انتخابات؛ هم حق و هم وظیفه مردم
مقام معظم رهبری (مدظله العالی)  فرمودند:
انتخابات، مظهر حضور مردم است. انتخابات، هم حق مردم و هم وظیفه آنهاست. حق مردم است؛ برای این که بیایند و مدیر اجرایی کشور را انتخاب کنند. تکلیف مردم است؛ چون با حضور شما، نظام تقویت پیدا می کند؛ اسلام عزیز می شود؛ حاکمیت اسلام در دنیا سرافراز می گردد و توطئه ی دشمن - که اسلام را به جدایی از آراء مردم متهم می کند – باطل می شود. حضور شما می تواند دفاع از اسلام و کشور و انقلاب محسوب شود. هر مقدار این حضور وسیعتر و قویتر باشد، نشانه ی اقتدار بیشتر نظام اسلامی است.
 
نظام اسلامی در مقابل چشم های دوستان و دشمنان خود در دنیا به این می بالد که تعداد حاضر شوندگان در پای صندوق های رأى، زیاد است. این مایه ی افتخار نظام جمهوری اسلامی است. همه ی کسانی که در مقابل اسلام و آینده این کشور احساس مسؤولیت می کنند، وظیفه دارند که در این آزمایش الهی شرکت کنند. البته این حضور باید آگاهانه و از روی تحقیق و با به دست آوردن حجت بین خود و خدا باشد. کسی که رأی می دهد و فردی را انتخاب می کند، باید برطبق تشخیص باشد. این تشخیص را به دست آورید و ان شاء الله با قاطعیت در این آزمایش الهی شرکت کنید.
 
بحمدالله در طول این بیست و دو سال، همه انتخابات مختلف ما در محیط آرام برگزار شده است. کسانی که از خارج از این مرزها می خواهند خواست و اراده ی شوم خودشان را بر این کشور و این مردم حاکم کنند، او خواسته اند مردم در انتخابات شرکت نکنند و انتخابات بی رونق باشد؛ ثانیا اگر انتخابات صورت می گیرد، با آشوب و دعوا و تنازع و درگیری همراه باشد. اما مردم در طول این بیست و دو سال هر وقت انتخاباتی بوده است، با آرامش خود توی دهن دشمن زده اند و این بار هم به امید خدا و با همت شما مردم عزیز، باید همین طور باشد. ان شاءالله دولتی که بر اساس این انتخاب تشکیل می شود، خود را خادم اسلام و مردم و در صف اول مقابله با دشمنان بداند و این کشور و این ملت را یک قدم بلند به آرمان های اسلامی - که مایه سعادت و خوشبختی مردم است - نزدیک کند. هم همت کنید و هم از خدای متعال بخواهید که به شما و مسؤولان کمک کند تا بتوانند این وظایف بزرگ را انجام دهند.(1)
 
پی‌نوشت‌:
1- بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجتماع زائران مرقد مطهر امام رحمه الله
 
منبع: انتخابات؛ لیلة القدر نظام اسلامی (آراء و نظرات مقام معظم رهبری درباره انتخابات)، بکوشش: سعید شیرازی، ناشر: انتشارات انقلاب اسلامی، تهران، 1390ش، صص97-96
نسخه چاپی