از علت تا درمان قرمزی پوست صورت

علائم قرمزی پوست چگونه ظاهر می‌شوند؟

قرمزی پوست صورت در ناحیه‌ی گونه‌ها و روی استخوان بینی؛

مشخص بودن رگ‌های عنکبوتی و کوچک روی گونه و بینی؛

زبری، برآمدگی و جوش روی پوست به‌همراه احساس ناخوشایند سوختگی و گزیدگی؛

تخریب پوست، ناصافی پوست و ضخیم شدن پوست به‌ویژه در ناحیه‌ی بینی؛

قرمز شدن چشم‌ها، آب آمدن از آنها و تحریک‌شدن این ناحیه.1
 

چه کسانی بیشتر درمعرض قرمزی پوست صورت هستند؟

افرادی که پوست صورت رنگ‌پریده و بی‌رنگ دارند؛

زنان بیشتر در معرض دچار شدن به قرمزی پوست صورت هستند؛

مردان درصورت دچار شدن به قرمزی پوست صورت این مشکل را شدیدتر تجربه می‌کنند؛

کسانی که سریع سرخ می‌شوند و این حالت توأم با ایجاد گرما در پوست است؛

افرادی که الکل مصرف می‌کنند.1
 

شایع ترین علت قرمز شدن پوست

از شایع ترین علت قرمز شدن پوست می توان به خجالت، اضطراب، یا گرمای بیش از گرم اشاره کرد. با این حال، گرگرفتگی مکرر گاهی می تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه ای باشد. پوست برافروخته زمانی اتفاق میفتد که صدها رگ خونی ریز در زیر پوست گشاد شده یا بزرگ می شوند.

هنگامی که این رگ های خونی منبسط می شوند، به سرعت با خون بیشتری شده، که می تواند پوست را قرمز یا صورتی نشان دهد. برافروختگی یا سرخ شدن پوست احساس گرما و قرمزی سریع گردن، بالا قفسه سینه یا صورت شما را توصیف می کند.

این اثر بیشتر در مناطقی از بدن که رگ های خونی به پوست نزدیکتر است، مانند گونه ها و سینه، دیده می شود. پوست برافروخته ممکن است در اثر لمس احساس گرما و یا سوزش مختصری ایجاد کند. پوست برافروخته معمولاً بی ضرر و وضعیتی کوتاه مدت است، اما توجه به علائم دیگری که همراه با گرگرفتگی همراه است بسیار مهم است.

شایعترین دلایل برافروختگی یا علت قرمز شدن پوست، عبارتند از:

از علت تا درمان قرمزی پوست صورت
 
خجالت زدگی
وقتی افراد احساس اضطراب می کنند، ممکن است سرخ شدن را تجربه کنند.2
 
اختلالات غدد درون ریز
سیستم غدد درون ریز شامل غده هایی است که هورمون تولید می کنند. هورمون ها، پیام رسان های شیمیایی هستند که اطلاعات را از یک منطقه از بدن به منطقه دیگر می فرستند. این هورمون ها از طریق جریان خون عبور و به تنظیم طیف وسیعی از عملکردهای بدن کمک می کنند.

هنگامی که بدن هورمون بیش از حد یا کم تولید می کند، این امر تعادل آنها را مختل می کند. چندین اختلال غدد درون ریز باعث این تغییرات هورمونی می شود که می تواند منجر به طیف وسیعی از علائم گردد.

هرگونه اختلال غدد درون ریز ممکن است باعث برافروختگی شود. به عنوان مثال، سندرم کوشینگ باعث تولید بیش از حد کورتیزول در بدن می شود که می تواند باعث افزایش وزن در اطراف قفسه سینه و معده، دیابت، مشکلات بهداشتی قلب و گرگرفتگی شود.2
 
تحریک پوست یا واکنش آلرژیک
وضعیتی است که به نام درماتیت تماسی نامیده می شود و زمانی ایجاد می شود که چیزی پوست شما را لمس کند و یا باعث تحریک آن شود و یا همچنین باعث یک واکنش آلرژیک گردد. صورت، یک محل عادی و معمول برای درماتیت تماسی است.

مثلا صابون یا رنگ مو می تواند باعث تحریک پوست شود و باعث ایجاد شرایطی شود که به نام درماتیت تماسی شناخته می‌شود. اگر شما به چیزهایی که با صورت شما تماس پیدا می‌کنند آلرژی دارید و یا حساس هستید ، شما در معرض درماتیت تماسی آلرژیک هستید. علل رایج درماتیت تماسی آلرژیک عبارتند از پیچک سمی، عطر و لاتکس.3
 
واکنش به داروها
بعضی از داروها هنگامی که شما در خارج از منزل هستید می توانند باعث ایجاد حالت شبیه آفتاب سوختگی در پوست شوند. به طور مثال استفاده از یک دارو مانند کرم هیدروکورتیزون (یک استروئید) بیشتر از مدت زمان توصیه شده، می تواند یک واکنش پوستی ایجاد کند.3
 
آکنه روزاسه
آکنه مشکلی طولانی‌مدت است که می‌تواند پوست و گاهی چشم‌ها را تحت‌تأثیر قرار بدهد. آکنه روزاسه باعث ایجاد جوش و قرمزی می‌شود و در زنان و کسانی که پوست رنگ‌پریده و بیش‌ازحد سفید دارند، رایج‌تر است. آکنه روزاسه بیشتر برای افراد میان‌سال و مسن اتفاق می‌افتد.

برای رفع این مشکل باید به پزشک مراجعه کنید؛ ضمن اینکه آزمایش خاصی نیز برای تشخیص آن وجود ندارد. درمان قطعی برای آکنه روزاسه وجود ندارد، اما ژل بریمونیدین، لیزردرمانی و حتی آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند از شدت علائم بکاهند.

این مشکل نسبتا رایج است.

برآمدگی سفید و صورتی، قرمزی و زبری پوست صورت و بینی، افزایش خارش ازجمله نشانه‌های آکنه روزاسه است.

این مشکل هم با قرمزی پوست صورت همراه است.

برای درمان باید به پزشک عمومی مراجعه کنید.1

از علت تا درمان قرمزی پوست صورت
 
سلولیت
سلولیت صورت نوعی عفونت پوستی است که از بخش‌های دیگر بدن مانند دهان یا سینوس‌ها می‌آید و نیاز به درمان آنتی‌بیوتیکی دارد. از علائم سلولیت می‌توان به درد، قرمزی پوست، گرما و التهاب در ناحیه‌ی عفونی اشاره کرد. برای جلوگیری از پخش عفونت باید به پزشک عمومی یا مرکز فوریت‌های پزشکی مراجعه کرد تا مصرف آنتی‌بیوتیک هر چه زودتر شروع بشود.

بروز سلولیت چندان رایج نیست.

از علائم آن می‌توان به تب، خارش، قرمزی پوست، التهاب و درد در صورت اشاره کرد.

سلولیت همیشه با قرمزی پوست صورت همراه است.

برای درمان باید به پزشک عمومی مراجعه بشود.1
 
تب اسکارلت
تب اسکارلت همزمان یا بلافاصله بعد از عفونت استرپتوکوکی گلو رخ می دهد. به طور معمول در سراسر بدن بثورات پوستی قرمز وجود دارد (اما نه دست و پا). راش از برجستگی های ریزی تشکیل شده است که باعث می شود احساس “کاغذ سنباده” شود. علامت دیگر این وضعیت، زبان قرمز روشن است.2
 
پرکاری تیروئید
این وضعیت زمانی اتفاق میفتد که غده تیروئید بیش از حد هورمون تیروئید تولید کند. این بیماری به دلیل انواع بیماری ها از جمله بیماری خود ایمنی، تومورها، داروها، ید اضافی یا التهاب ایجاد می شود. علائم به دلیل میزان متابولیسم بیش از حد زیاد است که توسط هورمون زیادی ایجاد می شود.

علائم شامل ضربان قلب سریع، فشار خون بالا، لرزش دست، تحمل کم در برابر گرما، اسهال، کاهش وزن، عصبی بودن، بی قراری، مشکل خواب، موهای ریز یا شکننده، حالت تهوع و استفراغ و بی نظمی قاعدگی است.2
 
رگهای عنکبوتی
اگر از پوستتان در مقابل خورشید محافظت نکنید، اشعه های مضر می توانند به پوست شما آسیب برسانند. در طول سال ها، این آسیب ها جمع شده و بعد از چند سال، برخی از افرادی که پوست آسیب دیده ناشی از آفتاب دارند ، رگ های عنکبوتی شکل را در چهره خود مشاهده خواهند کرد.1
 

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

پوست قرمز شده معمولاً بی ضرر است، اما گاهی اوقات می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد. در صورت گرگرفتگی در شرایط بهتر است به پزشک مراجعه کنید:

وقتی که قرمزی پوست بیشتر یا بدتر می شود.

باعث خجالت، استرس یا اضطراب قابل توجهی می شود.

به نظر نمی رسد که به گرما، ورزش یا پاسخ های عاطفی مربوط باشد.

در کنار سایر علائم غیر قابل توضیح مانند اسهال یا ضربان تند قلب رخ می دهد.2

از علت تا درمان قرمزی پوست صورت

درمان قرمزی پوست صورت چگونه است؟

به‌محض مشاهده‌ی علائمی که عنوان شد، اقدام به پیگیری مشکل کنید. هر چقدر زودتر مشکل را پیگیری کنید، رفع آن ساده‌تر خواهد بود.

هر گونه قرمزی پوست صورت در نواحی چشم که به‌شکل سوختگی و آزردگی پوستی ایجاد می‌شود، باید سریعا درمان و رسیدگی بشود، زیرا غفلت می‌تواند روی بینایی فرد مبتلا اثر منفی بگذارد.

وقتی پوست دچار برافروختگی می‌شود، باید سریعا این مشکل را پیگیری کرد و تا قرمزی خفیف است و هنوز شدید نشده، این مشکل را رفع کرد.

پیگیری محرک‌های حساسیت‌زا نیز به درمان قرمزی پوست صورت کمک می‌کند.

لیزردرمانی هم به ازبین‌رفتن قرمزی و رگ‌هایی که روی صورت نمایان هستند، کمک می‌کند.1
 

پیشگیری از قرمزی پوست

پیشگیر از برافروختگی پوست همیشه آسان نیست، اما انجام موارد زیر ممکن است کمک کند:

ترک مصرف الکل

اجتناب از دمای شدید و لباس مناسب با آب و هوا

نوشیدن مایعات فراوان برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد و کمبود آب بدن

درمان هر بیماری پزشکی زمینه ای که ممکن است باعث برافروختگی پوست شود.

حفظ وزن و فشار خون سالم با ورزش منظم و داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل

یادگیری تکنیک های آرام سازی، مانند تمرینات تنفسی، هوشیاری و مراقبه، برای کنار آمدن با استرس

در مورد پوست برافروخته که مربوط به استرس، اضطراب یا واکنشهای عاطفی است، یک متخصص پزشکی می تواند در مورد روش های درمانی و روش هایی که ممکن است به شما کمک کنند، مشاوره دهد.2

پینوشتها
1.www.chetor.com
2.www.pezeshket.com
3.www.drmasoodjafari.com
نسخه چاپی