مجلس شورای اسلامی؛ مؤثرترین نهاد قانونی کشور
مقام معظم رهبری (مدظله العالی)  فرمودند:
مجلس شورای اسلامی، مهم است. مجلس شورای اسلامی، به اعتباری، حساسترین و مؤثرترین نهاد قانونی کشور است. اگر نماینده ای به علاقه به انقلاب و کشور و بی اعتقاد به قانون اساسی به مجلس راه پیدا کند که مصالح این کشور برایش مهم نباشد؛
 
دشمنی های استکبار جهانی را نفهمد، دلش بخواهد که از استکبار جهانی تملق بگوید و در روزنامه ها و مجلات وابسته به صهیونیست ها اسمش را درشت بنویسند و بگویند فلانی با سیاست نظام جمهوری اسلامی مخالفت کرد؛ چنین نماینده ای مجلس را خراب می کند، ملت را خراب می کند، کشور را هم خراب می کند؛ پس به درد نمی خورد.
 
اگر نماینده ای بر سر کار آید که قبل از ورود به مجلس، خود را وامدار دیگران کرده و مجبور باشد در مجلس وام آن ها را ادا کند؛ نان هایی به قرض گرفته باشد و بخواهد به مجلس که رفت، قرض خود را ادا کند؛ به درد نمیخورد. اگر نماینده ای به مجلس برود که از مسائل کشور درک لازم را نداشته باشد؛ فاقد هوشمندی، آگاهی، سواد و معرفت لازم باشد، به درد نمیخورد.
 
نمایندگی کار مهمی است. من خواهش می کنم برادران و خواهرانی که - بینهم و بین الله - می بینند این کار از عهده آنها برنمی آید، پیشقدم نشوند. البته این حرف ما موجب نشود که بعضی وسوسه شان بگیرد و احتیاط کنار بروند؛ نخیر. کسانی که احساس می کنند می توانند، وظیفه شرعی است که بیایند. همه چیز در این نظام الهی باید از راه تقرب به پروردگار و قصد قربت حل شود. رأی هم که می دهید، انتخاب هم که می کنید، برای خدا باشد.
 
انتخاب هم که می شوید، باز مسأله، عمل به تکلیف خدایی است. بنده هم که اینجا حرف می زنم، باید به عنوان تکلیف خدایی حرف بزنم. آن کسانی هم که به مردم، نامزد انتخاباتی معرفی می کنند، آنها هم باید برای رضای الهی و مصالح این کشور این اقدام را انجام دهند. البته بحمدالله گروههای مختلف در این کشور همه به این انتخابات اظهار علاقه مندی و دعوت کرده اند. من از همه کسانی که در این کار، تلاش صحیح و منطبق بر اصول و ضوابط دارند، تشکر می کنم. البته مردم هم می دانند بایستی به چه کسانی اعتماد کنند و از چه کسانی حرف بشنوند.
 
هر کس افرادی را می شناسد و معرف آنها برایش اطمینان ایجاد می کند؛ یعنی احساس می کند که از لحاظ شرعی مشکلی ندارد، بر طبق معرفی ها اقدام کند. ممکن است همه کاندیداها را نشناسد، یک عده هم معرفی می کنند. مهم، رعایت موازین است.(1)
 
پی‌نوشت‌:
1- بیانات در خطبه های نماز جمعه 1374/11/20
 
منبع: انتخابات؛ لیلة القدر نظام اسلامی (آراء و نظرات مقام معظم رهبری درباره انتخابات)، بکوشش: سعید شیرازی، ناشر: انتشارات انقلاب اسلامی، تهران، 1390ش، ص 51
نسخه چاپی