اینترنت اکسپلورر 8
اینترنت اکسپلورر 8
اینترنت اکسپلورر 8






وب جهان گستر ،همواره با سرعت زياد در حال توسعه وتکامل است. صفحات وب اوليه ، سايت هاي استاتيکي بودند که تنها مي توانستند از چند تصوير محدود، مقداري متن وفايل هاي MIDI که در آن زمان محبوبيت چنداني نداشتند استفاده کنند. امروزه، سايت هاي وب مي توانند عناصر پيچيده اي مثل انيميشن هاي فلش، ويدئو و زبان نشانه گذاري شخصي شده را در داخل خود جاي دهند. اما شما بدون مرورگري که براي اداره تمام عناصر موجود طراحي شده باشد نمي توانيد از تمام امکانات و ويژگي هاي خلاقانه اين حوزه بهره ببريد. به همين دليل است که مايکروسافت، نسخه بتا ي اينترنت اکسپلورر8 (IE8) رادرسال 2008 منتشر نمود. نسخه هاي بتا، نمونه هاي نا تمام برنامه هاي کامپيوتري هستند که به تکامل نيازدارند. هدف يک نسخه بتا اين است که به کاربران اجازه دهد يک محصول را قبل از انتشار نهايي ارزيابي کنند. اين کار به توسعه دهندگان شانس اين را ميدهد که ببينند کدام يک از ويژگي ها از محبوبيت بيش تري برخوردارخواهند شدو کدام ويژگي ها قبل از انتشار نسخه نهايي نياز به تغييرو تحول دارند. نسخه بتا همچنين به توسعه دهندگان اجازه مي دهد پايداري برنامه هاي خود را قبل از انتشار نهايي تست کنند.
در ژانويه 2009، مايکروسافت يک نسخه از مرورگر جديد خود را که يک گام به انتشار نهايي ورسمي IE8 نزديک بود به کاربران عرضه کرد. بعد از انتشار IE6، هفت سال طول کشيد تا IE7 به کاربران وب عرضه شود. اما نسخه بتاي IE8 فقط دو سال بعد از نسل قبلي آن به بازار عرضه شده است. با تکامل اينترنت و وب، توسعه دهندگان مرورگرها مجبور به حرکت رو به جلو هستند. اين، تنها يکي از دلايل عرضه سريع IE8 بعد از IE7 بوده است. دليل ديگر اين است که مايکروسافت در حال آماده سازيWindows7، نسخه بعدي سيستم عامل ويندوز براي عرضه به بازار است. IE7 ويژگي هاي سيستم عامل قبلي يعني ويندوز ويستا را تقويت کرده بود اما ويندوز ويستا وجهه مناسبي در رسانه ها نداشت. مطالبي که در روزنامه ها و سايررسانه ها درج شده بود نشان مو داد که اين سيستم عامل زماني که به بازار عرضه شود از مشکلات اشاره کرده بودند و کاربران نيز معتقد بودند ويندوز ويستا داراي مشکلات امنيتي و پايداري است. اگر چه مايکروسافت وصله هايي براي برطرف نمودن اشکالات اين سيستم عامل منتشر کرد اما اين ننگ و بد نامي بر روي ويندوز ويستا باقي ماند.مايکروسافت IE8 را به منظور بهره برداري از برخي از قابليت هاي Windows7 طراحي کرده است و اين موضوع درست مثل گرايشي است که مايکروسافت در IE7 و براي کار با ويندوز ويستا به آن متمايل شده بود. اما IE8 بر روي ساير سيستم عامل ها نيز کار خواهد کرد. اجازه دهيد نگاهي به اين مرورگر جديد بيندازيم.

ويژگي هاي جديد درInternet Explorer8

Dean Hachamovitch ، مدير مايکروسافت در زمينه اينترنت اکسپلورر است. او مي گويد که وب، بيش از پيش در مرکز زندگي وفعاليت هاي روزانه ما قرار گرفته وتقريبا معادل واژه Computing شدهاست. به منظورتوسعه و ارتقاي توانمندي هاي IE8 در مقايسه با مرورگرهاي قبلي، او وتيمش بر روي سريع تر نمودن، ساده تر کردن و امنيت آن کار کرده اند. به منظور رقابت با مرورگرهايي مثل Mozilla FiorefoxوGoogle Chrome، تيم اينترنت اکسپلورر اين مرورگر را به گونه اي پيکره بندي کرده تا بتواند در مقايسه با مرورگرهاي قبلي، صفحات وب را با سرعت بيش تري بار گذاري کند. آن ها توجه ويژه اي برروي صفحات وبي که با استفاده از زبان هايي مثل جاوااسکريپت يا آژاکس ايجاد شده اند به خرج داده اند. اين تيم قصد داشتند از بروزمشکلات مربوط به سازگاري پرهيز كنند و بنابراين يکي از ويژگي هايي که آن ها درIE8 درگنجاندند، Compatibility View بود. اين ويژگي، گزينه نمايش يک صفحه وب را در حالتي که گويا شما از اينترنت اکسپلورر7 استفاده مي کنيد در اختيار شما قرار مي دهد.
يک ويژگي مرتبط ديگر به شما اجازه مي دهد سايت هاي وب را براي مشاهده در IE7 يا IE8 تقسيم بندي کنيد. پس از مقوله بندي يک سايت، هر بار که به آن مراجعه کنيد آن رابراساس نسخه بهينه شده IE مشاهده مي کنيد. نکته اي که اين تيم همگام با تحقيق به منظوردست يابي به بهترين روش ايجاد IE8 به آن توجه داشت اين بود که اغلب کاربران چندين سربرگ را در حالي که مشغول مرور وب هستند باز مي کنند.
به همين دليل بود که اين تيم زمان زيادي را صرف ايجاد يک روش ساده براي مديريت بر چندين سربرگ نمود. آن ها tap groups را توسعه دادند. هر جا که شما يک سربرگ جديد را از يک صفحه وب باز کنيد، IE8 اين سربرگ جديد را درکنار وب سايت اصلي قرار مي دهد. همچنين تمام tab group ها با کدهاي رنگي مشخص مي کند. شما همچنين مي توانيديک سربرگ را از يک گروه حذف کنيد، يک سربرگ خاص را ببنديد ويا کل tab group را با کليک راست ماوس ببنديد. يک ويژگي ديگر IE8، يک نوار آدرس جديد است که به روش Awesome Bar مرورگر Fire Fox ياOmnibar مرورگر Google Chrome کار مي کند. وقتي شما يک واژه را در آن تايپ مي کنيد، اينترنت اکسپلورر8 تاريخچه مرور شما، bookmark ها و RSS ها را براي يافتن همتا و نظير آن واژه جست وجو مي کند.
اين مرورگر، يافته هاي خود در يک ليست کشويي نشان مي دهد. کليک برروي هريک از ورودي هاي اين منو، شما را به صفحه مربوطه مي برد.
امنيت: اولين گزينه درIE8 Hachamovitch اشاره مي کند که مرور وب تنها سرگرمي يا کسب اطلاعات نيست بلکه مي تواند خطرسازهم باشد. بسياري از سايت هاي موجود بر روي وب، ميزبان بد افزار هستند. بدافزار يا Malware،
برنامه هايي است که مي توانند به کامپيوتر شما صدمه بزنند وآن را درمقابل حملات هکرها آسيب پذير کنند. بهترين راه براي پرهيز از بدافزار، گشت و گذار ايمن در وب است. اما گاهي اوقات به سختي مي توان از مفيد يا مضر بودن يک سايت مطلع شد. تيم اينترنت اکسپلورر کوشش کرده با استفاده از ويژگي هايي که در IE8 گنجانده، شناسايي سايت هاي ايمن را براي کاربران تسهيل کند ويژگي کليدي موجود در استراتژي تيم امنيتي اين مرورگر جديد، Smart Screen Filter است. اين فيلتر، يک ويژگي Opt-in است، بدين معنا که کاربران مي توانند آن را فعال يا غير فعال کنند. اين ويژي بر اساس فيلتر Phishingي که مايکروسافت براي IE7طراحي کرده بود ساخته شده است. SmartScreen Filter به يک بانک اطلاعاتي از سايت هايي که به عنوان ميزبان بد افزار شناخته شده اند رجوع مي کند. وقتي شما سعي کنيد از چنين سايتي بازديد کنيد، يک صفحه هشدار ظاهر ميشود و خطرات مرتبط با استفاده از اين سايت را گوشزد مي کند. يکي ديگر از ويژگي هاي امنيتي جديد، ويژگي InPrivate است و اين ويژگي که شبيه حالت Incognito درGoogle Chrome عمل مي کند، به کاربران اجازه مي دهد سايت هاي وب را بدون ذخيره کردن کوکي ها يا سابقه مرور، بازديد کنند. اين کار باعث مي شود تا سايرين نتوانند به راحتي رفتارهاي اينترنتي شما را رديابي کنند. در حالي که برخي از افراد از اين ويژگي به عنوان Porn mode ياد مي کنند، دلايل متعددي وجود دارد که شما ممکن است بخواهيد از بر جاي گذشتن رد خود برروي اينترنت خودداري کنيد. به عنوان مثال اگر شما از کامپيوتر فرد ديگري براي تحقيق برروي اطلاعات پزشکي محرمانه استفاده کنيد، ممکن است نخواهيد هيچ ردي در پشت سر خود بر جاي بگذاريد. مايکروسافت همچنين يک سيستم crash recovery اتوماتيک رابراي کمک به جلوگيري از، دست رفتن کار کاربران به واسطهcrash کردن مرورگر درآن گنجانده است. اين سيستم extension هاي مرورگر را براي هريک از
سربرگ ها ايزوله مي کند و مايکرو سافت مي گويد که اين extension ها عامل 70 درصد از تمام crash هاي ثبت شده مرورگرها هستند. با جدا سازي extension ها براي هر سربرگ، IE8 به کاهش crash ها کمک مي کند و در عين حال اطلاعت را ذخيره مي کند و بدين ترتيب وقتي يک سربرگ يا خود مرورگر را دوباره باز مي کنيد مي توانيد مجددا به مرور خود در وب برگرديد.

ويژگي هاي اضافي 8 Internet Explorer

IE8 داراي چند ويژگي جديد است که براي تسهيل در مرور وب طراحي شده است. اين ويژگي ها شاملچيزهايي است که مايکروسافت آن ها راAcceleration ، Suggested Sites وWeb Slices ناميده است.
. Accelerators، ويژگي هايي هستند که به شما اجازه مي دهند استفاده بهتري از اطلاعات متني موجود بر روي يک سايت به عمل آوريد. مايکرو سافت اين ويژگي ها را به منظور حذف نياز به کپي متن از يک صفحه وچسباندن آن به صفحه ديگر طراحي کرده است. فرض کنيم که شما در حال خواندن يک متن هستيد و مي خواهيد با استفاده از حساب Windows Live Spaces خود آن را بلاگ کنيد. با استفاده از IE8، شما مي توانيد بخش مورد نظر خود را هاي لايت کنيد، بر روي دکمه راست ماوس خود کليک کنيد وگزينهBlog with Windows Live Spase را از منويي که ظاهر مي شود انتخاب کنيد. IE8 شما را به وبلاگ تان ميبرد و به طور اتوماتيک، متن هاي لايت شده را در داخل فيلد اديت درج مي کند. شما همچنين مي توانيد از Accelerator براي يافتن مسيرهاي مختلف منتهي به يک مقصد، جست وجو براي يک آيتم در eBay و يافتن تعريف يک واژه با استفاده از دائره المعارف Encarta مايکروسافت استفاده کنيد.
* Suggested Sites يکي ديگر از ويژگي هاي opt-in است. اگر شما آت رافعال کنيد، اينترنت اکسپلورر8 سابقه مرور شما را بررسي مي کند و وب سايت هايي با محتواي مشابه رابه شما پيشنهاد مي کند. اين کار، اطلاعات را از سايت هايي که آن ها را از history حذف کرده ايد يا در حالي که در حالت InPrivate بوده ايد به آن ها مراجعه کرده ايد دريافت نمي کند.
Web Slices به شما اجازه مي دهد مشترک بلاک هاي خاصي از محتواي صفحات وب شويد. شما مي توانيد ازWeb Sliceها براي آگاهي از ايميل هاي جديد، گزارش هاي هواشناسي، حراج هاي eBay و سرويس هاي خبري استفاده کنيد. وب مسترها با افزودن مقداري کد مي توانند از گزينه ايجاد Web Sliceها برروي صفحات خود برخوردار شوند. به يک طريق، اين کا ر IE8 را به يک Portal تبديل ميکند که شما مي توانيد اطلاعات را از چندين سايت وب به يک نماي يکپارچه بکشيد. اگر شما از Web Slices براي اشتراک يک صفحه استفاده کنيد، اطلاعات مربوط به آن صفحه در يک نوار ابزار که مايکروسافت به آن Favorites bar مي گويد در دسترس شما قرار مي گيرد. Favorites barبه شما کمک ميکند سايت هاي مورد علاقه خود را بشناسيد واساسا مي توان آن را يک مدير bookmarkها دانست. اما Favorites bar ميتواند رد اسنادي را که شما در محصولات مايکروسافت آفيس مثل Word و Excel ايجاد کرده ايد نيز نگه دارد و مرورگر شما را به يک برنامه کاربردي چند منظوره تبديل کند. اين ها فقط برخي از ارتقاهايي هستند که شما مي توانيد از اينترنت اکسپلورر جديد انتظار داشته باشيد. مايکروسافت ممکن است قبل از انتشار نسخه نهايي اين مرورگر جديد، امکانات ديگري را نيز به آن اضافه کند.
منبع:ماهنامه کامپيوتري بزرگراه رايانه شماره 119


نسخه چاپی