ارتباط  میان استفاده از پستانک و سندرم مرگ ناگهانی نوزاد
سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) زمانی اتفاق می افتد که نوزادی به ظاهر سالم و کمتر از یک ساله به طور غیر منتظره و ناگهانی و بدون هیچ دلیل مشخصی فوت نماید. باور اشتباه والدین که فکر می کنند می توانستند با انجام اقداماتی از این مرگ غم انگیز جلوگیری کنند اثر این واقعه بسیار تلخ را بدتر می سازد. هیچ راهی برای پیش بینی دقیق آنکه چه نوزادانی ممکن است بیشتر در معرض خطر بروز این سندرم قرار داشته باشند و هیچ راه پیشگیرانه رسمی برای آن وجود ندارد، اما طی مطالعات اخیر مشخص شده است که استفاده از پستانک می تواند در کاهش خطر بروز سندرم مرگ ناگهانی نوزاد مفید باشد.
 

عقیده متخصصین در خصوص ارتباط میان استفاده از پستانک و SIDS

در حالی که هیچ مدرک علمی قطعی دال بر کاهش خطر بروز سندرم مرگ ناگهانی نوزاد بواسطه استفاده از پستانک وجود ندارد، اما عموم مردم بر این باورند که میان این دو ارتباطی وجود دارد. طی یکی از مطالعات منتشر شده در سال 2005 در مجله رسمی آکادمی اطفال آمریکا (AAP) تحت عنوان پدیاتریکس (Pediatrics) (طب اطفال) این نتیجه گیری حاصل شد که «کاهش متداوم و قابل ملاحظه ای در خطر بروز SIDS با استفاده از پستانک وجود دارد». با این حال، در ادامه این گزارش مشاهده می شود که «مکانیسمی که بواسطه آن  کاهش خطر بروز سندرم مرگ ناگهانی نوزاد با استفاده از پستانک امکان پذیر می شود، هنوز ناشناخته است». دومین گزارش این مجله در سال 2005 تعداد مقالات مرتبط با استفاده از پستانک و سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را مورد بررسی قرار داده است و نتیجه ای که از آن بدست آمد ارتباط محکمی میان در اختیار قرار دادن پستانک به نوزاد و کاهش خطر مرگ ناشی از SIDS را نشان داده و توصیه می کند در زمان خواباندن نوزاد برای خواب نیمروزی و خواب شبانه از پستانک استفاده شود. از دیگر مطالعه منتشر شده در مجله بریتیش مدیکال (British Medical Journal)  سال 2005 اینگونه دریافت می شود که تنها 4% از نوزادان قربانی سندرم مرگ ناگهانی نوزاد مورد مطالعه در این تحقیق، با پستانک خوابانده شده بودند و در نهایت این نتیجه گیری حاصل شد که «استفاده از پستانک به نظر می رسد که خطر بروز سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را کاهش داده و احتمالاً تأثیر عوامل پرخطر در محیط خواب را کاهش می دهد».
 

علت تأثیر پستانک در کاهش خطر بروز سندرم مرگ ناگهانی نوزاد

این امکان وجود دارد (اما هنوز به اثبات نرسیده است) نوزادانی که از پستانک استفاده می کنند، خوابشان به اندازه نوزادان فاقد پستانک عمیق نمی شود ـ در اصطلاح پزشکی داشتن آستانه تحریک پذیری پایین ترـ بنابراین ممکن است که قادر باشند خود را از خواب عمیق بیدار کرده و دچار ایست تنفسی نشوند. علاوه بر آن هنگامی که نوزادی پستانک می مکد زبان در وضعیت رو به جلو قرار گرفته و خطر انسداد حلق دهانی (oropharyngeal) (ناحیه ای از گلو واقع در پشت دهان) کاهش می یابد. پستانک به راحتی از محل خود در دهان جابجا می شود و این جابجایی ممکن است یکی دیگر از عوامل مؤثر بر اختلال در خواب و قابلیت از خواب پریدن آسان باشد. احتمال دیگر آن است که سطح برجسته پستانک و دسته های حجیم آن صورت نوزاد را به بالا کشیده و او را از تشک یا ملحفه دور نگاه می دارند و در نتیجه نوزاد کمتر در معرض خفگی قرار می گیرد. همچنین خوابیدن با پستانک می تواند در صورت مسدود شدن مجاری بینی نفس کشیدن از طریق دهان را برای نوزاد آسان تر سازد.
 
ارتباط  میان استفاده از پستانک و سندرم مرگ ناگهانی نوزاد


نکاتی برای والدین در خصوص ارتباط استفاده از پستانک و سندرم مرگ ناگهانی نوزاد

* به عقیده آکادمی اطفال آمریکا پستانک را بایستی به هنگام قرار دادن نوزاد برای خواب مورد استفاده قرار داد و در صورت بیرون آمدن پستانک از دهان نوزاد پس از به خواب رفتن مجدداً آن را در دهان نوزاد قرار ندهید.
 
*  در صورتی که نوزاد از استفاده از پستانک خودداری می کند، او را  مجبور به این کار نکنید و زمان دیگر دوباره آن را امتحان کنید.
 
* نوزادی که از شیر مادر تغذیه می کند نباید پیش از یک ماهگی و تا یادگیری نحوه صحیح تغذیه از سینه مادر از پستانک استفاده کند. (سندرم مرگ ناگهانی نوزاد در نوزادان کمتر از یک ماه چندان شایع نمی باشد، بنابراین تأخیر در استفاده از پستانک نگران کننده نخواهد بود).
 
* پستانک را درون هیچ ماده قندی و شیرین فرو نکنید.
 
* پستانک را به طور مرتب تمیز کرده و تعویض نمایید.
 
* استفاده از پستانک بایستی با فرارسیدن یک سالگی کودک متوقف شود، یعنی زمانی که احتمال مرگ ناشی از بروز این سندرم در او از بین می رود. با این حال، دلیل اصلی آکادمی اطفال در توقف استفاده از پستانک در این زمان آن است که استفاده از پستانک با عدم همترازی دندانها و افزایش خطر التهاب گوش میانی (اوتیت میانی) مرتبط است.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏
نسخه چاپی