهای رمز پایه. بلاک چین سوابق دیجیتالی معاملات را ذخیره می کند. سوابق فردی، که "بلوک" نامیده می شوند، در یک لیست واحد به هم پیوند می خورند، که زنجیره بلوک یا "بلاک چِین" را ایجاد می کند. از بلاکچین ها در DeFi برای ایجاد "قراردادهای هوشمند" استفاده می شود که توافق نامه هایی قابل اجرا و خودکار هستند و نیازی به واسطه هایی مانند بانک ها ندارند.
 
بازار DeFi یکی از بازارهای تماشایی است. ارزش آن به 14.61 میلیارد دلار رسیده است - تقریباً 700٪ افزایش از ابتدای سال 2020.
 
DeFi  با انجام کارآمدتر پرداخت ها، ظرفیت های عظیمی در تجارت بین الملل دارد. این می تواند نیاز به استفاده از واسطه هایی مانند بانک های کارگزار، مؤسسات مالی که به نمایندگی از بانک دیگری معمولاً در یک کشور خارجی به مشتری خدمات ارائه می دهند، را از بین ببرد. DeFi همچنین می تواند به در دسترس بودن و برابری فرصت ها برای دسترسی به خدمات مالی کمک کند.
 

پاسخگو نبودن

با این وجود، مشکل پاسخگو نمودن هر شخص یا نهاد خاصی در برابر هرگونه نقص فنی در این بازار وجود دارد. این می تواند از خرابی های امنیتی، هنگام هک شدن سیستم و سرقت دارایی های دیجیتال، گرفته تا سقوط کل سیستم را شامل شود.
 
برخلاف بانک های سنتی، که قابل تحریم یا تعطیل هستند، در این سیستم در صورت بروز اشتباه هیچ کس نمی تواند پاسخگو قرار گیرد یا مسئولیت را بر عهده بگیرد. این بدان دلیل است که برنامه های کاربردی در DeFi بر روی سیستم های غیر متمرکز ساخته شده اند، که کارکردها و توان را به دور از یک مکان یا نقطه مرکزی توزیع می کنند. هر گره (رایانه، IP ، سرور) متصل به سیستم، تصمیم خود را می گیرد و رفتار نهایی سیستم مجموعه تصمیمات این گره های منفرد است.
 شاید پیشگام ترین جنبه شبکه بیت کوین این باشد که این شبکه از کار رمز نگاران و دانشمندان کامپیوتر به عنوان یک ارز دیجیتال مبتنی بر بلاکچین استفاده می کند.این مسأله با این واقعیت که معاملات DeFi معمولاً در سطح جهانی انجام می شود، پیچیده تر می شود و وقتی استانداردهای نظارتی برای این بخش در یک کشور ایجاد می شود، سیستم عامل ها ممکن است به کشورهایی با معاملات کمتر سخت گرایش پیدا کنند. چالش هماهنگی جهانی نیز وجود دارد، به ویژه که کشورها در مراحل مختلفی از توسعه مقررات مالی قرار دارند. در حالی که اقتصادهای پیشرفته ای نظیر انگلیس و ایالات متحده از چارچوب نظارتی قوی تری برخوردار هستند، بیشتر اقتصادهای در حال توسعه چنین نیستند.
 
 رمز ارزها، امور مالی غیر متمرکز، و بلاکچین
 
تصویر: شخصی سکه طلایی بیت کوین را جلوی درخت کریسمس در دست دارد. آندره فرانسوا مک کنزی / سازمان ملل متحد ، FAL
 
سیستم عامل های DeFi نیز مورد هک و حملات سایبری قرار می گیرند، و در حال رشد سیستم عامل های پولشویی هستند.
 

آیا حتی می توان DeFi را تنظیم کرد؟

این عوامل این سؤال را به وجود می آورند که آیا سیستم عامل های غیر متمرکز هرگز قابل تنظیم هستند، یا این که آیا قوانینی که برای صنعت رمز نگاری، توسط گروه ویژه اقدامات مالی یاFATF ، ناظر جهانی مبارزه با پولشویی، تعیین شده است، به اندازه کافی قوی است.
 
FATF فقط سیستم های متمرکز یا ارائه دهندگان خدمات دارایی های مجازی مانند مبادلات ارز رمز نگاری شده را پوشش می دهد. این مشاغل دارای مجوز هستند که به مشتریان اجازه می دهند ارزهای دیجیتال یا رمز نگاری شده را با دارایی های دیگر مانند ارزهای رسمی مانند پوند استرلینگ، دلار آمریکا و یورو مبادله کنند.
 ممکن است افراد بیشتری طلا و بیت کوین را به عنوان گزینه هایی بهتر از دلار ببینند.چنین صرافی هایی، در جایی که انتظار می رود سیستم عامل ها طرفین معامله با آنها را بشناسند، باید از الزامات FATF برای "شناخت مشتری خود" پیروی کنند. الزامات FATF فعالیت های مالی رخ داده در سیستم های غیر متمرکز را پوشش نمی دهند.
 
ایده تنظیم سیستم عامل های متمرکز و مبادلات ارزهای رمز نگاری شده - جایی که مردم رمز نگاری را خریداری می کنند تا برای معامله در سیستم عامل های DeFi از آن استفاده کنند اما سیستم عامل های DeFi را بدون نظارت می گذارند – اثر بخشی کل تنظیم کل صنعت رمز نگاری را محدود می کند.
 
 رمز ارزها، امور مالی غیر متمرکز، و بلاکچین
 
تصویر: یک معدن بیت کوین در استان سیچوان در چین. لیو زینگژه / CHINAFILE / EPA
 
تا زمانی که در کد منبع، یک برنامه غیر متمرکز تعبیه نشده باشد، درک این که چگونه می توان مقررات را تنظیم کرد دشوار است. این مستلزم همکاری با توسعه دهندگان نرم افزار بلاک چین است. با این حال، این ممکن است قدرت بیش از حدی در دست آنها باشد زیرا آنها می توانند کد را دستکاری کنند تا نظارت تنظیمی را در هر زمان که بخواهند، دور بزنند.
 
نهادهای نظارتی ممکن است تمایلی به این کار تنظیمی نداشته باشند. آنها می توانند در عوض، تلاش کنند که این اقدامات را ممنوع کنند. در اتحادیه اروپا و ایالات متحده، قانونی ارائه شده است که می تواند به طور بالقوه عملکرد DeFi را ممنوع کند. این موارد شامل مقررات بازارهای موجود در Crypto-Assets (MiCA) پیشنهاد شده توسط اتحادیه اروپا و لایحه پایدار ایالات متحده است که در دسامبر سال 2020 پیشنهاد شده است.
 
اگرچه خاموش کردن سیستم غیر متمرکز غیر ممکن نیست، اما دستیابی به آن بسیار دشوار است و نیاز به اتکای زیادی به اعمال قدرت دولت یا مقامات نظارتی دارد. همچنین نیاز به دسترسی به آدرس هایIP ، همکاری با ارائه دهندگان خدمات محلی اینترنت، شناسایی یا رد یابی موقعیت فیزیکی افراد استفاده کننده از سیستم، و استفاده از پلیس برای خاموش کردن مؤثر چنین سیستم عامل ها یا فعالیت هایی وجود دارد. یافتن و سپس محاکمه کسی در یک حوزه قضایی کار ساده ای نیست.
 اکنون شرکت های دولتی بیشتر و بیشتری در بیت کوین سرمایه گذاری می کنند.اگر چه این امر به طور بالقوه مردم را از استفاده از این خدمات منصرف می کند و باعث کاهش سرعت کار افرادی می شود که از این سیستم ها برای استفاده های غیر قانونی بهره می برند، اما دستیابی به آن در مقیاس جهانی دشوار است – زیرا این کار استانداردهای بین المللی را تهدید می کند.
 
آن چه واضح است این است که تنظیم کننده ها باید تخصص فناوری را به دست آورند و مایل باشند با گروه گسترده تری از ذینفعان، از جمله توسعه دهندگان نرم افزار، برای تنظیم مؤثر DeFi درگیر کار شوند.
 
شایان ذکر است که DeFi عمدتاً بر روی بلاک چین Ethereum ساخته شده است، همان طور که پیشنهادات اولیه سکه یاICOها در سال 2017 بر همین مبنا بودند. ICO ها در نهایت به دلیل ارتباط با تقلب از بین رفتند. آینده آن هر چه باشد، DeFi  یک صنعت سریع در حال رشد است و شایسته توجه قانونی نظارتی است.
 
منبع: جِیسون پاتس، کلسی نابن، ایوا سلامی، RMIT University، University of East London
نسخه چاپی