دستور تهیه استیک مرغ

استیک مرغ به همراه سس قارچ و پوره سیب زمینی


مواد لازم برای تهیه استیک مرغ
مواد غذایی مقدار
سینه مرغ درشت یک تکه
روغن مایع پنج تا شش قاشق غذا خوری
پودر خردل به مقدار لازم
سیر دو تا سه حبه
سس فلفل سبز به مقدار لازم
سرکه سفید دو قاشق غذا خوری
آب لیموی تازه دو قاشق غذا خوری
نمک به مقدار لازم
فلفل سیاه به مقدار لازم
پوره سیب زمینی یک اسکوپ
سس قارچ به مقدار لازم
فیله لیمو یک تکه کوچک
لیموی گریل شده یک  حلقه
قارچ گریل شده چند برش
برگ کاهوی فرانسوی دو عدد
پوست رنده شده لیمو تازه یک عدد

مواد لازم برای تهیه پوره سیب زمینی
مواد غذایی مقدار
سیب زمینی پوست کنده متوسط دو عدد
کره  دو قاشق چای خوری
ماست دو قاشق غذا خوری
نمک به مقدار لازم
فلفل سیاه به مقدار لازم
زردچوبه به مقدار لازم
لیمو ترش کوچک یک عدد

مواد لازم برای تهیه سس قارچ
مواد غذایی مقدار
قارچ سیصد گرم
سیر دو تا سه حبه
پیاز سفید متوسط نصف یک عدد
قرص عصاره مرغ یک عدد
خامه صبحانه پاکتی صد و پنجاه گرم
شیر یک لیوان
آرد یک قاشق غذا خوری سر پر
کره نرم شده پنجاه گرم


طرز تهیه استیک مرغ به همراه سس قارچ و پوره سیب زمینی

در این مطلب با طرز تهیه استیک سینه مرغ در خدمت شما دوستان عزیز هستیم.

دستور تهیه این استیک بسیار راحت و سریع است و در عین حال بسیار خاص و خوشمزه است.

در ابتدای کار لازم می دانم این نکته را بیان کنم که اگر سینه مرغ وزن پایینی داشته باشد قطر کمتری خواهد داشت اما اگر وزن آن بالا باشد به طبع قطر بیشتری خواهد داشت پس ممکن است روی گریل خوب نپزد و مغز آن به صورت خام باشد پس باید به صورت کتابی یا پروانه ای از یک سمت برش بخورد به صورتی که هنگام برش چاقو را زیر دستتان احساس کنید که نه خیلی پایین باشد و نه خیلی بالا، تا سینه مرغ تکه تکه نشود.

مرحله اول: آماده کردن سینه مرغ
چون سینه مرغی که ما در اینجا استفاده می کنیم بزرگ است باید برش بزنیم، حالا سینه مرغ باز شده را می کوبیم تا به اصطلاح فلت شود و به صورت یکنواخت دربیاید سپس کمی روغن روی آن می ریزیم و یک نایلون فریزر روی آن می اندازیم تا موقع کوبیدن روغن نپاشد حالا با استیک کوب یا گوشتکوب یا هر چیزی که دارید با دندانه های ریز آن کم کم ضربه می زنیم و می کوبیم تا سطح سینه مرغ یکنواخت شود.

دستور تهیه استیک مرغ

دستور تهیه استیک مرغ

نکته: سطح سینه مرغ که به پوست چسبیده باید به سمت پایین باشد و از سمتی که سینه را باز کردیم می کوبیم چون در غیر این صورت سینه پاره شده و تکه تکه می شود.

مرحله دوم:آماده کردن مرینیت
حالا مواد مرینیت استیک را درست می کنیم که اصلی ترین بخش تهیه استیک است وگرنه همه می توانند استیک را باز بکنند و بکوبند و کباب کنند و بخورند مهم نوع مزه دار کردن آن است.

خواهش می کنیم که برای طعم دار کردن آن از پیاز استفاده نکنید چون قرار نیست استیک مزه جوجه کباب بدهد می خواهیم استیکی درست کنیم که طعم اصلی خودش را داشته باشد.

خب حالا می رویم سراغ درست کردن مواد مرینیت. مقدار موادی که در اینجا اشاره می شود تقریبا برای یک تا دو عدد سینه مرغ کافی است. حالا در یک کاسه بزرگ به اندازه پنج تا شش قاشق غذا خوری روغن مایع می ریزیم و مقداری پودر خردل اضافه می کنیم بعد دو تا سه حبه سیر را خیلی ریز رنده می کنیم تا حالت پوره باشد چون می خواهیم سطح تماس آن بیشتر باشد. در این مرحله سس فلفل سبز اضافه می کنیم ( مزه سس فلفل سبز نسبت به سس فلفل قرمز ملایم تر است و طعم و بوی دودی خیلی بهتری دارد اگر از آن استفاده کنید خیلی خوشنزه تر خواهد شد ) حالا به اندازه دو قاشق غذا خوری سرکه سفید می ریزیم چون می خواهیم طعم مزه ترشی آن تیز تر باشد. بعد پوست رنده شده یک عدد لیمو و به اندازه دو قاشق غذا خوری آب لیموی تازه اضافه می کنیم و حالا نمک و فلفل سیاه می ریزیم.

نکته: لازم به ذکر است که وقتی مواد مرینیت را تهیه کردید و هم زدید باید بچشید تا طعم نمک آن را قشنگ حس کنید باید کمی نمک آن زیاد باشد و حتما مزه شوری داشته باشد چون این  مواد برای مرینیت ترکیب می شوند بهتر است برای مرینیت مزه ها قوی تر در نظر گرفته شود چون قرار نیست خورده شود  فقط می خواهیم تاثیر گذاری آن بیشتر شود.

مرحله سوم: مزه دار کردن سینه های مرغ
حالا مواد را هم می زنیم و سینه مرغ را داخل آن قرار می دهیم تا همه جای آن به مواد آغشته شود بعد مرغ را داخل کیسه های زیپ دار قرار می دهیم و بقیه مایع را روی آن می ریزیم و با یک فشار هوای داخل کیسه را می گیریم و در آن را می بندیم. برای این که کامل مزه دار شود حداقل چهار ساعت نیاز داریم تا مرغ کاملا مزه دار شود و حداکثر اگر هوای داخل کیسه کاملا گرفته شود می توان به مدت دو تا سه روز آن را نگه داشت. پس بهتر است که اجازه دهیم کاملا طعم بگیرد.

دستور تهیه استیک مرغ

دستور تهیه استیک مرغ

دستور تهیه استیک مرغ

مرحله چهارم: کباب کردن استیک های مزه دار شده
حالا بعد از مزه دار شدن کامل سینه مرغ می رویم سراغ کباب کردن آن. برای این کار می توان از ماهیتابه، منقل و کباب زن و گریل چدنی یا ماهیتابه های رژیمی استفاده کرد.  حتما از قبل باید روی اجاق گاز بگذاریم تا داغ شود حالا کمی روغن روی تابه (در اینجا گریل چدنی ) می ریزیم و با قلمو آن را پخش می کنیم و ظرف را کاملا چرب می کنیم حالا استیک را از سمتی که به پوست چسبیده روی گریل می گذاریم بعد از حدود سه دقیقه یک گوشه آن را بلند می کنیم و اگر خط های روی آن قهوه ای باشد و روی سطح مرغ سفید شود یعنی پخته است پس آن را بر می گردانیم و طرف دیگر آن را کباب می کنیم.

دستور تهیه استیک مرغ

دستور تهیه استیک مرغ

مرحله پنجم: آماده کردن بشقاب استیک
در این فاصله که استیک آماده می شود بشقاب آن را حاضر می کنیم به این ترتیب که یک قالب حلقه ای را روی بشقاب به سمت لبه آن می گذاریم و داخل آن پوره سیب زمینی ( در ادامه طرز تهیه آن را بیان می کنیم ) می ریزیم که شکل حلقه را به خودش بگیرد بعد یک تکه از فیله لیمو روی آن قرار می دهیم.

حالا دو برگ از کاهوی فرانسوی کنار آن می گذاریم شما می توانید از هر برگی که خوشتان آمد و زیبا بود استفاده کنید. در این مرحله استیک آماده شده را به بشقاب تزئین شده منتقل می کنیم و یکی از گوشه های آن را روی پوره سیب زمینی می گذاریم طوری که هم پوره معلوم شود و هم برگ ها از زیر آن دیده شوند. یک برش از لیموی گریل شده را روی لبه پایینی استیک می گذاریم حالا کمی سس قارچ ( آموزش سس قارچ را هم در ادامه خواهید دید ) داریم آن را روی استیک می ریزیم و چند تکه قارچ گریل شده روی آن قرار می دهیم.

نکته: استیک نه فقط این استیک بلکه همه را با سس قارچ سرو کنید.

حالا بشقاب ما آماده است، به همین راحتی و با این سرعت استیک مرغ ما آماده شد.

حالا در ادامه طرز تهیه پوره سیب زمینی و سس قارچ را توضیح می دهیم.

طرز تهیه پوره سیب زمینی
پوره سیب زمینی یکی از عناصر ثابت کنار خیلی از غذاهای اصلی مانند استیک ها، انواع مرغ گریل و شنیسل ها است. حتی می تواند به عنوان غذا یا صبحانه با نان تست میل شود به راحتی درست می شود و تنها چیزی که باید رعایت شود این است که پوره سیب زمینی نباید خیلی طعم دار شود نباید خیلی ترش یا نمکی و یا فلفلی باشد به اصطلاح باید مزه خیلی فلتی داشته باشد که بشود با خیلی از غذاها سرو کرد. اگر مزه خاصی داشته باشد می تواند در یک گروه غذایی خاصی جا بگیرد به خاطر همین در مقدارها اغراق نکنید و برای این که پوره شما استاندارد باشد و پوره ای باشد که در بهترین رستوران ها ارائه می شود از این دستور استفاده کنید و ادویه خاصی اضافه نکنید چون از آن هویت اصلی خود خارج می شود توصیه می کنیم که با این دستور درست کنید خواهید دید که یک پوره خیلی نرم و لطیف و خوشمزه ای خواهید داشت.

نکته: هر سیب زمینی متوسط خود یک پرس پوره به حساب می آید.

نکته: سیب زمینی های پوست کنده شده را در آب نگهداری کنید تا  رنگ آن ها عوض نشود و به این ترتیب ماندگاری بالایی داشته باشند.

حالا برای درست کردن پوره داخل قابلمه آب می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم بعد مقداری زردچوبه و نمک به آب اضافه می کنیم که زردچوبه رنگ نارنجی زیبایی به آن می دهد و نمک هم نباید زیاد باشد که آب مزه شوری بدهد چون جذب سیب زمینی ها می شود و شور خواهند شد. برای این که سیب زمینی ها راحت تر و زودتر بپزند هر کدام را به چهار قسمت تقسیم می کنیم و داخل آب می اندازیم.

نکته: سیب زمینی ها را خیلی خرد نکنید چون لایه بیرونی آن آب جذب می کند و اگر برش های سیب زمینی کوچک باشند بافت آن از بین می رود و در نهایت پوره خیلی نرم و شلی خواهید داشت.

حالا در قابلمه را می گذاریم و صبر می کنیم که بجوشند و کاملا نرم شوند بعد از یک ربع با یک سیخ چوبی امتحان می کنیم اگر نرم شده باشند آن ها را آب خارج می کنیم. سیب زمینی ها را داخل صافی که روی یک کاسه گذاشتیم می ریزیم و یک تا دو دقیقه صبر می کنیم تا چند قطره آبی که داشتند گرفته شود. حالا به یک کاسه دیگر انتقال می دهیم تا برای پوره شدن آماده شوند حالا یک مقدار از آن را می چشیم تا اگر کم نمک بود نمک اضافه کنیم. حالا کره و حدود دو قاشق غذا خوری ماست اضافه می کنیم (اگر ماست ترش باشد بهتر خواهد بود و اگر نداشتید از ماست معمولی استفاده کنید )

کمی هم فلفل سیاه می ریزیم ( حتما از فلفل سیاه چاپ شده یا ساییده شده استفاده کنید چون اگر از پودر فلفل سیاه استفاده کنید رنگ پوره بد خواهد شد. حتما از فلفل چاپ شده درشت استفاده کنید که دانه های آن معلوم باشند و بوی آن حس شود و رنگ پوره را عوض نکند ) بعد چند قطره آب لیموی تازه می ریزیم فقط در حدی که مزه ترشی خیلی ضعیفی به پوره بدهد حالا شروع می کنیم به کوبیدن تا یک دست و یکنواخت شوند.

نکته: به جای کره می توانید از روغن زیتون استفاده کنید ولی در دستور اصلی و طعم استاندارد آن از کره استفاده می شود.

نکته: به جای ماست هم می توانید از خامه استفاده کنید باز هم بستگی به این دارد که چقدر می خواهید پوره چرب باشد. ولی با ماستی که کم آب باشد و کمی مزه ترش داشته باشد پوره خیلی خوشمزه ای خواهید داشت

در نهایت بافت پوره به سلیقه شما بستگی دارد بعضی ها دوست دارند پوره خیلی نرم و یک دستی داشته باشند و بعضی ها هم دوست دارند دانه های سیب زمینی خیلی ریز در داخل آن حس شود.

بعد از این که پوره کاملا کوبیده شد خواهید دید که بافت خیلی نرم و لطیفی پیدا می کند و این به خاطر کره ای است که استفاده شده است.

دستور تهیه استیک مرغ

طرز تهیه سس قارچ
این سس یکی از حرفه ای ترین سس هایی است که اکثرا دوست دارید یاد بگیرید. درست کردن این سس هم مانند سس های دیگر روش های متفاوتی دارد روشی که در اینجا آموزش می دهیم رسپی است که خودم سال ها است از آن استفاده می کنم و بهترین نتیجه را می گیرم و بسیار خوشمزه و عالی است.

در اینجا سیصد گرم قارچ داریم که بهتر از قارچ های کوچک تر که سفت تر هستند استفاده کنیم. قارچ را به دو صورت می توانیم خرد کنیم اول این که به صورت مکعبی خیلی ریز خرد کنیم ولی بهتر است طوری خرد کنیم که داخل سس دیده شوند چون به این ترتیب سس ظاهر بهتری دارد و هم این که وقتی قارچ جویده می شود حس خوشایندی دارد پس روش بعدی برای خرد کردن آن به این شکل است که به صورت برش هایی با پهنای دو تا سه میلی متر اسلایس کنیم تا وقتی می پزیم و آب از دست می دهند خیلی کوچک نشوند.

حالا قارچ ها را داخل ماهیتابه داغ می ریزیم در این مرحله اصلا به روغن نیاز نداریم تنها کاری که باید انجام دهیم این است که حرارت را تا جایی که امکان دارد بالا ببریم تا قارچ ها آب بیاندازند و هر چه سریع تر آب از دست بدهند و هر از گاهی هم می زنیم و صبر می کنیم تا آب آن ها خشک شود.

وقتی آب قارچ ها خشک شد آن ها را به یک کاسه منتقل می کنیم در این مرحله روی قارچ ها کمی فلفل سیاه می ریزیم که برای سیصد گرم قارچ کمتر از یک قاشق چای خوری کافی است. بعد دو حبه سیر درشت رنده می کنیم حتما رنده خیلی ریز باشد که سیر ها پوره شوند چون نمی خواهیم بافت آن ها معلوم شود و باید به شکل خمیر در بیایند در این مرحله که قارچ ها هنوز گرم هستند هم می زنیم تا مزه سیر و فلفل سیاه خوب جذب شود. در اینجا مهم ترین طعم دهنده ای که داریم قرص عصاره مرغ است برای این مقدار قارچ نصف آن را پودر می کنیم و روی قارچ ها می ریزیم و هم می زنیم.

نکته: اگر دوست دارید مزه قوی تری داشته باشد می توانید از یک قرص کامل عصاره مرغ استفاده کنید.

حالا ظرف حاوی قارچ را کنار می گذاریم و می رویم سراغ خرد کردن پیاز. در اینجا نصف یک عدد پیاز متوسط را داریم آن را به صورت خیلی خیلی ریز خرد می کنیم اگر خرد کردن آن سخت باشد می توانید آن را رنده کنید.

حالا یک ماهیتابه کوچک را روی حرارت می گذاریم تا گرم شود بعد پنجاه گرم کره را داخل آن می اندازیم و برای اینکه کره نسوزد کمی روغن اضافه می کنیم و کمی نمک می ریزیم بعد از این که کره آب شد پیاز خرد شده را اضافه می کنیم و دائما هم می زنیم تا پیازها نسوزند ( چون خیلی ریز هستند ) بعد از سه یا چهار دقیقه که پیاز ها کمی طلایی و سبک شدند یک قاشق غذا خوری سر پر آرد می ریزیم و هم می زنیم تا آرد تفت بخورد و رنگ و بوی آن کمی عوض شود. وقتی رنگ آرد متمایل به طلایی قهوه ای شد یک لیوان شیر اضافه می کنیم توجه کنید که شیر حتما سرد باشد بعد باید سریع هم بزنیم تا وقتی که مایع غلیظ شود به علت وجود آرد هر چقدر بجوشد غلیظ تر خواهد شد  شعله را کم می کنیم و مدام هم می زنیم تا غلظت آن مانند ماست رقیق شود وقتی به این غلظت رسید از روی حرارت بر می داریم و نمک و فلفل سیاه اضافه می کنیم ( حتما بچشید تا نمک آن زیاد نشود چون به کره کمی نمک زده بودیم ) و هم می زنیم بعد سسی را که درست کردیم به قارچ ها اضافه می کنیم و بعد صد و پنحاه گرم خامه صبحانه را می ریزیم ( از خامه های پاکتی استفاده می کنیم که غلیظ باشد ) بعد هم یک قاشق غذا خوری سس خردل اضافه می کنیم که اختیاری است ولی سس را خوشمزه تر می کند.

حالا همه مواد را خوب باهم مخلوط می کنیم و به این ترتیب سس قارچ آماده می شود.

همانطور که گفته شد دستور این سس یکی از بهترین دستور هایی است که استفاده می کنیم و می توانید با انواع استیک ها یا حتی مرغ و کباب ها سرو کنید در کل سسی است که خیلی کاربرد دارد.

دستور تهیه استیک مرغ

امیدواریم که این غذای ساده و خوشمزه را درست کنید و از آن لذت ببرید.
نسخه چاپی