سؤالات متداول در خصوص تغذیه نوزاد با شیر خشک
تعیین نحوه تغذیه نوزاد تازه متولد شده با شیر مادر یا شیر خشک، یکی از نخستین تصمیماتی که بایستی برای فرزند خود بگیرید. متخصصان بر این عقیده اند که شیر مادر شکل ایده آل تغذیه در شش ماه نخست زندگی است. هرچند در نهایت این خود والدین هستند که انتخاب می کنند چه چیز برای آنها بهتر است. گاهی اوقات مادر نمی تواند فرزندش را با شیر خود تغذیه  کند یا ترجیح می دهد این کار را انجام ندهد. بنابراین نگران نباشید چرا که شیر خشک هایی وجود دارند که مواد مغذی مورد نیاز فرزند شما را تأمین می سازند.
 

از چه نوع شیر خشکی باید استفاده کرد؟

این روزها گزینه های زیادی برای انتخاب شیر خشک وجود دارد. اینکه از چه نشان تجاری استفاده کنید بستگی به خواست شما، بودجه و خود فرزندتان دارد. شیر خشک مخصوص نوزادان به سه شکل اصلی آماده مصرف، کنستانتره یا شکل غلیظ شده آن و به شکل پودری عرضه می شود.
شیر خشک کنستانتره شکل غلیظ شده شیر مایع است که نیاز به رقیق شدن به وسیله آب داردشیرهای مایع آماده مصرف را می توان به طور مستقیم درون شیشه شیر ریخت. این نوع شیر راحت ترین شکل شیر خشک به شمار می رود به این دلیل که نیازی به ترکیب آن با آب یا اندازه گیری میزان مورد نیاز نیست. اگر قصد سفر داشته و یا به آب استریل دسترسی ندارید این نوع شیر انتخاب خوبی به حساب می آید. شیر خشک کنستانتره شکل غلیظ شده شیر مایع است که نیاز به رقیق شدن به وسیله آب دارد بنابراین لازم است که دستورالعمل آن را به دقت بخوانید. این نوع شیر در مقایسه با شیر خشک آماده مصرف، ارزان تر بوده و فضای نگهداری کمتری اشغال می کند. اشکال پودری شیر خشک نیاز به ترکیب شدن با آب داشته و از همه انواع دیگر ارزان تر می باشند. هر زمان که نیاز به آن دارید می توانید مقدار مناسب و صحیح را با آب ترکیب کنید. این نوع شیر برای مادرانی که از شیر خود فرزندشان را تغذیه می کنند و تنها نیاز به تغذیه گاه به گاه نوزاد با شیر خشک دارند مفید می باشد.
 
شیر خشک های رایج موجود در بازار، شیر خشک مبتنی بر شیر گاو (که محبوب ترین نوع است)، شیر خشک مبتنی بر سویا (مناسب نوزادانی است که نسبت به لاکتوز دچار عدم تحمل بوده یا نسبت به شیر گاو آلرژی دارند) و شیر خشک مخصوص نوزادان نارس و کم وزن را شامل می شود. به خاطر داشته باشید که همیشه تاریخ انقضاء شیر را بررسی کرده و هرگز از شیر خشک موجود در ظروف آسیب دیده یا دارای حفره و سوراخ استفاده نکنید.
 

نوزاد بایستی چند مرتبه در روز با شیر خشک تغذیه شود؟

کوچولوی تان هنگام گرسنگی به شما اطلاع می دهد و خود زمانی که سیر شد دست از خوردن برخواهد داشت. در ابتدا هر 2 تا 3 ساعت یکبار به او شیر بدهید. فرزندتان احتمالاً در هر بار تغذیه 1 تا 3 اونس معادل با 28 تا 85 میلی لیتر شیر مصرف خواهد کرد تا زمانی که به وزنی حدود 10 پوند یا 5ر4 کیلوگرم برسد. بیش از آنچه فرزندتان آماده خوردن است او را تغذیه نکنید. با بزرگ شدن نوزاد، تغذیه او معمولاً از حالت پی در پی و مکرر در آمده و شکل منظمی به خود می گیرد. در صورت داشتن هرگونه سؤال در خصوص مقادیر مناسب شیر خشک برای فرزندتان در مراحل مختلف رشد با پزشک او صحبت کنید.
 

آیا می توان شیر خشک را با شیر مادر ترکیب کرد؟

بعضی از مادران متوجه شده اند که تغذیه ترکیبی راهی مناسب برای برخورداری فرزندشان از مزایای شیر مادر همراه با سهولت در تغذیه با شیر خشک است. پیش از معرفی این روش مطمئن شوید که نوزاد نحوه تغذیه از شیر مادر را به خوبی فراگرفته است. ابتدا نوزاد را با شیر مادر تغذیه کنید و سپس در صورت نیاز تغذیه را با مقداری شیر خشک کامل کنید. هرچند اگر فرزندتان تنها از شیشه شیر تغذیه می شود تغذیه ترکیبی نمی تواند گزینه مناسبی برای شما به حساب آید. در صورتی که به طور کامل به شیشه شیر روی آورده باشید، شروع مجدد شیردهی با شیر مادر بسیار دشوار خواهد بود.
 

چگونه می توان شیشه شیر نوزاد را استریل و تمیز نمود؟

استریل کردن از جمله مؤثرترین راه محافظت از نوزاد در برابر میکروب ها و باکتری های مضر به شمار می رود. قبل از استفاده از وسایل جدید و نو (شیشه شیر، پستانک، حلقه مخصوص دندان درآوردن، پستانک سر شیشه شیر و غیره) باید آنها را با غوطه ور ساختن شان در یک قابلمه آب جوش به مدت حداقل پنج دقیقه استریل نمایید. سپس اجازه دهید بر روی یک حوله تمیز خشک شوند. لطفاً توجه داشته باشید که توصیه می شود تمام وسایل تغذیه ای فرزندتان را تا حداقل 6 ماهگی او به خوبی استریل نمایید. می توانید وسایل تغذیه نوزاد را در آب داغ حاوی مایع ظرف شویی  تمیز کرده یا آنها را درون ماشین ظرف شویی قرار داده و تمیز نمایید.
 

بهترین روش برای گرم کردن شیشه شیر چه روشی است؟

برای بعضی از نوزادان مصرف شیر سرد اهمیتی ندارد البته اگر مستقیم از یخچال آورده نشده باشد. با این حال، اگر تصمیم دارید شیشه شیر حاوی شیر را گرم کنید یکی از متداول ترین روش ها استفاده از یک ظرف آب گرم (نه جوش) است. یا می توانید آن را زیر آب جاری بگیرید. همچنین می توانید نوعی دستگاه مخصوص گرم کردن شیشه شیر تهیه کنید. جهت گرم کردن شیشه شیر حاوی شیر از مایکروویو استفاده نکنید. مایکروویو به طور یکدست شیر را گرم نمی کند و این می تواند منجر به سوختگی شود.
 
سؤالات متداول در خصوص تغذیه نوزاد با شیر خشک


چگونه می توان در وضعیتی راحت نوزاد را با شیشه شیر تغذیه کرد؟

بر روی یک صندلی دارای پشتی بنشینید و یک میز کنارتان قرار دهید. به این ترتیب می توانید شیشه شیر، دستمال و یک لیوان آب برای خودتان در دسترس داشته باشید. پیش از تغذیه نوزاد، با ریختن چند قطره شیر بر روی قسمت داخلی مچ دستتان، مناسب بودن دمای شیر را بررسی کنید. شیر باید ولرم باشد. اگر خیلی داغ است آن را زیر آب سرد بگیرید. به هنگام تغذیه فرزندتان به نشانه های او در خصوص نحوه خوردن شیر یا نشانه های حای از سیری و غیره توجه کنید. نوزاد را به حالت 45 درجه نگه دارید. شیشه شیر را کج کرده به طوری که نوک پستانک و قسمت باریکه آن مملو از شیر باشد. در غیر این صورت نوزاد مخلوطی از هوا دریافت می کند. هرگز از وسیله ای برای نگه داشتن شیشه استفاده نکنید، این کار می تواند موجب خفگی نوزاد شود. در صورتی که در تلاش برای دریافت شیر کافی است، می توانید نوک پستانک را کمی بزرگتر کنید تا شیر سریع تر جریان یابد.
 
نوشته ماریا تی پپین (Maria T. Pepin)
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏
نسخه چاپی