هفته هجدهم بارداری
هفته هجدهم بارداری
هفته هجدهم بارداری

نويسنده:دکتر صمدعلی مرادی و سمیه حیدریان




جنین:

در این هفته جنین هجده هفته ای است. با این که تا به حالا فعالیت و حرکات جنین بسیار تغییر کرده است، اما تازه حالا جنین برنامه ی خواب دارد. اما هنوز ریتم مشخصی برای خواب ندارد. جنین بیشتر وقتی که تو در حال حرکت هستی می خوابد و وقتی که تو بی حرکت هستی جنین بیدار است. بعضی از جنین ها خیلی زود موقعیت و حالت خوبی برای خواب پیدا می کنند. موهای جنینی حالا تمام سر را پوشانده است. ابروها حالا کم کم نمایان می شوند. در جنین دختر در این هفته آلت تناسلی کامل میشود و شکل می گیرد. چربی قهوه ای رنگی که بعد از تولد به نگه داشتن گرمای بدن کمک می کند حالا در زیر پوست گردن،قفسه ی سینه و کشاله ی رانها رشد پیدا می کند. لایه ی چربی روغنی مانندی پوست جنین را می پوشاند. در داخل این لایه سلولهای مرده، سلولهای لانوگو و چربی غددها است. این چربی جنین را از عفونتها محافظت می کند و در هنگام تولد نیز به مقدار کم در روی پوست جنین وجود دارد. این چربی جنین را لغزنده می کند و به سهولت تولد جنین در هنگام تولد کمک می کند. در نوزاد تازه متولد شده این چربی در چین خوردگی های پوست دیده می شود.

هفته هجدهم بارداری
توضیح عکس: جفت به طور کامل رشد پیدا کرده است. طول جنین 25 سانتی متر و وزن آن 325 گرم است.

مادر:

حالا نیمی از دوره ی حاملگی گذشته است. به طور حتم احساس زیبایی داری وقتی که فکر میکنی که فرزندت هر روز بزرگتر و بزرگتر می شود. بعضی ها در این هفته اولین حرکات جنین را احساس می کنند و بعضی ها هم باید هنوز صبر کنند. اما به هر حال به زودی دختر یا که پسر کوچکت هر روز با حرکاتش به تو پیغام میدهد که همه چیز خوب است. آیا احساس گرمی و عرق می کنی. این به آن دلیل است که غده ی گواتر در دوران حاملگی فعالتر می شود و هورمونی که آن ترشح می کند 20 درصد بیشتر از حد معمول است. عرق شبانه به خنک شدن کمک می کند و در عین زمان مواد زائد را دفع می کند. به یاد داشته باش که به اندازه ی کافی مایعات بنوشی.

مسمومیت حاملگی:

به طور حتم تا به حال کلمه ی مسمومیت حاملگی را شنیده ای و با خود فکر کرده ای که این چه مسمومیتی است. کلمه ی مسمومیت حاملگی می تواند تصور غلطی را در ذهنت ایجاد کند. در دوره هایی از زمان انسانها فکر می کردند که جنین مادر را مسموم می کند. این نوع مسمومیت تنها در دوران حاملگی و زایمان به وجود می آید و به همان دلیل هم آن را مسمومیت حاملگی می دانند. دلایل مسمومیت حاملگی مشخص نیست. اما تنها این مشخص است که این مسمومیتها مربوط به جفت می شود. بیماریها هنگامی به وجود می آیند که جفت بزرگ می شود، اما نشانه های بیماریها بعد از هفته ی 17 نمایان می شوند و احتمال مسمومیت حاملگی هر چه به تولد جنین نزدیکتر شود بیشتر است. مسمومیت حاملگی در 5 تا 10 درصد از حاملگی ها وجود دارد. وقتی که اولین حاملگی باشد، احتمال مسمومیت هفت برابر بیشتر است. احتمال مسمومیت حاملگی در دو حاملگی پشت سر هم حدود 5 درصد است، اگر حال مادر بعد از حاملگی اول به حالت نورمال برگشته است. مسمومیتهای حاملگی مختلف هستند، اما خطرناکترین آن اکلامپسیا (بیماری که در آن فشار خون بالا می رود و در ادرار مادر پروتئین دیده می شود) است.

علامتهای مسمومیت اکلامپسیا:

*فشار خون بالا
*پروتئین در ادرار
*ورم ناگهانی و بالا رفتن وزن
*سر درد
*درد بالای شکم
*اختلالات بینایی
این علامتها را باید مهم دانست. مسمومیت حاملگی می تواند موجب کم کاری جفت شود و در این صورت جنین نمی تواند به حد نیاز تغذیه کند. همچنین مادر می تواند به شدت بیمار شود. وقتی که بیماری خیلی شدید نیست، فشار خون مادر کمی بالا است و در ادرار مقدار کمی پروتئین وجود دارد. اما هر چه فشار خون بالاتر و مقدار پروتئین در ادرار بیشتر باشد خطرناکتر است.
مسمومیت حاملگی می تواند در مدت زمان کوتاهی به حد خطرناک خود برسد. به همین دلیل مهم است که به دقت به علائم توجه شود، ادرار و فشار خون مرتبن کنترل گردد. در بعضی از مواقع مادر به دلیل مسمومیت حاملگی در بیمارستان بستری می شود تا پزشک بتواند وضع جنین زا به طور دقیق بررسی کند. اما استراحت و آرامش در مسمومیت حاملگی بسیار مهم است. هر چقدر مسمومیت حاملگی به موقع و سریعتر درمان شود، خطر برای مادر و جنین کمتر است. اما چه موقع احتمال مسمومیت حاملگی بالا می رود:
*اولین حاملگی
*سابقه ی مسمومیت حاملگی در حاملگی های قبلی
*فشار خون بالا قبل از حاملگی
*بیماریهای کلیوی
*دیابت
*مادر خود شخص حامله در دوران حاملگی مسمومیت حاملگی داشته است
چون از دلایل به وجود آمدن مسمومیت حاملگی اطلاعات زیادی وجود ندارد، به همان نسبت هم اطلاعات در مورد این که چگونه می توان از آن پیشگیری کرد نیز کم است. اما بعضی وقتها مسمومیت حاملگی چنان شدید است که پزشکان مجبور به جلو انداختن روند زایمان می شوند. در بدترین شرایط پزشک مجبور به سزارین می شود. وقتی که جنین به دنیا آمد و جفت از بدن مادر دفع شد به طور معمول حال بیشتر مادرانی که دچار مسمومیت حاملگی بودند خوب میشود. فشار خون به حد نورمال باز می گردد. اما در بعضی از موارد بعد از زایمان هم برای مدتی در ادرار پروتئین دیده می شود.
منبع:www.vatandar.com


نسخه چاپی