از علت تا درمان پارگی پرده گوش

پارگی پرده گوش

منظور از پارگی پرده گوش وجود سوراخ، پارگی در پرده گوش یا غشای تیمپانیک است. غشای تیمپانیک بافت نازکی است که گوش میانی را از حفره گوش بیرونی جدا می کند. این غشا با ورود امواج صوتی به داخل گوش به ارتعاش در آمده و سپس با استفاده از استخوان های گوش میانی به مسیر خود ادامه می دهد.

چون این ارتعاشات به شما کمک می کند تا صداها را بشنوید، در صورتی که پرده گوش دچار آسیب دیدگی شود بدون شک شنوایی شما نیز دچار مشکل خواهد شد. پارگی پرده گوش را با نام سوراخ شدن پرده گوش نیز می شناسند. در موارد نادری عارضه پارگی پرده گوش ممکن است به کم شنوایی دائمی فرد منجر شود.1
 

علل پارگی پرده گوش

 
عفونت
علت اصلی و رایج بروز پارگی پرده گوش، عفونت است.

احتمال ابتلای کودکان به عفونت گوش بسیار بیشتر از بزرگسالان بوده و علت آن نیز به جمع شدن بیشتر مایعات در پشت پرده گوش باز می گردد.

فشار مایع جمع شده در پشت پرده گوش ممکن است باعث شکستن و پارگی غشای تمپانیک گوش فرد شود.
 
تغییرات فشار
فعالیت های دیگری نیز هستند که انجام آن ها هم ممکن است باعث سوراخ شدن گوش شوند.

نام دیگر پارگی که بر اثر فشار بیرون گوش و نامیزان بودن فشار داخل و خارج گوش اتفاق می افتد، باروتروما است.

فعالیت های دیگری که ممکن است باعث بروز باروتروما شود شامل موارد زیر می شود:

غواصی

امواج شدید

پرواز با هواپیما

رانندگی در ارتفاعات

ضربه شدید یا مستقیم به گوش

آسیب دیدگی یا تروما

یکی دیگر از علل بروز پارگی پرده گوش، آسیب دیدگی ها هستند.

هر گونه ضربه ای که به کناره های سر یا گوش وارد شود می تواند باعث بروز پارگی گوش شود.

مواردی که بیش از دیگر موارد موجب پارگی گوش می شوند:

ضربه به گوش

تصادفات رانندگی

افتادن بر روی گوش

آسیب دیدن در حین ورزش و مسابقات

قرار دادن هرگونه جسم خارجی مثل گوش پاک کن، خودکار، مداد، ناخن و فرو کردن آن نیز می تواند باعث آسیب دیدگی یا حتی پارگی پرده گوش شود. ترومای آکوستیک یکی از عوامل خطرناکی است با قرار دادن گوش در معرض صداهای بسیار بلند اتفاق می افتد. ترومای آکوستیک نیز می تواند یکی از علل بروز پارگی گوش باشد اما این مورد چندان رایج نیست و به ندرت اتفاق می افتد.1

از علت تا درمان پارگی پرده گوش

علائم پارگی پرده گوش

درد از علائم اصلی پارگی پرده گوش است. در برخی موارد این درد ممکن است شدید باشد. همچنین ممکن است در طول روز درد همچنان ادامه‌دار شود و یا افزایش یا کاهش داشته باشد.

معمولا هنگامی که درد از بین می‌رود، گوش شروع به تخلیه می‌کند. در نقطه‌ای که پرده گوش پاره شده است؛ آب مروارید، خونریزی و یا مایع پر شده ممکن است از گوش آسیب‌دیده تخلیه شود.

پارگی ناشی از عفونت گوش میانی معمولا باعث خونریزی می‌شود. این عفونت‌های گوش بیشتر در کودکان، افراد مبتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا و در مناطقی با کیفیت هوای پایین رخ می‌دهد.2
 

تشخیص پارگی پرده گوش

دکتر می‌تواند از چندین روش برای تعیین اینکه آیا پرده گوش شما پاره شده است یا نه؟ استفاده کند. برخی از این روش‌ها عبارتند از:

یک نمونه از مایع خارج شده از گوش را مورد آزمایش قرار می‌دهد، این در حالی است که پارگی پرده گوش در اثر عفونت به وجود آمده باشد.
 
امتحان اتوسکوپ
در این روش پزشک از یک دستگاه تخصصی با نور استفاده می‌کند تا به کانال گوش شما نگاه کند. در صورت وجود تغییرات آزمایش‌های لازم را انجام می‌دهد.
 
امتحان شنوایی
در این روش دکتر محدوده شنوایی و ظرفیت گوش میانی را بررسی می‌کند.
 
تمپانومتری
در این روش که با ایجاد تغییرات فشار هوا در کانال گوش صورت می‌گیرد؛ پزشک واکنش گوش شما را به تغییرات فشار می‌سنجد.2
 

درمان پارگی پرده گوش

درمان‌ پاره شدن پرده گوش معمولا برای بهبود یا کاهش درد و کم‌کردن یا از بین بردن عفونت است.
 
پچینگ یا وصله کردن
اصطلاح «پچینگ» به معنای قراردادن یک لایه‌ی نازک مثل وصله روی پرده‌ی گوش است. اگر پرده‌‌ی گوش، خودبه‌خود ترمیم نشود، پزشک از این روش استفاده می‌کند. در این روش، پزشک، صفحه‌ای نازک و مخصوص را روی پارگی این غشا قرار می‌دهد. این وصله، غشای پرده‌ی صماخ را تحریک می‌کند که مجددا رشد کند و پیوند بخورد.

از علت تا درمان پارگی پرده گوش
 
آنتی بیوتیک ها
آنتی بیوتیک، عفونت‌ها را از بین می‌برد که ممکن است این عفونت‌ها عامل پارگی پرده‌ی گوش باشد. این داروها از بروز عفونت‌های جدید پیشگیری می‌کنند؛ عفونت‌هایی که ممکن است ناشی از «پرفوراسیون» باشد. پزشک شما ممکن است آنتی بیوتیک های خوراکی یا قطره‌ گوش تجویز کند. حتی ممکن است هر دو را برای‌تان تجویز کند.
 
جراحی
در موارد نادر، ممکن است لازم باشد که حفره‌ پرده‌ گوش، کاملا ترمیم شود. ترمیم جراحی پرده‌ گوش، «تمپانوپلاستی» نام دارد. در جریان «تمپانوپلاستی»، جراح بافت‌هایی از سایر نواحی بدن برمی‌دارد و به پارگی و حفره‌‌ی پرده‌ی گوش پیوند می‌زند.3
 

درمان خانگی پاره شدن پرده گوش

در خانه می‌توانید با کمک گرما یا داروهای مسکن، درد پارگی پرده‌ی گوش را کمتر کنید. قراردادن کمپرس گرم و خشک روی گوش، چند بار در روز، می‌تواند باعث کاهش درد شود.

تاجایی‌که ضرورتی ندارد، از فین‌کردن (خارج‌کردن باد از بینی) فرایند ترمیم پرده‌ی گوش را می‌توانید، بهبود ببخشید. فین کردن، به پرده‌ گوش فشار وارد می‌کند. افزایش فشار روی گوش می‌تواند دردناک باشد و فرایند ترمیم پرده‌ گوش را به تأخیر بیاندازد.

از قطره‌هایی که بدون تجویز پزشک ارائه می‌شود، استفاده نکنید، مگر اینکه پزشک آنها را توصیه کند. اگر پرده‌ گوش شما پاره شده است، این قطره‌ها ممکن است، عمیقا وارد گوش شود. همین مسئله ممکن است باعث آسیب‌های بعدی شود.3
 

پیشگیری از پارگی پرده گوش

راه و نکات بسیاری وجود دارد که با انجام آن می توانید از پارگی پرده گوش تان به هر علتی پیشگری کنید.

تا زمان بهبود یافتن کامل گوش از شنا کردن بپرهیزید.

برای جلوگیری از بروز عفونت گوش تان را خشک نگه دارید.

در صورتی که دچار عفونت گوش شده اید بلافاصله سراغ اقدامات درمانی بروید.

اگر دچار سرماخوردگی یا عفونت سینوسی شده اید از پرواز با هواپیما بپرهیزید.

بعد از حمام برای جلوگیری از ورود آب به حفره گوش به آرامی از گوش پاک کن در خارج از گوش استفاده کنید.

برای تنظیم فشار بین داخل و خارج گوش، خمیازه، جویدن آدامس و استفاده از گوش گیر می تواند مؤثر باشد.

از اجسام خارجی برای تمیز کردن چرک گوش استفاده نکنید. (دوش گرفتن روزانه برای متعادل نگه داشتن میزان مایع گوش کفایت می کند.)

در صورتی که اطمینان دارد در طول روز در محیط های شلوغ و پر سر و صدای مثل ترافیک، کنسرت یا تئاتر قرار خواهید گرفت حتماً گوش گیر همراه خود ببرید.1

از علت تا درمان پارگی پرده گوش

عوارض پارگی پرده گوش

پارگی در پرده گوش ممکن است از مقدار بسیار کم شروع شده و به تدریج انتشار یافته و افزایش یابد. گاهی شنوایی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد یا موجب عفونت می‌شود. میزان از دست دادن شنوایی گوش متفاوت بوده و با میزان آسیب‌دیدگی پرده گوش ارتباط مستقیم دارد. برای مثال اگر فقط یک سوراخ کوچک در پرده گوش ایجاد شده باشد ممکن است فرد فقط کمی صداها را ناواضح بشنود.

هرچه سوراخ ایجاد شده بزرگتر شود تاثیرات بیشتری در میزان شنوایی فرد دارد. همچنین اگر علاوه ‌بر پرده صماخ، سه استخوان کوچک متصل به پرده گوش هم آسیب ببیند، میزان بیشتری از شنوایی تحت تاثیر قرار می‌گیرد.2

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.drdr.ir
3.www.chetor.com
نسخه چاپی