چگونه صحبت کردن با نوزاد به او در یادگیری زبان کمک می کند
آیا می دانید بعضی از متخصصان رشد و تکامل بر این عقیده اند که یادگیری زبان از رحم مادر شروع می شود؟ احتمالاً فرزندتان آهنگ صدا، لهجه، تغییر حالت صدای شما و موارد دیگر را در حین قرار داشتن در رحم شنیده و احساس می کند. پس از به دنیا آمدن تکامل زبانی پیشرفت کرده و تنها با اختصاص وقت برای صحبت با فرزندتان به او کمک می کنید روز به روز بیشتر بیاموزد.
 
کودک حتی پیش از آنکه در واقع بتواند صحبت کند، قادر به برقراری ارتباط می باشد. شما از طریق صحبت کردن منظم با فرزندتان به این روند کمک می کنید. صحبتهای بچگانه با فرزندتان نداشته باشید، بلکه با لحنی محاوره ای و دوستانه که گوشنواز می باشد با او صحبت نمایید. شاید متوجه این موضوع نشوید اما فرزند شما به هر یک از حرکات و صداهایتان توجه دارد.
 

سال نخست: از بدو تولد تا 3 ماهگی

نوزادان با شروع به قان و غون کردن، حباب درست کردن و تولید صداهای جیغ مانند با اطرافیان خود ارتباط برقرار می کنند. در واقع آنها سعی در تقلید از شما می کنند. در طول روز با فرزند خود صحبت کنید. نمی دانید چه بگویید؟ می توانید در مورد روز خود و آنچه انجام می دهید صحبت کنید («حالا وقتشه که لباس ها رو از لباسشویی دربیارم»)، آواز بخوانید یا حتی با فرزند خود همانند دوستتان گپ و گفت کنید. نکته مهم آن است که فرزندتان صحبت کردن شما را می شنود بنابراین موضوع گفتگو به خودتان بستگی دارد. مهم است که کودک صدای شما را و نه صدای تلویزیون و رادیو را بشنود. یادآوری می شود که صحبت با تلفن همان تأثیر را نخواهد داشت.
 

سال نخست: 3 تا 6 ماهگی

در این ماه ها رشد و تکامل نوزاد با سرعت بالایی در حال پیشرفت بوده و با وجود آنکه هنوز نمی تواند صحبت کند، اما درک او از نقش زبان افزایش یافته است. اکنون او متوجه شده است که صحبت کردن راهی برای برقراری ارتباط و درک یکدیگر است. هنگامی که با کودک خود صحبت می کنید، با او تماس چشمی برقرار نموده و ببینید که چگونه سعی می کند صدای شما را تقلید کند. هنگامی که سعی داشته صداهای شما را تکرار کند مجدداً آنها را تکرار و به او بازگردانید. این عمل تقویتی به کودک اجازه می دهد بداند که با شما ارتباط برقرار کرده است که خود بخش مهم رشد به حساب می آید.
 
هنگام صحبت، بازی و آموزش کودک خود، نام او را صدا بزنید. همانطور که معنای کلمات را عنوان می کنید و به آنها معنا می دهید، کودک نیز آنها را اینگونه یاد می گیرد. به عنوان مثال هنگامی که به کودک خود آینه نشان می دهید، نام او را صدا بزنید. زمانی که به او یک اسباب بازی نشان می دهید از واژه هایی مانند «نرم»، «نارنجی» و «گرد» برای توصیف توپ مورد علاقه او استفاده کنید.
 

سال نخست: 6 تا 9 ماهگی

اکنون دیگر کودک شما با بزرگتر شدن و درک بیشتر زبان، واژه ها را به تنهایی امتحان خواهد کرد. از او واژه هایی مانند «دادا» یا «بابا» را پیش از واژه ی «ماما» خواهید شنید، تنها به این دلیل که اصوات «د» و «ب» در این سن به کنترل دهانی کمتری نیاز دارند. اکنون فرزندتان به قدر کافی بزرگ شده است که به هنگام عصبانیت شما، متوجه لحن حاکی از نارضایتی تان باشد. حتی ممکن است در پاسخ به آن شروع به گریه کند. هنگامی که خوشحال هستید و با لحن شاد صحبت می کنید، در پاسخ لبخند او را دریافت خواهید کرد. او در حال درک این موضوع است که زبان و احساسات به یکدیگر متصل بوده و با یکدیگر ارتباط دارند.

چگونه صحبت کردن با نوزاد به او در یادگیری زبان کمک می کند
 

سال نخست: 9 تا 12 ماهگی

تا به حال فرزند شما احتمالاً چند واژه را یاد گرفته است. با وجود آنکه نمی تواند آنها را به درستی بیان کند، اما معنایشان را می داند و در آینده از آنها استفاده خواهد کرد. «نه»، «ماما»، «بابا» و «بای بای» شاید در زمره واژه هایی باشند که او آنها را به صورت کودکانه بیان می کند. همچنین ممکن است جهت تأکید بر معنای کلمات، آنها را با تغییر حالت بدنی بیان کند، مثلاً زمانی که بخواهد کسی او را در آغوش بگیرد دستان خود را به سمت بالا دراز می کند.
 
مهم آن است که شما با صحبت کردن با فرزندتان به تقویت احساس اینکه دیگران او را درک می کنند کمک کنید. زمانی که چیزی را با زبان کودکانه خود بیان می کند به گفته هایش توجه کرده و به او نشان دهید که آنچه می گوید برایتان مهم است. با این کار به او آموزش می دهید که صحبت کردن و برقراری ارتباط دارای ارزش هستند و بدین ترتیب کودک نیز نحوه جریان یافتن زبان را مدلسازی خواهد کرد.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏
نسخه چاپی