گرانولوم حلقوی چیست و چگونه درمان میشود؟

گرانولوم حلقوی

گرانولوم حلقوی یا آنولار (Granuloma annulare) یک بیماری پوستی است که باعث ایجاد برآمدگی های قرمز یا به رنگ پوستی می شود (ضایعات) که دارای الگوی حلقه ای هستند. این برجستگی ها معمولاً روی پوست دست و پاها ظاهر می شوند.

آسیب های جزئی پوستی و برخی داروها ممکن است محرک های اصلی بروز این بیماری پوستی باشند. این بیماری پوستی انواع مختلفی داشته و می تواند بزرگسالان و کودکان را تحت تأثیر قرار دهد.

ضایعات پوستی به وجود آمده در نتیجه گرانولوم حلقوی معمولاً بعد از گذشت دو سال و بدون نیاز به هیچ درمانی از بین خواهند رفت. اما اگر از ظاهر پوست خود نگران هستید، پزشک می تواند داروهایی تجویز کند که به درمان و ناپدید شدن سریع تر علائم این بیماری کمک کند.1
 

علل گرانولوم حلقوی

هنوز مشخص نیست که چه عواملی باعث ایجاد گرانولوم می شود. اما در برخی موارد توسط:

نیش حشرات

عفونت ها، مانند هپاتیت

آزمایشات پوستی توبرکولین

واکسیناسیون

قرارگیری در معرض نور خورشید

صدمات جزئی در پوست

مواد مخدر

گرانولوم آنولار مسری نیست.2

گرانولوم حلقوی چیست و چگونه درمان میشود؟

علائم گرانولوم آنولار

علائم گرانولوم آنولار بسته به انواع آن می تواند متفاوت باشد:
 
موضعی
این نوع، شایعترین حالت گرانولوم آنولار است. مرزهای ضایعه مدور یا نیم دایره‌ای هستند و قطر آن تا ۲ اینچ (۵ سانتی متر) میتواند باشد. برجستگی های مایل به قرمز یا پوستی بیشتر در دست، پا، مچ دست و مچ پا در بزرگسالان رخ می دهد.
 
عمومی
این نوع، به طور معمول، در بزرگسالان مشاهده میشود. در این حالت برآمدگی، خارش، قرمزی در پوستی در بیشتر نقاط بدن از جمله تنه، بازوها و پاها ایجاد می گردد.
 
زیر جلدی
نوعی که معمولاً کودکان خردسال را تحت تأثیر قرار می دهد، گرانولوم زیر جلدی آنولار نامیده می شود. این حالت، به جای بثورات، توده های ریز و سفت در زیر پوست دست و پوست سر ایجاد می کند.2


عوامل خطر گرانولوم حلقوی

گرانولوم آنولار گاهی اوقات در نتیجه ابتلا به دیابت یا بیماری تیروئید به وجود می آیند. این مورد بیشتر در مواردی که ضایعات به وجود آمده پوستی بی شمار یا گسترده هستند، اتفاق میفتد.

در موارد نادر به خصوص در افراد مسن که گرانولوم آنولار شدت زیادی داشته و نسبت به درمان ها پاسخگو نیست، ممکن است این بیماری پوستی به سرطان مرتبط بوده یا بعد از درمان سرطان مجدداً عود کند.1
 

 تشخیص گرانولوم آنولار

پزشک گرانولوم انولار را با معاینه پوست آسیب دیده تشخیص می دهد. پزشک می تواند نمونه کوچکی از پوست را برداشته و زیر میکروسکوپ معاینه کند.3
 

در این شرایط به پزشک مراجعه کنید

اگر شما یا یکی‌ از اعضای‌ خانواده‌ تان علایم‌ گرانولوم‌ حلقوی‌ را دارید.

اگر به‌ هنگام‌ درمان‌، جوش‌های‌ جدیدی‌ ظاهر شوند.

اگر در اطراف‌ جوش‌ها علایم‌ عفونت‌ مثل‌ قرمزی‌، تورم‌، درد یا حساس‌ بودن‌ به‌ لمس‌ پدید آیند.2
 

 آمادگی برای ملاقات با پزشک

شما احتمالا ابتدا به سراغ پزشک عمومی خواهید رفت. پزشک عمومی شما را احتمالا به متخصص پوست یا درماتولوژیست ارجاع خواهد داد. قبل از ملاقات با پزشک می توانید لیستی از پاسخ ها را برای برخی سوالات فراهم کنید:

آیا اخیرا در مواجه با حیوان جدیدی قرار گرفته ام؟

آیا یکی از اعضای خانواده یا دوستان من علائم مشابه این چنینی را داشته است؟

چه داروها و مکمل هایی را به طور مرتب استفاده می کنم؟
 
چه انتظاراتی باید از پزشک داشته باشیم
پزشک احتمالا تعدادی سوالات را از شما خواهد پرسید. آمادگی پاسخ گویی به آن ها را داشته باشید. برخی پرسش های احتمالی پزشک در ارتباط با گرانولوم آنولار عبارت است از:

این علائم چه زمانی برای اولین بار آغاز شدند؟

آیا راش ها سبب ناراحتی شما می شود؟ آیا با خارش همراه است؟

آیا این علائم در طول زمان بدتر شده یا ثابت باقی مانده است؟

آیا دارو یا کرم خاصی را برای این شرایط استفاده کرده اید؟

آیا چیزی وجود دارد که علائم شما را بدتر یا بهتر کند؟

آیا به بیماری هایی مانند دیابت یا مشکلات تیروئیدی دچار هستید؟3
 

درمان گرانولوم حلقوی

معمولاً برای بهبود گرانولوم آنولار نیازی به درمان نیست. بیشتر برجستگی های به وجود آمده در طی چند ماه از بین می روند و در بعضی موارد نادر روند بهبود ممکن است 2 سال به طول بیانجامد. اما اگر از ظاهر و وضعیت پوست نگران هستید، می توانید برای درمان سریع تر و از بین رفتن علائم ظاهری بیماری با پزشک متخصص پوست صحبت کرده و تحت درمان قرار بگیرید.

گزینه های درمانی معمولاً شامل موارد زیر می شود:

گرانولوم حلقوی چیست و چگونه درمان میشود؟
 
کرم یا پمادهای کورتیکو استروئیدی
داروهای نسخه ای ممکن است به بهبود ظاهر برجستگی ها کمک کرده و باعث شود تا این ضایعات پوستی سریع تر از بین بروند. پزشک ممکن است برای افزایش اثر بخشی داروها، توصیه کند تا بعد از زدن کرم و پماد، قسمت درگیر پوست را پانسمان کنید تا ضایعات پوستی با سرعت بیشتری بهبود یابند.
 
تزریق کورتیکو استروئید
اگر ضایعات پوستی با درمان های موضعی بهبود نیابد، پزشک ممکن است تزریق کورتون را به عنوان شیوه درمانی مؤثر پیشنهاد کند. ممکن است فرد برای از بین بردن علائم و ضایعات پوستی به وجود آمده نیاز به تکرار تزریق داشته باشد.
 
انجماد
استفاده از نیتروژن مایع در منطقه آسیب دیده می تواند تا حد زیادی به از بین بردن ضایعات کمک کند.
 
نور درمانی
قرار گرفتن ضایعات در معرض انواع خاصی از نور از جمله لیزر، گاهی اوقات مفید و مؤثر خواهد بود.
 
داروهای خوراکی
در موارد شدید، به ویژه هنگامی که ضایعات پوستی بیشتر قسمت های بدن را درگیر کرده، پزشک ممکن است داروهای خوراکی مثل آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد مالاریا یا داروهای مورد استفاده برای جلوگیری از واکنش سیستم ایمنی بدن را تجویز کند.3

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.dorvana.com
3.www.medicalnet.ir
نسخه چاپی