طرز تهیه پنکیک بلوبری با سس بلوبری و شربت افرا

پنکیک بلوبری با سس بلوبری و شربت افرا


مواد لازم برای تهیه پنکیک بلوبری
مواد غذایی مقدار
آرد سفید دو پیمانه
شکر دو قاشق غذا خوری
نمک کمی
بکینگ پودر یک قاشق غذا خوری
لوبیای وانیل یک عدد
پوست لیموی رنده شده کمی
تخم مرغ یک عدد
شیر یک و سه چهارم پیمانه
کره آب شده یک چهارم پیمانه
بلوبری تازه نصف پیمانه

مواد لازم برای تهیه سس بلوبری
مواد غذایی
مقدار
 بلوبری یخ زده صد گرم
 شکر شصت و پنج گرم
 آبلیمو یک دوم یک لیموی تازه

مواد لازم برای تهیه شربت افرا
مواد غذایی مقدار
شکر سفید دو پیمانه
شکر قهوه ای یک پیمانه
عسل یا شربت ذرت یک چهارم پیمانه
آب گرم یک و نیم پیمانه
عصاره افرا یک قاشق چای خوری
عصاره وانیل یک قاشق چای خوری


طرز تهیه پنکیک بلوبری با سس بلوبری و شربت افرا

مرحله اول: آماده کردن مواد خشک
ابتدا در یک کاسه بزرگ دو پیمانه آرد به همراه دو قاشق غذا خوری شکر، کمی نمک و یک قاشق غذا خوری بکینگ پودر می ریزیم و یک عدد لوبیای وانیل را از وسط نصف می کنیم و دانه های آن را می تراشیم و به مواد اضافه می کنیم در آخر کمی پوست لیموی رنده شده می ریزیم.

مرحله دوم: آماده کردن مواد خیس
بعد از این که مواد خشک خوب باهم ترکیب شدند یک عدد تخم مرغ می شکنیم و یک و سه چهارم پیمانه شیر پر چرب به همراه چهل گرم کره آب شده اضافه می کنیم و با هم زن دستی حدودا دو تا سه دقیقه هم می زنیم تا خوب باهم مخلوط شوند و جای دست نخورده ای باقی نماند.

مرحله سوم: مخلوط کردن مواد پایه پنکیک
حال مواد خشک آماده شده را با مواد خیش هم می زنیم و مخلوط می کنیم تا یک خمیر یک دست به وجود آید.

مرحله چهارم: اضافه کردن بلوبری به خمیر پنکیک
زمانی که خمیر آماده شد نصف پیمانه بلوبری تازه اضافه می کنیم و حسابی هم می زنیم تا بلوبری ها له شوند و طعم آنها به خورد خمیر برود.

مرحله پنجم: پختن خمیر پنکیک
حالا یک ماهیتابه متوسط را روی شعله گاز قرار می دهیم و کمی روغن یا کره می ریزیم و اجازه می دهیم داغ شود و بعد به اندازه یک ملاقه از خمیر پنکیک داخل ماهیتابه می ریزیم و صبر می کنیم تا بپزد و طرف دیگر آن را بر می گردانیم هر طرف پنکیک برای پختن به حدود یک و نیم دقیقه زمان نیاز دارد تا طلایی قهوه ای شود.

طرز تهیه پنکیک بلوبری با سس بلوبری و شربت افرا

طرز تهیه پنکیک بلوبری با سس بلوبری و شربت افرا

نکته: اگر دوست دارید پنکیک ها برشته تر و تردتر باشند می توانید اجازه دهید کمی بیشتر بپزند. تقریبا سه دقیقه برای هر طرف آن.این کار را تا زمانی که مایع پنکیک تمام شود ادامه می دهیم.

مرحله ششم: تزئین پنکیک ها
در نهایت پنکیک ها را با سس بلوبری و شربت افرا مزه دار می کنیم و خوشمزگی آن را دو چندان می کنیم شما می توانید سس بلوبری و شربت افرا را به صورت آماده تهیه کنید اما اگر دوست دارید آنها را در خانه تهیه کنید نحوه درست کردن آنها را بیان می کنیم.


طرز تهیه سس بلوبری

برای تهیه سس  بلوبری ابتدا صد گرم بلوبری  یخ زده را در یک ظرف نسوز می ریزیم و شصت و پنج گرم شکر و نصف آب یک لیموی تازه را روی بلوبری ها می پاشیم. سپس ظرف را روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا بلوبری ها به جوش بیایند .زمانی که بلوبری ها می جوشند آن ها را مدام با قاشق چوبی  هم می زنیم و با پشت قاشق آن ها را له می کنیم تا نرم شوند. اجازه می دهیم حدودا پنج دقیقه  بلوبری ها بجوشند تا قوام بیایند. طوری که وقتی کفگیر را به ته قابلمه می کشیم جای آن باقی بماند. بلوبری ها را درهمان ظرف له می کنیم و بعد از له کردن از یک صافی رد می کنیم تا هسته و پوستشان جدا شود. سپس سسی را که از الک رد شده می گذاریم تا سرد شود

نکته:  اگر بخواهید می توانید بلوبری ها  را له نکنید و بدون اینکه شکلشان را از دست بدهند همین طوری استفاده کنید که در این صورت سس کمتری خواهید داشت.

طرز تهیه پنکیک بلوبری با سس بلوبری و شربت افرا
 


طرز تهیه شربت افرا

برای تهیه شربت افرا ابتدا در یک قابلمه نسبتا بزرگ دو پیمانه شکر سفید و یک پیمانه شکر قهوه‌ ای می ریزیم و بعد یک چهارم پیمانه عسل یا شربت ذرت و یک ونیم پیمانه آب گرم به آن اضافه می کنیم و قابلمه را روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا محتویات آن به جوش بیایند. سپس شعله گاز را کم کرده و اجازه می دهیم تا این ترکیب برای هشت تا ده دقیقه بجوشد. در این مدت، گاهی آن‌ها را هم می زنیم. حالا قابلمه را از روی گاز برمی داریم و پنج دقیقه صبر می کنیم تا خنک شود. سپس  یک قاشق چای خوری عصاره وانیل و یک قاشق چای خوری عصاره افرا را به آن اضافه کرده و هم می زنیم. در این مرحله شربت افرای ما آماده است.

نکات مهم برای تهیه شربت افرا
شما می‌توانید شربت افرا را برای یک تا دو ماه در یخچال نگهداری کنید.
 
  • عسل، بافت شربت افرا را رقیق‌تر می‌کند؛ اما اگر می‌خواهید یک شربت افرای غلیظ داشته باشید، بهتر است شربت ذرت استفاده کنید.
  • می توانید عسل را حذف کنید.
  • با افزودن مقداری کره می‌توان یک شربت افرای کره‌ای داشت. برای این کار، کافی است یک قاشق غذا خوری کره را به‌ همراه آب و شکر در مرحله اول در قابلمه بریزیم.
  • هر بار قبل از استفاده، شربت افرا را زودتر از یخچال در بیاورید تا به دمای محیط برسد.
  • در برخی طرز تهیه‌ ها شکر را در کف یک ماهیتابه می‌ریزند و به‌صورت یکنواخت پخش می‌کنند. آن را روی شعله متوسط گاز قرار می‌دهند تا کم کم ذوب و قهوه‌ای رنگ شود. سپس شکر قهوه‌ای و آب را در یک قابلمه دیگر روی حرارت می‌ گذارند تا بدون هم زدن، حل شود. در ادامه شکر کاراملی شده را به آن می‌افزایند و اجازه می‌دهند تا شیره غلیظ شود. پس از برداشتن شیره از روی حرارت، عصاره وانیل یا افرا و کمی کره را در آن می‌ریزند.
 
طرز تهیه پنکیک بلوبری با سس بلوبری و شربت افرا

مرحله آخر: سرو و تزئین
بعد از اینکه پخت پنکیک ها تمام شد، آنها را در یک بشقاب روی هم قرار می دهیم و روی پنکیک آخری چند تکه کره نرم شده می گذاریم و کمی سس بلوبری و شربت افرا که از قبل همان طور که اشاره شد از یخچال بیرون آوردیم و روی پنکیک ها می ریزیم. حالا صبحانه لذیذ ما آماده است و می توانید با یک فنجان قهوه آن را سرو کنید.

طرز تهیه پنکیک بلوبری با سس بلوبری و شربت افرا



منبع:

بخش آشپزخانه ایرانی سایت راسخون
نسخه چاپی