از علت تا درمان هیدرآدنیت چرکی

هیدر آدنیت عفونی

هیدر آدنیت عفونی یا همان Hidradenitis suppurativa یک بیماری مزمن پوستی و عود کننده است که باعث ایجاد آبسه های دردناک می شود. در نهایتا به دلیل مالش یا دست زدن  به آبسه ها باعث به وجود آمدن جای زخم بر روی پوست فرد مبتلا می شود.  
 
شیوع هیدر آدنیت عفونی
این بیماری تقریباً 1 تا 4٪ از جمعیت در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار داده و بروز آن بیشتر در بین زنان شایع است. احتمال بروز هیدر آدنیت عفونی معمولاً بعد از سن بلوغ بوده و اثر آن تا سال ها باقی مانده و به مرور زمان شدت بگیرد.

گاهی اوقات علائم این بیماری به قدری شدید است که زندگی روزمره و احساسات فرد را درگیر کرده و با مشکل روبرو خواهد کرد. استفاده از داروها و جراحی می تواند تا حد زیادی به مدیریت علائم و جلوگیری از عوارض کمک کند.1
 

علایم هیدرآدنیت چرکی

این وضعیت می‌تواند یک نقطه یا نواحی متعددی از بدن را تحت تاثیر قرار دهد. علایم و نشانه‌های این وضعیت عبارتند از:
 
جوش‌های سر سیاه
نواحی فرورفته کوچکی در پوست که عمدتا بصورت جفت و الگوی “دو لول” ظاهر می‌شود.
 
برجستگی‌های دردناک به اندازه لوبیا
هیدرآدنیت چرکی معمولا بصورت یک برجستگی کوچک و دردناک زیر پوست ظاهر می‌شود که هفته‌ها یا ماه‌ها پایدار است. سپس برجسته‌تر می‌شود. این برجستگی‌ها عموما در نواحی حاوی فولیکولهای مو با غدد چربی و عرق بسیار، از جمله زیر بغل، کشاله ران، و ناحیه آنال ظاهر می‌شوند. این برجستگی‌های در نواحی که پوست چین‌دار می‌شود، مانند داخل ران، پستان و باسن، نیز پدید می‌آید.
 
مجاری زیر پوست
در طول زمان مسیرهایی برجستگی‌های پوستی را بهم متصل می‌سازد. این ضایعات به آهستگی ترمیم یافته و در کل، دچار نشت چرک می‌شوند که ممکن است بو داشته باشد.

برخی افراد با این بیماری، تنها علایم خفیفی متحمل می‌شوند. اضافه وزن، استرس، تغییرات هورمونی، حرارت یا رطوبت ممکن است این علایم را بدتر کند. شدت این بیماری در زنان ممکن است پس یائسگی کاهش یابد.2

از علت تا درمان هیدرآدنیت چرکی

علل هیدرآدنیت چرکی

زمانی بروز می کند که فولیکول های مو مسدود و ملتهب شوند. هیچ کس علت مسدود شدن فولیکول ها را نمی داند. عواملی که باعث مسدود شدن فولیکول های مو می شوند، عبارتند از: هورمون ها، سندروم متابولیک، ژنتیک، پاسخ غیر عادی از طرف سیستم ایمنی، سیگار کشیدن و افزایش وزن.

هیدرآدنیت چرکی به دلیل عفونت بروز نمی کند و از طریق رابطه جنسی نیز منتقل نمی شود. این بیماری مسری نیست و ربطی به بهداشت ضعیف ندارد.

علت بیماری هیدرآدنیت چرکی و درمان سریع این عارضه خطرناک3
 

عوامل خطر هیدر آدنیت عفونی

کارشناسان تصور می کنند که بروز این بیماری می تواند به هورمون ها، ژن های وراثتی و مشکلات سیستم ایمنی بدن مرتبط باشد. علاوه بر این موارد به نظر می رسد که سیگار کشیدن، وزن اضافی و سندرم متابولیک نیز نقش مهمی در بروز این بیماری مزمن پوستی خواهند داشت.

به خاطر داشته باشید که بیماری هیدر آدنیت عفونی در اثر عفونت و عدم رعایت بهداشت فردی ایجاد نشده و نمی تواند از طریق تماس از فردی به فرد دیگر منتقل شود.

عواملی که احتمال ابتلا به هیدر آدنیت عفونی را افزایش می دهد، عبارتند از:
 
سن
بیماری مزمن پوستی هیدر آدنیت عفونی بیشتر در زنان بین 18 تا 29 سال شایع بوده و افرادی که در سنین پایین به این بیماری مبتلا می شوند ممکن است دچار علائم شدیدتری از این بیماری شوند.
 
جنسیت
زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به هیدر آدنیت عفونی قرار دارند.
 
تاریخچه خانوادگی
گرایش به ابتلا به هیدر آدنیت عفونی، ممکن است از طریق ژن ها از والدین به کودکان شان انتقال یابد.
 
چاقی
مطالعات متعددی رابطه‌ی مستقیم بین اضافه وزن و هیدر آدنیت عفونی را نشان داده و این موضوع را تأیید کرده است.
 
سیگار کشیدن
استعمال دخانیات، احتمال بروز هیدر آدنیت عفونی را تا حد قابل توجهی افزایش خواهد داد.1
 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

تشخیص زود هنگام هیدرآدنیت چرکی، کلید دست‌یابی به درمان کارآمد است. در شرایط زیر به پزشک مراجعه کنید:

درد

عدم بهبود پس از چند هفته

بازگشت پس از چند هفته درمان

ظهور در نواحی متعدد

افزایش دمای محل

اگر شما اخیرا مبتلا به این بیماری تشخیص داده شده‌اید، این مورد را که علایم خطر شعله ور شدن این بیماری اغلب شبیه وضعیت اولیه است، به خاطر داشته باشید. همچنین به هر علامت یا نشانه جدید توجه داشته باشید. این علایم ممکن است نشان دهنده شعله ور شدن یا عارضه درمان باشد.

شما ممکن است به مراجعه به یک پزشک متخصص پوست یا جراح بمنظور مراقبت طولانی مدت، نیاز داشته باشید.2

از علت تا درمان هیدرآدنیت چرکی

تشخیص هیدر آدنیت عفونی

پزشک در مورد علائم و نشانه های بیماری و تاریخچه پزشکی فرد سؤالاتی پرسیده و سپس به معاینه پوست خواهد پرداخت.

هیچ آزمایشی برای تشخیص هیدر آدنیت عفونی وجود ندارد. اما در صورتی که عفونت از زخم ها و ضایعات پوستی خارج شود، پزشک ممکن است از ترشحات نمونه برداری کرده و آن را برای آزمایشات بیشتر به آزمایشگاه ارسال کند. این آزمایش می تواند به تشخیص علت اصلی بروز بیماری پوستی کمک کرده و بروز هر گونه عفونت را تأیید کند.1
 

درمان هیدر آدنیت عفونی

درمان با دارو، جراحی یا هر دو شیوه درمانی می تواند به کنترل علائم و جلوگیری از عوارض هیدر آدنیت عفونی کمک کند. هیچ یک از این شیوه ها به تنهایی مؤثر و تأیید شده نبود و  همچنان تحقیقات برای تعیین بهترین ترکیب ادامه دارد.

بهتر است با پزشک خود در مورد خطرات و فواید گزینه های مختلف درمانی و انتخاب بهترین شیوه درمانی با توجه به وضعیت خود صحبت کنید. همچنین بهتر است برای ویزیت های بعدی از پزشک متخصص وقت بگیرید و در تمام طول درمان تحت نظر پزشک باشید.
 
داروها
پزشک ممکن است برای درمان هیدر آدنیت عفونی یک یا چند نوع از داروهای زیر را تجویز کند:
 
کرم های آنتی بیوتیک
علائم خفیف این بیماری را می توان با استفاده از کرم های موضعی ضد عفونت کنترل نمود.
 
داروهای سیستمیک
در انواع شدید و جدی تر این بیماری از آنتی بیوتیک های خوراکی  استفاده خواهد شد. برای موارد متوسط تا شدید بیماری پزشک از تزریق استفاده می کند ، البته روند درمانی در این شیوه طولانی بوده و تأثیر آن حدود دو هفته بعد از تزریق مشخص خواهد شد.
 
داروهای مسکن
اگر مسکن های بدون نسخه به کاهش درد کمک نکرد، پزشک ممکن است نوع قوی تری از مسکن را برای فرد مبتلا تجویز کند.
 
جراحی
گزینه های جراحی نیز شامل موارد زیر می شود:
 
کشف تونل های زیر پوستی
این شیوه به عنوان برداشتن سقف (unroofing) نیز شناخته شده است.

این روش شامل برداشتن بافت سطحی پوست برای یافتن تونل های زیر پوستی می شود.

این شیوه جراحی معمولاً برای افراد مبتلا به هیدر آدنیت عفونی متوسط تا شدید مورد استفاده قرار گرفته و تنها یک بار انجام خواهد گرفت.
 
Punch debriment
این شیوه نیز برداشتن سقف محدود است که از آن معمولاً برای برداشتن یک گره التهابی استفاده می شود.
 
برداشتن بافت با جراحی الکتروشیمیایی
این گزینه جراحی معمولاً برای افراد مبتلا به هیدر آدنیت عفونی شدید مورد استفاده قرار می گیرد. این شیوه جراحی ترکیبی از برداشتن بافت پوست بافت آسیب دیده با لایه برداری الکتروشیمیایی است.

از علت تا درمان هیدرآدنیت چرکی
 
لیزر درمانی
برای از بین بردن ضایعات می توان از لیزر دی اکسید کربن استفاده کرد.
 
جراحی درمانی
جراحی است که به عنوان گزینه درمانی برای افراد مبتلا به علائم مقاوم و شدید هیدر آدنیت عفونی پیشنهاد می شود. در این جراحی تمامی بافت آسیب دیده برداشته شده و در انتها با استفاده از گرافت پوستی، زخم ها را پوشش خواهند داد.

البته بعد از انجام این عمل جراحی بازهم احتمال بروز زخم ها جدید وجود داشته و این شیوه درمانی تضمینی نیست. در مردانی که ناحیه بین اسکروتوم و مقعدشان درگیر شده، در حین انجام این عمل جراحی باید اسکروتوم آن ها برداشته شود.
 
برش و تخلیه
تخلیه به شیوه جراحی یکی از گزینه های قدیمی برای انجام جراحی هیدر آدنیت عفونی است که دیگر از آن استفاده نمی شود. زیرا این شیوه به عنوان مسکن کوتاه مدت عمل کرده و بعد از مدت کوتاه مجدداً علائم به حالت قبلی خود باز خواهند گشت.1

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.virtualdr.ir
3.www.delgarm.com
نسخه چاپی