طرز تهیه برگر سبزیجات

برگر سبزیجات


مواد لازم برای تهیه برگر سبزیجات
مواد غذایی مقدار
عدس پخته شده یک پیمانه
هویج کوچک چهار عدد
جعفری بیست شاخه
گردو پنج عدد
قارچ صد و پنجاه گرم
تخم مرغ یک عدد
بلغور جو( جو شکسته) نصف پیمانه
پنیر ورقه ای به تعداد لازم
آرد گندم یک و نیم قاشق غذا خوری سر پر
پودر سیر یک قاشق غذا خوری
فلفل قرمز نصف قاشق چای خوری
نان برگر به تعداد لازم
عصاره گوشت بره یک و نیم عدد


طرز تهیه برگر سبزیجات

در این مطلب قصد داریم طرز تهیه یک برگر گیاهی را به شما عزیزان آموزش دهیم. این برگر یکی از انواع برگرهای گیاهی است که بسیار خوشمزه و متفاوت است و اگر رژیم غذایی خاصی دارید یا گیاه خوار هستید می توانید از این غذا استفاده کنید. سعی کنید تعداد غذا های گیاهی را در برنامه غذایی تان افزایش دهید تا سالم تر و شاداب تر به زندگی ادامه دهید.

نکته: اگر دوست دارید برگر گیاهی را با طعم گوشت، سبزیجات یا حتی زعفران میل کنید می توانید در تهیه آن از عصاره های مورد علاقه تان استفاده کنید.

مرحله اول: مخلوط کردن قارچ و عدس
اولین کاری که برای تهیه این برگر باید انجام دهیم مخلوط کردن قارچ و عدس است پس صد و پنجاه گرم قارچ و یک پیمانه عدس را داخل غذا ساز می ریزیم تا خوب باهم ترکیب شوند. در طول این فرایند چند بار غذا ساز را خاموش می کنیم و مواد را کمی هم می زنیم و دوباره دستگاه را روشن می کنیم این کار باعث می شود تا مخلوطی کاملا صاف و یک دست داشته باشیم.

طرز تهیه برگر سبزیجات

نکته: قارچ و عدس هر دو به صورت پخته شده هستند می توانید به جای پختن قارچ ها آن ها را با کره سرخ کنید بستگی به شما دارد.

نکته: در تهیه کوکوها و یا برگرها مواد آن را باید با دست بکوبیم تا انسجام کافی را داشته باشند اگر داخل غذا ساز بریزیم وا میروند ولی در این برگر برای تهیه مخلوط یک دست عدس و قارچ آن ها را باید داخل غذا ساز بریزیم.

مرحله دوم: اضافه کردن هویج و بلغور جو
بعد از مخلوط شدن عدس و قارچ که حالت چسبندگی دارند آن را به یک کاسه نسبتا بزرگ انتقال می دهیم و چهار عدد هویج پخته شده را که با قسمت درشت رنده، رنده کردیم و نصف پیمانه بلغور جو را به مخلوط قارچ و عدس اضافه می کنیم.

نکته: جو شکسته را باید به مدت هفده تا بیست دقیقه بپزیم تا نرم شود.

مرحله سوم: مزه دار کردن مواد آماده شده
در این مرحله مواد را مزه دار می کنیم یعنی یک قاشق غذا خوری پودر سیر اضافه می کنیم و بعد یک و نیم قاشق غذا خوری سر پر آرد می ریزیم و هم می زنیم و وسط مواد یک حفره ایجاد می کنیم و یک عدد تخم مرغ را در داخل حفره می شکنیم و بعد با نصف قاشق چای خوری فلفل قرمز به موادمان عطر می دهیم و حالا یک و نیم عدد عصاره بره را به صورت پودر اضافه می کنیم و در آخر پنج عدد گردوی له شده و چند شاخه جعفری ساطوری شده را می ریزیم.

طرز تهیه برگر سبزیجات

طرز تهیه برگر سبزیجات

نکته: دلیل اینکه جعفری را داخل غذا ساز نمی ریزیم این است که جعفری که از خانواده سبزی های نرم هست مثل ریحان، گشنیز و ... مزه قوی دارد و اگر آن را داخل غذا ساز بریزیم به مزه های دیگر غالب می شود و غذا طعم جعفری می دهد این در حالی است که ما می خواهیم مزه ها را تفکیک کنیم. به خاطر همین با چاقو آن را خرد می کنیم.

مرحله چهارم: پخت برگر های آماده شده
در این مرحله ماهیتابه را روی گاز می گذاریم تا داغ شود و بعد روغن می ریزیم و حرارت را کم می کنیم تا مواد را با گوشت کوب دستی بکوبیم و به صورت خمیر نرم در بیاورم.

نکته: این برگر اصلا قابل مقایسه با برگر گوشت نیست به خاطر موادی که  در آن استفاده شده پر از خاصیت است و کیفیت و ارزش غذایی بالایی دارد.

وقتی مواد خوب باهم مخلوط شدند و به انسجام و چسبندگی مورد نظر رسیدند کمی از مواد را بر می داریم و به شکل برگر در می آوریم و بعد داخل روغن می گذاریم و سرخ می کنیم. یکی از راه هایی که می توانیم متوجه شویم که برگر ها آماده هستند این است که انگشتمان روی برگر می زنیم اگر فرو رفتگی ایجاد نشد به معنی آماده شدن برگر است. به این ترتیب برگر ها را سرخ می کنیم.

طرز تهیه برگر سبزیجات

مرحله آخر: سرهم کردن و سرو غذا
حالا وقت سر هم کردن ساندویج گیاهیمان است. یک عدد نان باگت گرد را برش می زنیم بعد لای آن دو قاشق مربا خوری سس می ریزیم بعد یک عدد برگر می گذاریم و دوباره کمی سس روی آن می ریزیم بعد دو عدد پنیر چدار ورقه ای روی آن می گذاریم و در آخر کمی کاهو یا هر سبزیجاتی که باب میلتان باشد اضافه می کنیم و حالا برگر گیاهی ما آماده است.

نکته: سسی که ما در اینجا درست کردیم از مقداری سس گوجه فرنگی، خردل ملایم و ماست موسیر درست شده است.

نکته: شما هر پنیری که دوست داشته باشید می توانید استفاده کنید.

امروز یاد گرفتید که با سبزیجات مفید چطور می توانید یک برگر گیاهی خوشمزه و سالم درست کنید. امیدواریم که از این دستور غذایی خوشتان آمده باشد و حتما درست کنید و از خوردن آن لذت ببرید.
نسخه چاپی