8 نکته مهمی که باید در هنگام روزه داری رعایت کنید
روزه گرفتن بخش مهمی از آداب  مذهبی مسلمانان محسوب می شود و بر هر مرد و زن مسلمان واجب است تا در ماه مبارک رمضان روزه بگیرد. با این حال ، اگر شرایط سلامتی شما- از جمله بارداری ، شیردهی ، دیابت یا بیماری دیگر - به گونه ای است که مردد شدید آیا روزه باید بگیرید یا خیر بهتر است با توجه به عذر خود به مرجع تقلید و پزشک خود مراجعه کنید.  و اگر دارویی مصرف می کنید ، حتماً از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود بپرسید که آیا می توانید با خیال راحت آنها را کنار بگذارید یا در هنگام سحر یا افطار آن را میل کنید یا خیر.

روزه گرفتن در ماه رمضان به همان اندازه که یک تمرین جسمی است ، یک تمرین ذهنی است. اگرچه ممکن است در نحوه آماده سازی ذهن و بدن متفاوت باشیم ، در اینجا چند نکته وجود دارد که می تواند به شما در تنظیم روزه روزانه کمک کند:

8 نکته مهمی که باید در هنگام روزه داری رعایت کنید

 

1. به میزان کافی آب بنوشید

 سعی کنید چندین بار مایعات را در طول شب بنوشید ، حتی اگر خیلی احساس تشنگی نمی کنید؛ تشنگی نشانه ای است که بدن شما در حال حاضر کم آب است. مایعاتی را انتخاب کنید که حاوی کافئین نباشند ، زیرا نوشیدنی های حاوی کافئین می توانند باعث کمبود آب بدن شوند. به یاد داشته باشید ،در هنگام افطار، قبل از اینکه حواس شما به غذا پرت شود، برای باز کردن روزه تان، ابتدا آب بنوشید. 

اما ، مراقب باشید بیش از حد نیز آب ننوشید. نوشیدن بیش از حد مایعات می تواند الکترولیت های بدن شما را رقیق کرده و باعث ایجاد یک وضعیت بالقوه کشنده به نام مسمومیت با آب شود.

8 نکته مهمی که باید در هنگام روزه داری رعایت کنید
 

2. تنوع در تغذیه مهم است

افطار و سحری شما باید از تنوع غذایی برخوردار باشد. اکنون بیش از هر زمان دیگر ، بدن شما به جبران استرس روزه داری به تغذیه خوب نیاز دارد. غلات کامل ، سبزیجات ، میوه ها ، پروتئین بدون چربی ، چربی سالم (چربی گیاهان ، مانند روغن زیتون و آجیل) - همه اینها برای تأمین کلیه مواد مغذی مورد نیاز بدن مهم هستند.

8 نکته مهمی که باید در هنگام روزه داری رعایت کنید
 

3. اندازه غذا نیز مهم است

حدود 20 دقیقه طول می کشد تا بدن درک کند که به اندازه کافی غذا خورده است. بنابراین هنگام صرف افطار زیاده روی نکنید. با آرامش غذا خوردن و دقت کردن به زمانی که واقعا گرسنگی شما برطرف شده است، استرس کمتری به بدن وارد می کند و انرژی بیشتری نسبت به یکبار مصرف مقادیر زیاد به شما می دهد. پس بهتر است آرامتر و کمتر میل کنید و در طول شب در چند وعده کوچک غذا میل کنید. 

8 نکته مهمی که باید در هنگام روزه داری رعایت کنید
 

4- تحرک را فراموش نکنید

گرچه روزه گرفتن می تواند از نظر جسمی طاقت فرسا باشد ، اما سعی کنید کاملا کم تحرک نباشید. اگر به طور معمول در طول صبح تمرین می کنید ، آزمایش کنید ببینید می شود زمانی را بعد از افطار به ورزش اختصاص دهید یا خیر. ورزش های سنگین برای طول روز مناسب نیست زیرا به سرعت دچار کم آبی می شوید.  پیاده روی های کوتاه مدت کوتاه (رفتن به کلاسها یا انجام کارها) یا چند حرکت کششی می تواند کمک زیادی به حفظ انرژی شما در طول روز کند.

8 نکته مهمی که باید در هنگام روزه داری رعایت کنید
 

5. چند نکته مهم درباره وعدی سحری

یک وعده غذایی متعادل به پایدار ماندن قند خون کمک می کنند که انرژی خوبی به شما می دهد. برخی از عناصری که باید در برنامه خود در وعده سحری وارد کنید:

- غلات کامل - منابع شامل غلات سبوس دار ، نان سبوس دار ، برنج قهوه ای و بلغور جو دوسر است.

- میوه ها و سبزیجات تازه

- پروتئین - منابع شامل شیر ، ماست ، تخم مرغ 

- چربی سالم  مانند روغن زیتون
 

6. آنچه برای شما مفید است 

برنامه خواب مناسبی برای خود فراهم کنید تا هم انرژی را خود حفظ کنید و هم سیستم خواب تون به علت بیدار شدن در وعده سحری بهم نریزد تا بتوانید به کارهای روزانه تان برسید
 

7. به بدن خود دقت کنید

هر شخصی خصوصیاتی دارد و ممکن است با شیوه های مختلف غذا خوردن احساس بهتری داشته باشد. اگر در روزه داری مشکلی دارید حتما سعی کنید با پزشک تغذیه در میان بگذارید تا کمتر بدنتان دچار اختلال شود.


8. آخرین ، اما نه کم اهمیت ...

جشن بگیرید! این ماه شادترین ماه سال است! از وعده های غذایی در کنار دیگران لذت ببرید ، حسن نیت داشته باشید و با بدن خود و دیگران با صبوری برخورد کنید. 

منبع: بخش تغذیه راسخون
نسخه چاپی