با انواع آنژین صدری یا آنژین قلبی و علائم آن بیشتر آشنا شوید
آنژین صدری(Angina pectoris) یا درد قفسه سینه، ناراحتی ناشی از کاهش جریان خون به عضله قلب است. آنژین صدری یک حمله قلبی نیست، اما نشانه‌ای از افزایش خطر ابتلا به حمله قلبی است. از عوامل عمده این وضع، به مواردی هم چون کاهش فوری جریان خون در عروق عضله قلبی(مانند افت فشار خون یا انسداد عروق)، فزونی احتیاج به جذب خون در عضله قلبی(در موردی چون ورزش) و ترکیبی از دو حالت یاد شده اشاره نمود.آنژین، حمله قلبی نیست و موجب آسیب همیشگی هم به قلب انسان نمی گردد ولی نشانه ای معمول از بیماری رگ های تغذیه کننده قلب(کرونر) است.
 

 آنژین صدری چیست؟

آنژین ، که ممکن است آنژین صدری نیز نامیده شود. آنژین یک نوع درد قفسه سینه است که باعث کاهش جریان خون به قلب می‌شود. آنژین علامتی از بیماری عروق کرونی است. به دلیل کاهش جریان خون، اکسیژن کافی برای عضله قلب نمی رسد که موجب درد قفسه سینه شود. یکی از شایع‌ترین علل درد قفسه سینه، بیماری شریان کرونری است. که می تواند باعث ایجاد محدودیت در شریان‌های عروق کرونر که خون و اکسیژن را به عضله قلب منتقل کنند، منجر شود. در حالی که آنژین یک حمله قلبی نیست، این نشان دهنده افزایش خطر ابتلا به حمله قلبی است.

بعضی از افراد مبتلا، علائم آنژین صدری را تشخیص می‌دهند. به این معنی که احساس سوزش سینه خود را احساس می‌کنند یا احساس می‌کنند وزن سنگین در قفسه سینه وجود دارد. 

با انواع آنژین صدری یا آنژین قلبی و علائم آن بیشتر آشنا شوید

عروق کرونری و درد قفسه سینه

هنگامی که عروق کرونری دچار تنگ شدن و مسدود شدن می‌شوند (معمولاً به علت آترواسکلروز). خون کافی به ماهیچه قلب نمی‌رسد. هنگامی که عضله قلب جریان خون کافی دریافت نمی‌کند، مواد متابولیکی می‌تواند در داخل عضله ایجاد شود و باعث درد شود. آنژین صدری معمولاً هنگامی اتفاق می‌افتد که قلب به سختی کار کند (مثلاً در حین ورزش). سایر شرایط قلب و عروق (محدود کردن دریچه‌های قلب) همچنین می‌تواند باعث افزایش فشار انسولین در قلب شود. سایر عوامل برای آنژین عبارت‌اند از استرس عاطفی، دماهای شدید، مصرف الکل بیش از حد و سیگار کشیدن.
 

انواع  آنژین صدری

آنژین صدری عمدتاً به سه دسته پایدار،  ناپایدار  و متغیر  تقسیم بندی می‌گردد. به‌منظور تشخیص نوع آنژین در بیمار مبتلا، باید اطلاعات کاملی پیرامون شرایط پیش از رخداد آنژین، دوره، شدت و دفعات درد از او گرفت.
 

آنژین پایدار

عواملی  مثل ورزش، فشارهای عاطفی و هیجانی، افزایش دمای بدن یا صرف غذای سنگین  باعث بروز آن می شود.بر اثر افزایش نیاز عضله قلب به اکسیژن، این   حالت پدید می‌آید.این گونه آنژین، معمولا با استراحت یا مصرف نیتروگلیسیرین زیر زبانی در عرض پنج دقیقه از بین می رود. کوچک ترین افزایشی در شدت یا دفعات پیدایش درد احساس نمی شود.

با انواع آنژین صدری یا آنژین قلبی و علائم آن بیشتر آشنا شوید

 آنژین ناپایدار

بروز آنرا نمی توان پیش بینی کرد. درد اغلب بیش از نیم ساعت طول می کشد. امکان بروز آنژینی از این نوع حتی در حالت استراحت هم وجود دارد. شدت، دوره و دفعات درد روز به روز بیشتر می گردد. استراحت و مصرف نیتروگلیسیرین معمولا کمکی به کاستن از درد این گونه بیماران نمی کند. امکان دارد آنژین صدری ناپایدار، هشداری از سکته قلبی باشد.
 

آنژین متغیر

به سبب انقباض ناگهانی عروق قلبی به وجود می آید.  ممکن است با تصلب شرایین توام باشد. درد شدید بوده و حتی موقع استراحت(به ویژه شب هنگام یا صبح زود) هم، بیمار را می آزارد. معمولا طی دوره آنژین، بیمار رنگ پریده است و دچار تنگی نفس و تعریق شدید می شود. امکان دارد صداهای قلبی و نوار قلب طبیعی و یا با تغییراتی همراه باشد.

آنژین، حمله قلبی نیست و موجب آسیب همیشگی هم به قلب انسان نمی گردد. ولی نشانه ای معمول از بیماری رگ های تغذیه کننده قلب(کرونر) است.
 

 علائم آنژین صدری

در صورت داشتن آنژین صدری، ممکن است علایم زیر را در خود مشاهده کنید.

* فشار، احساس تنگی و فشردگی در قفسه سینه، پشت، بالای دست ها یا شانه ها.
* سوء هاضمه یا نوعی احساس سنگینی معده.
* سوزش یا درد در گلو، فک یا سینه.
* بی حسی یا سوزن سوزن شدن.
* تنگی نفس.
* سرگیجه، حالت تهوع.

با انواع آنژین صدری یا آنژین قلبی و علائم آن بیشتر آشنا شوید

آنژین  صدری در چه مواقعی اتفاق می افتد؟

* معمولا در حین ورزش یا کمی پس از ورزش
* فعالیت بدنی
* حادثه ای هیجان انگیز و به ویژه فشار روانی
* بعد از یک غذای مفصل یا در معرض آب سرد قرار گرفتن
* البته آنژین موقع استراحت هم احتمالا رخ می نماید.
 

علائم آنژین صدری

علائم آنژین متفاوت است و درجه احساس ناراحتی از ملایم تا شدید تغییر می کند. احساس ناراحتی در هر یک از نواحی زیر و یا ترکیبی از آن ها ممکن است ایجاد گردد:

* در میانه سینه یا تمام قسمت بالایی آن یا زیر و پشت جناغ سینه.
* با حالت سنگینی، فشار و گرفتگی در سینه همراه است.
* تدریجا افزایش یافته، به حداکثر رسیده و آهسته آهسته کاهش می یابد.
* بین دو تیغه شانه.
* امکان دارد به بازوی چپ و فک یا قسمت داخلی دست راست از زیر بغل تا زیر آرنج داخل دست چپ تا مچ برسد.
* قسمت مرکزی و پایین گردن – دو طرف گردن و فک از یک گوش به گوش دیگر.
* بالای شکم؛ وقتی آنژین در این ناحیه روی می دهد، غالبا با سوءهاضمه اشتباه می شود.
* درد معمولا خیلی شدید نیست، ولی ناراحت کننده و اضطراب آور است.
* زمان درد 2 تا 5 دقیقه بیشتر نیست.
* استراحت و نیترو گلیسیرین زیر زبانی آن را ساکت می کند.
* اثر نیترو گلیسیرین حدودا سه دقیقه بعد ظاهر می شود.
 

خصوصیات آنژین پایدار

-درد با افزایش فعالیت بدنی و بالا رفتن از پله افزایش می یابد.
-درد اغلب مشابه دردهای قبلی است و الگوی آن تغییری نکرده است.
-مدت زمان کوتاهی طول می کشد (اغلب کمتر از ۵ دقیقه)
-بسرعت با استراحت یا مصرف داروهای قبلی بهبود می یابد.
 

خصوصیات آنژین ناپایدار: (یک اورژانس واقعی)

-درد حتی به هنگام استراحت وجود دارد.
-درد بطور غیر قابل پیش بینی رخ دهد.
-اغلب شدت آن در مقایسه با آنژین پایدار بیشتر بوده و حتی ممکن است تا ۳۰ دقیقه طول بکشد.
-ممکن است با استراحت یا استفاده از داروهای قبلی بهبود پیدا نکند.
 

عوارض آنژین قلبی یا همان درد سینه چیست؟

درد قفسه سینه که اصطلاحا آنژین نامیده می شود گاهی در فعالیت معمول مانند راه رفتن ایجاد می شود ولی مهمترین عارضه آن حمله قلبی است.

علائم و نشانه های حمله قلبی عبارتند از:
-احساس فشار و درد شدید در مرکز سینه که بیش از چندین دقیقه طول می کشد.
-دردی که در قفسه سینه احساس شده و به شانه، بازو، پشت و گاهی دندان ها یا فک تیر می کشد.
-افزایش تعداد دفعات درد سینه
-درد طولانی در قسمت فوقانی شکم
–تنگی نفس
-تعریق
-احساس خفگی
-غش کردن
-تهوع و استفراغ

ملاقات و نوبت دهی از پزشک:
اگر دچار درد ناگهانی و شدید سینه شده اید با اورژانس تماس بگیرید. اگر دردهای  شما با فعالیت زیاد شده و با استراحت بهتر می شود حتما به سرعت از پزشک قلب و عروق تقاضای وقت نمایید.
 

آنژین صدری چگونه تشخیص داده می شود و ارزیابی می شود؟

برای تشخیص علت آنژین صدری، ممکن است آزمایشات زیر انجام شود:
 

الکتروکاردیوگرام (ECG)

این آزمایش فعالیت الکتریکی قلب را که برای تشخیص اختلالات قلب مانند آریتمی یا برای نشان دادن ایسکمی (کمبود اکسیژن و خون) به قلب استفاده می شود، ثبت می کند.
 

تست استرس بدون تصویربرداری

این تست کنترل قلب برای کمک به ارزیابی عملکرد قلب به کار می رود. در طول آزمون استرس معمولا از شما خواسته می شود که تمرینات جسمانی مانند راه رفتن بر روی تردمیل انجام شود. یک ECG در طول دوره تمرین ثبت می شود. ECG توسط دکتر شما ارزیابی می شود تا ببیند آیا قلب شما به ضربان قلب مناسب می رسد یا خیر، و اگر تغییراتی برای نشان دادن کاهش جریان خون به قلب شما وجود داشته باشد. اگر شما قادر به انجام ورزش نیستید، ممکن است از داروهایی استفاده شود که پاسخ قلب را به تمرین تقلید کنند.
 

آزمایش خون

این آزمایش ها می توانند بعضی از آنزیم هایی نظیر تروپونین را شناسایی کنند که پس از اینکه قلب شما از آنژیوگرافی شدید یا حمله قلبی رنج می برد، به خون وارد می شود. آزمایش خون همچنین می تواند کلسترول بالا، LDL و تری گلیسیرید را شناسایی کند که شما را در معرض خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر و در نتیجه آنژی قرار می دهد.

با انواع آنژین صدری یا آنژین قلبی و علائم آن بیشتر آشنا شوید

علاوه بر این، تست های تصویربرداری زیر ممکن است انجام شود:

اشعه ایکس قفسه سینه

این تست تصویربرداری غیر تهاجمی به پزشک خود کمک می کند سایر منابع درد قفسه سینه مانند پنومونی را رد کند.
 

CT قفسه سینه

CT قفسه سینه یک آزمایش حساسی نسبت به اشعه ایکس قفسه سینه است که می تواند علل دیگر درد درد قفسه سینه مانند بیماری آئورت یا لخته های خون در رگ های خونی ریه ها را شناسایی کند.
 

آنژیوگرافی کامپیوتری CT 

این تست تصویربرداری می تواند تعیین کند که آیا ایجاد پلاک تنگ شده است یا خیر، و باعث کاهش جریان خون به قلب، بدون نیاز به تغذیه کاتتر از طریق شریان ها به قلب است.
 

تصویربرداری / آنژیوگرافی رزونانس مغناطیسی (MR)

این آزمون معمولا با مواد کنتراست انجام می شود. هدف اولیه این امتحان این است که تعیین کنیم که جریان خون خوب به عضله قلب وجود دارد. اگر مناطق با کاهش جریان خون وجود دارد، این می تواند پلاک را با تنگ شدن رگ های خونی نشان می دهد. این بررسی جریان خون ممکن است دو بار در طول امتحان انجام شود. اولین بار ممکن است پس از تجویز دارویی انجام شود که تمرین قلب را تأکید می کند. زمان دوم در استراحت خواهد بود. انجام ارزیابی هر دو با استرس و استراحت کمک می کند تا تعیین اینکه آیا کاهش جریان خون تنها با ورزش انجام می شود. شریان های عروق کرونر (عروق خونی که خون و اکسیژن را به قلب می رسانند) نیز می توانند مانند یک آنژیوگرافی CT تشخیص داده شوند تا به دنبال ایجاد هر نوع پلاکت باشند که ممکن است باعث کاهش رگ های خونی شود.
 

آنژیوگرافی کاتتر

در این آزمایش تصویربرداری مهاجم، یک لوله پلاستیکی نازک و طولانی که کاتتر نامیده می شود، با استفاده از یک سوزن به یک شریان در کشاله ران اضافه می شود. کاتتر با یک سیم به عروق کرونر هدایت می شود و برای تزریق مواد کنتراست به طور مستقیم به شریان های عروق کرونر برای تعیین اینکه آیا محدودیت رگ های خونی وجود دارد. تصاویر مواد کنتراست در رگ های خونی با استفاده از اشعه ایکس گرفته می شوند.
 

اکوکاردیوگرام

در طی این آزمایش یک مبدل که موج های صوتی با فرکانس بالا تولید می کند برای ایجاد تصاویر متحرک از قلب استفاده می شود. حرکت دیوارهای قلب ارزیابی می شود. اگر حرکت در داخل قسمت دیواره قلب کاهش یابد، این می تواند کاهش جریان خون را از تنگی شرای عروق کرونر نشان دهد. مواد مغذی کنترلی که مایع با حباب های بسیار کوچک است ممکن است در ورید بازوی شما تزریق شود تا ببینید که جریان خون در هر قسمت از قلب شما کاهش یافته است.
 

تست استرس با تصویربرداری

تصویربرداری ممکن است با یک ردیاب پزشکی هسته‌ای، اکوکاردیوگرافی، CT یا MRI انجام شود. در طول تست استرس تصویری، بیمار معمولا خواسته می شود تا نوعی از ورزش های فیزیکی مانند راه رفتن بر روی یک تردمیل انجام شود. اگر بیمار به هر دلیلی قادر به انجام ورزش نیست، داروهایی که تقلید پاسخ قلب را به ورزش می دهند ممکن است مورد استفاده قرار گیرد. اگر داروهای هسته ای برای تصویربرداری مورد استفاده قرار گیرد، یک تریسی رادیواکتیو به هنگام خونرسانی در اوج ورزش تزریق خواهد شد و تصاویری از قلب گرفته خواهد شد. تست رادیواکتیو با خون جریان می یابد و نشان می دهد که آیا منطقه ای از قلب با کاهش جریان خون وجود دارد. در طی اکوکاردیوگرافی، از شما خواسته می شود که در طول فعالیت قله، روی یک میز متوقف شوید و از روی دیوار قلب تصویر بگیرید. پزشک به هر ناحیه ای نگاه می کند که به خوبی حرکت نمی کند، که ممکن است کاهش جریان خون را از تنگ شدن در شرای عروق کرونر نشان دهد. تست فشار خون MRI مشابه آنژیوگرافی MR انجام می شود.
 

آنژین صدری چگونه درمان می شود؟

بسیاری از پزشکان ممکن است ابتدا تغییراتی در شیوه زندگی خاصی نظیر حفظ وزن سالم، مصرف رژیمی متعادل کم چربی، ترک دخانیات و پیدا کردن راه هایی برای کاهش استرس، توصیه کنند. گزینه های دیگر درمان عبارتند از:
 
دارو: داروهای مختلفی مانند آسپیرین، استاتین ها، پلاویکس، بتا بلوکرها، مسدود کننده های کانال کلسیم یا نیترات تجویز می شود.

با انواع آنژین صدری یا آنژین قلبی و علائم آن بیشتر آشنا شوید

آنژیوپلاستی و استنت گذاری عروقی: این روش که از بالن ها و / یا استنت استفاده می کند، برای باز کردن انسداد در شریان های عروق کرونر و بهبود جریان خون به قلب انجام می شود.

جراحی بایپس عروق کرونر (CABG): این عمل جراحی جریان خون را به قلب می دهد با استفاده از یک ورید یا یک شریان از دیگر نقاط بدن به منظور تخلیه جریان خون در اطراف منطقه تنگی یا انسداد در شریان های کرونری قلب.
 

پیشگیری از صدری

* ترک سیگار.
* کنترل فشار خون.
* قند و چربی.
* تغذیه و رژیم غذایی سالم.
* کنترل وزن.
* کاهش استرس.
* تغییر در شیوه زندگی.
 

چگونه میتوانیم آنژین قلبی (آنژین صدری) را درمان کنیم؟

در ادامه 25 روش خانگی برای درمان آنژین صدری را به شما آموزش خواهیم داد.

1. زنجبیل

کنترل کلسترول خون یکی از مهم ترین اقداماتی است که برای درمان آنژین قلبی باید صورت بگیرد. زنجبیل بدلیل ترکیب شیمایی خاصی که دارد میتواند به کاهش کلسترول خون کمک کند. زنجبیل میتواند از لخته شدن خون و آسیب رسیدن به رگ های خونی جلوگیری کند.

برای بهرمند شدن از خواص زنجبیل میتوانید آن را بصورت خام خورده و یا اینکه چای زنجبیل میل کنید.

برای تهیه چای زنجبیل 3 تا 4 گرم زنجبیل رنده شده را درون یک فنجان آب جوش ریخته و اجازه دهید به مدت 5 تا 10 دقیقه دم بکشد. سپس آن را آبکشی کرده و بنوشید. باید روزانه 2 فنجان چای زنجبیل بنوشید تا تاثیرگذاری آن را احساس کنید.

- از زنجبیل به عنوان ادویه در غذا ها و سالاد نیز میتوانید استفاده کنید.

توجه! اگر در حال مصرف دارو های رقیق کننده خون هستید، دیابت و یا فشار خون بالا دارید، نباید زنجبیل مصرف کنید.

با انواع آنژین صدری یا آنژین قلبی و علائم آن بیشتر آشنا شوید

2. سیر

از سیر برای درمان بسیاری از بیماری های قلبی استفاده میشود. در بررسی های متعددی مشخص شده است که مصرف سیر میتواند به درمان آنژین قلبی کمک کند.

سیر میتواند از تشکیل لخته خون در رگ ها جلوگیری کرده و به این ترتیب به بهبود جریان خون کمک کند. بهبود جریان خون نیز به معنای رسیدن اکسیژن بیشتر به قلب میباشد.

روزانه 1 تا 2 پر سیر را صبح بصورت ناشتا میل کنید تا بتوانید از خواص شگفت انگیز آن بهرمند شوید.

- روش دیگر استفاده از سیر، مصرف قرص های مکمل سیر میباشد که میتوانید ان ها را از داروخانه ها تهیه کنید.
- همچنین میتوانید نصف قاشق غذاخوری آب سیر را درون یک فنجان آب داغ ریخته و بنوشید.

توجه! قبل از مصرف هرگونه مکمل دارویی از جمله مکمل سیر حتما باید با پزشک مشورت کنید. همچنین اگر در حال مصرف دارو های رقیق کننده خون هستید باید از مصرف سیر به هر شکلی خودداری کنید.

با انواع آنژین صدری یا آنژین قلبی و علائم آن بیشتر آشنا شوید

3. فلفل تند

فلفل یکی از بهترین مواد غذایی برای درمان انواع بیماری های قلبی از جمله آنژین صدری میباشد. ترکیبات شیمیایی موجود در فلفل تند (فلفل چیلی) به دلیل خواص ضد التهابی بسیار قوی که دارند میتوانند درد سینه را کاهش داده و همچنین جریان خون در سراسر بدن را بهبود بخشید.

میتوانید نصف قاشق غذاخوری پودر فلفل را درون غذا و یا نوشیدنی خود ریخته و مصرف کنید.

- پس از مشورت و تایید پزشک میتوانید از مکمل های غذایی دارویی فلفل نیز استفاده کنید.

با انواع آنژین صدری یا آنژین قلبی و علائم آن بیشتر آشنا شوید

4. زردچوبه

زردچوبه خواص و فواید خیلی زیادی دارد و از این گیاه دارویی برای درمان بسیاری از بیماری ها میتوان استفاده کرد. زردچوبه در درمان بیماری های قلبی عروقی نیز بسیار موثر است و به همین دلیل میتوان از آن در رفع آنژین قلبی استفاده کرد.

زردچوبه میتواند درد سینه ناشی از آنژین صدری را درمان کرده و همچنین کلسترول خون را کاهش دهد. این گیاه دارویی شگفت انگیز میتواند به پیشگیری از ایجاد لخته های خونی نیز کمک کند.

میتوان از زردچوبه براحتی استفاده کرد چراکه مصرف آن هیچگونه عواض خاص ندارد اما مثل هر چیز دیگری، زیادی روی کردن میتواند نتایج بدی برایتان به همراه داشته باشد.

با انواع آنژین صدری یا آنژین قلبی و علائم آن بیشتر آشنا شوید

- میتوانید به عنوان یک روش مکمل، شیر زردچوبه نیز استفاده کنید. تنها کافی است که نصف قاشق غذاخوری زردچوبه را درون یک لیوان شیر داغ ریخته، کمی عسل به آن اضافه کرده و حداقل روزانه یک مرتبه بنوشید.

- همچنین میتوانید 2 قاشق غذاخوری پودر زردچوبه را به همراه 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب درون یک لیوان آب داغ ریخته و میل کنید.

توجه! اگر دیابت دارید و یا در حال مصرف دارو های رقیق کننده خون میباشید حتما درمورد مصرف زردچوبه با پزشک خود مشورت کنید.
 

5. لیمو

لیمو از آنجایی که سرشار از ویتامین سی میباشد، جهت درمان آنژین صدری یک روش خانگی فوق العاده است. لیمو هم در دسترس است و هم خیلی ارزان و همچنین میتواند کلسترول خون را کاهش داده و رگ های خونی را پاکسازی کند. میتوانید 1 تا 2 قاشق غذاخوری آبلیمو را روی سالاد خود ریخته و یا همراه با غذا میل کنید.

- روش دیگر این است که 1 عدد لیمو را آب گرفته، درون یک لیوان آب گرم ریخته، کمی به آن عسل اضافه کرده و میل کنید. این ترکیب را هر روز صبح میل کنید تا شاهد تاثیرات شگفت انگیز آن باشید.

- همچنین میتوانید یک عدد لیمو را آب گرفته و درون یک لیوان آب گرم بریزید و هر روز صبح میل کنید.

با انواع آنژین صدری یا آنژین قلبی و علائم آن بیشتر آشنا شوید

6. کدو قلیانی

کدو قلیانی میتواند به درمان بسیاری از بیماری ها ازجمله فشار خون بالا و چاقی کمک کند. آب کدو قلیانی در کاهش قند خون، کاهش لیپید و افزایش هموگلوبین خون موثر است و همه ی این موارد به درمان آنژین قلبی کمک میکنند.

کدو قلیانی بطور کلی در درمان بیماری های قلبی و کاهش کلسترول بسیار موثر بوده و بخوبی میتواند این مشکلات را حل کند.

روزانه نصف لیوان آب کدو قلیانی بنوشید تا اثرگذار باشد.
 

7. پیاز

پیاز نه تنها درد آنژین صدری را میتواند درمان کند بلکه در پیشگیری از این بیماری نیز موثر است. پیاز خواص درمانی خیلی زیادی دارد و از زمان ها دور هم از این گیاه برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی استفاده میشده است.

پیاز میتواند کلسترول خون را کاهش داده و همچنین از غلظت خون نیز جلوگیری میکند.

حتی الامکان سعی کنید پیاز را بصورت خام بخورید چراکه در این حالت دارای بیشترین خواص است.

- روش دیگر استفاده از پیاز، مصرف آب پیاز میباشد. اگر هر روز صبح آب (یک عدد) پیاز را بنوشید، طی مدت کوتاهی، بهبود وضعیت تان را احساس خواهید کرد.

توجه! اگر مزه آب پیاز را دوست ندارید میتوانید آن را با آب رقیق کنید.

با انواع آنژین صدری یا آنژین قلبی و علائم آن بیشتر آشنا شوید

8. سویا

سویا سرشار از پروتئین، فیبر و کلسیم میباشد و به همین دلیل چربی خیلی کمی دارد. سویا نسبت به مواد غذایی پر پروتئین دیگر مثل پنیر گزینه ی بهتری است.

از آنجایی که پروتئین به بهبود و تقویت رگ ها کمک میکند و سویا نیز سرشار از پروتئین میباشد، میتوانید از آن برای درمان آنژین قلبی استفاده کنید.

مطالعات علمی زیادی نشان داده است که مصرف سویا میتواند بیماری های عروقی از جمله آنژین صدری را درمان کند.

علاوه بر سویا، از روغن آن نیز میتوانید استفاده کنید.
 

9. چای سبز

چای سبز دارای آنتی اکسیدان های بسیار قوی و همچنین مواد مغذی دیگر مثل انواع ویتامین ها میباشد و به همین دلیل میتواند به درمان بسیاری از بیماری ها کمک کند.

چای سبز میتواند به کاهش فشار خون و کم کردن فشار وارده به دیواره عروق خونی کمک کرده و از لخته شدن خون جلوگیری کند. این مسئله باعث بهبود گرش خون شده و به همین دلیل میتواند به کاهش درد آنژین صدری که ناشی از کمبود اکسیژن در جریان خون است کمک کند.

روزانه میتوانید 3 تا 4 فنجان چای سبز مصرف کنید. مراقب باشید در نوشیدن چای سبز زیاده روی نکنید چراکه ممکن است باعث پایین آمدن ناگهانی فشار خون شود.

با انواع آنژین صدری یا آنژین قلبی و علائم آن بیشتر آشنا شوید

10. آمله

آمله سرشار از اهن، ویتامین ب، ویتامین سی، فسفر و آنتی اکسیدان های بسیار قوی میباشد و به همین دلیل این گیاه دارویی میتواند به درمان بسیاری از بیماری های قلبی کمک کند. آمله میتواند کلسترول خون را نیز کنترل کرده و از تشکیل لخته در رگ ها خونی جلوگیری کند. میتوان از پودر آمله و آب آمله استفاده کرده و یا اینکه آن را بصورت خام خورد.
 

11. آب هویج و کرفس

هویج سرشار از ویتامین آ و بتاکاروتن است و به همین دلیل میتواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و کلسترول خون را کاهش دهد. هم هویج و هم کرفس، دارای مقادیر بسیار زیادی آهن و پتاسیم میباشد. این نوشیدنی به شکل موثری میتواند خون را تصفیه کرده و با تقویت ماهیچه های قلبی، دریچه های شریانی و همچنین تنظیم میزان اسیدی خون به درمان آنژین کمک کند.

توجه! بهتر است همان موقعی که میخواهید نوشیدنی خود را بنوشید، آب هویج و آب کرفس ر بگیرید.
 

12. انگور

انگور دارای ویتامین سی و آنتی اکسیدان های بسیار زیادی میباشد. انگور میتواند به بهبود جریان خون، کاهش التهابات و تقویت کردن قلب کمک کند و به همین دلیل است که در درمان آنژین قلبی تاثیرگذار است.

انگور عارضه خاصی ندارد و میتوانید براحتی هرچقدر که میخواهید بخورید اما افراد دیابتی نباید در مصرف آن زیاده روی کنند چراکه قند زیادی دارد.

مطالعات علمی اثبات کرده اند که مصرف روغن هسته انگور میتواند خطر بیماری های قلبی مثل آنژین صدری را کاهش دهد.
 

13. روغن ماهی

روغن ماهی منبع غنی امگا3 میباشد. امگا3 در حفظ سلامت بدن بسیار موثر است. امروزه اثبات شده است که مصرف امگا3 میتواند خطر آنژین قلبی را کاهش دهد.

پس از مشورت با دکتر میتوانید از مکمل های امگا 3 نیز استفاده کنید.

با انواع آنژین صدری یا آنژین قلبی و علائم آن بیشتر آشنا شوید

14. گریپ فروت

گریپ فروت علاوه بر اینکه طعم بسیار خوبی دارد میتواند به درمان آنژین صدری نیز کمک کند چراکه سرشار از مواد معدنی از جمله منیزیم میباشد. منیزیم یکی از مهم ترین مواد معدنی مورد نیاز بدن جهت حفظ سلامت قلب و عروق میباشد.

توجه! اگر هرگونه مشکل و بیماری قلبی عروقی دارید و در حال مصرف دارو برای درمان آن میباشید، نباید گریپ فروت مصرف کنید چراکه این میوه میتواند با چنین دارو هایی اختلال ایجاد کند.
 

15. بادام

بادام میتواند به کاهش کلسترول خون کمک کند چراکه سرشار از اسید های چرب غیر اشباع میباشد. بادام همچنین دارای ویتامین ای، منیزیم و فیبر میباشد. این خواص بادام باعث میشود که مصرف آن راه حلی مناسب برای درمان بیماری های قلبی عروقی باشد.

- روش دیگر بهرمند شدن از خواص بادام این است که از روغن بادام استفاده کنید. توجه داشته باشید که روغن بادام را ابتدا باید با روغن رزماری رقیق کرده، سپس آن را برای تسکین درد روی سینه خود ماساژ دهید.
 

16. شنبلیله

شنبلیله میتواند سطح کلسترول بد خون را پایین آورده، سلامت قلب را حفظ کرده و با افزایش جریان خون به سمت قلب، از بیماری آنژین قلبی پیشگیری کند.

یک قاشق غذاخوری دانه شنبلیله را درون یک فنجان آب جوش ریخته و اجازه دهید به مدت 5 دقیقه دم بکشد، سپس آن را آبکشی کرده و بنوشید. جهت حصول نتیجه مطلوب باید روزی یک فنجان آب شنبلیله بنوشید.

- روش دیگر این است که یک قاشق از دانه های شنبلیله را درون یک ظرف آب در طول شب بخیسانید و صبح روز بعد، تا زمانیکه ناشتا هستید، دانه ها را بخورید.
 

17. روغن مرزنجوش

روغن مرزنجوش دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچی میباشد. این خواص مرزنجوش به حفظ سلامت سیستم تنفسی کمک کرده و به همین دلیل میتواند درد سینه را کاهش دهد.

برای درمان آنژین قلبی با استفاده از روغن مرزنجوش روش های متفاوتی وجود دارد که در ادامه برخی از آن ها را آورده ایم.

- هر شب قبل از خواب روغن مرزنجوش را بو کنید. اینکار به درمان سینه درد کمک میکند.
- 10 تا 12 قطره روغن مرزنجوش را با یک روغن طبیعی دیگر (مثلا روغن جوجوبا) مخلوط کرده و آن را روی سینه خود ماساژ دهید.
- 2 تا 3 قطره روغن مرزنجوش را در یک فنجان آب ریخته و بنوشید. اینکار را باید روزی یک مرتبه انجام دهید.
 

18. گوجه

این میوه کوچک گوجه سرشار از فولیک اسید، ویتامین آ، ویتامین سی، ویتامین ای، بتاکاروتن و لیکوپن میباشد. همه این مواد برای سالم ماندن قلب ضروری هستند. گوجه میتواند خطر سکته قلبی را کاهش داده و کلسترول بد خون را نیز پایین بیاورد.

هر روز چند عدد گوجه بخورید تا از خواص شگفت انگیز آن بهرمند شوید.
 

19. آب انار

آب انار میتواند به درمان بسیاری از بیماری ها کمک کند و در درمان بیماری های قلبی نیز بسیار موثر است. یکی از مهم ترین فواید آن، پیشگیری از لخته شدن خون میباشد. انار به تصفیه خون نیز کمک میکند. تصفیه خون باعث اکسیژن رسانی هرچه بهتر به آن شده و به همین دلیل به بهبود آنژین صدری کمک میکند.
روزانه 2 لیوان آب انار بنوشید.
 

20. پرتقال

پرتقال یکی دیگر از میوه هایی میباشد که به دلیل ویتامین سی زیادی که دارد میتواند کلسترول خون را کاهش دهد. مطالعات علمی نشان داده است که مصرف مداوم پرتقال میتواند به شکل چشمگیری سطح کلسترول بد را پایین بیاورد.

برای درمان آنژین صدری حتما روزانه پرتقال و یا آب پرتقال تازه و طبیعی مصرف کنید.

با انواع آنژین صدری یا آنژین قلبی و علائم آن بیشتر آشنا شوید

21. روغن تخم کتان

برای درمان آنژین قلبی یکی از مهم ترین اقدامات مصرف مواد غذایی است که به پیشگیری از لخته شدن خون کمک کنند. روغن تخم کتان سرشار از چربی های غیر اشباع است و به همین دلیل میتواند از لخته شدن خون جلوگیری کرده و کلسترول خون را پایین آورد.
 

22. کره بادام زمینی

بادام زمینی سرشار از چربی های غیر اشباع میباشد و به همین دلیل میتواند به کاش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب کمک کند. بادام زمینی به حفظ سلامت قلب و عروق خونی نیز کمک میکند.

شما میتوانید حداقل 5 بار در هفته (هر دفعه 1 قاشق غذاخوری) کره بادام زمینی بدون نمک و چربی بخورید.

اگر به هر دلیلی نمیتوانید کره بادام زمینی مصرف کنید، باید روزانه 2 قاشق غذاخوری بادام زمینی بخورید.
 

23. حبوبات و دانه های پخته

یکی دیگر از روش های درمان آنژین قلبی، مصرف حبوبات پخته میباشد. از نظر علمی اثبات شده است که مصرف حبوبات میتواند در درمان مشکلات قلبی و عروقی موثر باشد. حبوبات سرشار از منگنز و فولات بوده و به همین دلیل برای قلب مفید است. برای حصول نتیجه مثبت باید حداقل 5 بار در هفته حبوبات مصرف کنید.
 

24. سبوس گندم

برای کاهش کلسترول، رژیم غذایی تان باید مقدار زیادی فیبر داشته باشد. سبوس گندم سرشار از فیبر غذایی است و به همین دلیل میتواند به کاهش کلسترول کمک کرده و از وارد شدن آن به جریان خون از طریق روده ها جلوگیری کند.

میتوانید هر روز صبح یک فنجان غلات صبحانه (که سبوس گندم داشته باشد) مصرف کنید.
 

25. کدو قلیایی

کدو قلیایی یک گیاه دارویی است که خواص بسیار زیادی دارد. کدو قلیایی سرشار از مواد معدنی همچون آهن، کلسیم، منیزیم، سدیم و اکسالیک اسید میباشد.

ریشه، برگ ها و میوه کدو قلیایی هر کدام برای درمان بیماری های مختلفی استفاده میشود. یکی از مهم ترین خواص کدو قلیایی، قدرت آن در درمان درد سینه میباشد و به همین دلیل است که میتواند به درمان آنژین قلبی کمک کند.


منبع: سایت دکتردکتر
سایت دکتر نجفی
سایت دلگرم
نسخه چاپی