طرز تهیه راتاتویی

راتاتویی


مواد لازم برای تهیه سس راتاتویی
مواد غذایی مقدار
روغن زیتون به مقدار لازم
پیاز سفید خرد شده نصف یک عدد
سیر ورقه ای شده دو حبه
آویشن تازه یک دوم قاشق چای خوری
فلفل چیلی نگینی دو قاشق غذا خوری
پاپریکا دودی به مقدار لازم
نمک به مقدار لازم
فلفل سیاه به مقدار لازم
رب گوجه فرنگی یک قوطی کوچک
آب یک پیمانه

مواد لازم برای تهیه راتاتویی
مواد غذایی مقدار
بادمجان یک عدد
کدوی زرد یک عدد
کدوی سبز یک عدد
گوجه فرنگی کوچک سفت سه عدد
پیاز قرمز کوچک یک عدد
سس سه قاشق غذا خوری سر پر
روغن زیتون به مقدار لازم
نمک به مقدار لازم
فلفل سیاه به مقدار لازم
آویشن تازه به مقدار لازم


طرز تهیه راتاتویی

امروز می خواهیم طرز تهیه یک راتاتویی خوشمزه را به شما دوستان عزیز آموزش بدهیم، راتاتویی یک غذای گیاهی و سنتی فرانسوی است که ریشه اش به شهر نیس برمی گردد. این غذای گیاهی که از سبزیجات مختلف درست می شود بسیار خوشمزه و خوش قیافه است و مطمئن باشید حتی نظر کسانی را که فقط غذاهای گوشتی دوست دارند هم به خودش جلب می کند.

حالا برویم سراغ تهیه کردن این غذای خوشمزه.

مرحله اول: طرز تهیه سس
اول از همه سس را درست می کنیم پس یک ماهیتابه متوسط بر می داریم و روی حرارت بالا می گذاریم بعد کمی روغن زیتون داخل آن می ریزیم بعد نصف یک عدد پیاز سفید خرد شده، دو حبه سیر ورقه ای شده، یک دوم قاشق چای خوری آویشن تازه و دو قاشق غذا خوری فلفل چیلی نگینی یا فلفل دلمه ای یا فلفل هالوپینا خرد شده می ریزیم و در آخر کمی پاپریکا دودی، نمک و فلفل سیاه و یک قوطی کوچک رب گوجه فرنگی اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم بعد یک پیمانه آب می ریزیم و به مدت پنج تا هفت دقیقه مواد را می پزیم تا غلظتی را که می خواهیم داشته باشیم و مزه ها خوب باهم ترکیب شوند.

طرز تهیه راتاتویی

مرحله دوم: آماده کردن مواد اصلی غذا
وقتی سس آماده شد می رویم سراغ سبزیجات، ما در این جا یک عدد بادمجان، یک عدد کدوی سبز، یک عدد کدوی زرد، سه عدد گوجه فرنگی کوچک سفت و یک عدد پیاز قرمز کوچک داریم.

نکته: بهتر است از سبزیجاتی استفاده کنید که قطر نسبتا مشابهی داشته باشند تا وقتی برش می زنیم و بعد از پختن کنار هم می گذاریم یک بشقاب مرتب داشته باشیم.

سبزیجات را با استفاده از یک چاقوی تیز یا رنده ماندولین به صورت حلقه حلقه برش می دهیم.

مرحله سوم: سرهم کردن مواد اصلی با سس
بعد سه قاشق غذا خوری سر پر از سس را در یک ماهیتابه بزرگ می ریزیم و با قاشق همه جای آن پخش می کنیم تا یک لایه تقریبا هم سطح داشته باشیم بعد سبزیجات را تا جایی که امکان دارد به صورت مساوی روی سس و دور تا دور ماهیتابه می چینیم تا به مرکز آن برسیم.

نکته: منظور از مساوی بودن این است که یک حلقه کدوی سبز، یک حلقه کدوی زرد، یک حلقه بادمجان، یک حلقه پیاز و یک حلقه گوجه فرنگی را به صورت مورب روی سس می چینیم.

طرز تهیه راتاتویی

طرز تهیه راتاتویی

مرحله چهارم: پخت راتاتویی
بعد از این که سبزیجات را روی سس چیدیم با کمی روغن زیتون، آویشن تازه چیده شده و نمک و فلفل سیاه آن را مزه دار می کنیم. بعد با یک کاغذ پوستی یا اگر ماهیتابه در دارد روی آن را می پوشانیم و داخل فر می گذاریم تا به مدت حدودا پانزده دقیقه با دمای سیصد و هفتاد و پنج درجه فارنهایت بپزد.

نکته: وسط کاغذ را به صورت یک دایره کوچک ببرید.

وقتی راتاتویی پخت آن را از فر بیرون می آوریم و کاغذ پوستی یا در را از روی آن بر می داریم بایستی خیلی داغ باشد و همه سبزیجات رنگشان را خوب حفظ کرده باشند و باید یک بافت نرم خیلی خوشمزه داشته باشند.

طرز تهیه راتاتویی

طرز تهیه راتاتویی

طرز تهیه راتاتویی

اگر می خواهید کنار غذای اصلی سرو کنید می توانید با ماهیتابه سر میز ببرید و اجازه دهید هر کس که بخواهد و به هر اندازه ای که دوست داشته باشد میل کند و اگر می خواهید به عنوان پیش غذا سرو کنید می توانید چند قاشق از سبزیجات آن را در یک ظرف مناسب بریزید و کمی از سس خوشمزه آن و آویشن تازه روی آن بریزید و در آخر کمی روغن زیتون برای تزئین اضافه کنید و حالا تنها کاری که باید انجام دهید این است که از خوردن راتاتوی دلچسب لذت ببرید.
این غذا بسیار زیباست و از کلی رنگ های متفاوت تشکیل شده است. می توانید آن را با نان تست میل کنید این غذا را به همراه غذاهای دیگر هم می توانید سرو کنید مانند ماهی، چون خیلی اسیدی است و یه بافت کره ای و شیرین دارد و چربی آن از روغن زیتون حاصل شده است.  این غذا بسیار است و به دلیل داشتن سبزیجات مناسب فصل تابستان می باشد.
نسخه چاپی