هفته سوم بارداری
هفته سوم بارداری
هفته سوم بارداری

نويسنده:دکتر صمدعلی مرادی و سمیه حیدریان




جنین

در این هفته تخمک سه هفته ی است. آیا اسید فولیک استفاده می کنی؟ (اسید فولیک و ویتامین B12 برای اعصاب ضروری است) اسید فولیک موجب بسته شدن لوله ی عصبی تخمک می شود.
بسته نشدن لوله ی عصبی می تواند از رشد و نمو نخاع و مغز جلوگیری کند. در این هفته سه بخش از مغز تشکیل می شوند. مغز قدامی برای حافظه و فکر(حل کردن مشکلات و حسها) به کار می رود. مغز میانی وظیفه ی هماهنگ کردن سیگنالها و فرستادن آنها به مرکز عصبی را دارد. مغز خلفی از دمای بدن، تنفس و حرکت عضلات نگه داری می کند. مهره ی کمر، نخاع، مغز، قلب، استخوانها و عضلات در این هفته شروع به رشد می کنند. دو لوله ی قلبی تشکیل می شوند و بعد این دو لوله یکی می شوند و از آنها قلب ابتدایی به وحود می آید. وقتی تخمک 25 روزه بود یعنی در اواخر این هفته قلب شروع به تپش می کند و به باقی اعضای بدن خون منتقل می کند.

هفته سوم بارداری
توضیح عکس: مهرهای کمر،عضلات و اندامهای مهم شروع به رشد می کنند.
طول تخمک بارور شده در این هفته 1 تا 3 میلیمتر است.

مادر

آیا تست حاملگی را انجام داده اید؟ بدنت تلاش می کند تا خود را با تغییرات به وجود آمده وقف دهد. کم کم نشانهای حاملگی نمایان می شوند. ابتدا از وقت عادت ماهیانه می گذرد، بعد حالت تهوع شروع می شود. (البته در همه ی افراد مشابه نیست و بعضیها حالت تهوع ندارند یا که بسیار کم است). سینه ها بزرگ و دردناک می شوند و در بیشتر افراد تکرر ادرار بروز می کند. شاید هم احساس می کنی که بدنت ورم کرده است. سردردهای نا به هنگام، فکرهای عجیب، خستگی،حس کردن مزه ی آهن در دهان و یبوست نیز از علامتهای حاملگی می باشند.

توصیه ها

آیا می دانی که چه مواد غذایی بیشتر به رشد جنین کمک می کنند؟
پروتین، ویتامینها ، مواد معدنی، کربوهیدراتها(نشاسته)، چربی و آب، شش ماده ی غذایی اصلی هستند که بدن هر انسانی به آنها نیاز دارد. به عنوان نمونه به خانمهای حامله توصیه می شود که در هقته یک یا دو بار از گوشت ماهی استفاده کنند، همچنین مصرف ویتامین C و آهن نیز توصیه می شود. شیر و فراوردهای آن نیز بسیار مهم است و استفاده ی دو تا سه لیوان شیر، مقداری پنیر، ماست و... می تواند به سلامت شما و جنینتان کمک کند.
منبع:www.vatandar.com


نسخه چاپی