حمله یا سکته قلبی و تشخیص سریع و درمان آن
سکته قلبی، انفارکتوس میوکارد (به انگلیسی: Myocardial infarction) یا حمله قلبی، فرآیندی هست که در آن قسمت‌هایی از عضله قلب به علت کاهش جریان خون کرونری (عروق خون‌رسان قلب) از بین می‌رود.
 

کارکرد قلب انسان چگونه است؟

قلب عمدتا از عضلات خاص به نام میوکارد ساخته شده است. قلب، خون را برای خون‌رسانی به سراسر بدن به رگ‌های خونی یا شریان‌ها منتقل می‌کند. عضله قلب مانند هر عضله دیگر نیاز به خون‌رسانی خوب دارد. عروق کرونر خون را به عضله قلب می‌رسانند. شریان‌های اصلی کرونر از آئورت جدا می‌شوند. آئورت شریانی بزرگ است که خون غنی از اکسیژن را از قلب به بدن منتقل می‌کند. شریان‌های اصلی کرونر به شاخه‌های کوچکتر تقسیم می‌شوند که خون را به تمام قسمت‌های عضله قلب می‌رسانند.

حمله یا سکته قلبی و تشخیص سریع و درمان آن

سکته قلبی (انفارکتوس میوکارد) یا حمله قلبی چیست؟

قلب هم مانند هر عضله بدن نیاز دارد به طور ثابت اکسیژن و مواد مغذی مورد نیازش تامین شود. انفارکتوس حاد میوکارد نام پزشکی برای حمله قلبی است. حمله قلبی وضعیتی تهدیدکننده برای زندگی فرد است. سکته قلبی زمانی رخ می‌دهد که جریان خون به عضله قلب، ناگهان قطع شود و باعث آسیب بافت قلب شود. این حالت معمولا نتیجه انسداد یک یا چند مورد از عروق کرونری است. انسداد می‌تواند به علت ایجاد پلاک خونی باشد. پلاک ماده‌ای که عمدتا از چربی، کلسترول و مواد زائد سلولی تشکیل شده است.

در اثر انسداد عروق کرونری در قلب وضعیتی به نام ایسکمی قلبی اتفاق می‌افتد. اگر یکی از عروق کرونر اصلی مسدود شده باشد؛ بخش بزرگی از عضله قلب تحت تأثیر قرار می‌گیرد. اگر یک شریان شاخه‌ای کوچک‌تر مسدود شود؛ مقدار کوچکتری از عضله قلب تحت تأثیر قرار می‌گیرد. اگر ایسکمی قلبی بیش از حد طول بکشد، سلول‌های بافت قلبی می‌میرد.

پس از سکته قلبی، اگر بخشی از عضله قلب مرده باشد؛ در طی چند هفته بعد بافت اسکار جایگزین می‌شود.
 

علائم و نشانه‌های سکته قلبی چیست؟

در حالی که علائم اصلی حمله قلبی درد در قفسه سینه و تنگی نفس است. اما گاهی علائم می‌توانند کاملا متفاوت باشند.

شایع‌ترین علائم سکته قلبی عبارتند از:
* فشار یا تنگی در قفسه سینه
* درد در قفسه سینه، پشت، فک و سایر قسمت‌های فوقانی بدن که بیش از چند دقیقه طول می‌کشد
* تنگی نفس
* تعریق
* استفراغ
* اضطراب
* سرگیجه
* ضعف و یا حالت تهوع

درد ممکن است ثابت یا متناوب باشد. همچنین، زنان کمتر احتمال دارد علائم درد قفسه سینه را تجربه کنند. در عوض ممکن است احساس سوزش یا درد در بازو، گردن، پشت و یا فک را احساس کنند.

همه افراد مبتلا به حمله قلبی نشانه‌های مشابه با شدت علائم یکسان را تجربه نمی‌کنند. اکثر زنان و مردان درد قفسه سینه را به عنوان نشانه سکته قلبی گزارش داده‌اند.

حمله یا سکته قلبی و تشخیص سریع و درمان آن

اقدامات لازم در صورت بروز حمله قلبی

درصورت تجربه علائم حمله قلبی بهتر است هر چه سریع‌تر اقدامات زیر را انجام دهید:
 
  1. فورا با اورژانس تماس بگیرید. پرسنل اورژانس می تواند در راه رسیدن به بیمارستان درمان را شروع کند.
  2. انجام هرگونه فعالیت را متوقف کنید. در هر حالتی که برایتان راحت تر است بنشینید یا دراز بکشید.
  3. نیتروگلیسرین مصرف کنید. اگر از نیتروگلیسرین استفاده می کنید، دوز نرمال آن را مصرف کنید.
  4. آسپرین بخورید. اگر به مصرف آسپرین حساسیت ندارید، یک قرص ۳۲۵ گرمی یا دو قرص ۸۱ گرمی بخورید.
  5. استراحت کنید و منتظر بمانید. تا زمانی که منتظر رسیدن کمک هستید، خونسردی خود را حفظ کنید.
  6. فهرستی از داروهای خود را در کیف پول، دفترچه یادداشت و یا گوشی ذخیره کنید.
 

علائم حمله قلبی در زنان

شایع ترین علامت حمله قلبی احساس درد یا ناراحتی در قفسه سینه است. اما زنان بدون احساس فشار در قفسه سینه نیز دچار حمله قلبی می‌شوند. ممکن است آن ها تنگی نفس، احساس فشار یا درد زیر قفسه سینه یا بالای شکم، گیجی، سرگیجه یا غش، احساس فشار روی کمر یا خستگی مفرط را تجربه کنند.
 

علائم ایست قلبی

اگر قلب به هر دلیلی از کار بیفتد، دیگر خون به مغز، قلب و سایر اندام های حیاتی نمی رسد. از این رو فرد ظرف چند دقیقه جان خود را از دست می‌دهد.

نشانه‌های ایست قلبی عبارتند از:
* افتادن ناگهانی
* واکنش نشان ندادن به صدا و لامسه
* عدم تنفس یا نفس های بریده

درصورت مشاهده علائم ایست قلبی اقدامات زیر را انجام دهید:
فورا با اورژانس تماس بگیرید.

درخواست AED کنید. همزمان که CPR انجام می دهید، فرد دیگر می تواند درصورت امکان AED را فراهم کند. AED اغلب در مکان های عمومی وجود دارد. اپراتور ۹۱۱ می تواند شما را به سمت نزدیک ترین AED راهنمایی کند.

CPR را شروع کنید. محکم و سریع به مرکز قفسه سینه فشار آورید.

از این که ممکن است این کار را اشتباه انجام دهید نترسید. انجام CPR، حتی اگر بی نقص نباشد، بهترین شانس قربانی است. امکان آسیب زدن به فرد نیز با این حرکت وجود ندارد. در واقع شما فقط به او کمک می کنید.

حمله یا سکته قلبی و تشخیص سریع و درمان آن

علائم SADS

به انواع اختلالات قلبی که اغلب ژنتیکی است و باعث مرگ ناگهانی جوانان به ظاهر سالم می شود، سندرم مرگ ناگهانی آریتمی (SADS) می گویند.

* غش یا صرع حین انجام فعالیت فیزیکی
* غش یا صرع ناشی از پریشانی یا شوکه شدن
* سابقه خانوادگی مرگ ناگهانی و بدون دلیل
 

عوارض حمله قلبی چیست؟

متاسفانه یک چهارم افرادی که دچار حمله قلبی می‌شوند قبل از رسیدن به بیمارستان جان خود را از دست می‌دهند. سایر بیماران نیز در بیمارستان در معرض عوارض تهدیدکننده زندگی هستند.

عوارض حمله قلبی شامل موارد زیر است:
* سکته مغزی
* آریتمی‌های دائمی قلب (ضربان قلب نامنظم)
* نارسایی قلبی
* تشکیل لخته‌های خون در پاها یا قلب
* آنوریسم یا انسداد ضعیف قلب
* آسیب به اندام‌های حیاتی مانند کبد و کلیه
* مرگ

کسانی که از حمله قلبی جان سالم به در برده‌اند و چند ساعت پس از آن مشکلات جدی ندارند، احتمال بیشتری برای بهبود کامل دارند.
 

چه چیزی باعث حمله قلبی یا سکته قلبی می‌شود؟

در بیشتر موارد تشکیل لخته خون (ترومبوز) علت اصلی حمله قلبی است. ممکن است لخته درون یکی از شریان‌های اصلی یا شاخه‌های فرعی از عروق کرونر تشکیل شده باشد. سرخرگ‌های کرونری که وظیفه خون‌رسانی به قلب را بر عهده دارند؛ به وسیله شبکه‌ای ازسلول‌ها، چربی و کلسترول که پلاک (plaque) نامیده می‌شود؛ به تدریج مسدود می‌شوند.

خونی که تلاش می‌کند از این سرخرگ‌های مسدود شده عبور کند، می‌تواند یک لخته تشکیل دهد. اگر این لخته، جریان خون را به صورت کامل قطع کند. بخشی از ماهیچه قلب که به وسیله آن سرخرگ تغذیه می‌شده، می‌میرد. لخته‌های خون معمولا در شریان‌های طبیعی تشکیل نمی‌شود.
 

سایر علل سکته قلبی چیست؟

موارد غیر معمول دیگر که می‌توانند عروق کرونر را مسدود کنند عبارتند از:

* التهاب عروق کرونر (نادر)
* لخته شدن خون در جاهای دیگر بدن و ورود آن به شریان کرونر
* مصرف کوکائین که می‌تواند باعث ایجاد اسپاسم در عروق کرونر شود.
* عوارض جراحی قلب
* برخی از مشکلات  نادر قلب
 

چه کسانی در معرض خطر سکته قلبی قرار دارند؟

برخی عوامل ممکن است خطر ابتلا به حمله قلبی را افزایش دهند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.

فشار خون بالا
اگر فشار خون بالا دارید؛ خطر حمله قلبی شما را بیشتر از سایر افراد تهدید می‌کند. فشار خون طبیعی کمتر از 120/80 میلی‌متر جیوه است. همانطور که اعداد فشار خون افزایش می‌یابد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی نیز افزایش می‌یابد. داشتن فشار خون بالا باعث صدمه به شریان‌ها و سرعت بخشیدن به فرایند ایجاد پلاک می‌شود.

سطح کلسترول بالا
وجود سطح بالایی از کلسترول در خون شما، خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته قلبی را افزایش می‌دهد. شما ممکن است با تغییر دادن رژیم غذایی یا مصرف داروهایی خاص، سطح کلسترول خون خود را کاهش دهید.

سطح تری‌گلیسیرید بالا
سطح تری‌گلیسیرید بالا هم خطر ابتلا به حمله قلبی یا انفارکتوس میوکارد را افزایش می‌دهد. برخی از تری‌گلیسیریدها ممکن است در شریان‌های شما باقی بمانند و به ایجاد پلاک کمک کنند.

دیابت و سطح قند خون بالا
دیابت باعث افزایش سطح قند خون و یا قند خون می‌شود. سطح بالای قند خون می‌تواند در نهایت منجر به بیماری عروق کرونر شود. درگیری به دیابت یک وضعیت جدی است که می‌تواند حملات قلبی یا انفارکتوس میوکارد را در برخی افراد ایجاد کند.

حمله یا سکته قلبی و تشخیص سریع و درمان آن

چاقی
افراد دارای اضافه وزن به احتمال بیشتری از سایرین دچار سکته قلبی می‌شوند. چاقی با شرایط مختلفی همراه است که خطر ابتلا به سکته قلبی را افزایش می‌دهد.

سیگار کشیدن
مصرف دخانیات خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته قلبی را افزایش می‌دهد. همچنین ممکن است فرد به سایر بیماری‌های قلبی عروقی منجر شود.

افزایش سن
خطر ابتلا به سکته قلبی با سن افزایش می‌یابد. مردان بعد از ۴۵ سالگی در معرض خطر ابتلا به حمله قلبی هستند و زنان بعد از ۵۵ سالگی در معرض خطر ابتلا به سکته قلبی هستند.

سابقه خانوادگی
اگر سابقه خانوادگی بیماری‌های اولیه قلب دارید، احتمال ابتلا به حمله قلبی در شما وجود دارد.
 

مشکلات و عوارض بعد از سکته قلبی چیست؟

حمله قلبی همیشه باعث صدمات دائمی به عضلات قلبی می‌شود، اما با درمان سریع می‌توان از آسیب بیشتر جلوگیری کرد. صدمه به قسمت خاصی از قلب باعث تاثیر روی پمپاژ قلب می‌شود که به آن نارسایی قلبی می‌گویند.

همچنین ممکن است بعضی افراد بعد از حمله‌های قلبی همچنان آنژین دریافت کنند تا صدمات قلبی ناشی از حمله قلبی درمان شوند، زیرا ممکن است همچنان یک یا چند رگ قلبی دچار تنگی باشند.
 

چگونه انفارکتوس میوکارد تشخیص داده می‌شود؟

برای تشخیص اینکه آیا شما دچار حمله قلبی شده‌اید؛ پزشک به صدای قلب شما گوش می‌دهد تا نارسایی‌های ضربان قلب را بررسی کند. ممکن است تعدادی از تست‌های مختلف را انجام دهید. ممکن است الکتروکاردیوگرام (EKG) برای اندازه‌گیری فعالیت الکتریکی قلب شما انجام شود. همچنین آزمایش خون برای بررسی پروتئین‌هایی که با آسیب‌های قلبی مرتبط هستند، مانند تروپونین لازم است.

سایر آزمایش‌های تشخیص سکته قلبی عبارتند از:
* آنژیوگرافی با کاتتریزاسیون کرونر برای بررسی مسائل مربوط به انسداد در شریان‌ها
* اکوکاردیوگرام برای کمک به شناسایی مناطق قلب شما که به درستی کار نمی‌کنند
 

برای پیشگیری از حمله قلبی یا انفارکتوس میوکارد چه کار کنیم؟

اگر شما درگیر بیماری‌های قلبی هستید؛ برای بهبود سلامت قلب خود می‌توانید برخی کارها را انجام دهید. ایجاد تغییراتی در سبک زندگی و رژیم غذایی شما می‌تواند از حمله قلبی یا انفارکتوس میوکارد جلوگیری کند. از پزشک یا پرستارتان دراین مورد کمک بخواهید.
 
  1. سیگار نکشید
  2. اگر فشار خون بالا دارید، کاملا تحت کنترل و درمان باشید
  3. غذایی را مصرف کنید که چربی، کلسترول و نمک کم داشته باشد
  4. میوه‌های تازه و سبزیجات زیاد بخورید
  5. ورزش کنید
  6. وزن خود را در محدوده طبیعی نگه دارید
  7. اگر دیابت دارید، به طور مرتب قند خونتان را کنترل کنید
  8. دستور پزشکتان در مورد مصرف داروها را رعایت کنید
  9. پزشکتان را به طورمرتب برای چک‌آپ ملاقات کنید
حمله یا سکته قلبی و تشخیص سریع و درمان آن

چگونه انفارکتوس میوکارد یا حمله قلبی را درمان کنیم؟

حمله‌های قلبی به درمان فوری نیاز دارند. بنابراین بیشتر درمان‌ها در اتاق اورژانس آغاز می‌شود. ممکن است برای تخریب شریان‌هایی که خون را به قلب می‌رسانند؛ روشی فوری به نام آنژیوپلاستی استفاده شود.

در طول آنژیوپلاستی، جراح شما یک لوله طولانی و نازک به نام کاتتر را از طریق شریان خون وارد می‌کند تا به انسداد برسد. سپس یک بالون کوچک متصل به کاتتر به منظور باز کردن شریان باد می‌شود و اجازه می‌دهد جریان خون دوباره برقرار شود. جراح شما همچنین ممکن است یک لوله کوچک‌تر به نام استنت در محل انسداد قرار دهد. استنت می‌تواند مانع از بسته شدن مجدد شریان شود.

حمله یا سکته قلبی و تشخیص سریع و درمان آن

در بعضی موارد پزشک از پیوند عروق کرونر قلب (CABG) استفاده می‌کند. در اغلب موارد چند روز پس از سکته قلبی پیوند انجام می‌شود.
 

آنژیوپلاستی لیزر

همچون آنژیوپلاستی یک لوله مخصوص به نام کاتتر وارد بدن می شود ، با این تفاوت که در جلوی آن یک لیزر قرار دارد که شریان های مسدود شده را باز می کند.
 

عمل جراحی دریچه قلب مصنوعی

در این پروسه درمانی ، دریچه آسیب دیده با یک دریچه مصنوعی جدید و سالم تعویض می شود. دریجه جدید می تواند از جنس فلزی یا سنتز حیوانی باشد.
 

آتروکتومی

این پروسه نیز شبیه به آنژیوپلاستی است با این تفاوت که در نوک کاتتر یک تیغ مخصوص با قابلیت چرخش قرار دارد تا پلاک رسوب شده در شریان ها را جدا کند.
 

عمل جراحی بای پس

این پروسه درمانی با ایجاد مسیر های جدید برای گردش خون به عضله قلب می تواند شریان های مسدود شده را درمان کند. این روش درمانی که به عمل قلب باز معروف است، برای بیماران با شرایط حاد و گرفتگی عروق پیچیده توصیه می شود.
 

کاردیومیوپلاستی

این یک پروسه آزمایشی است که در آن عضلات اسکلتی بدن از ناحیه کمر یا شکم گرفته می شوند و جایگزین عضلات قلب آسیب دیده از سکته  قلبی می شوند.
 

پیوند قلب

در این پروسه قلب آسیب دیده از بدن خارج شده و یک قلب اهدایی در بدن فرد قرار می گیرد.
 

عمل جراحی قلب با میزان تهاجم کم

این مورد می تواند یک جایگزین برای عمل جراحی بای پس باشد.
 

فرسایش و تخریب به کمک فرکانس های رادیویی

یک کاتتر حاوی الکترود در نوک آن وارد رگ ها شده و به سمت عضله قلب هدایت می شود تا بتواند سلول های عضلانی خاصی در نواحی بسیار کوچک را نابود کند.
 

پروسه استنت

 استنت یک سیم مخصوص لوله ای است که از آن جهت باز نگه داشتن شریان ها در حین آنژیوپلاستی استفاده می شود.

حمله یا سکته قلبی و تشخیص سریع و درمان آن

تجدید عروق ترانس میوکارد ( تی ام آر )

 در روش درمان بیماران حمله قلبی به روش TMR،  از یک لیزر مخصوص جهت ایجاد چندین سوراخ از بیرون قلب به داخل اتاقک پمپاژ خون استفاده می شود.
علاوه بر روش های درمانی بالا ، ممکن است در مورد دستگاه های ایمپلنت خاصی بشنوید که برای درمان برخی از انواع حمله های قلبی مورد استفاده قرار گرفته می شوند.

تعدادی از داروهای مختلفی که برای درمان سکته قلبی استفاده می‌شود:
رقیق‌کننده‌های خون مانند آسپرین. اغلب برای شکستن لخته‌های خون استفاده می‌شود و جریان خون را از طریق شریان‌های تنگ شده بهبود می‌بخشد.

ترومبولیتیک‌ها اغلب برای حل شدن لخته مفید هستند.

داروهای ضد پلاکت مانند هپارین، وارفارین و کلوپیدوگرل می‌توانند برای جلوگیری از تشکیل لخته‌های جدید و رشد لخته‌های موجود موثر باشند.
 

درمان سکته ناقص قلبی چیست؟

اگر بیمارستان تشخیص دهد حمله قلبی شما از نوع NSTEMI است، پزشکان معمولا از یک یا دو روش درمانی استفاده خواهند کرد. هر دو مورد نیز شامل آزمایشی به نام کاتتریزاسیون قلبی هستند تا وضعیت داخل قلب بررسی شود:

استراتژی هدایت ایسکمی ( ischemia-guided strategy ) از داروهای مختلفی استفاده می کند تا به کمک آن ها از شکل گیری لخته های خونی جلوگیری شود ( دارو های ضد پلاکت و ضد انعقاد ).

استراتژی تهاجمی اولیه با استفاده از دارو های خاصی آغاز می شود ( دارو های ضد پلاکت و ضد انعقاد ) تا به کمک آن ها شکل گیری لخته های خونی محدود شود ، اما ممکن است پس از آن به درمان پزشکی ، استفاده از پی سی آی به همراه استنت گذاری یا پیوند بای پس عروق کرونر نیاز باشد. پس از این موارد نیز فرد باید در بیمارستان تحت مراقبت باشد و نوع این مراقبت بسته به شرایط بیمار متفاوت است.
 

درمان های کمکی سکته قلبی

آماده سازی دیجیتالیز: این کار می تواند فشار انقباض های قلب را بیشتر کند که این موضوع برای نارسایی قلبی و ضربان قلب نامنظم مناسب است.

داروهای مدر ( Diuretics ): این دارو ها می توانند کاری کنند بدن مایعات و سدیم اضافه را از طریق ادرار دفع کند. در نتیجه شدت کار قلب کمتر می شود. این دارو ها می توانند میزان تجمع مایعات در ریه ها و دیگر بخش های بدن نظیر قوزک پا را کاهش دهند. داروهای Diuretics توانایی از بین بردن مایعات در اندازه های متعددی را دارند و بدین منظور از روش های مختلفی استفاده می کنند.

  وازودیلاتور: این دارو می توانند رگ های خونی را آرام کرده و میزان ورود خون و اکسیژن به قلب را بالا ببرد. در نتیجه فشار روی قلب کاهش خواهد یافت. این دارو ها به شکل قرص های عادی ، جویدنی و کرم های موضعی در دسترس هستند.

حمله یا سکته قلبی و تشخیص سریع و درمان آن

در هنگام حمله قلبی چه باید بکنیم؟

در صورتی که به حمله قلبی شک کردید، اولین کار این است که با اورژانس تماس بگیرید. شما باید تا زمانی که آمبولانس می‌رسد، بنشینید و استراحت کنید. اگر آسپرین در نزدیکی شماست، یک قرص ۳۰۰ آن را بجوید. در صورتی که به آسپرین حساسیت دارید، از آن استفاده نکنید. اگر آسپرین در نزدیکی شما نیست و یا نمی‌دانید که به آن حساسیت دارید یا خیر، فقط تا زمان رسیدن آمبولانس در جای خود بمانید و استراحت کنید.


منبع: سایت دکتردکتر
سایت دکتر افشاری
سایت درمانکده
نسخه چاپی