دستور تهیه پیاز ترش

پیاز ترش


مواد لازم برای تهیه پیاز ترش
مواد غذایی مقدار
پیاز قرمز چهار تا پنج عدد
آب دو لیوان
سرکه قرمز دو لیوان
نمک دو قاشق غذا خوری
شکر سه قاشق غذا خوری سرپر
فلفل تند دو عدد
سیر دو یا سه حبه


طرز تهیه پیاز ترش

در این مطلب می خواهیم طرز تهیه پیاز ترش را آموزش بدهیم  ترکیب پیاز ترش با ترکیباتی که ترشی پیاز دارد متفاوت است به همین دلیل اسم آن را پیاز ترش گذاشتیم.
مواد اولیه بسیار ساده ای دارد و خیلی راحت تهیه می شود.

اصلی ترین ترکیب آن که همان پیاز بنفش معروف به پیاز قرمز است. با توجه به این که در همه فصل ها به این پیاز دسترسی نداریم و در فصل زمستان بیشتر است اگر امکان تهیه این پیاز را دارید که عالی است اما اگر در دسترس ندارید هیچ اشکالی ندارد از سایر انواع پیاز می توانید استفاده کنید.

پیاز ترش کاربرد های زیادی دارد از جمله این که به جای ترشی می توانید استفاده کنید در واقع جاهایی که از ترشی استفاده می کنیم می توانیم از پیاز ترش بهره ببریم، داخل سالاد فوق العاده می شود، داخل ساندویج های مختلف می توان استفاده کرد و به عنوان دورچین هم کارایی دارد.

حالا می رویم سراغ درست کردن آن.

مرحله اول طرز تهیه پیاز ترش
اولین کار پوست کندن و خرد کردن پیاز ها است نوع خرد کردن پیاز ها مهم است ابتدا سرو ته پیاز ها را می زنیم و یک یا دو لایه (هر چقدر که لازم است ) نرم آن را می کنیم و از وسط نصف می کنیم حالا برخلاف همیشه از قسمت سر یا ته که گرفته ایم شروع به برش زدن آن ها می کنیم. خیلی نباید نازک باشند حدود نیم سانتی متر قطر داشته باشند بهتر است چون می خواهیم زمان خوردن جویده شدن و تردی آن را حس کنیم.

دستور تهیه پیاز ترش

مرحله دوم طرز تهیه پیاز ترش
بعد از خرد کردن حدودا چهار یا پنج پیاز لایه ها را از هم جدا می کنیم و آن هایی که کوچکتر هستند را کنار می گذاریم تا بعدا برای پیاز داغ استفاده کنیم برای پیاز ترش بهتر است پیاز ها یک دست باشند حالا اسلایس های پیاز را داخل یک کاسه می ریزیم و کنار می گذاریم.

مرحله سوم طرز تهیه پیاز ترش
در این مرحله داخل قابلمه یا ماهیتابه دو لیوان آب می ریزیم و صبر می کنیم بجوشد وقتی آب به نقطه جوش رسید دو لیوان سرکه قرمز اضافه می کنیم.

نکته: اگر از ابتدا آب و سرکه را ترکیب کنید و بجوشانید سرکه به میزان زیادی تبخیر می شود و به این ترتیب حالت اسیدی و تندی آن از بین می رود.

بعد از اضافه کردن سرکه باید صبر کنیم سرکه بجوشد در این فاصله دو قاشق غذا خوری نمک و سه قاشق غذا خوری سرپر شکر به مخلوط آب و سرکه اضافه می کنیم

نکته: زمانی که سرکه در حال جوشیدن هست بالا سر آن نروید چون بخاری که از آن بلند می شود اسیدی است و حتما ریه و گلویتان را اذیت خواهد کرد.

دستور تهیه پیاز ترش

مرحله چهارم طرز تهیه پیاز ترش
اجازه می دهیم سرکه به جوش بیاید بعد حرارت را خاموش می کنیم. در این فاصله می رویم سراغ فلفل ها، ما از فلفل تند استفاده می کنیم چون مزه بهتری به پیاز ها می دهد ولی اگر شما دوست ندارید می توانید از فلفل شیرین استفاده کنید. ساقه دو عدد فلفل تند را می گیریم و روی هر کدام یک شیار طولی ایجاد می کنیم که طعم دهی بهتری داشته باشند بعد دو یا سه حبه سیر را یا به صورت ورقه ای اسلایس می کنیم و یا مثل فلفل ها روی آن ها شکاف ایجاد می کنیم.

دستور تهیه پیاز ترش

مرحله پنجم طرز تهیه پیاز ترش
سرکه که به جوش آمد خاموش می کنیم تا بیشتر نجوشد و بخار نشود حالا یک ظرف شیشه ای را که از قبل شسته ایم و خشک کرده ایم ( این مسئله مهم است چون اگر آب نجوشیده داخل ظرف باشد باعث کپک زدن آن می شود ) با پیاز پر می کنیم ظرف را تکان داده و خوب فشار می دهیم و تا جایی که امکان دارد پر می کنیم که حجم بیشتری را در خود جای دهد فقط وقتی به نصف رسید فلفل ها و سیر ها را می ریزیم و در حالی که آب و سرکه داغ است داخل ظرف می ریزیم و آن را لب به لب تا نزدیک سر رفتن پر می کنیم که هیچ هوایی در آن باقی نماند.

دستور تهیه پیاز ترش

دستور تهیه پیاز ترش

مرحله آخر طرز تهیه پیاز ترش
حالا پیاز ترش آماده است در ظرف را می بندیم و اجازه می دهیم به مدت هفت یا هشت ساعت در دمای اتاق یا آشپزخانه بماند تا گرمای آب و سرکه تاثیرشان را روی پیاز ها بگذارند و عمل کنند بعد از این مدت می توانیم در یخچال بگذاریم و پیاز ترش بعد از بیست و چهار ساعت کاملا قابل استفاده است و ماندگاری بالایی دارد می توانید تا مدت ها داخل یخچال نگه دارید و از آن استفاده کنید موارد استفاده زیادی دارد و  مطمئنا موارد زیادتری هم پیدا خواهید کرد.

امیدواریم که از این دستور خوشتان بیاید و آن را درست کنید و در کنار غذاهایتان میل کنید.
نسخه چاپی