بقعه شاهزاده محمود - بریکان
بقعه شاهزاده محمود، این زیارتگاه در شهرستان تنگستان، بخش دلوار، دهستان بوالخیر و شرق روستای بریکان قرار دارد. فاصله آن تا بندر دلوار - مرکز بخش - ۶۱ کیلومتر است و در جنوب شرقی آن واقع است. جاده ساحلی بوشهر - کنگان از حدود چهارصد متری شرق آن می گذرد و ارتفاعش از سطح دریا، ۱۰ متر می باشد و روی طول جغرافیایی ۵۱ درجه و ۱۴ دقیقه و عرض جغرافیایی ۲۸ درجه و ۱۷ دقیقه قرار گرفته است.
 
اتاق بقعه به ابعاد  4.95 در 4.95 متر و از جنس سنگ و سیمان است. قسمت های داخلی آن با گچ، و قسمت های بیرونی آن با سیمان سفید شده و بر روی دیوارهای داخلی اتاق، تمثال بزرگان دین و تصاویر اماکن مذهبی نصب گردیده است. در ورودی اتاق با عرض ۸۵ سانتی متر، رو به شرق باز شده و از جنس آلومینیوم است. از کف بقعه، مفروش است و بر فراز آن، گنبدی مدور و کم خیز ، با پرچمی سبز رنگ استوار است. در زیر گنبد، قبری با نمای موزاییک، به طول و عرض  1 در 1.70 متر و ارتفاع ۴۰ سانتی متر وجود دارد. روی سنگ قبر جدید، این عبارت حکاکی شده است: «آرامگاه ابدی مرحوم شاهزاده محمود.»
 
شاهزاده محمود، تذکره ندارد. مردم منطقه او را از یاران یکی از ائمه (علیهم السلام) له میدانند که به مرگ طبیعی در این جا فوت شده است.
 
شاهزاده محمود، مورد احترام و اعتقاد فراوان مردم منطقه است. در طول سال به ویژه پنج شنبه ها، با اخلاص تمام به زیارتش می روند و کراماتی هم از وی نقل می کنند. این بقعه تاکنون چند نوبت تعمیر شده و دارای امکانات مختصری چون آب انبار، زائر سرای مخروبه و سرویس بهداشتی است.
 
منابع:
1. سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، فرهنگ جغرافیایی آبادی های کشور جمهوری اسلامی ایران، ج ۱۱۱ (خورموج)، ص ۲۳.
2. دست نوشته مورخ ۱۳۸۲/1/20 اصغر خدری، ساکن بریکان.
٣. دست نوشته مورخ ۱۳۸۲/1/22 علیرضا خدری، ساکن بریکان.
4. مشاهدات نگارنده، مورخ ۱۳۸۵/1/8
 
منبع: زیارتگاه‌های استان بوشهر، دفتر سوم، غلامحسین هادی نژاد دشتی، انتشارات وثوق، چاپ اول، قم، 1388ش، صص 106-105
نسخه چاپی