نحوه آرام ساختن نوزاد مبتلا به قولنج یا کولیک
ابتلاء کودک به قولنج یا کولیک می تواند برای والدین فوق العاده استرس زا و مستأصل کننده باشد. زمانی گفته می شود که نوزاد سالم دچار قولنج شده است که به مدت سه ساعت یا مدت زمان بیشتری در روز، سه روز یا روزهای بیشتری در هفته و به مدت سه هفته یا بیشتر (و اغلب در مدت زمان طولانی تر) شروع به گریه نماید. این الگو از ماه نخست شروع شده و معمولاً پیش از رسیدن به شش ماهگی رفع می شود. گریه اغلب در یک ساعت مشخص در روز شروع می شود. امکان ابتلاء به قولنج در پنجاه درصد از نوزادان وجود دارد، بنابراین قطعاً شما در این مبارزه تنها نیستید!
 
دلایل بروز قولنج به طور کامل مشخص نشده است. علل محتمل این عارضه متفاوت بوده و حساسیت غذایی یا آلرژی، عدم تکامل یا عدم بلوغ سیستم عصبی، عدم تکامل دستگاه گوارش و گاز روده را شامل می شود. قولنج خود یکی از علائم بازگشت اسید معده به مری یا بیماری رفلاکس معده و مری (GERD) در نوزادان است. به منظور رفع نگرانی از ابتلاء به بیماری رفلاکس اسید معده حتماً به پزشک اطفال مراجعه کنید. رفلاکس اسید معده می تواند با دارو و تغییرات غذایی ساده درمان شود.
 
آیا می دانید در صورت ابتلاء فرزندتان به قولنج چه اقداماتی می توانید جهت کمک به تسکین از درد و گریه او انجام دهید؟ از آنجا که علل زیادی موجب بروز قولنج می شوند، روش های تسکینی به اثبات رسیده زیادی نیز وجود دارد اما یک درمان خاص برای همه نوزادان کاربرد نخواهد داشت.
 

در آغوش گرفتن و حمل نوزاد به اطراف

از یک آغوشی یا سایر وسایلی که می توان نوزاد را به خود ببندید استفاده کنید به طوری که دستانتان آزاد باشد. چند سبک را امتحان کنید و ببینید کدامیک برای شما بهتر است، چرا که در ابتدا ممکن است برخی از روشها راحت به نظر نرسند. بعضی از نوزادان با قرار گرفتن رو به بدن مادر یا با شنیدن صدای قلب او درست مثل آنچه در رحم تجربه کردند آرام می شوند.
 
نحوه آرام ساختن نوزاد مبتلا به قولنج یا کولیک


استفاده از صدای سفید

در حالی که نوزاد در نزدیک تان است از جاروبرقی استفاده کنید یا او را سوار اتومبیل کرده و به اطراف ببرید یا فرزندتان را (در صندلی مخصوص خودرو) بر روی زمین نزدیک ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی یا خشک کن قرار دهید. یک دستگاه تولید کننده صدای سفید یا یک سی دی حاوی صدای آرام بخش طبیعت نیز ممکن است به شما در این امر کمک کنند.
 

انتقال نوزاد به مکانی ساکت و آرام

می توانید رویکردی عکس آن را پیاده کنید و سعی کنید فرزندتان را در محیطی آرام و کم نور قرار دهید. نوزادی که هنوز سیستم عصبی او تکامل نیافته است امکان دارد در طول روز با نور زیاد، سر و صدا و حرکت مداوم بیش از حد تحریک شود. با صدای آرام صحبت کنید و ترانه های آرامبخش برایش بخوانید.
 

تغذیه نوزاد با مشاهده اولین نشانه های گرسنگی

زمانی که فرزند نوزادتان علائم گرسنگی را از خود نشان داد بلافاصله او را تغذیه کنید. نوزادان می توانند هوای زیادی را در حین گریه ناشی از گرسنگی یا هنگام گرسنگی بیش از حد فرو دهند و این هوا در بدن آنها تبدیل به گاز می شود.
 

حذف برخی مواد غذایی از رژیم غذایی خود

چنانچه فرزندتان را با شیر خود تغذیه می کنید سعی کرده لبنیات یا سایر مواد حساسیت زا متداول از جمله گندم، تخم مرغ، سویا، بادام زمینی، آجیل یا ماهی را از رژیم غذایی تان حذف کنید. به طور کلی 3 هفته طول می کشد تا نشانه های بهبودی نمایان شود، بنابراین تسلیم نشوید. همچنین شاید بهتر باشد کافئین را از رژیم غذایی خود حذف کنید. سایر علائم آلرژی در نوزاد شامل بثورات پوستی، اگزما و استفراغ می باشد. مادرانی که از شیر خود فرزندشان را تغذیه می کنند می توانند مواد غذایی متداول که موجب تولید گاز می شوند (مواد غذایی نفاخ) یا مواد اسیدی مانند سبزیجات خانواده کلم، لوبیا، گوجه فرنگی و مرکبات را از رژیم غذایی خود حذف کنند.
 

تغییر شیر خشک

در صورتی که فرزند خود را با شیر خشک مبتنی بر شیر تغذیه می کنید، نمونه مبتنی بر سویا یا برعکس را امتحان کنید.
 

مد نظر قرار دادن محصولات پروبیوتیک

در مورد پروبیوتیک ها با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. پروبیوتیک جدیدترین نوع درمان قولنج به حساب می آید. پروبیوتیک ها می توانند باکتری های مفید روده را فراهم سازند. این مواد شاید بتوانند به نوزادانی که دستگاه گوارش آنها هنوز به تکامل نرسیده است کمک کنند.
 

بکارگیری روش های اثبات شده

روش های تسکین دهنده سنتی قولنج از جمله آروغ گرفتن نوزاد پس از هر مرتبه تغذیه، حرکت دوچرخه ای پاهای نوزاد جهت کمک به رفع گاز تجمع یافته در دستگاه گوارش همیشه ارزش امتحان کردن را دارند. با پزشک خود در خصوص قطره های رفع گاز یا باد شکم صحبت کنید، از روش «مخصوص قولنج» استفاده کنید به این صورت که نوزاد را بر روی بازوی خود خوابانده به گونه ای که شکم او رو به پایین و سر او بر روی دست شما قرار گیرد و پاها رو به پایین آویزان شوند، آنگاه در این حالت پشت او را بمالید.

نحوه آرام ساختن نوزاد مبتلا به قولنج یا کولیک

مراقبت از خود را فراموش نکنید. مراقبت از نوزادی که دچار قولنج شده است کار سخت و طاقت فرسایی هم به لحاظ جسمی و هم روانی است. کمک دوستان و خویشاوندان خود جهت نگهداری از فرزندتان را حتی برای 15 دقیقه هم که شده بپذیرید به طوری که بتوانید دوش آب گرمی گرفته یا یک فنجان چای بنوشید. و چنانچه لازم است فرزندتان را در گهواره گذاشته تا به خود استراحت بدهید. یک پدر یا مادر عصبانی، خسته و مستأصل تنها این احساسات را به نوزاد خود منتقل می کند.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏
نسخه چاپی