8 فایده جسمانی و روانی روزه داری
یک تصور غلط در مورد روزه داری این است که باعث ضعف بدن می شود. برعکس ، روزه داری فواید زیادی برای بدن دارد. دانشمندان ثابت کرده اند که روزه گرفتن در ساعات خاص روز در کل ماه رمضان ، نتایج خوبی برای بدن به همراه دارد.

 برای مسلمانان ، روزه گرفتن در ماه رمضان واجب است. خداوند در قرآن کریم می فرماید:

یَاَیُّهَاالَّذِیۡنَ اٰمَنُوۡا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامَ کَمَا کُتِبَ عَلَی الَّذِیۡنَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُم. اٍیَّامًا مَّعْدُوْدَاتٍ. فَمَنْ کانَ مِنْکُمْ مَّرِیْضًا اَهَ عٰلٰی سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنَ اَیَّامٍ اُخَرَ. وٍعَلَی الَّذِیۡنَ یُطِیْقُوْنَهُ فِدْیَةٌ طَعَامُ مِسْکِیْنٍ. فُمَنْ تَطَوَّعَ خَیْرًا فَهُوَ خَیۡرٌلَّهُ. وَاَنْ تَصُوْمُوْا خَیۡرٌ لَّکُمْ اِن کُنْتُمْ تَعۡلَمُوۡنَ.

( قرآن: سوره 2 ، آیه 183-184 )

«ای افرادی که ایمان آورده‌اید! روزه بر شما نوشته شده، همان‌گونه که بر کسانی که قبل از شما بودند نوشته شد؛ تا پرهیزکار شوید. چند روز معدودی را (باید روزه بدارید!) و هر کس از شما بیمار یا مسافر باشد تعدادی از روزهای دیگر را (روزه بدارد) و بر کسانی که روزه برای آنها طاقت‌فرساست؛ (همچون بیماران مزمن، و پیرمردان و پیرزنان،) لازم است کفّاره بدهند: مسکینی را اطعام کنند؛ و کسی که کارِ خیری انجام دهد، برای او بهتر است؛ و روزه داشتن برای شما بهتر است اگر بدانید!»

همانطور که ​​از آیه فوق الذکر مشهود است ، کسانی که توانایی روزه داری مانند بیماری شدید ندارند ، مجاز به افطار و ترک روزه هستند. اما به واقع روزه داری فوایدی هم دارد که از نظر تا کنون به دور مانده است که در ادامه با برخی از آنها آشنا خواهید شد. 
 

 فواید روزه داری برای سلامتی

در زیر فواید سلامتی جسمی روزه داری در ماه رمضان آورده شده است:

چهار خطر عمده بیماری قلبی وجود دارد: فشار خون بالا ، سطح کلسترول بالا ، دیابت و چاقی ، که می تواند با روزه داری برطرف شود.

8 فایده جسمانی و روانی روزه داری
 

1. فشار خون:

روزه داری به کنترل فشار خون کمک می کند . مطالعات نشان می دهد که روزه داری می تواند به کاهش فشار خون کمک کند؛ در نتیجه ، خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد.

8 فایده جسمانی و روانی روزه داری
 

2. کنترل سطح کلسترول:

کلسترول بالا ممکن است منجر به ایجاد بیماری قلبی شود. وقتی سطح کلسترول بیش از حد در خون وجود داشته باشد ، ممکن است در دیواره رگ ها تجمع یابد و باعث بیماری معروف به تصلب شرایین شود که در آن عروق باریک می شوند و جریان خون در عضلات قلب دچار اختلال می شود. این موضوع ممکن است سبب ایجاد بیماری قلبی شود. روزه داری به کاهش سطح کلسترول کمک می کند و آن را در حد ایده آل حفظ می کند. این به نوبه خود خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد .

8 فایده جسمانی و روانی روزه داری
 

3. مهار دیابت:

دیابت ناشی از سطح بالای قند خون است که این بیماری نیز به نوبه خود منجر به ایجاد بیماری قلبی می شود. در طی ساعات ناشتایی ، بدن از قند ذخیره شده (به صورت گلیکوژن) در کبد استفاده می کند. مدت زمان مصرف بدن برای استفاده از این قند ذخیره شده حداکثر 8 ساعت است. در نتیجه ، سطح قند و خطر ابتلا به بیماری قلبی نیز کاهش می یابد .

8 فایده جسمانی و روانی روزه داری
 

4. کاهش وزن:

چاقی یکی از دلایل عمده منجر به بیماری های قلبی است. چاقی می تواند منجر به تولید مواد چربی در عروق شود ، بنابراین خون رسانی به قلب مسدود شده و منجر به نارسایی قلبی می شود.

در طی ساعت های ناشتایی طولانی مدت ، هنگامی که ذخیره گلیکوژن تخلیه می شود ، بدن شما شروع به استفاده از چربی برای انرژی به جای گلیکوژن می کند. این امر منجر به کاهش چربی بیش از حد بدن می شود ، وزن بدن را کاهش می دهد و در نهایت خطر ابتلا به بیماری قلبی کاهش می یابد.

8 فایده جسمانی و روانی روزه داری
 

5. هضم و کنترل اسید معده

روزه داری اسید معده را کاهش می دهد که به نوبه خود غذا را هضم می کند و باکتری ها را کاهش می دهد.روزه داری همچنین به حفظ سلامت روده کمک می کند . روزه گرفتن به مدت یک ماه در ماه رمضان ، تولید سلول های سفید خون را تحریک می کند. این بازسازی کل سیستم ایمنی بدن است . این امر بدن را در دفع انواع عفونت های باکتریایی و ویروسی تقویت می کند.
 

6. فواید روانشناختی:

هنگامی که افراد از عادت های ناسالم در ماه رمضان اجتناب می کنند ، خودکنترلی می کنند ، از افکار غیر ضروری پرهیز می کنند ، از نظر روانشناسی قدرت روانی بیشتری پیدا می کنند.
 

7. بهبود شناختی:

روزه داری شناخت و توانایی تفکر را بهبود می بخشد . این باعث کاهش سرعت تخریب نورون ، کاهش آسیب مغزی و بهبود عملکرد بعد از سکته مغزی می شود.
 

8.خشنودی خدا:

زیباترین فایده رضای خداست. خلوت کردن با پروردگار مشکلات روحی بسیاری را درمان می کند؛ کنترل امیال انسانی مسیری برای دست یافتن آزادی و رشد است. پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله) می فرماید پروردگار فرموده است: "کل عمل ابن آدم له إلا الصیام؛ فإنه لی وأنا أجزی به، والصیام جُنّة، وإذا کان یوم صوم أحدکم فلا یرفث، ولا یصخب، فإن سابّه أحد أو قاتله فلیقل: إنی امرؤ صائم، والذی نفس محمد بیده لخلوف فم الصائم أطیب عند الله من ریح المسک، للصائم فرحتان یفرحهما: إذا أفطر فرح، وإذا لقی ربه فرح بصومه"(هر عمل فرزند آدم برای اوست، غیر از روزه که برای من است و من پاداش آن را می دهم و روزه سپری است (در مقابل دوزخ یا گناهان) و چون روز روزهء یکی از شما باشد، باید ناسزا نگوید، و فریاد نکشد و با کسی درگیر نشود و اگر کسی او را دشنام داد یا با او جنگ کرد، باید بگوید: من روزه دارم و سوگند به ذاتی که جان محمد در دست اوست، همان بوی دهان روزه دار در نزد خداوند از بوی مشک نیکوتر است. و برای روزه دار دو شادی است که بدان شاد می‌شود، یکی که چون افطار کند شاد می شود و دیگری که چون پروردگارش را ملاقات کند به روزه اش شاد می‌گردد).
 

نتیجه گیری:

ما مسلمانان باید در تمام ماه رمضان روزه بگیریم. فواید آن فقط محدود به مذهب نیست. روزه داری با فواید جسمی و روانی بسیاری همراه است. به کاهش خطرات بسیاری از بیماری های خطرناک کمک می کند. ما باید رضایت خداوند را در هر کاری جستجو کنیم ، در این صورت خواهیم توانست نتایج مثبت واقعی را بدست آوریم.


منبع: بخش پزشکی سلامت راسخون
نسخه چاپی