از موارد مصرف و عوارض کتوکونازول چه میدانید؟

موارد مصرف کتوکونازول

کتوکونازول یک داروی ضد قارچ است و با عفونت های قارچی مبارزه میکند.

کتوکونازول برای درمان عفونت های قارچی که در انگشتان دست یا پا ایجاد شده اند استفاده نمیشود. همچنین این دارو در درمان سرطان پروستات و یا سندرم کوشینگ کاربردی ندارد.

این دارو تنها زمانی باید مصرف شود که شما قادر به استفاده از سایر داروهای ضد قارچ نیستید. کتوکونازول میتواند باعث آسیب دیدگی جدی کبد شود؛ به گونه ای که بیمار نیاز به پیوند کبد پیدا کند و یا حتی منجر به مرگ بیمار شود.1
 

پیش از مصرف کتوکونازول

درصورت داشتن حساسیت نسبت به کتوکونازول یا داشتن بیماری کبدی نباید از این دارو استفاده کنید.

برای حصول اطمینان از مضر نبودن مصرف کتوکونازول در صورت داشتن هریک از موارد زیر به پزشک اطلاع دهید:

سابقه هرگونه بیماری کبدی

مشکلات مرتبط با غده آدرنال (فوق کلیه)

سابقه شخصی یا خانوادگی سندرم QT طولانی

درصورت مصرف برخی از آنتی بیوتیک ها، داروهای مرتبط با ریتم قلب، داروهای ضد میگرن، داروهای ضد مالاریا و یا داروهایی که برای درمان افسردگی یا بیماری های روانی بکار میروند.

مشخص نیست که کتوکونازول برای جنین مضر است یا نه. درصورتی که باردار هستید به پزشک اطلاع دهید.

کتوکونازول میتواند وارد شیر مادر شده و به نوزاد شیرخوار آسیب برساند. درطول مصرف این دارو از شیر دادن به نوزاد پرهیز کنید.

مصرف این دارو برای کودکان تنها با تجویز پزشک مجاز است.1

از موارد مصرف و عوارض کتوکونازول چه میدانید؟

راهنمایی‌های عمومی برای مصرف صحیح دارو

این دارو برای بیماری فعلی شما تجویز گردیده است. لذا از مصرف آن در موارد مشابه و یا توصیه آن به دیگران خودداری کنید.

قبل از مصرف این دارو در موارد زیر با پزشک خود مشورت نمایید:

• وجود هر گونه حساسیت به کتوکونازول یا دارو‌های مشابه آن مانند فلوکونازول و ایتراکو نازول و یا مواد دیگری مانند غذ‌ا‌‌ها، رنگ‌ها و مواد محافظ.

• به منظور جلوگیری از ناسازگاری دارویی در صورت استفاده از هر داروی دیگر پزشک معالج خود را مطلع سازید.

• در صورت حاملگی و شیردهی.

• در صورت ابتلاء به هر نوع بیماری به خصوص کمبود یا عدم وجود اسید معده، بیماری کبد و اعتیاد به الکل.

قبل از مصرف هر نوع داروی جدید یا به وجود آمدن هر نوع مسأله تازه به هنگام استفاده از این دارو پزشک معالج خود را مطلع سازید.

دوره درمان را کامل کنید حتی اگر علائم بهبودی ظاهر شده باشد. از آنجایی که بهبود بیماری‌های قارچی به کندی صورت می‌گیرد گاهی اوقات لازم است این دارو به مدت شش ماه و گاهی بیش از یک سال مصرف شود، لذا در صورتی که دارو برای مدت طولانی تجویز شده است لازم است که در این مدت تحت نظر پزشک معالجتان باشید.

این دارو باید همراه غذا میل شود دارو را طبق دستور پزشک و در فواصل زمانی منظم میل کنید. در صورتی که یک نوبت از مصرف دارو را فراموش کردید به محض به یاد آوردن آن را میل کنید، ولی اگر تقربیاً زمان مصرف بعدی فرا رسیده باشد، از مصرف آن خودداری کرده و مقدار مصرف بعدی را نیز دو برابر نکنید.

در هنگام مصرف این دارو به هیچ وجه از دارو‌های آستمیزول، سیزاپراید و ترفنادین استفاده نشود.

مصرف هر گونه فرآورده الکلی همراه با این دارو ممکن است باعث بروز عوارض کبدی شود.

دارو‌هایی از قبیل آنتی اسید‌ها، سایمتیدین، رانیتیدین و امپرازول را به فاصله دو ساعت پس از مصرف این دارو مصرف نمایید.

مصرف کتوکونازول ممکن است باعث بروز حساسیت چشم‌ها به نورگردد و لذا درحین مصرف در معرض نور مستقیم قرار نگرفته و یا از عینک‌های آفتابی استفاده نمایید.2
 

هشدارهای سازمان غذا و دارو برای کتوکونازول کدامند؟

مصرف این دارو با چندین هشدار همراه است. این دارو دارای هشدارهای جعبه سیاه است. هشدارهای جعبه سیاه، جدی ترین هشدارها از سوی سازمان غذا و دارواست. هشدار جعبه سیاه در مورد اثرات دارویی که ممکن است خطرناک باشد، به پزشکان و بیماران هشدار می دهد. مصرف این دارو خطر آسیب کبدی را افزایش می دهد و پزشک شما باید عملکرد کبد شما را از نزدیک کنترل کند.

این دارو فقط باید در مواردی که تجویز شده است مورد استفاده قرار بگیرید. مصرف آن در موارد مشابه می تواند خطر داشته باشد. این خطرات جدی شامل نارسایی کبد و مشکلات ریتم قلب است.

از آنجا که قرص های کتوکونازول می تواند عوارض جانبی جدی ایجاد کند، از قرص کتوکونازول نباید برای درمان وانیکومایکوزیس، عفونت های پوستی پوستی یا عفونت های کاندیدا استفاده شود. از کتوکونازول فقط در مواردی استفاده کنید که درمان ضد قارچی موثر دیگری در دسترس نباشد یا تحمل شود و مزایای بالقوه آن بیش از خطرات احتمالی در نظر گرفته شود.

دوزهای بالای این دارو می تواند بر توانایی بدن در ترشح هورمون و پاسخ به استرس تأثیر بگذارد و منجر به بروز علائم مانند تشنگی شدید، کاهش وزن، تیرگی پوست، خستگی غیرمعمول، دردهای مفصلی و از دست دادن اشتها شود. اگر این علائم را دارید، با پزشک خود تماس بگیرید.

علاوه بر آن، مصرف قرص کتوکونازول می تواند یک واکنش آلرژیک شدید ایجاد کند. علائم واکنش آلرژیک می تواند شامل موارد زیر باشد:

لرز

تب

تنگی نفس

سرفه کردن

ضربان قلب

خس خس سینه

بثورات پوستی، کهیر، تاول

تورم پلک ها، صورت، دهان، گردن یاهرقسمت دیگر ازبدن

اگر واکنش آلرژیک دارید، بلافاصله با پزشک یا مرکز کنترل مسمومیت محلی تماس بگیرید.

اگر تا به حال نسبت به کتوکونازول واکنش آلرژیک داشته اید، این دارو را دیگر مصرف نکنید. مصرف مجدد آن می تواند کشنده باشد.3
 

عوارض جانبی کتوکونازول

درصورت بروز علایم واکنش آلرژیک مانند کهیر، تب، مشکل در تنفس، درد قفسه سینه، تورم صورت، زبان، لب ها یا گلو فورا به اورژانس مراجعه کنید.

درصورت بروز هریک از علایم زیر فورا به پزشک اطلاع دهید:

سردرد همراه با درد قفسه سینه و سرگیجه شدید، از حال رفتن، ضربان قلب سریع یا تپش قلب

ضعف غیر معمول، احساس خستگی، تهوع و استفراغ

مشکلات کبدی: درد در بالای معده، خارش، احساس خستگی، از دست دادن اشتها، ادرار تیره رنگ، مدفوع به رنگ خاک رس، زردی چشم ها و پوست

عوارض جانبی شایع میتواند شامل موارد زیر باشد:

حالت تهوع خفیف، درد معده

اسهال

سردرد.1

از موارد مصرف و عوارض کتوکونازول چه میدانید؟

آیا کتوکونازول باعث تداخل دارویی می شود؟

کتوکونازول می تواند با چندین داروی دیگر تداخل داشته باشد. فعل و انفعالات مختلف می تواند تأثیرات متفاوتی ایجاد کند. به عنوان مثال، برخی می توانند در عملکرد دارو اختلال ایجاد کنند، در حالی که برخی دیگر می توانند باعث افزایش عوارض جانبی شوند. قبل از مصرف کتوکونازول، حتماً لیست تمام داروهای تجویز شده، بدون نسخه و سایر داروهای مصرفی را به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید.

برخی داروهای خاص را نباید با کتوکونازول مصرف کرد. انجام این کار می تواند اثرات خطرناکی در بدن ایجاد کند. نمونه هایی از این داروها، عبارتند از:

اپلرنون. مصرف این داروها با هم احتمال دارد باعث فشار خون پایین و سطح پتاسیم پایین شود.

سیمواستاتین یا لوواستاتین. مصرف کتوکونازول با این داروها ممکن است مشکلات عضلانی ایجاد کند.

تریازولام، میدازولام یا آلپرازولام. مصرف این داروها با هم می تواند در طولانی مدت منجر به خواب آلودگی زیاد شود.

متادون. مصرف این داروها با هم می تواند یک مشکل قلبی به نام طولانی شدن QT ایجاد کند. این تغییر در فعالیت الکتریکی قلب است.

رانولازین. مصرف این داروها با هم احتمال دارد یک مشکل قلبی به نام طولانی شدن QT ایجاد کند. این تغییر در فعالیت الکتریکی قلب است که می تواند باعث ضربان قلب نامنظم شود.

داروهای ضد آریتمی، مانند دوفتیلید، کینیدین و دورن دارون. مصرف این داروها با کتوکونازول ممکن است یک مشکل قلبی به نام طولانی شدن QT ایجاد کند. این تغییر در فعالیت الکتریکی قلب است که می تواند باعث ضربان قلب نامنظم و خطرناک شود.3

پینوشتها
1.www.darooy.ir
2.www.rouzdarou.com
3.www.pezeshket.com
نسخه چاپی