آبیاری مکانیزه چیست و به چه ابزارهای احتیاج دارد؟

آبیاری مکانیزه، به فرآیند مصنوعی استفاده از مقدار آب کنترل شده گفته می‌شود که برای آبیاری محصول در زمین مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع آبیاری، به رشد محصولات کشاورزی، حفظ مناظر طبیعی و احیای خاک‌ در مناطق خشک، در دوره‌هایی که بارش باران کمتر از مقدار میانگین است، به کار گرفته می‌شود. آبیاری مکانیزه هم‌چنین در تولید محصولات زراعی، همراه با محافظت در برابر سرما، ممانعت از رشد علف‌های هرز در مزارع و جلوگیری از تلفیق خاک استفاده می‌شود.

 
 

تکنیک‌های آبیاری مکانیزه و ابزارهای آن

 

آبیاری بارانی

 
همانطور که از نام این نوع آبیاری پیدا است، عملکرد آن مشابه مکانیزم باران است. به این معنی که آب مانند قطرات باران از لوله‌ها و دستگاه‌های طراحی شده خارج شده و به گیاهان می‌رسد. این تکنیک برای آبیاری مساحت بزرگی از زمین کشاورزی به کار گرفته می‌شود و تمام سطح را به صورت کاملا یکنواخت آبیاری می‌کند. علاوه بر آن می‌توان از آن برای آبیاری ویلا، فضای سبز، پارک و باغجه استفاده کرد.

 
آبیاری مکانیزه چیست و به چه ابزارهای احتیاج دارد؟

در این روش به نیاز به نیروی انسانی تا حد قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. چرا که علاوه بر آبیاری می‌توان مواد لازم برای تقویت خاک مثل کود یا سم را از همین طریق به خاک منتقل کرد.

آبیاری بارانی به دو دسته‌ی کلاسیک نیمه متحرک و آبیاری بارانی مکانیزه تقسیم کرد. در مدل نیمه کلاسیک نیروی انسانی باید لوله‌های آبیاری را جابجا کند تا تمام سطح آبیاری شود. در مقابل ساختار آبیاری مکانیزه بسیار پیچیده است و فرایند آبیاری را خودکار انجام می‌دهد.
 

تجهیزات و ابزارهای لازم برای آبیاری بارانی

 
  1. سیستم پمپاژ و تامین فشار
  2. لوله های اصلی، فرعی، انشعاب‌ها و اتصال‌ها
  3. شیر فلکه ها و فشار سنج
  4. پایه آبپاش و نگهدارنده
  5. شیر خودکار
 
آبیاری مکانیزه چیست و به چه ابزارهای احتیاج دارد؟

آبیاری قطره‌ای

 
برخلاف آبیاری بارانی که تحت فشار انجام می‌شود، آبیاری قطره‌ای با فشار کم و با استفاده از یک قطره چکان صورت می‌گیرد. این تکنیک برای آبیاری موضعی گیاه است و رطوبت گیاه را کاملا تامین می‌کند. در این روش هم می‌توان هم‌زمان با آبیاری کوددهی را انجام داد. از جمله مزایای استفاده از این روش، صرفه‌جویی قابل توجه در مصرف آب و کود، راندمان بالا، کاهش علف هرز و فرسایش خاک است.

 
تکنیک آبیاری قطره‌ای بر اساس کاربرد و فضای مورد نظر برای آبیاری به دسته‌های زیر طبقه‌بندی می‌شود:
  1. آبیاری قطره‌ای
  2. آبیاری زیرسطحی
  3. آبیاری اسپری
  4. آبیاری بابلِر
  5. آبیاری مه‌پاش
  6. آبیاری تراوا
 
آبیاری مکانیزه چیست و به چه ابزارهای احتیاج دارد؟
 

تجهیزات و ابزارهای لازم برای آبیاری قطره‌ای موضعی

 
  1. پمپ
  2. انواع مانند لوله انتقال آب، اصلی و فرعی
  3. انواع شیر مانند برگشت جریان، یک طرفع و تخلیه‌ی هوا، کنترل
  4. انواع فیلتر هیدروسیلیکون، شنی، توری
  5. ونتوری
  6. فشار سنج
  7. لترال
  8. قطره چکان
 
آبیاری مکانیزه چیست و به چه ابزارهای احتیاج دارد؟
 
هزینه‌ی راه اندازی و استفاده از آبیاری مکانیزه
 
آبیاری بارانی و قطره‌ای اغلب برای زمین‌های کشاورزی، باغچه و فضاهای سبز  مورد استفاده قرار می‌گیرد. همانطور که گفته شد، استفاده از این روش برای افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند به ویژه کشاورزان مزایای زیادی به همراه دارد  با این حال بسیاری از افراد ممکن است به دلیل هزینه‌ی بالای راه اندازی اولیه از انجام این کار منصرف شوند. اما سرمایه گذاری بر روی این سیستم می‌تواند هزینه‌های آبیاری و کوددهی را پس از بهره‌برداری تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

به منظور کاهش مصرف آب در حوزه کشاورزی و محیط زیست تسهیلات مختلفی ارائه می‌شود. با کمک این تسهیلات می‌توان بخش قابل توجهی از هزینه‌های راه اندازی آبیاری مکانیزه را تامین کرد. با استفاده  از وام خرید کالا امکانات خرید تجهیزات و نگهداری از تجهیزات آبیاری را برای شما فراهم کرده است. شما می‌توانید ابزار آبیاری مکانیزه را در سریع‌ترین زمان ممکن خریداری کنید.
نسخه چاپی