امامزاده احمد - هلیله بوشهر
امامزاده احمد، در شهرستان بوشهر، بخش مرکزی، شانزده کیلومتری جنوب غربی بندر بوشهر، در کنار ساحل روستای هلیله و روی طول جغرافیایی ۵۰ درجه و ۵۲ دقیقه و عرض جغرافیایی ۲۸ در جه و ۵۰ دقیقه در ارتفاع یک متری از سطح دریا قرار دارد. و دارای چشم انداز فوق العاده زیبا و دیدنی است.
 
بنایی زیبا و نوساز است به شکل چهار گوش و ابعاد9 در ۹ متر که در جانب شمالی آن، ایرانی واقع شده و دربش روبه شرق است؛ بالای سردر ورودی آن، بر روی تابلویی این عبارت دیده می شود:آرامگاه مطهر امازاده سید احمد از فرزندان موسی بن جعفر (علیه السلام).
 
در میان اتاق بقعه، چهار ستون، به ارتفاع چهار متر و به فاصله سه متری از همدیگر تعبیه شده که در میان آن، ضریح مطهر امامزاده به ابعاد 1 در 1.60 متر قرار دارد. کف و ازاره بنا از سنگ گرانیت پوشیده شده و بقیه دیوار، گچ اندود است. بر فراز بقعه، گنبد غنچه ای به قطر سه متر و ارتفاع پنج متر قرار دارد و نمای آن ایزوگام شده است. زمین زیارتگاه بیش از سیصد متر مربع وسعت دارد که دور تا دور آن دیوار بلوکی است. اهالی محله هلیله و دیگر محلات بوشهر به این مزار اعتقاد دارند و ایام پنج شنبه و تعطیلات به زیارتش می روند و به فاتحه خوانی و راز و نیاز می پردازند. راه آن خاکی و دارای امکاناتی چون آب و سرویس بهداشتی است و اطرافش درختان سرسبز فراوان دیده می شود.
 
منابع:
1. سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، فرهنگ جغرافیایی آبادی های کشور جمهوری اسلامی ایران، جلد ۱۱۰ (بوشهر) ص ۶.
2. دکتر محمد حسین پابلی یزدی، فرهنگ آبادی ها و مکان های مذهبی کشور، ص ۵۸۴.
3. دکتر محمد مهدی فقیه بحر العلوم گیلانی، دایرة المعارف بقاع متبرکه، ج اول، صص ۲۷-۵۲۶.
۴. مشاهدات نگارنده، مورخ ۱۳۸۹/2/15
 
منبع: زیارتگاه‌های استان بوشهر، دفتر دوم، غلامحسین هادی نژاد دشتی، انتشارات وثوق، چاپ اول، قم، 1388ش، صص 21-20
نسخه چاپی