از علت تا درمان آکنه در کودکان

آکنهٔ کودک

آکنهٔ‌ کودک مشابه آکنهٔ‌ دوران نوجوانی به نظر می‌رسد، یعنی شما جوش‌های سفید یا قرمزی روی پوست کودکتان خواهید دید که ممکن است با پوست قرمز رنگی احاطه شده باشند اما این آکنه با آکنهٔ نوجوانی فرق دارد. آکنه معمولاً روی گونه‌ها و گاهی در پیشانی، چانه و حتی پشت کودک ظاهر می‌شود.

وقتی بدن کودک داغ است یا بهانه‌گیری می‌کند یا اگر پوست او با بزاق، آروغ شیر یا پارچه‌ای که کمی زبر است تحریک شده و یا با مواد شویندهٔ‌ قوی شسته شده است، آکنه می‌تواند نمایان‌تر شود.

با این حال، تمام جوش‌های روی پوست صورت نوزاد شما لزوماً آکنه نیستند. مثلاً برآمدگی‌های کوچک سفیدی که در هنگام تولد کودک وجود دارد و در عرض چند هفته ناپدید می‌شوند، میلیا نامیده می‌شوند و ربطی به آکنه ندارند. اگر تحریک پوست کودک بیشتر شبیه راش یا پوسته‌پوسته است تا شبیه جوش، یا اگر در جایی دیگر از بدن نوزاد شما ظاهر شده‌اند، او ممکن است دچار عارضهٔ‌ دیگری مانند کلاه گهواره یا عارضهٔ اگزما باشد.1
 

آکنه کودکان با چه علائمی همراه است؟

مانند آکنه در هر سنی، آکنه کودک نوپا نیز می تواند با برخی علائم همراه باشد. حتی ممکن است آکنه در کودک شما با سایر کودکان متفاوت باشد. برخی از جوش های پوستی احتمال دارد علائمی شبیه آکنه ایجاد کنند.

علائم آکنه کودکان شامل موارد زیر است:

قرمزی پوست

تغییر رنگ پوست

حفره یا جای زخم پوست

برجستگی های قرمز یا صورتی

برجستگی های پوستی و رنگی (گره)

برجستگی های سخت یا توده های زیر پوست (کیست)

منافذ مسدود شده به صورت ناهموار یا تیره (جوش های سرسیاه)

برجستگی های کوچکی به رنگ پوست یا سفید (جوش های سر سفید)

آکنه کودکان می تواند در صورت، پوست سر و پشت کودک اتفاق بیفتد. اغلب در اطراف دهان و چانه، گونه ها و پیشانی آنها ظاهر می شود.

آکنه در کودکان به دسته های مختلفی تقسیم بندی می شود، از جمله:
 
آکنه نوزادان
تخمین زده می شود که آکنه نوزادی 20٪ نوزادان را تحت تأثیر قرار دهد. آکنه نوزادی به صورت کومدون (جوش های سر سفید و جوش های سرسیاه) است که از پوست سر، قسمت فوقانی قفسه سینه و کمر انتشار می یابد و ضایعات التهابی (پاپول و جوش های اریتماتو) روی گونه ها، چانه و پیشانی ایجاد می کند.

آکنه نوزادان معمولاً باعث ایجاد زخم نمی شود. بیشتر احتمال دارد که پسران بیش از دختران تحت تأثیر آن قرار بگیرند.

آکنه شیرخواران
آکنه شیرخواران نادر است. این بیماری در نوزادان تا 16 ماهگی ممکن است رخ دهد و به صورت کومدون، پاپول، جوش و گاهی گره ظاهر می شود. عمدتا روی گونه ها تأثیر می گذارد؛ اما گاهی اوقات، جای زخم ایجاد می کند. شیرخواران پسر بیشتر از دختران تحت تأثیر این نوع آکنه قرار می گیرند.
 
 آکنه اواسط کودکی
آکنه در این گروه سنی بسیار نادر است. برای پیشگیری از احتمالی هایپرآندروژنیک باید با یک متخصص غدد مشورت کنید.
 
آکنه قبل از نوجوانی
آکنه می تواند اولین نشانه از بلوغ آن است. این غالباً به صورت کومدون در منطقه “T”، ناحیه صورت که پیشانی مرکزی و قسمت مرکزی صورت را می پوشاند، ظاهر می شود (به عنوان مثال، ابرو، بینی و لب ها).2

از علت تا درمان آکنه در کودکان


دلایل بروز آکنه‌ در کودک

همانند آکنهٔ‌ دوران نوجوانی، هیچ پاسخ قطعی و روشنی برای علت آکنهٔ کودک وجود ندارد. کارشناسان اغلب به هورمون‌هایی که نوزادان در اواخر دورهٔ‌ بارداری از مادر خود دریافت می‌کنند به عنوان یکی از علل آکنهٔ‌ کودک اشاره می‌کنند. اما محققان همچنان به مطالعهٔ‌ عوامل دیگر ادامه می‌دهند و هنوز روی یک دلیل به توافق نرسیده‌اند.

اگر داروهای خاصی را در طول شیردهی مصرف می‌کنید یا اگر کودک شما داروهای خاصی را مصرف کند، آنها ممکن است باعث آکنه‌ زدن کودک شوند. یا در برخی موارد، کودک به یکی از محصولات مراقبتی پوست واکنش نشان می‌دهد، به ویژه به انواع چرب آنها، زیرا این محصولات می‌توانند منافذ پوست را مسدود کنند.1
 

چه زمانی باید در مورد آکنه نوزاد به پزشک مراجعه کنید؟

هیچ درمانی برای آکنه نوزاد وجود ندارد ، اما اگر نگران آن هستید باید با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. معاینه دوره ای کودک زمان مناسبی برای طرح سوال  در مورد آکنه نوزاد و بحث در مورد سایر نگرانی های شما در مورد سلامتی کودک است.

اگر آکنه کودک شما منجر به جوش های سرسیاه ، برجستگی های چرکی یا التهاب ، درد می شود ، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

اگر آکنه کودک شما پس از چندین ماه درمان در منزل برطرف نشد ، پزشک ممکن است استفاده از لوسیون 2.5 درصد بنزوئیل پراکسید را توصیه کند.

در موارد نادر ، ممکن است یک آنتی بیوتیک مانند اریترومایسین یا ایزوترتینوئین نیز تجویز کنند تا کودک شما زخم های دائمی نداشته باشد. برای نوزادان ، این معمولاً فقط برای آکنه های شدید ناشی از یک بیماری تجویز می شود.

آکنه نوزاد عود نمی کند ، اما خوب است توجه داشته باشید که اگر کودک شما قبل از بلوغ دوباره آکنه گرفت ، باید به پزشک مراجعه کند زیرا این می تواند نشانه یک مشکل اساسی باشد.3
 

آکنه نوزاد چگونه درمان می شود؟

آکنه نوزاد معمولاً بدون درمان از بین می رود. برخی از نوزادان آکنه هایی دارند که به جای هفته ها ماهها بطول می انجامد. برای درمان این نوع مقاوم  آکنه نوزاد ، پزشک متخصص اطفال ممکن است یک کرم یا پماد دارویی برای پاک کردن آکنه تجویز کند.

از درمان های آکنه ، شستشوی صورت یا لوسیون های OTC استفاده نکنید. پوست کودک شما در این سن بسیار حساس است. با استفاده از ماده بسیار قوی ممکن است آکنه را بدتر کنید یا باعث تحریک پوست شوید.3
 

چگونه از بروز آکنه در کودکان پیشگیری کنیم؟

به نظر می رسد هیچ راهی برای پیشگیری از بروز آکنه ها در کودکان وجود ندارد. آما در برخی شرایط می توانید با تشخیص علت اصلی آن، از بروز آکنه جلوگیری کرد. به عنوان مثال، اگر بیماری پوستی آنها به آلرژی غذایی یا حساسیت شیمیایی مربوط باشد، دوری از عوامل محرک می تواند به جلوگیری از آکنه کودک نوپا کمک کند.2
 

درمان خانگی آکنه کودک

آب گرم یکی از بهترین درمان ها به شمار می ره و همون که به صورت روزانه کودک را به حمام ببرید و با آب ولرم و انواع صابون های بدون عطر و بو بدن وی را شستشو دهید بهترین راهکار مناسب است.
 
اجتناب از محصولات خشن
محصولات حاوی رتینوئید که برگرفته از ویتامین آ هستند برای بزرگسالان تجو.یز می شوند اما در کودکان استفاده از این محصولات و یا اریترومایسین نیز توصیه نمی شود. در این مدت به هیچ عنوان از صابون های معطر و حاوی مواد شیمیایی استفاده نکنید.

از علت تا درمان آکنه در کودکان
 
لوسیون ها و مرطوب کننده ها رو فراموش کنید
انواع لوسیون ها و مرطوب کننده ها به دلیل دارا بودن بو و عطر ممکن است موجب بدتر شدن آکنه و طولانی شدن مدت درمان شوند.
 
اسکراب نکنید
پوست کودک را با حوله پاک نکنید چون خود حوله هم حساسیت را بیشتر می کنه، فقط می تونید حرکات دایره ای بسیار آرامی بر روی پوست داشته باشید.
 
آکنه ها رو فشار ندهید
از فشار وارد کردن و مالش جوش ها اجتناب کنید چون منجر به بدتر شدن اونها می شود.4

پینوشت ها
1.www.madarsho.com
2.www.pezeshket.com
3.www.zendegiebartar.com
4.www.niniban.com
نسخه چاپی