درمان سرطان سینه زنان

درمان سرطان پستان با عمل جراحی

در پزشکی جدید معمولا اولین مرحله است و انواع مختلفی دارد و جراحی کارنت و شیوه های جدید جراحی هم پدیدار شده است. و اگر غده سرطانی کوچک باشد پزشک ممکن است اقدام به جراحی الامپکتومی نماید یعنی فقط غده و قسمتی از بافت اطراف آن را بردارد.  و اگر غده بزرگتر باشد پزشک اقدام به کنوادرانتکتومی می کند (یعنی حدود یک چهارم بافت پستان را بیرون می آورد) گاهی اوقات همه بافت سینه را در می آورد(جراحی ماستکتومی).
 
بعضی از خانم ها روش ماسکتومی را انتخاب می کنند؛ زیرا می خواهند مطمئن شوند تمام غده برداشته می شود. ولی تحقیقات نشان می دهد این روش جراحی برای غده های کوچک و منفرد لزومی ندارد.
 
در حین عمل جراحی تعدای از غده های لنفاوی زیر بغل (همان سمتی که سرطان پستان دارد) برداشته می شود و به آزمایشگاه پاتولوژی فرستاده می شود تا مشخص شود که سلولهای سرطانی به آنها سرایت کرده است یا نه؟ و اگر دارای سلول های سرطانی نبودند احتمال کمی وجود دارد که سرطان به سایر قسمت های بدن مثل کبد، ریه ها و استخوان ها و... سرایت کرده باشد.
 
عمل جراحی باعث تغییر ظاهر پستان می شود و اگر یکی از پستانها باعمل کوچک شد، می توانید پستان دیگر را نیز با عمل جراحی به همان اندازه کوچک نمائید. و بعد از عمل جراحی ماستکتومی بعضی از خانم ها می خواهند که جراح یک پستان جدید برای آنها بازسازی کند و این عمل را می توان همان زمان برداشتن سرطان انجام داد و یا به زمان دیگری موکول کرد.
 

درمان سرطان پستان با رادیوتراپی

جان و مال اور تقریبا برای تمام خانم های که اقدام به عمل جراحی لامپکتومی می کنند صرف نظر از اندازه غده آن رادیوتراپی انجام می شود. و همچنین بعد از عمل جراحی ماستکتومی اگر اندازه غده بزرگ باشد یا سرطان به غدد لنفاوی زیر بغل سرایت کرده باشد اقدام به رادیوتراپی می شود. رادیوتراپی معمولا یک ماه بعد از عمل جراحی انجام میشود و به مدت ۶ هفته و هر هفته به مدت ۵ روز انجام میشود و هدف از رادیوتراپی از بین بردن هرگونه سلول سرطانی است که ممکن است بعد از جراحی در بدن باقی مانده باشد.
 

درمان سرطان پستان با درمان های دارویی

تومورهای سینه که به هورمون استروژن حساس هستند معمولا به داروهایی که جلوی کارکرد استروژن را می گیرند به خوبی جواب میدهند در حالی که شیمی درمانی در تومورهای حساس به استروژن و هم تومورهای غیر حساس به استروژن پاسخ میدهد...
 
قرص شیمیایی تاموکسیفن جلوی اثر هورمون استروژن را می گیرد به طوری که باعث کوچک شدن تومور می شود و یا اینکه جلوی رشد سریع آن را می گیرد. از قرص های تاموکسیفن به مدت ۵ سال استفاده می شود و از این قرص برای پیشگیری سرطان پستان در خانم هایی که در خطر شدید ابتلا به سرطان پستان هستند استفاده میشود.
 
ما به جای این قرص، قرص ایسکادور را که گیاهی است تجویز می کنیم. گیاه شیرینک(دارواش) پودرش یا دم کرده اش در پیشگیری و درمان انواع سرطان و سرطان پستان مفید است (که جلوی پیشرفت سریع سلولهای سرطانی را می گیرد).
 

درمان سرطان پستان با شیمی درمانی

شیمی درمانی معمولا در فواصل ۳ الی ۴ هفته و در طی یک دوره ۴ تا ۶ ماهه تجویز می شود. در اکثر موارد از شیمی درمانی و عمل جراحی استفاده می شود. داروهایی شیمیایی که برای شیمی درمانی استفاده می شوند به جز سلولهای سرطانی، بعضی از سلول های طبیعی بدن مثل سلولهای مخاط پوششی دهان را نیز از بین می برند و زخم دهان و ریزش موی سر و ابرو و مژه می آورد.
 
بیماری سرطان پستان اگر زود تشخیص داده شود درمان آن موفقیت آمیز است. بعد از درمان این بیماران باید در فواصل منظم تحت معاینه قرار گیرند و ماموگرافی انجام شود. و از هر ۴ خانم یک خانم در طی ۵ سال دچار عود بیماری می شود. این سرطان ممکن است در نزدیکی جای قبلی سرطان باشد و یا در جای دیگری عود نماید. حدود ۷۰ درصد خانم هایی که بیماریشان زود تشخیص داده شود به مدت ۱۰ سال یا بیشتر زندگی خواهند نمود.
 

پیشگیری و درمان از نظر طب گیاهی

پرهیزات
1. پرهیز از غذای مانده
٢. از آجیل مونده (مخصوصا پسته یا بادام زمینی مانده) چون قارچ سرطان زای آفلاتوکسین دارد.
٣. از پنیر مانده
۴. از اسانس های شیمیایی (که ۷۰ نوع است و ۲۰ بیماری می آورد) نظیر: مواد افزودنی، مواد رنگ دهنده شیمیایی، طعم دهنده شیمیایی، شیرین کننده های شیمیایی، نوشابه های گازدار، آبمیوه های شیمیایی و...).
5. فست فودها و غذاهای صنعتی (مثل: سوسیس، کالباس، همبرگر و..).
۶. کافئین زیاد
۷. چای (مخصوصا چای مانده، پررنگ، با اسانس شیمیایی)، قهوه، کاکائو، نسکافه، شکلات و ...) که بیشترش سم است و دچار انواع بیماری ها هم می شوید نظیر کم خونی فقر آهن، غلظت صفرا، لجن صفراوی، سنگ های پیگمانت های قهوهای صفراء پوکی استخوان، تورم لوزه های جانبی و تشدید تورم لوزه سوم، انواع کیست ها(کیست تخمدان و کیست پستان) و بخشی از سرطان ها
۸. اضافه وزن (بالای ۱۵ تا ۲۰ کیلوگرم).
9. کم تحرکی
۱۰. نوشابه های مست کننده (مثل شامپاین، ودکا، ویسکی، ساکی و...)
۱۱. دخانیات و مواد افیونی و قرص های روان گردان
12. پرهیز از ازدواج نکردن یا حامله نشدن
۱۳. پرهیز از شیر ندادن به نوزاد
 
درمان
١. نقش ویتامین های E و C و D که ضد سرطان پستان می باشد.
۲. از قرص شیمیایی تاموکسیفن ۱۰ و ۲۰ میلی گرمی با تجویز پزشک (البته درمان یبوست و لخته خونی می آورد).
٣. دارو گیاهی سیلی مارین تهیه شده از گیاه خار مریم
4. پیاز و سیر و فلفل به مقدار کم و سیب زمینی شیرین و توت و آناناس و سبزی های سبز تیره
5. روغن تخم کتان لیگنان های گیاهی دارد که غیر خوراکی است و روی که سطح پستان سرطانی مالیده شود.
6. خوردن ۵ عدد تخم کتان هر روز که چاقی شکمی و خستگی جنسی را هم را برطرف می کند (البته زیادتر مصرف نشود که برای کلیه ها و مثانه و کبد است ضرر دارد).
۷. در انگور و تمشک و توت فرنگی موادی وجود دارد که مانع حمله موارد از سرطانی به DNA سلولها می شود.
۸. ویتامین E و بتاکاروتن (هر روز ۳ الی 5 وعده میوه تازه بخورید. مثل: هویج زرد ایرانی یا زردک، زردالو، خرمالو، سیب رسیده، کاهو، جعفری، کدو حلوایی و...
۹. بتاکاروتن با اسید کلریدریک معده مخلوط می شود و ویتامین A گیاهی زیادی تولید می کند.
۱۰. ماست شیرین و دوغ شیرین کم چرب بدون گاز بخورد.
۱۱. فایبر محلول در آب و غذا که در این موارد موجود است:
 
- گل کلم
- شلغم
- گوجه فرنگی رسیده به صورت خام مصرف شود.
- سبوس گندم روزی ۳ قاشق چای خوری (سبوس گندم برای پیشگیری از یبوست مزمن و حاد هم مفید است؛ زیرا ۴ برابر وزن خودش آب به این خودش می گیرد و آب بدن را جذب می کند).
- سبوس جوی دوسر ی
- سبوس ذرت
- اسفرزه
- کلم بروکلی (سبب کاهش سطح کلسترول بد خون LDL و کاهش آنزیمهای های کبدی می شود و در درمان سرطان کبد و سرطان پستان هم مفید است).
 
۱۲. آلگ یا اسپیرولینا (موجود زنده تک سلولی) ۸ نوع اسید آمینه ضروری و 10  تا ۱۲ نوع اسید آمینه غیر ضروری و سلنیوم و ویتامین B(مخصوصا این ویتامین B12 فراوان) و E دارد که ضد سرطان است ۲ گرم (نوک قاشق چایخوری) از پودر آلگ در ۲۴ ساعت بخورد.
۱۳. دم کرده برگ درخت بلوط (روزی ۲ استکان).
 

توجه:

- به ایریگلارپریود(عادات ماهیانه نامنظم) در فقه شیعه حیض غیر مرتب گویند.
- به آمنوره (فقدان قاعدگی) در فقه شیعه فقدان الطمث گویند.
- به منوراژی (خونریزی شدید قاعدگی) در فقه شیعه نزف الدم گویند.
- به دیسمنوره (قاعدگی دردناک) در فقه شیعه عسر الطمث گویند.
 
منبع: بیماری‌های زنان و نسخه‌های سید حسن ضیایی، نویسندگان: مجید برزو، مهدی برزو، چاپ اول، انتشارات ابتکار دانش، قم، 1395ش، صص 261-259
 
نکته مهم: محتوای این مقاله، جنبه اطلاع رسانی و آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شود و نباید آن را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.
نسخه چاپی