از علت تا درمان عفونت مفصل

عفونت مفصلی

عفونت مفصلی یا آرتریت سپتیک (Sepatic arthritis) همان عفونت دردناک مفصلی است. این عفونت می تواند در نتیجه ورود میکروب هایی باشد که از قسمت های دیگر بدن به جریان خون شما منتقل می شوند. همچنین عفونت مفصلی ممکن است در نتیجه آسیب دیدگی مستقیماً وارد مفصل شده و آن را آلوده به عفونت کند. احتمال ابتلا به عفونت مفصلی در نوزادان و افراد بالغ بسیار بیشتر از دیگر افراد است.

در بیشتر موارد نیز عفونت مفصلی، مفصل زانو را درگیر می کند با این حال همیشگی نبوده و مفصل لگن، شانه ها و دیگر مفاصل نیز ممکن است درگیر شود. این عفونت به وجود آمده می تواند به سرعت و شدت زیاد غضروف و استخوان داخلی مفاصل را درگیر کرده و به آن ها آسیب جدی برساند.

به همین خاطر تشخیص و درمان سریع عفونت مفصلی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. درمان این عفونت شامل تخلیه مفصل با سوزن یا از طریق عمل جراحی است. معمولاً برای درمان این عفونت فرد نیاز به مصرف دوره ای آنتی بیوتیک خواهد داشت.1
 

علت عفونت مفصل 

آرتریت سپتیک به علت عفونت باکتریایی، ویروسی یا قارچی ایجاد می‌شود. عفونت باکتریایی با باکتری استافیلوکوک اورئوس (Staphylococcus aureus) رایج‌ترین دلیل عفونت مفصل است. این باکتری حتی به صورت طبیعی روی پوست سالم هم وجود دارد. 

زمانی که یک عفونت، مانند عفونت پوست و یا عفونت مجاری ادراری از طریق جریان خون به مفاصل برسد، عفونت مفصل رخ می‌دهد. لایه‌ی پوشاننده‌ی مفصل یا غشا زلاله‌ای (synovium) توان کمی برای محافظت از خود در برابر عفونت دارد. واکنش بدن به عفونت – شامل التهابی که باعث افزایش فشار و کاهش جریان خون به سمت مفصل می‌شود – هم خود باعث ایجاد آسیب بیش‌تری می‌شود.2
 

عوامل خطر عفونت مفصل 

عوامل خطر عفونت مفصل عبارتند از: 
 
مشکلات مفصلی موجود
بیماری‌های مزمن و شرایطی که مفاصل را درگیر می‌کند، مانند آرتروز ، روماتیسم مفصلی، نقرس، لوپوس خطر ابتلا به عفونت مفصل را افزایش می‌دهند. از طرفی دیگر یک مفصل مصنوعی، جراحی پیشین مفصل و آسیب به مفصل هم شخص را بیش‌تر در معرض این عارضه قرار می‌دهد. 
 
مصرف دارو برای درمان روماتیسم مفصلی
در افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی به دلیل مصرف داروهایی که سیستم ایمنی را سرکوب می‌کنند، احتمال بروز عفونت بیش‌تر از سایر افراد است. تشخیص آرتریت سپتیک در افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی سخت است، چرا که بسیاری از علائم و نشانه‌ها در این افراد مشابه است. 
 
شکنندگی پوست
پوستی که به آسانی شکننده می‌شود و به آسانی بهبود پیدا نمی‌کندبه باکتری‌ها این فرصت را می‌دهد که به آسانی به بافت زیر پوست دست پیدا کنند. بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس و اگزما و زخم‌های پوستی عفونی، خطر بروز عفونت مفصل را بیش‌تر می‌کند. در افرادی که مرتب مواد و دارو تزریق تزریق می‌کنند هم خطر بروز عفونت در محل تزریق بیش‌تر است. 

از علت تا درمان عفونت مفصل
 
ضعف سیستم ایمنی
افرادی با سیستم ایمنی ضعیف‌تر بیش‌تر از سایرین در معرض خطر بروز عفونت مفصل قرار دارند. افراد مبتلا به دیابت، مشکلات کبد و کلیه و افرادی که داروهای سرکوب کننده دستگاه ایمنی مصرف می‌کنند، جز این دسته هستند. 
 
تروما مفصلی
جای گاز و یا پنجه حیوانات، زخم‌های عمیق روی پوست و بریدگی روی مفصل فرد را در معرض خطر ابتلا به عفونت مفصل قرار می‌دهد. 

اگر فرد چندین عامل را داشته باشد، بیش‌تر مستعد ابتلا به آرتریت سپتیک خواهد بود.2
 

علائم آرتریت چرکی یا عفونت مفصل چیست

شروع آرتریت عفونی معمولا سریع و ناگهانی است. مهمترین علائم عفونت مفصل عبارتند از

درد مفصل که با حرکت آن شدیدتر میشود. به همین علت بیمار سعی میکند مفصل خود را تا حدامکان بیحرکت نگه داشته و آن را تکان ندهد. در آرتریت عفونی شدت درد مفصل بسیار زیاد بوده و در عرض چند ساعت بسرعت بیشتر میشود

مفصل مبتلا متورم و گرم میشود

در صورتی که مفصل به پوست نزدیک باشد پوست روی آن قرمز میشود

از دیگر علائم مهم عفونت مفصلی بروز علائم عمومی مانند تب و لرز، بی اشتهایی، تهوع و استفراغ، ضعف و افزایش تعداد نبض است

در نوزادان ممکن است علائم عمومی گفته شده وجود نداشته باشد. با این حال در این گروه سنی علائم دیگری مشاهده میشود. بطور مثال بچه دچار بیقراری شده، سینه مادر را نمیگیرد و وزن وی اضافه نمیشود و یا حتی کاهش وزن پیدا میکند و سعی میکند اندام مبتلا را اصلا حرکت ندهد. در این بچه ها وقتی مفصل را حرکت میدهیم شدت گریه بچه بیشتر میشود.3

از علت تا درمان عفونت مفصل

تشخیص عفونت مفصل چگونه است

در بیماران مبتلا به عفونت چرکی مفصل بجر علائم بالینی علائم آزمایشگاهی وجود دارد که پزشک با استفاده از آنها میتواند تشخیص را تایید کند. بطور مثال در آزمایش خون این بیماران تست های ESR و CRP مثبت میشوند و در کشت خون این بیماران میکروب ایجاد کننده عفونت مفصلی رشد میکند.

تشخیص قطعی این بیماری با کشیدن مایع مفصلی و بررسی آزمایشگاهی آن است. در مایع مفصلی که عفونت وجود داشته باشد گلبول های سفید بشدت افزایش پیدا کرده، پروتئین آن زیاد و قند آن کم میشود.
 
ممکن است بتوان باکتری های مولد عفونت را در مایع مفصلی بیمار در زیر میکروسکوپ دید. با کشت مایع مفصلی باکتری ها رشد داده و نوع آنها را به درستی مشخص میکنند و سپس بر روی باکتری های رشد کرده آزمایش میکنند که آنها به چه آنتی بیوتیکی حساس و به کدام آنتی بیوتیک مقاوم هستند. پزشک معالج از این اطلاعات در انتخاب نوع آنتی بیوتیک مصرفی استفاده میکند.

در رادیولوژی مفصل این بیماران تورم کپسول مفصلی و گاهی کاهش تراکم استخوان های اطراف مفصل دیده میشود. در مراحل پیشرفته ممکن است در مفصل ران عفونی شده دررفتگی مفصل دیده شود.3
 

درمان عفونت مفصلی

پزشکان برای درمان عفونت مفصلی از داروهای آنتی بیوتیکی و تخلیه مفصلی استفاده خواهند کرد.
 
تخلیه مفصلی
خارج کردن مایع مفصلی عفونی شده در درمان عفونت مفصلی اهمیت بسیار زیادی دارد. شیوه های موجود برای تخلیه این مایع مفصلی شامل موارد زیر می شود:
 
سوزن
در بعضی موارد پزشک می تواند مایع مفصلی عفونی شده را با وارد کردن سوزن به داخل فضای مفصلی تخلیه کند.
 
آرتروسکوپی
در آرتروسکوپی یک لوله انعطاف پذیر دارای دوربین را از طریق برش در ناحیه مفصلی وارد مفصل عفونی شده کرده و سپس با استفاده از مکش مایع عفونی اطراف مفصل را خارج خواهند کرد.
 
جراحی باز
تخلیه مایع مفصلی در بعضی از نواحی با استفاده از سوزن و آرتروسکوپی دشوار و تا حدی غیر ممکن بوده به همین خاطر برای خارج کردن مایع مفصلی عفونی شده در نواحی مثل لگن باید از عمل جراحی استفاده کرد.

از علت تا درمان عفونت مفصل
 
 آنتی بیوتیک ها
برای انتخاب موثرترین دارو، پزشک باید میکروبی را که باعث عفونت شما شده است را به درستی شناسایی کند. معمولاً ابتدا آنتی بیوتیک های داخل وریدی برای درمان عفونت مفصلی تجویز شده و در مرحله بعدی ممکن است بتوانید به آنتی بیوتیک های خوراکی بروید. معمولاً درمان با آنتی بیوتیک ها از دو تا شش هفته ادامه خواهد داشت.

البته مصرف آنتی بیوتیک ها خطر بروز عوارض جانبی از جمله تهوع، استفراغ و اسهال را به همراه خواهد داشت. واکنش های حساسیتی نیز می تواند در نتیجه مصرف منظم آنتی بیوتیک ها رخ دهد. بهتر است از پزشک در مورد عوارض جانبی احتمالی مصرف آنتی بیوتیک ها سؤال کنید.1
 

عوارض آرتریت سپتیک یا عفونت مفصل چیست

مهمترین عوارض عفونت مفصل عبارتند از

تشکیل بافت فیبرو در کپسول مفصلی و بدنبال آن محدودیت حرکتی مفصل

تخریب غضروف مفصل و بدنبال آن ایجاد آرتروز و ساییدگی

استئومیلیت و عفونت استخوان های مجاور

نکروز اسنخوان مفصل به علت کاهش خونرسانی (مانند نکروز سر استخوان ران)

آسیب صفحه رشد نزدیک مفصل و بدنبال آن اختلال در رشد استخوان

انتشار عفونت به دیگر نقاط بدن و فوت بیمار.3

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.drdr.ir
3.www.iranorthoped.com
نسخه چاپی