نکاتی در خصوص انجام مسافرت هوایی با کودک
این مقاله شامل گزیده ای از کتاب جنتل بیبی کِر (Gentle Baby Care) نوشته الیزابت پنتلی (Elizabeth Pantley) می باشد.
 
پدر و مادری عنوان می کنند که در شرف انجام اولین سفر هوایی خود با کودک یک ساله شان هستند. آنها پیش از تولد فرزندشان پروازهای هوایی بسیاری داشته اند اما اکنون نمی دانند چه چیزهایی را برای سفر آماده کرده و چگونه این سفر را موفقیت آمیز سازند.
 

کسب اطلاعات لازم از سفر هوایی

حتی اگر پیش از متولد شدن فرزندتان سفرهای هوایی زیادی را انجام داده اید اما بایستی آنچه پیش از این در مورد سفر می دانستید را فراموش کنید. پرواز با یک کوچولو داستان کاملاً متفاوتی است.
 
اگر از تبدیل شدن به یکی از آن خانواده هایی که همه ما در هواپیما با آنها روبرو می شویم یعنی آنهایی که بچه هایی لوس، شیطان و ناآرام شان مسافران دیگر را به ستوه می آورند هراس دارید نگران نباشید و شجاعت خود را حفظ کنید. نویسنده عنوان می کند که بزرگترین فرزند او زمانی که اولین پرواز خود را انجام داد تنها 14 روز سن داشت و از آن زمان سفرهای بیشتری را با چهار فرزند دیگر خود انجام داده است. شما می توانید با کوچولوهای تان سفر کنید و از سفر خود لذت ببرید. کلید کار بکار بردن تدبیر و آمادگی برای انجام این کار است.
 

برنامه ریزی برای سفر

توجه به جزئیات سفر اغلب می تواند به معنای تفاوت میان موفقیت و فاجعه باشد. هنگام برنامه ریزی ایده هایی که در زیر آمده است را به خاطر داشته باشید:
 
* به هنگام رزرو پروازهای خود، تمام جنبه های سفر را بررسی کنید. سعی کنید هدفتان پروازهای مستقیم باشد تا مجبور به تغییر هواپیما نباشید. در صورت اجبار به تغییر، از توقف های کوتاه که زمان کمتری را برای رفتن از یک ورودی یا گیت به گیت دیگر در اختیارتان قرار می دهد خودداری کنید و عکس آن نیز که از توقف های طولانی که وقت زیادی را به هدر می دهند خودداری نمایید.
 
* هنگام رزرو بلیط سن تمام افرادی که با شما به سفر می آیند را به کارمند آژانس بگویید. با این کار می توانید از برخی قوانین مهم از جمله موارد زیر اطلاع یابید:
برخی از قوانین تنها اجازه قرار گرفتن یک کودک بر روی پاهای فردی بزرگسال را می دهند- برخی از قوانین تنها اجازه قرار گرفتن یک کودک بر روی پاهای فردی بزرگسال را می دهند. اگر با دو بچه سفر می کنید و تنها یک فرد بزرگسال قرار است به سفر برود، یکی از بچه ها باید بر روی صندلی مجزا بنشیند. (اینطور نیست که بتوانید با دو کودک در آغوش خود سفر کنید).

نکاتی در خصوص انجام مسافرت هوایی با کودک

- برخی از شرکت های هواپیمایی به نوزادان تازه متولد شده اجازه پرواز نمی دهند.
 
- بعضی از شرکت های هواپیمایی برای بلیت کودکان تخفیف قائل می شوند.
 
- اکثر هواپیماها تنها از یک ماسک اکسیژن اضافی در هر ردیف برخوردارند به این معنی که شما تنها می توانید یک کودک را در هر ردیف بر روی پاهای خود بنشانید. در صورتی که دو فرد بزرگسال هستید و با دو کودک سفر می کنید، در سمت دیگر راهرو از یکدیگر نشسته یا پشت سر هم بنشینید.
 
- بعضی از شرکت های هواپیمایی صندلی ایمنی خودرو برای کودک یا کالسکه را به عنوان اضافه بار در نظر می گیرند.
 
* در صورتی که فرزندتان به راحتی بخواب می رود و زود از خواب بیدار نمی شود، سعی کنید زمان سفر را در زمان های چرت روزانه یا خواب او برنامه ریزی کنید. از سوی دیگر اگر فرزندتان خواب راحتی ندارد از مسافرت در طول ساعات خواب معمول او خودداری کنید به این دلیل که کودک ممکن است بیدار مانده و بی قراری نماید.
 
* صندلی های خود را از قبل رزرو کنید تا مطمئن شوید تمام خانواده در کنار یکدیگر می نشینند.
 
- اگر کودک شیرخوار دارید از آنها بخواهید صندلی های bulkhead (ردیف جلو) را به شما بدهند و همچنین یک گهواره درخواست نمایید.
 
- برخلاف توصیه های رایج، فکر می کنیم بهتر است از قرار گرفتن در ردیف جلو با نوزادان بزرگتر و کودکان نوپا خودداری کنید. چرا که این صندلی ها نه دارای فضای زیر صندلی و نه جیب صندلی هستند، بنابراین مجبور خواهید بود تمام اسباب بازی ها و وسایل تان را در محفظه بالای سر خود قرار دهید. همچنین در این ردیف میز یا سینی غذا از قسمت دسته صندلی بلند می شود و در صورتی که میزتان مملو از غذا باشد شما را در صندلی گرفتار می سازد.
 
- فرزندتان را بر روی صندلی کنار راهرو قرار ندهید به این دلیل که می تواند به وسیله چرخ غذا و چمدان های در حال گذر مسافران دچار صدمه دیدگی شود.
 
* از شرکت هواپیمایی بپرسید چه امتیازات ویژه ای را برای خانواده ها در نظر گرفته اند. بعضی از شرکت ها وعده های غذایی مخصوص کودکان، گهواره سبدی، گیت بازرسی کالسکه یا امتیاز سوار شدن زودتر را ارائه می کنند.
چنانچه از توانایی مالی برخوردارید برای فرزند خود صندلی ایمنی خودرو مخصوص کودک خریده و آن را با خود به همراه ببرید* چنانچه از توانایی مالی برخوردارید برای فرزند خود صندلی ایمنی خودرو مخصوص کودک خریده و آن را با خود به همراه ببرید. فرزند شما به قرار گرفتن در صندلی ایمنی خود عادت کرده است و به همراه بردن وسیله ای آشنا برای او ممکن است بی حرکت نشستن بر روی صندلی و حتی به خواب رفتنش را آسانتر سازد. هرچند این کار تنها زمانی موفقیت آمیز است که فرزندتان بتواند در فضای تنگ میان صندلی هواپیما به راحتی قرار گیرد. یک کودک نوپا با پاهای بلند بین صندلی خود و صندلی مقابل فشرده خواهد شد. مزیت برتر به همراه بردن صندلی ایمنی کودک حفظ امنیت کودک در هواپیما است. اطمینان حاصل کنید که صندلی ایمنی دارای برچسب تأییدیه سفر هوایی باشد تا از قبول آن در گیت خودداری نشود. به هر حال به این صندلی برای رفت و برگشت به فرودگاه از خانه و به مقصد خود نیاز خواهید داشت. (اجاره صندلی مخصوص به طور معمول گران است و دسترسی به آن اغلب محدود می باشد).

نکاتی در خصوص انجام مسافرت هوایی با کودک

* یک یا دو هفته قبل از سفر به متخصص اطفال مراجعه کنید تا اطمینان یابید کوچولوی شما به عفونت گوش یا بیماری دیگری مبتلا نمی باشد. در صورت امکان از تماس کودک با سایر کودکان یک هفته قبل از پرواز خودداری کنید تا احتمال ابتلاء کودک به بیماری های متداول کودکان از بین برود.
 
* چنانچه هدف شما دیدار یکی از اقوام است، یک آلبوم خانوادگی درست کرده و این افراد جدید را به کودک از طریق تصاویر آنها پیش از ملاقات حضوری شان معرفی کنید.
 
* در صورتی که کودک در روز سفر بایستی داروهایی از جمله داروی ضد احتقان یا مسکن مصرف کند، حتماً پیش از روز سفر آنها را امتحان کنید تا مطمئن شوید عوارض جانبی برای او به وجود نمی آورند.
 
* ببینید آیا به کالسکه در مقصد خود نیاز دارید یا خیر. اگر فکر می کنید به نوع معمولی آن نیاز ندارید، حداقل نوع قابل حمل سبک وزن را برای استفاده در فرودگاه با خود به همراه ببرید. این کار باعث آزاد بودن دستهای شما می شود چرا که کارهایی از جمله چک کردن چمدان و برداشتن آن را خواهید داشت و در عین حال کودک نزدیک به شما و در وضعیتی ایمن قرار خواهد داشت. اگر می خواهید کالسکه معمول او را بردارید، می توانید آن را در گیت یا درست مقابل درب هواپیما به امانت گذاشته و رسید آن را دریافت کنید.
 
* از سوی دیگر چنانچه کودک هنوز هم دوست دارد حمل شود استفاده از آغوشی که وزن سبکی دارد می تواند مفید باشد به طوری که می توانید به راحتی در فرودگاه پیاده حرکت کنید.
 
* لباس های راحت برای خود و کودک انتخاب کنید. فرودگاه ها معمولاً مملو از جمعیت بوده و فضای گرمی دارند اما گاهی اوقات نیز بسیار سرد می باشند. تمام وسایل مورد نیاز خود را به صورت فهرست یادداشت کرده تا اطمینان یابید چیزی را از قلم نمی اندازید.
 

بستن چمدان

چمدان یا کیف دستی مناسب می تواند مانند یک ناجی عمل کند. اطمینان یابید که ساک شما به راحتی برداشته می شود یا بر روی زمین حرکت می کند و اندازه آن در محدوده اندازه مورد قبول شرکت هواپیمایی است. چمدان شما بایستی حاوی موارد زیر باشد:
 
* تعداد زیادی پوشک برای پیش آمدهای غیر منتظره یا تأخیر در پرواز.
 
* پتوی کودک که برای مصارف گوناگون مفید باشد.
 
* پد یا تشکچه تعویض پوشک در صورتی که مجبور به تعویض کودک بر روی زمین یا بر روی میز تعویض کثیف و غیر بهداشتی شدید.
 
* مقدار زیادی میان وعده به این دلیل که اغلب تنها میان وعده موجود در هواپیما بادام زمینی است که خطر اصلی خفگی در کودکان به شمار می رود. همچنین میان وعده بهترین وسیله منحرف ساختن حواس کودک بی حوصله یا بی طاقت است. حتی اگر وعده غذایی فرزند خود را سفارش داده اید، ممکن است زمانی که کودک خواب یا گرسنه نیست آن را برایتان بیاورند یا ممکن است کودک از غذایی که آورده اند خوشش نیاید. چند ایده برای میان وعده هایی که به راحتی می توانید با خود به همراه ببرید در زیر آورده شده است:
 
- غذای کودک
 
- پودر سرلاک یا غلات صبحانه خشک
 
- چوب شور
 
- بیسکویت یا کراکر
 
- نان شیرینی حلقوی
 
- نان
 
- میوه خشک شده
 
- آب نبات چوبی
 
* نوشیدنی های مورد علاقه کودک را در یک لیوان نی دار یا شیشه با خود به همراه ببرید. حتی می توانید آنها را در یک ساک نرم مخصوص غذا برای خنک ماندن قرار دهید.

نکاتی در خصوص انجام مسافرت هوایی با کودک

* مسکن برای تسکین درد نوزاد در صورت ابتلاء او به گوش درد یا سایر ناراحتی ها. (اما داروی جدیدی را امتحان نکنید، حتماً دارویی را استفاده کنید که پیش از این کودک به خوبی آن را تحمل کرده است).
 
* تعداد زیادی اسباب بازی یا وسایل قدیمی مورد علاقه کودک که از چند هفته قبل از آنها استفاده نکرده باشد. از برداشتن اسباب بازی های پر سر و صدا که برای مسافران دیگر مزاحمت ایجاد می کنند خودداری کنید. از جمله بهترین اسباب بازی های مناسب سفر موارد زیر را شامل می شود:
 
- مداد شمعی و یک دفترچه کوچک یا برگه یادداشت
 
- برچسب (استیکر ) یا کتابچه برچسب (کتابچه برچسب در اینجا بهتر است چرا که برچسب های آن در صورتی که بر روی صفحه های مخصوص بچسبند قابل استفاده مجدد هستند، با آنکه برچسبی که بر روی کاغذ چسبانده شود نیز خوب است اما کتابچه برچسب مدت زمان فعالیت را طولانی می کند).
 
- اسباب بازی های ساختنی مانند لگو
 
- کتابهای جلد کاغذی
 
- عروسک خیمه شب بازی
 
- عروسک، ماشین و حیوانات کوچک پلاستیکی
 
- کارت بازی (بازی هایی که دارای کارت های جالب باشند)
 
- پخش کننده سی دی یا نوار که بر روی آن موزیک کودکانه یا کتاب های کودکانه باشد
 
* پیشبند کودک
 
* پستانک های اضافی یا اسباب بازی، عروسک یا پتوی مورد علاقه کودک
 
* کتاب، مجله یا فعالیتی برای خودتان زمانی که بچه خواب یا مشغول بازی است البته اگر به قدر کافی خوش شانس باشید که فرصت انجام آنها برایتان مهیا شود.
 
* کیف یا کیت کوچک کمک های اولیه همراه با بانداژ

نکاتی در خصوص انجام مسافرت هوایی با کودک

* دستمال مرطوب برای تعویض پوشک و تمیز کردن دست و صورت کودک و کیسه پلاستیکی خالی برای قرار دادن پوشک کثیف در آن
 
* در صورتی که کودک از شیشه شیر استفاده می کند به همراه بردن چند شیشه شیر با خود. معمولاً بهتر است با خود مقدار شیر خشک پیمانه شده و چند شیشه آب برای مخطوط کردن آن به همراه داشته باشید.
 
* چند دست لباس کامل برای تعویض و چند لباس اضافی برای خود (در صورت ریختن آب دهان کودک یا مایعات بر روی لباس)
 
* مسواک و خمیردندان برای توقف های پیش بینی نشده
 
* اگر دو فرد بزرگسال هستید و با دو کودک مسافرت می کنید وسایل مورد نیاز بچه ها را در دو ساک مجزا تقسیم کنید تا در صورت قرار گرفتن در صندلی های مجزا بتوانید از آنها استفاده کنید.
 
* برای هر کودک یک کوله پشتی به طور مجزا از اسباب بازی هایش را تهیه کنید.
 
* کوله پشتی یا کیف های رودوشی کوچک برای قرار دادن بلیت ها، کارت شناسایی و پول نقد. آن را در قسمت جلو بدن قرار دهید و نه پشت
 
* کیف خود را از قبل امتحان کنید تا مطمئن شوید خیلی سنگین نباشد.
 

شب پیش از سفر

* خواب شبانه خوبی داشته باشید تا در طول سفر از آرامش بیشتری برخوردار باشید.
 
* تمام ساک ها و چمدان های خود را بسته و آنها را درون اتومبیل یا کنار در ورودی قرار دهید تا هنگام ترک خانه دستپاچه نشوید.
 
* فهرست خود را مرور کنید تا چیزی از قلم نیفتاده باشد.
 

در فرودگاه

* زود به فرودگاه بروید
 
* تا آنجا که امکان دارد چمدانهای خود را بررسی کنید. وسایلی که باید با خود حمل کنید زیاد نباشند.
 
* به خاطر داشته باشید که اکثر گاری های اجاره ای فرودگاه برای عبور از قسمت امنیتی باید تخلیه شوند و هنگام عبور از فلزیاب شاید مجبور باشید فرزندتان را از درون کالسکه یا کوله خارج سازید.
 
* هنگام ثبت ورود به متصدی آن اطلاع دهید که با یک نوزاد یا کودک سفر می کنید. اگر کالسکه یا صندلی ایمنی کودک همراهتان است او را از وجود آنها مطلع سازید.
 
* پوشک بچه را بلافاصله قبل از سوار شدن به هواپیما عوض کنید.
 
* از شیر دادن به فرزندتان درست قبل از سوار شدن خودداری کنید چرا که ممکن است به خواب برود و هنگامی که در حال حمل او و وسایلتان به گیت هستید با گریه از خواب بیدار شود. صبر کنید تا وسایلتان را تحویل داده و سر جای خود بنشینید آنگاه او را تغذیه کنید و شاید شانس با شما یار باشد و چرت کوتاهی بزند.
 
* از تغذیه کودک درست پیش از سوار شدن به هواپیما خودداری کنید. غذا و نوشیدنی را برای زمانی که در هواپیما هستید نگه دارید زیرا ارزش سرگرم سازی زیادی دارند.
 
* کالسکه را با خود تا گیت برده و در آنجا آن را تحویل دهید. بدین طریق می توانید کودک، صندلی او و تمام وسایلتان را تا راهروی هواپیما حمل کنید. کالسکه های کوچک را می توان به درون هواپیما برد و متصدی کالسکه های بزرگتر را به عنوان مواردی که باید در قسمت گیت تحویل بگیرند در نظر می گیرد. (اطلاع یابید که کجا وسایلی که در این قسمت به امانت می گذارید را باید تحویل بگیرید).
 
* اگر تعداد شما دو فرد بزرگسال و چند بچه است، از متصدی بپرسید که آیا یک فرد بزرگسال می تواند زودتر سوار هواپیما شود و صندلی کودک و وسایلی که باید به هواپیما ببرید را مرتب کند یا خیر. معمولاً زمان زودتر سوار شدن بسیار کوتاه است و مجبورید عجله کنید تا پیش از آنکه مسافران دیگر شروع به سوار شدن کنند، صندلی کودک را در جای خود قرار داده و وسایلتان را مرتب نمایید.
 
* اگر چند پرواز پشت سر هم دارید، با فرود هواپیما مستقیم به سمت گیت بروید. گاهی اوقات رفتن از یک گیت به گیت دیگر بیش از آنچه انتظار دارید طول می کشد. زمان انتظار بهتر است در نزدیک گیت بعدی شما انجام شود.
 

در هواپیما

* به منظور کمک به گوش کودک در سازگاری با فشار کابین، کاری کنید که به هنگام برخاستن هواپیما از زمین و فرود آمدن آن شروع به خوردن یا بلع چیزی کند. می توانید این کار را با شیر دادن به او یا استفاده از پستانک انجام دهید. کودکان نوپا می توانند نوشیدنی مصرف کنند، بیسکویت گاز بزنند یا آب نبات چوبی لیس بزنند (انواعی را در اختیار کودک قرار دهید که وسط آب نبات آدامس یا چیزی جویدنی نباشد چرا که می تواند موجب خفگی کودک شود). از احساس گوش های خود استفاده کرده تا بدانید چه زمان به کودک چیزی برای بلع بدهید یا زمانی که مهمانداران در حال آماده سازی کابین برای برخاستن یا فرود آمدن هواپیما هستند، کودک را تغذیه کنید. اگر کودک خواب عمیقی رفته است نیازی به بیدار کردن او نیست.
 
* پرواز در هواپیما می تواند موجب کم آبی بدن شود به طوری که این امر در کودکان بسیار سریعتر از بزرگسالان اتفاق می افتد. آب بدن فرزند خود را با کمک آب، آب میوه یا شیر حفظ کنید.
از یک کیسه پلاستیکی که از خانه آورده اید یا پاکت مخصوص تهوع که در هواپیما موجود است برای قرار دادن پوشک کثیف و انداختن آن به سطل آشغال استفاده کنید* تعویض پوشک می تواند یک چالش واقعی به حساب آید. بعضی از هواپیماها دارای میز تعویض پوشک هستند، اما این میز بسیار کوچک بوده و گرچه برای نوزادان تازه متولد شده مناسب می باشد اما برای کودکان بزرگتر چالش برانگیز خواهد بود. می توانید از مهماندار بخواهید بهترین مکان برای تعویض پوشک را به شما معرفی کند. اگر نوزاد کوچک است می توانید بر روی پاهای خود یا میز کشویی مقابلتان پوشک او را تعویض کنید. (در صورت انجام این کار ملاحظه افرادی که در نزدیکی شما نشسته اند را بکنید). بعضی از شرکت های هواپیمایی به شما اجازه می دهند از صندلی تاشو مهماندار استفاده کنید. بعضی دیگر اجازه می دهند کودک خود را بر روی زمین نزدیک به آشپزخانه یا در محل جلو هواپیما تعویض نمایید. اگر کودک بزرگتر است از پوشک های یکبار مصرف شورتی استفاده کنید تا در حالت ایستاده بتوانید آن را عوض کنید. از یک کیسه پلاستیکی که از خانه آورده اید یا پاکت مخصوص تهوع که در هواپیما موجود است برای قرار دادن پوشک کثیف و انداختن آن به سطل آشغال استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که مهمانداران به این دلیل که با غذا سروکار دارند نمی توانند پوشک های کثیف شما را گرفته و به دور اندازند.
 
* مهماندار معمولاً یک بطری آب برای شما گرم خواهد کرد. حتماً آن را به خوبی تکان بدهید و میزان گرمای آن را امتحان کنید. سیستم گرم کننده درون آشپزخانه هواپیما معمولاً آب و سایر مواد را خیلی داغ می کند.
 
* چنانچه کودک بی قراری کرده و شروع به گریه نمود، نفس عمیقی بکشید و توجه خود را به کودک معطوف کنید. مسافرانی که از این وضعیت ناراحت می شوند ممکن است فراموش کرده باشند که شما هم به اندازه آنها حق حضور در هواپیما را دارید. همچنین ممکن است ندانند یا فراموش کرده باشند که برای نوزاد یا کودک خردسال چقدر صبر و شکیبایی در طول یک پرواز طولانی دشوار است. بهترین وسیله دفاعی شما در برابر چنین افرادی آن است که با لبخند بگویید تمام سعی خود را برای آرام ساختن او می کنید و سپس توجه خود را به کودک معطوف کنید.

نکاتی در خصوص انجام مسافرت هوایی با کودک

* با عجله از هواپیما خارج نشوید مگر آنکه مجبور باشید. اجازه دهید کودک تا زمانی که بیشتر مسافران هواپیما را ترک ننموده اند به بازی خود ادامه دهد. این کار از ایستادن شما در صفی که به آهستگی پیش می رود و همراه با وسایلی که در دست دارید و سعی می کنید کودک را راضی نگاه دارید معاف می سازد.
 

سفر بین المللی

* اگر تنها یکی از والدین قرار است به مسافرت برود حتماً رضایت نامه همسر را مبنی بر رضایت او از سفر به همراه داشته باشید. این نامه باید به امضاء رسیده باشد و در آن عنوان شده باشد که پدر یا مادر اجازه خروج از کشور را به کودک می دهد. شاید به آن نیازی نداشته باشید اما بهتر است چنین مدرک ساده ای را با خود به همراه ببرید.
 
* برای تمام مسافران گذرنامه تهیه کنید. گرفتن گذرنامه برای کودک آسان است. از قبل این کار را انجام دهید چرا که می تواند چندین هفته به طول انجامد.
 

در مقصد

* از قبل محل خواب کودک خود را مشخص کنید و در صورت نیاز می توانید گهواره ای را اجاره کرده یا قرض بگیرید. اگر برنامه دارید که در کنار هم بخوابید شاید لازم باشد مبلمان را جابجا کنید یا حتی تشک را از روی تخت بردارید تا وضعیت خواب ایمن تری برای کودک فراهم سازید. (اکثر کارکنان خدماتی هتل در این امر به شما کمک خواهند کرد البته اگر مؤدبانه از آنها بخواهید). وسایل دیگری مانند صندلی ایمنی کودک، کالسکه، صندلی بلند برای نشستن کودک پشت میز و نرده های ایمنی را اغلب می توانید اجاره کنید یا قرض بگیرید.
 
* ببینید مارک پوشک یا شیر خشکی که استفاده می کنید در مقصد وجود دارد یا خیر و اگر نیست از قبل یک جعبه از آن را ارسال کنید.
 
* بپرسید که آیا محل اقامت شما برای کودک ایمن است یا خیر. در صورت نبودن با خود چند درپوش محافظ پریز و چسب برق یا نوار چسب پریز برای محافظت از کودک به همراه ببرید.
 
* چراغ خواب ایمن برای کودک به همراه داشته باشید تا تغییر پوشک یا به دستشویی رفتن او در اواسط شب را ایمن سازید.
 
* اطمینان حاصل کنید وسیله نقلیه ای که در آن سوار می شوید یا اجاره می کنید دارای کمربند ایمنی برای تمام افراد و نیز محفظه ای برای چمدان و کالسکه باشد.
 

نکاتی برای پروازهای مکرر

* فهرستی جامع از مواردی که معمولاً همراه خود می برید تهیه کنید. حتماً مواردی که احتمال فراموشی آن می رود را وارد فهرست کنید. فهرست را در کامپیوتر ذخیره کنید و زمان بستن چمدانها آن را چاپ کنید.
 
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏
نسخه چاپی