از علت تا درمان کنده شدن ناخن پا

کنده شدن ناخن پا

کنده شدن ناخن پا، (detached toenail) یک بیماری شایع است که می تواند دردناک باشد. معمولاً در اثر آسیب، عفونت قارچی یا پسوریازیس ایجاد می شود. با این حال، مواد شیمیایی، داروهای خاص و بیماری جدی می توانند ناخن پا را از بین ببرند.

هنگامی که ناخن پا جدا شود، نمی تواند دوباره به آن وصل شود و رشد کند. باید منتظر رشد ناخن جدید در جای خودش باشید. بسته به علت و مقدار ناخن پا باقی مانده، ممکن است شما نیاز به درمان اضافی داشته باشید تا مطمئن شوید که ناخن های شما به درستی رشد می کند.1
 

علت های رایج افتادن ناخن پا

مراقبت از ناخن دست و پا یکی از مراقبت های ضروری در زندگی فرد است ، اگرچه که بعد از افتادن ناخن پا حتما باید با مراقبت بیش از حد با آن رفتار کنیم تا اوضاع بدتر نشود که این وضعیت کمی دردناک است.

زمانی که ناخن پای شما می افتد، باید صبر کنید تا کم کم رشد کردن را آغاز کند. بسته به علت این اتفاق و میزان افتادن ناخن باز هم ناخن ممکن است روی پا به هر مقداری وجود داشته باشد اما باید درمان را برای آن آغاز کنید تا مطمئن شوید که ناخن دوباره به رشد خود ادامه می دهد.

دلایل چندگانه ای برای افتادن ناخن پا وجود دارد که باید برای علت دقیق آن، نشانه هایش را بررسی کرد.
 
آسیب دیدگی
آسیب دیدگی های ساده پا می تواند مشکلاتی مثل افتادن ناخن را ایجاد کند. ناخن پای آسیب دیده به آن حس سنگینی می دهد و سفت می کند. گاهی اوقات تکنیک های غلط پدیکور نیز این مشکلات را به وجود می آورد که از دلایل رایج افتادن ناخن پا می باشد.

وضعیتی نیز وجود دارد که در آن ناخن ورزشکاران به دلیل پرش ها یا دوی سنگین می افتد و بعضی از مطالعات همچنین نشان می دهد که تاول های خونی نیز می تواند باعث سیاه شدن ناخن شود و در نهایت آن را جدا کند و زمانی که خون زیر ناخن شما جمع می شود، انگشتان پا شروع به جدا شدن می کنند و در نتیجه چند هفته ای طول می کشد تا ناخن به طور کامل جدا شود.
 
عفونت قارچی و باکتریایی
همانگونه که گفتیم این بیماری با عفونت قارچی شباهت بسیار زیادی دارد اما این عفونت می تواند علت به وجود آمدن آن نیز باشد. این عفونت ها، باکتری، قارچ، میکروب و ویروس را به زیر ناخن شما انتقال می دهند و در نتیجه به بافت آن نفوذ پیدا می کنند و به ناخن آسیب می زنند.

عفونت های باکتریایی معمولا ناخن را به رنگ سبز در می آورند و افراد سن بالا در صورت ابتلا به این عفونت ها بیش از بقیه در معرض از دست دادن ناخن قرار می گیرند .
 
 اگزما
یکی دیگر از وضعیت هایی که باعث می شود فرد یک یا دو ناخن را در پا از دست بدهد یا دچار اگزما بشود، وضعیتی است که بر اثر واکنش های آلرژیک به وجود می آید. بعضی از افراد از بیماری های درماتیتیس رنج می برند که باعث از دست دادن ناخن های دست، پا و حتی ناخن های ترد تر می شود .

مطالعات کمی در این باره نشان داده است که در معرض صابون و مواد شیمایی سخت قرار گرفتن در طولانی مدت یا قرار دادن بیش از حد ناخن در آب می تواند یکی از دلایل آسیب به ناخن ها باشد که گاهی اوقات علائم اگزما قبل از پدیدار شدن روی پوست، روی ناخن اتفاق می افتد.
 
 رطوبت
وقتی که ناخن ها زیاد از حد در معرض رطوبت قرار بگیرند، ضعیف و شل می شوند و در نهایت می افتند ، مثلا اگر فرد مدت زمان زیادی پای خود را در آب قرار دهد، احتمال افتادن این اتفاق برای او بیشتر خواهد بود و ترکیبی از رطوبت و فشار و آسیب دیدگی داخل کفش نیز می تواند احتمالا ابتلا به پسوریازیس را افزایش دهد .
 
 اونیکومادزیس
علت اصلی اونیکومادزیس هنوز به طور دقیق شرح داده نشده است و این مشکل علائمی شبیه به بیماری سیستم ایمنی بدن یا هر گونه اثرات جانبی دارو دارد. در این بیماری، ناحیه انگشت پا در قسمت متصل به ناخن آسیب می بیند و بافت آن نیز فرم ناخن خود را بد شکل می کند و در نتیجه ناخن مدت زمان زیادی روی انگشت پای شما دوام نخواهد اورد.
 
 پسوریازیس
پسوریازیس نیز یکی از وضعیت های سیستم خود ایمنی است که در آن سلول های پوستی به ساختن خود ادامه می دهند ، اگرچه که این موضوع برای پوست رایج تر است بلکه می تواند روی ناخن پا نیز تاثیر بگذارد.

چنانچه در بخش سلامت نمناک اشاره کرده ایم در بسیاری از موارد پسوریازیس یا افتادن ناخن پا وضعیتی است که با شدت معمولی اتفاق می افتد و مشکلات زیادی را به وجود نمی آورد. اگرچه که گاهی اوقات ساخت سلول های پوستی در ناخن باعث همین افتادن ها می شود.2

از علت تا درمان کنده شدن ناخن پا

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

عفونت های قارچی که در خانه برطرف نمی شوند باید تحت نظر پزشک قرار بگیرند تا درمان های مناسب را انجام دهند.

اگر فرد مشکوک به عفونت در ناخن یا اطراف آن است یا اگر صدمه ای ایجاد کرده است که باعث نگرانی می شود ، باید به پزشک خود مراجعه کند.

اگر فردی مشکوک به پسوریازیس باشد ، پزشک ممکن است بتواند بهترین روش درمانی را برای علائم پوست و ناخن توصیه کند.3
 

درمان کنده شدن ناخن پا

درمان مشکلات ناخن پا بستگی به مسئله و علت آن دارد.

صرف نظر از آنچه باعث جداشدن ناخن شده است، می توانید راهکارهای زیر را برای درمان آن در نظر بگیرید:

برای صاف کردن هر لبه های فشرده یا تیز از یک ناخنگیر استفاده کنید.

اگر فقط بخشی از ناخن های پا از بین رفته است، سعی نکنید بقیه آن را از بین ببرید.

انگشت خود را تمیز کنید و مطمئن شوید که هر گونه مواد زائد وچرک را پاک کرده اید، و یک پماد آنتی بیوتیک بمالید.

اگر قسمت جدا شده ناخن پا شما هنوز به انگشتان پا متصل است، برای برش دادن آن دقت کنید تا از چسبیدن به جوراب یا لباس جلوگیری شود.

درمان ناخن پا ضخیم شده بسته به شدت علائم ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد. پوشیدن کفش مناسب، و کوتاه کردن ناخن های پا می تواند در جلوگیری از ناخن پا ضخیم شده موثر باشد .

درمان ترومای ناخن پا بستگی به نوع ضربه و میزان آسیب دارد. گزینه های درمانی ممکن است شامل جراحی و دارو باشد.

درمان علل دیگر مشکلات ناخن پا، مانند لکوونیشیا، نیاز به درمان بیماری زمینه ای دارد.1

از علت تا درمان کنده شدن ناخن پا

جلوگیری از افتادن ناخن

۱. هنگام ورزش کردن مراقب ناخن خود باشید.

۲. پا و کفش خود را تمیز نگه دارید و عادات بهداشتی را رعایت کنید.

۳. از کفش و جوراب تمیز استفاده کنید.

۴. از کفش و جورابی که دارای منفذ است استفاده کنید تا پوست پا نفس بکشد.

۵. از کفشی استفاده کنید که تعادل شما را افزایش دهد تا با آن زمین نخورید.3

 

عوارض

اگر فردی ناخن را از بین ببرد ، در معرض خطر بیشتری برای آسیب رساندن به پوست بستر ناخن و ایجاد عفونت است. علائم عفونت می تواند شامل موارد زیر باشد:

چرک

خون ریزی

تب

درد

قرمزی یا تورم.3

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.namnak.com
3.www.bartarinha.ir
نسخه چاپی