علل و درمان ترشح (شیر، چرک، خون) از نوک پستان
اواخر دوره حاملگی و بعد از زایمان در هنگام شیردهی، خروج شیر از نوک پستان ها طبیعی می باشد در غیر از این مواقع، ترشح از نوک پستان ها ممکن است به علت تغییرات هورمونی در طی دوران قاعدگی یا علامتی از یک بیماری جزئی باشد.
 
با این حال از آنجایی که ممکن است این وضعیت به علت سرطان پستان هم ایجاد شود در صورت مواجه شدن با هرگونه ترشح غیر طبیعی به متخصص زن رجوع شود.
 

علل ایجاد ترشح از پستان ها

1. تغییرات هورمونی در طی دوران قاعدگی (ترشح بیش از حد پروژسترون).
۲. عفونت و ترشح چرک در داخل پستان (که به خارج هم می آید).
٣. به ندرت به علت وجود تومور سرطانی در پستان ها.
4. مصرف داروهای شیمیایی اعصاب و روان.
 
مایعی که از نوک پستان ها ترشح می شود در موارد مختلف می تواند تغییرات قابل توجهی در رنگ و قوام داشته باشد و همیشه نمی توان از ظاهر آن به علت ایجاد آن پی برد.
 

ترشح از پستان ها به علت تغییرات هورمونی

تغییراتی که در میزان هورمون زنانه ایجاد می شود ممکن است سبب ایجاد ترشحاتی از نوک پستانها شود که معمولا در این موارد از هر دو پستان ترشح می شود و زمان ترشح اش درست قبل از عادت ماهیانه است و این نوع از ترشح ممکن است شفاف و آبکی باشد یا به رنگ سبز و زرد یا آبی تیره باشد.
 
ترشح آبکی و شیری رنگ در خانم هایی که حامله یا شیرده نیستند اصطلاحا گالاکتوره نام دارد.
 
١. این وضعیت معمولا به علت تولید بیش از حد هورمون پرولاکتین از غده هیپوفیز مغز ایجاد می شود چنین حالتی ممکن است به علت وجود تومور یا غیر سرطانی در غده هیپوفیز باشد که به اصطلاح پزشکی به آن
پرولاکتینوما گویند.
 
۲. و یا اینکه به طور نادری به علت اختلال هورمونی مثلا پرکاری غده ان تیروئید (هیپرتیروئیدی) باشد.
 
٣. همچنین مصرف برخی از داروهای اعصاب و روان که از مشتقات تریاک ال و مورفین می باشند و آمفتامین ها باعث ترشحات می شوند.
 

ترشح از پستان ها به علت عفونت در داخل پستان

1. خانم های شیرده هنگامی که مجاری شیری اشان مسدود شده است ممکن است دچار عفونت و ترشح چرک از نوک پستان شوند.
 
۲. و در خانم های غیر شیرده، کشیدن دخانیات نظیر مواد افیونی، سیگار و ماری جوآنا و... باعث التهاب مجاری شیری پستان شده و تولید ترشح چرکی از نوک پستان می کند و این وضعیت در خانم های زیر ۴۰ سال شایع تر است.
 

ترشح از پستان ها به علت وجود توموردر پستان ها

وجود تومور در پستان ها باعث ترشحات آبکی و فراوان از پستان ها می شود. ترشح خونی نیز از پستان ممکن است نشانه ای از سرطان باشد. البته وجود چنین ترشحاتی ممکن است به علت وجود غده های غیر سرطانی در داخل مجاری پستان باشد.
 

درمان در پزشکی جدید

- متخصص اقدام به معاینه پستان ها نموده و ممکن است نمونه ای از ترشحات نوک پستان را به آزمایشگاه فرستاده تا وجود و یا عدم وجود عفونت و سلول های سرطانی را بررسی کند.
 
- ممکن است سونوگرافی و ماموگرافی درخواست کند. و همچنین مقداری و خون برای بررسی مقدار هورمون ها بگیرد.
 
- در اکثر موارد ترشح از پستان ها به علت عملکرد طبیعی هورمونها ان می باشد و احتیاج به درمان ندارند.
 
- گالاکتوره (ترشح شیر از نوک پستان خانم هایی که حامله یا شیرده انسان نیستند) را می توان اغلب با استفاده از داروی کابرگولین که باعث کاهش هورمون پرولاکتین می شود، درمان کرد.
 
- اما اگر گالاکتوره به علت وجود تومور در هیپوفیز باشد ممکن است انجام این عمل جراحی و رادیوتراپی لازم باشد. داستان این ا ستان را ترشح چرک از نوک پستان معمولا بعد از درمان با داروهای آنتی بیوتیک اور برطرف می شود.
 
- اگر عفونت دوباره رخ داد در پزشکی جدید از طریق جراحی مجرای شیری که باعث عفونت می شود، اقدام می گردد. است ن ( ترشح خون آلود از پستان که به علت توده در مجرای شیری می باشد به طور معمول با خارج کردن آن از طریق جراحی درمان گردد.
 
- اگر آزمایش ها مشخص کند ترشح خون آلود از پستان به علت توده سرطانی می باشد برای انجام اقدامات بیشتر بیمار را به جراح زنان ارجاع میدهند.
 

درمان در طب گیاهی

درمان گالاکتوره (به علت تولید بیش از حد هورمون پرولاکتین در غده هیپوفیز مغز):
 
به جای داروی کابرگولین می توان از دارو گیاهی برگ سنا، زنیان و رز ماری(اکلیل کوهی) استفاده کرد. درمان گالاکتوره (به علت وجود تومور در غده هیپوفیز):
 
- خوردن گل اسطوقدوس صبحها
- خوردن افتیمون بعد از ظهرها
- مصرف گل خارمریم وسط روز
- خوردن شیرینک(دارواش) شب ها قبل از خواب
 

درمان ترشح چرک از نوک پستان

- خوردن عسل رقیق شده
- مالیدن عسل رقیق شده بر نوک پستان در روز و شب ها
- خوردن آب سیب با عسل در شب ها
 

درمان ترشح از نوک پستان به علت ضعف اعصاب و روان

- خوردن گل راعی (چای کوهی)
- گل ساعتی
- سنبل الطیب
- گل بهارنارنج
 
که می توان به جای داروهای اعصاب و روان که باعث ترشحات از نوک پستان می شود مصرف کرد.
 
اگر ترشحات نوک پستان طبیعی است و درد زیاد در پستان دارد مثلا مادر شیرده است و شیر مادر هم زیاد است که درد زیاد دارد باید روزی چند بار هر دو پستان را بدوشد و در شیشه نگه داری کند و با قطره چکان به نوزاد دهد.
 
نکته: شیر مادر ضد باکتری و ویروس است و تا یکماه سالم می ماند به شرطی که در ظرف شیشه ای در بسته در یخچال نگه داشته شود.
 
منبع: بیماری‌های زنان و نسخه‌های سید حسن ضیایی، نویسندگان: مجید برزو، مهدی برزو، چاپ اول، انتشارات ابتکار دانش، قم، 1395ش، صص 253-250
 
نکته مهم: محتوای این مقاله، جنبه اطلاع رسانی و آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شود و نباید آن را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.
نسخه چاپی