مراقبت ها در تأیید صلاحیت ها
مقام معظم رهبری (مدظله العالی)  فرمودند:
نکته آخری که می خواهم عرض کنم، این است که اگر در معیارهایی که نسبت به نمایندگی مجلس وجود دارد، واقعا دقت شود، همین هم از آب در می آید. باید مراقب بود که آدم های اهل سوء استفاده و بی اعتقاد به رسالت انقلابی و مسؤولیت نمایندگی و کسانی که می خواهند وارد مجلس شوند فقط برای این که سوء استفاده ای بکنند یا خدای نکرده خرابکاری ای انجام دهند، وارد مجلس نشوند. باید دقت کنید مجموع شرایطی که گذاشته شده است، همین نتیجه را بدهد.
 
البته بعضی وقت ها ممکن است در کسی نقطه ضعفی هم باشد؛ اما لزومی ندارد که انسان هرچیز کوچکی را در اشخاص ببیند و آن را بزرگ کند. مثلا فلان کس در فلان جا یک وقت حرف را بر زبان جاری کرده است؛ یا مثلا قبلا این طور بود - بحمدالله حالا کمتر دیده می شود - که تا کسی مختصر حرکتی انجام میداد که برخلاف مذاق بعضی بود، فورا او را به «ضدیت با ولایت فقیه» متهم می کردند! نه؛ این طور نیست که حالا هر کس یک کلمه حرف زد، ضد ولایت فقیه محسوب شود.
 
امروز مردم این کشور قانون اساسی و اساس ولایت فقیه را به عنوان یک اصل مهم، بلکه مهمترین اصل پذیرفته اند و زندگی می کنند. غرض؛ نمی شود افراد را به اندک چیزی متهم کرد. توجه به چیزهای کم اهمیت، تنگ نظری و دقت های بیخودی را باید کنار گذاشت. اساس قضیه همان چیزهایی است که واقعا همه را می ترساند: آدم پول پرستی؛ آدم پیشکردہ خوانین و اشرار منطقه ای، از فقد یا ضعف نظارت استفاده کند و وارد مجلس شود و بعد بخواهد برای آن گونه افراد کار و تلاش کند؛ یا مثلا - آن طور که جناب آقای جنتی در نماز جمعه دیروز اظهار می کردند - در هنگام انتخابات به او پول بدهند تا وارد مجلس شود. اگر واقعا این طور کسانی را شناختید، بی دریغ ردشان کنید. اگر دیدید کسانی هستند که برای این طور کارها به مردم پول می دهند یا دهن مردم را شیرین می کنند، بدانید که این آدم ها، آدم های نامناسبی هستند.
 
وقتی معلوم می شود کسانی هستند که به خاطر امور مادی و در راه کسب متاع دنیوی می خواهند مسند با ارزشی را که قانون اساسی برای مردم وضع می کند، غصب کنند، بایستی جلوشان گرفته شود. معیارها هم ناظر به این است.(1)
 
پی‌نوشت‌:
1- بیانات در دیدار اعضای هیأت نظارت بر انتخابات شورای نگهبان 1374/11/14
 
منبع: انتخابات؛ لیلة القدر نظام اسلامی (آراء و نظرات مقام معظم رهبری درباره انتخابات)، بکوشش: سعید شیرازی، ناشر: انتشارات انقلاب اسلامی، تهران، 1390ش، صص 50-49
نسخه چاپی